Miriam Kasanická: Podnikateľ by mal byť expert na viacero rôznorodých oblastí

0
Miriam Kasanická: Podnikateľ by mal byť expert na viacero rôznorodých oblastí
“Na začiatku podnikania platí pravidlo: Byť realista a neočakávať rýchle zisky. Nereálne očakávania vedú k sklamaniu a demotivácií,” hovorí Miriam Kasanická, vedúca procesného riadenia v banke.
V rozhovore nám ešte prezradila:
  • čo je pre podnikateľov to najťažšie,
  • ako optimalizovať náklady,
  • čo má na svojej práci najradšej.

Pracujete ako vedúca oddelenia procesného riadenia v banke. Čo je náplňou vašej práce?

Náplňou mojej práce a práce môjho oddelenia je podporovať manažérov pri riadení a kontinuálnom zlepšovaní. Oddelenie pozostáva zo špecialistov, ktorí sú nositelia Lean Six Sigma know-how. Našou rolou je jednak implementovať, metodicky zastrešovať a zabezpečovať udržateľnosť procesného riadenia a kontinuálneho zlepšovania v rámci banky. Taktiež realizovať zlepšovateľské projekty pomocou sady rôznych nástrojov a systematického prístupu.

Ako a v akých oblastiach je možné zlepšovať procesy v banke?

Úplne vo všetkých oblastiach, či už sa rozprávame o prevádzkových procesoch, procesoch obsluhujúcich rôznych klientov, IT procesoch, ale tiež sa môžeme baviť o podporných procesoch, ako napr. HR, nákup a pod. Avšak nejde len o zlepšovanie procesov, aby sme boli schopní realizovať ich rýchlejšie, kvalitnejšie, s nižšími nákladmi a zároveň plnili požiadavky klientov. Ide tiež o digitalizáciu, automatizácia a dizajnovanie nových procesov.

Tatra banka je lídrom v inováciách v oblasti bankovníctva a preto je prirodzené, že intenzívne digitalizuje svoje produkty a služby. Na prvý pohľad sa môže zdať, že digitalizácia znamená “len” poskytnutie produktu/služby klientovi bez potreby návštevy pobočky, prostredníctvom smartfónu alebo počítača. V skutočnosti však digitalizácia znamená zásadnú zmenu interných procesov. Súčasťou automatizácie procesov sú aj robotické riešenia. Robot realizuje časť stereotypnej agendy človeka a umožní mu venovať sa činnostiam s vyššou pridanou hodnotou.

Nie je náročné držať krok s najnovšími technológiami a stále novými softwarovými programami?

Určite áno. Aj pred nami sú technologické výzvy, ako napr. eliminovať prácu s papierovými dokumentami, mať elektronické zdroje dát, využívať umelú inteligenciu (AI) na vyťaženie dát z papierových dokumentov. Ale taktiež vedieť vyťažovať vedomosti a poznatky z veľkého množstva štruktúrovaných a neštruktúrovaných dát. Uvedomujeme si, že táto oblasť je veľmi dynamická, napreduje “míľovými krokmi”, preto musíme neustále experimentovať, sledovať, aké možnosti a technológie trh ponúka, skúšať ich na svojich procesoch a situáciách.

Čo máte na svojej práci najradšej?

Rôznorodosť a to v najširšom slova zmysle (úsmev) Riešime rôznorodé projekty, rôzne príležitostí, problémy a situácie, rôznymi aktivitami, metódami a prístupmi, s rôznymi manažérmi, kolegami, oddeleniami. “Challengujeme” sa a máme nastavený mindset kontinuálne zlepšovanie v nástrojoch a princípoch, ktoré používame. A to všetko s rešpektom k ľudom a tímovou prácou.

Čo si myslíte, že býva pre začínajúcich podnikateľov to najťažšie?

Nemám v tejto oblasti vlastnú skúsenosť, môžem len vychádzať zo všeobecného poznania, alebo z vnímania priateľov a známych v mojom okolí. Určite je rozdiel, či niekto začína podnikať s obmedzenými financiami alebo nie. Ak sú zdroje obmedzené prvé roky môžu byť náročné. Je potrebné investovať počiatočný kapitál, možno aj prevádzkový kapitál z vlastných zdrojov. Všeobecne, pre začínajúcich podnikateľov musí byť náročná orientácia a rýchle pochopenie viacerých oblasti naraz.

Ako napr. pochopenie legislatívnych povinnosti, konkurenčného prostredia, vedieť ako sa odlíšiť svojimi produktami alebo službami od konkurencie, propagácia svojho podnikania, výber zamestnancov a ich motivácia, vedieť prepočítať návratnosť finančného záväzku, nastaviť si interné procesy s potenciálom efektívne realizovať dodávku plánovaných produktov alebo služieb, postaviť podnikateľský zámer a finančný plán s reálnymi termínmi a pod. Tak povediac byť „expertom na viacero – rôznorodých oblasti“. Avšak určite aj na začiatku podnikania platí pravidlo: Byť realista a neočakávať rýchle zisky. Nereálne očakávania vedú k sklamaniu a demotivácií.

Na našom webinári o optimalizácii nákladov budete vystupovať ako hosť. V čom spočíva optimalizácia nákladov? Dá sa povedať, že ide o znižovanie nákladov?

Jednak ich znižovanie, ale aj ich zmysluplná distribúcia v súlade s aktualizovanými potrebami banky a očakávaniami klientov. Ak identifikujeme a odstránime v procese rôzne plytvania, úkony alebo činnosti, ktoré nepridávajú hodnotu, znižujeme vlastne náklady. Alebo ak napr. vhodnou robotizáciou alebo digitalizáciou procesu resp. jeho časti „uvoľníme ruky“ kolegom, môžu venovať viac času obsluhe klienta. Focus by nemal byť jednosmerný. Vždy by malo ísť o balansovanie medzi piliermi: potreby klienta, náklady, kvalita a čas.

Čo sa účastníci webináru Optimalizácia nákladov dozvedia? Na čo sa môžu tešiť?

Optimalizáciu nákladov prepojíme s optimalizáciou procesov, procesným riadením a prístupom Lean. Poukážeme si, aká je dôležitá štandardizácia, vizualizácia, poskytovať svoje produkty a služby „Just In Time“ a kontinuálne hľadať najlepšiu cestu. V skratke Lean leadership.

Vaša práca vyžaduje vysokú koncentráciu a intelektuálnu prácu. Pri čom si najlepšie oddýchnete?

Jednoznačné pri joge, aj kvôli tomu, že ma naučila dostať sa do stavu “na nič nemyslieť”. A verte mi, vôbec to nebolo jednoduché a chcelo to tréning.

žiadne príspevky na zobrazenie