Najkrajšie myšlienky z Malého princa

0
Najkrajšie myšlienky z Malého princa

Antoine de Saint-Exupéry vytvoril nádhernú knihu, ktorú som čítala veľakrát a neustále sa k nej vraciam. Malý princ nám ponúka mnoho hlbokých myšlienok na zamyslenie.

Ide o nadčasové dielo, ktoré má čo povedať čitateľovi vo všetkých etapách jeho života.

Dielo totiž dozrieva spolu s dozrievaním čitateľa…

Domnievam sa, že autor nám v Malom princovi ukazuje svoj postoj k svetu a ľuďom. Zároveň poukazuje na priority v živote človeka, upozorňuje na rozdiel medzi svetom dospelých a detí.

Exupéry vo svojom diele hovorí o dôležitosti lásky a priateľstva, honbou za mocou, bohatstvom, slávou, ide skutočne o výnimočnú knihu, ktorej ani roky neubrali na aktuálnosti.

Pilot a súčasne rozprávač stroskotá v púšti, kde sa stretáva s chlapcom – Malým princom.

Autor si Malého princa vymyslel, aby dospelý človek nezabudol, že sám bol kedysi dieťaťom. Asi nám chcel pripomenúť, že Malý princ je detská časť, ktorú v má každý z nás v sebe.

Malý princ je malý chlapec, nevinný, neskazený, citlivý, milujúci, priamy. Nechápe nespravodlivosť. Putuje vesmírom, aby spoznal svet.

Na svojej ceste sa stretáva sa s ovečkou, kráľom, zemepiscom, márnivcom, pijanom biznismenom, výhybkárom, ružou, líškou, obchodníkom, lampárom, hadom…  Je zvedavý a nesmierne rád  kladie veľa otázok. Prostredníctvom odpovedí, ktoré dostáva, odhaľuje vlastnosti ľudí. Ale svoju čistú detskú dušu nestráca. 

Spomínala som, že v knihe autor ponúka mnoho myšlienok na premýšľanie… Vyzdvihla by som, ako Antoine de Saint-Exupéry brilantným spôsobom hovorí o dôležitosti lásky a priateľstva v živote človeka.

Ruža predstavuje podobenstvo o vzťahu. Malý princ sa o ružu staral, polieval ju a chránil. Bála sa prievanu, chladu, smädu, chlpatých húseníc. Napriek  tomu  ju trpezlivo a pozorne  počúval, ako sa žaluje alebo vystatuje… Niekedy ju len ticho pozoroval, ako mlčí…

Niesol si ju vo svojom srdci… sprevádzala ho na jeho ceste … Bola pre neho jediná. S odstupom času začala Malému princovi  ruža chýbať. Pochopil a cítil, že mu na nej záleží.

Počas svojho putovania sa Malý princ stretáva s líškou. Ona ho vychovávala k trpezlivosti. Túžila po priateľovi a chcela sa nechať skrotiť. Ale priateľstvo sa kúpiť nedá, pretože kým nevznikne puto, sme si vzdialení. Priateľstvo vzniká časom. Tým, že niekomu venujeme svoj čas.

To isté platí aj pre lásku.  Líška Malému princovi prezradila aj tajomstvo čistého srdca: „Najprv musíme lásku dávať, až potom ju budeme dostávať.“ Prostredníctvom líšky nám autor necháva odkaz v prospech ľudského citu, akým je láska. Láska prináša harmóniu vtedy, keď je živená z oboch strán, pričom si vyžaduje zodpovednosť.

 Čas, ktorý si strácal pre svoju ružu, robí tvoju ružu takou dôležitou,“ hovorí líška Malému princovi. Ešte dodáva: „Si zodpovedný za svoju ružu.“

Vďaka líške Malý princ pochopil, že je navždy zodpovedný za to, čo si skrotil – spomínanú ružu. Keď niekoho ľúbime, chceme všade vidieť toho, s kým sa cítime dobre, po kom túžime a tešíme sa na neho. To je láska.

Malý princ si uvedomil, že jeho ruža je pre neho jediná a jedinečná… Spoznal, že sa musí vrátiť k   tomu čo miluje, k svojej ruži.

Líška odovzdáva Malému princovi ďalšie dôležité posolstvo: „Dobre vidíme iba srdcom. To, čo je podstatné, je pre oči  neviditeľné.“

To, čo ponúka Malý princ je silné a zasiahne nejedného z nás. Z tejto výnimočnej  a jedinečnej knihy autora Antoina de Saint-Exupéryho som vám ponúkla niekoľko výrokov na zamyslenie i poučenie…

Ak vás zaujali, viete, kde hľadať ďalšie…

O autorke PhDr. Dane Rosovej, PhD.

Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov. Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ.
Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami.

Doktorka Rosová bola hosťom v rádiu Košice, kde porozprávala knihe Malý princ.

Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých, má naozaj cenu.

Autorka monografií: Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe.
Autorka vysokoškolských učebníc: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie;  Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci.
Autorka knižných publikácií: Hurá, idem do školy!; Teším sa do 1. triedy!; a trilógie Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.

Predošlý V Gaze zomrelo už viac ako 12-tisíc detí, je to viac detských obetí ako pri konfliktoch po celom svete za štyri roky
Pokračovať Postup Ruska v Doneckej oblasti sa spomalil, Británia za tým vidí regeneráciu ruských síl
Počas celej profesionálnej kariéry sa venuje poradenstvu deťom, mládeži, rodinám, sociálne znevýhodneným, rizikovým skupinám. Je odborníčkou v prevencii sociálno-patologických javov, autorkou a lektorkou programov pre deti, mládež, rodičov, pedagógov. Vedie sociálno-psychologické výcviky. Vyjadruje sa k aktuálnym témam, publikuje, s obľubou píše aj knižky pre malých čitateľov. Zdôrazňuje dôležitosť čítania pre deti od najútlejšieho veku. Vyzdvihuje význam emocionálnej inteligencie, prosociálneho správania a inkluzívneho prístupu vo výchove, vzdelávaní i v poradenskom systéme. Pôsobila ako odborná asistentka na VŠ. Prednáša na medzinárodných vedeckých konferenciách, podporuje rôzne humanitné projekty, spolupracuje s mimovládnymi organizáciami /kontakt: discerevivere@gmail.com/ Je presvedčená o tom, že len to, čo robíme pre druhých má naozaj cenu… Autorka monografií: Preventívny program pre žiakov s poruchami správania. Skúsenosti z realizácie programu; Prevencia v školských zariadeniach. Príklady dobrej praxe. Autorka vysokoškolských učebníc: Stratégia riešenia šikanovania v školách. Možnosti prevencie; Vybrané kapitoly z prevencie v sociálnej práci. Autorka knižných publikácií: Hurá, idem do školy!; Teším sa do 1. triedy!; a trilógie Dankine príbehy pre teba 1; Dankine príbehy pre teba 2; Dankine príbehy pre teba 3.

žiadne príspevky na zobrazenie