
Každý podnikateľ aj podnikateľka hľadá spôsoby, ako efektívne spravovať financie. Optimalizácia daní môže byť jednou z ciest, ako to dosiahnuť. Nejde o žiadne obchádzanie pravidiel alebo hľadanie medzery v zákone, ale o využitie možností, ktoré daňový systém legálne ponúka.
To, čo každého podnikateľa na konci roka zaujíma, je zníženie základu dane. V tomto článku sa pozrieme na to, čo optimalizácia daní vlastne znamená, prečo je dôležitá a ako ju realizovať.
Čo je daňová optimalizácia a ako funguje?
Daňová optimalizácia má za úlohu jediné – legálnou cestou znížiť daňovú povinnosť, tzn. bez porušenia zákona znížiť základ dane. Ide vlastne o strategické kroky, ktoré vedú k efektívnejšej správe financií.
Možno ešte upozorníme na jednu vec. Nepleťte si daňovú optimalizáciu a daňové úniky. Rozhodne to nie je synonymum. Daňové úniky sú nelegálna cesta znižovania dane a tomu nechceme venovať žiadnu pozornosť.
Kto môže optimalizovať?
Pýtate sa, kto môže daňové zákony využiť vo svoj prospech? Sú to predovšetkým právnické a fyzické podnikajúce osoby. Zatiaľ čo o zamestnancov v pracovnom pomere je postarané a väčšinu daní spoločne so sociálnym a zdravotným poistením za nich vypočítava a odvádza zamestnávateľ, podnikatelia sa musia o tieto úkony postarať sami.
Samozrejme, ani podnikatelia na to nemusia byť sami. Majú možnosť poradiť sa so
skúseným finančným poradcom, prenechať starosť o daňové priznanie účtovníkovi alebo daňovému poradcovi.
Poznáte paušálne výdavky?
Ste menší podnikateľ a radíte sa medzi SZČO? Tak teraz čítajte pozorne. Práve pre vás existujú tzv. paušálne výdavky. Pýtate sa, ako to funguje?
Ako živnostník máte možnosť rozhodnúť sa, či chcete výdavky stanoviť komplikovaným výpočtom podľa skutočne vynaložených nákladov, alebo využiť výdavky percentom z príjmov. Tým vám odpadáva povinnosť uchovávať všetky účtenky a ďalšie doklady.
Uplatniť si paušálne výdavky znamená, že ako podnikateľ ste takéto výdavky vôbec
nemuseli vynaložiť, ale odpočítať si ich pri výpočte dane môžete, a to až vo výške 60 % zo zdaniteľných príjmov. Okrem toho je možné odpočítať si aj odvody do Sociálnej a zdravotnej poisťovne vo výške, v akej ste ich ako živnostník skutočne zaplatili.
Ale POZOR! Paušálne výdavky sú limitované do výšky 20 tisíc eur ročne, plus zaplatené odvody. To znamená, že ak vám po výpočte 60 % zo zdaniteľných príjmov vyjde suma vyššia ako 20 000 eur, môžete si uplatniť paušálne výdavky len vo výške 20 000 eur.
Sú obľúbené aj preto, že ich netreba nijako dokladovať, ani obhajovať pri prípadnej daňovej kontrole.
Paušálne výdavky si môže uplatniť daňovník, ktorý nie je platiteľom DPH, alebo je platiteľom DPH iba časť zdaňovacieho obdobia, ak dosahuje:
- príjmy z podnikania podľa § 6 ods. 1 zákona o dani z príjmov,
- príjmy z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 2 zákona o dani z
príjmov, - príjmy z použitia diela a použitia umeleckého výkonu podľa § 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov.
Paušálne výdavky si môže daňovník uplatniť vo výške 60 %:
- z úhrnu príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona o dani z príjmov), najviac však do výšky 20 000 eur,
- z príjmov z použitia diela a použitia umeleckého výkonu (§ 6 ods. 4 zákona o dani z príjmov), najviac do výšky 20 000 eur.
Čo sa kontroluje pri paušálnych výdavkoch?
Najhoršou nočnou morou prakticky každého podnikateľa je administrácia. Hromady a
hromady papierov – faktúry, dokumentácia k BOZP, zmluvy s klientmi, poistenie atď.
Už len z tohto dôvodu mnohí živnostníci radi využívajú paušálne výdavky. Vďaka využitiu paušálu nemusia totiž viesť daňovú evidenciu.
Jediné, čo je potrebné viesť, je evidencia o príjmoch v časovom slede v členení potrebnom na zistenie základu dane (čiastkového základu dane) vrátane prijatých dokladov, ktoré spĺňajú náležitosti účtovných dokladov a evidencia o zásobách a pohľadávkach.
Platitelia DPH navyše musia viesť ešte evidenciu na účely DPH a daňové doklady archivovať.
Ako znížiť základ dane
A konečne tá najdôležitejšia otázka: Ako teda legálne znížiť daňovú záťaž? K tomu vám pomôžu nezdaniteľné položky, resp. príjmy oslobodené od dane, ktoré je možné od základu dane odpočítať. Presný zoznam týchto položiek a súm špecifikuje §9 zákona č. 595/2003 Z.z. Zákon o dani z príjmov.
Prémia
Tí podnikatelia, ktorí majú pod svojimi krídlami aj nejakých zamestnancov a rozhodnú sa im vyplácať prémie, môžu aspoň trochu zajasať. Okrem značnej motivácie, ktorú ste zamestnancom poskytli, máte možnosť prémie zahrnúť do nákladov, čím znížite svoj daňový základ. Hurá, menej peňazí pre finančný úrad.
TIP: Viete, na čo si dať pozor pri ukon čení pracovného pomeru?
Poskytnuté dary
Niektorí sa možno rozhodnú urobiť dobrý skutok a venovať nejaký dar. Dary sa považujú za daňové výdavky vtedy, ak ide o dary poskytnuté na účel materiálnej humanitárnej pomoci do zahraničia na základe darovacej zmluvy uzatvorenej s Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky.
Doplnkové dôchodkové sporenie
Daňoví poplatníci, ktorí si prispievajú na doplnkové dôchodkové sporenie (III. pilier),
nemusia hneď vešať hlavu, že peniaze miznú a výber sporiaceho účtu v nedohľadne.
Pretože aj týmto krokom je možné znížiť daňové zaťaženie.
Pokiaľ teda platíte doplnkové dôchodkové sporenie, môžete od základu dane tieto financie odpočítať. Ale pozor! Najviac však 180 eur za zdaňovacie obdobie, teda za rok.
Vybavenie kancelárie a elektronika
Aj nová elektronika môže pre poplatníkov znamenať viac než len výdavky. Práve nákup elektroniky na firemné použitie je tiež uznateľným základom. Najčastejšie sa jedná o služobné počítače alebo telefóny. Ale môže ísť aj o spotrebiče, ako je kávovar alebo chladnička, ale iba v prípade, že sú súčasťou firmy.
Dajte si ale pozor! Výdavky by mali byť skutočne adekvátne. Pokiaľ ste teda živnostník a pracujete sám a kúpite si 5 počítačov, pravdepodobne môžete očakávať zásah finančného úradu. Ak si ale kúpite iba 2 – jeden do kancelárie a druhý cestovný – bude váš nákup obhájiteľný.
Ďalšou odpočítateľnou položkou je zariadenie do kancelárie a pracovne. Ak teda máte pred sebou zariaďovanie svojej prvej kancelárie a musíte nakúpiť všetok nábytok, od stola cez stoličky až po skrine, môžete si všetky tieto výdavky zo základu dane odpočítať.
Náš tip: Pozrite si inšpirácie, ako vybaviť kanceláriu.
Reklamné predmety
Zabudnúť by ste nemali ani na svojich klientov a obchodných partnerov alebo dobrý imidž firmy. V tom vám môžu pomôcť reklamné predmety.
Aby sa z nich mohol stať daňovo uznateľný náklad, nesmie hodnota žiadneho z predmetov presahovať 17 eur. Reklamným predmetom sú aj:
- tabakové výrobky (do sumy nepresahujúcej 17 eur za jeden výrobok), ale iba u
daňovníka, u ktorého je výroba tabakových výrobkov hlavným predmetom činnosti, - víno (do sumy nepresahujúcej 17 eur za jeden predmet), najviac však vo výške 5 % z vykázaného základu dane daňovníka za príslušné zdaňovacie obdobie, okrem
daňovníka, u ktorého je výroba vína hlavným predmetom činnosti; - ostatné alkoholické nápoje z vlastnej produkcie (okrem vína), ale iba u daňovníka, u ktorého je výroba alkoholických nápojov hlavným predmetom činnosti, ak ide o predmety nepresahujúce sumu 17 eur.
Pracovné odevy
Aj nákup pracovného oblečenia, reflexných viest, reflexných prvkov a reflexného oblečenia môže byť dobrý spôsob, ako znížiť daňové zaťaženie.
Pri odevoch si ale dajte pozor na preukázanie, že sú používané výlučne v pracovnom
prostredí. Helmy, rukavice a pracovné kombinézy sú určite bez problému. Pri obleku už by ste mohli mať s preukazovaním problém.
Často sa táto nepríjemnosť rieši viditeľným umiestnením loga spoločnosti na odev.
Kancelárske potreby
Aj kancelárske potreby sú potrebné takmer na akékoľvek podnikanie. Nevyhnutným pre prevádzku firmy môže byť papier, toner do tlačiarne, ceruzky a perá a tak ďalej. A aj preto sú finančným úradom považované za plne uznateľné náklady.
Úroky z úveru
Samotné splátky síce nie sú daňovým nákladom, no úroky už áno. Predstavujú totiž odplatu za poskytnutie finančných prostriedkov a sú pre vás skutočným výdavkom. Z legislatívneho hľadiska sa tak dajú zaradiť do nákladov.
Automobil a služobné cesty
Aj vlastníctvo automobilu prináša rôzne daňové úľavy. A to bez ohľadu na to, či je používané na podnikanie živnostníkom alebo obchodnou spoločnosťou.
Ak podnikateľ vlastní súkromné osobné vozidlo a používa ho na výkon svojho podnikania, ale rozhodol sa ho nevkladať do obchodného majetku, môže aj tak uplatniť niektoré z úľav.
Ide predovšetkým o daň z motorových vozidiel, náhradu výdavkov za spotrebované pohonné hmoty, základná náhrada za každý km jazdy a ďalšie výdavky súvisiace s použitím motorového vozidla na pracovnú cestu (diaľničné poplatky, parkovacie poplatky).
Podnikatelia, ktorí sa rozhodli svoj automobil do obchodného majetku vložiť, získavajú viac možností uznateľných nákladov.
Najvýznamnejšie sú však daňové odpisy alebo výdavky na opravy a údržbu. To znamená, že pokiaľ je vaše auto súčasťou obchodného majetku, máte možnosť si z dane odpočítať aj výdavky za nákup diskov, pneumatík a iných potrebných doplnkov pre auto. Dôležitá je opäť adekvátnosť výdavkov.
Daňová strata z minulých rokov
Daňovú stratu definujeme ako situáciu, keď súhrn uznateľných nákladov presahuje príjmy. Odpočet daňovej straty sa uvádza aj v Tabuľke D – Evidencia a odpočet daňovej straty, ktorá je rozdelená na 9 stĺpcov. Tabuľka sa nachádza na 6. a 7. strane tlačiva DPPO.
Daňovník si môže uplatniť odpočet daňovej straty najviac do výšky:
- 100 % základu dane, ak sa v príslušnom zdaňovacom období, v ktorom si uplatňuje odpočet daňovej straty, považuje za mikrodaňovníka,
- 50 % základu dane, ak sa v príslušnom zdaňovacom období, v ktorom si uplatňuje odpočet daňovej straty, nepovažuje za mikrodaňovníka.
POZOR! Daňovú stratu nemôžete uplatniť skôr ako 5 období po jej vzniku.
Ďalšie možnosti zníženia dane
Možností optimalizácie dane je skutočne veľa. My sme vybrali len tie najzákladnejšie. Tiež existujú určité odlišnosti u živnostníka a obchodnej spoločnosti, na to treba pamätať.
Aké sú teda ďalšie možnosti zníženia dane?
- odpisy hmotného a nehmotného majetku;
- škody vzniknuté v dôsledku živelnej pohromy;
- výdavky na stravovanie;
- prenájom nehnuteľnosti vlastnej firme;
- výdavky na poradenské a právne služby;
- odborové príspevky a ďalšie.
Zľavy na dani
Pravdepodobne všetkým známy spôsob, ako znížiť daňové zaťaženie, sú zľavy na dani. Tie na rozdiel od vyššie uvedených položiek neznižujú základ dane, ale odpočítajú sa až po vypočítaní dane.
Aké sú teda ročné zľavy na dani v roku 2025?
- Zľava na daňovníka = 5 753,79 €
- Zľava na manžela/manželku, ak si zarobil/a menej ako 19,2 násobok životného
minima = 5 260,61 € - Daňový bonus na dieťa:
○ 100 Eur mesačne na dieťa vo veku do 15 rokov.
○ 50 Eur mesačne na dieťa vo veku od 15 do 18 rokov.
Zhrnutie
Nakoniec nám dovoľte jedno malé zhrnutie. Optimalizácia dane je skutočne skvelá vec.
Nesmie sa však pliesť s daňovými únikmi a musí sa robiť skutočne legálne.
Ak ako podnikateľ ešte len začínate a máte pred sebou prvé daňové priznanie, neváhajte využiť služby právneho a daňového poradenstva. Lepšie zaplatiť nejaké to euro odborníkovi, než potom vyhodiť značné sumy finančnému úradu. A čo viac, nechcete mať u nich predsa zápis.
POZOR! Tento článok slúži iba ako inšpirácia. Rozhodne neodporúčame použiť ho ako
primárny zdroj na daňové priznanie. Vždy hľadajte aktuálne informácie v zákonoch.
Tak teda len poctivo a veľa šťastia!
Článok sme pre vás pripravili v spolupráci s:
PoctiveSEO: Zoznámte sa so SEO a naučte sa ho využiť vo svoj prospech: Od základov po najdôležitejšie faktory
Autor: Ing. Klára Kohoutová, Obsahová SEO špecialistka