Petra Novotná pôsobí v telco sektore viac ako 15 rokov, pričom vedie tím brand stratégie a marketingovej komunikácie v Slovak Telekom. Medzi jej najvýraznejšie úspechy patrí launch značky Juro a ocenenie Marketér roka 2023 za projekt digitálneho vzdelávania ENTER.
V rozhovore nám prezradila:
- ako vníma svoje pôsobenie v Telekome za posledných 8 rokov,
- aké kampane u nej najviac zarezonovali,
- na čo je najviac hrdá,
- čo pripravuje operátor pre mladú generáciu a čo pre seniorov.
V Telekome pôsobíte na tejto pozícii už od roku 2016. Ako hodnotíte osem uplynulých rokov?
Môže sa zdať, že je to veľmi dlhá doba, ale celý telco segment a aj komunikácia sú také dynamické oblasti, že som naozaj nemala čas začať sa nudiť. A tie príležitosti, ktoré táto veľká globálna značka ponúka, sú pre mňa veľmi zaujímavé. Takže či už dáta, ktoré máme k dispozícii alebo možnosti, ako robiť komunikáciu, sú pre mňa veľmi inšpiratívne, a to ma tam stále drží.
A tiež mi firma stále ponúka rôzne možnosti a dáva priestor na rast. Takže aj moja pozícia sa časom veľmi vyvíjala. Mala som na starosti mediálnu stratégiu a plánovanie, a už som zodpovedná aj za celú komunikáciu, aktuálne tiež za zákaznícku skúsenosť. Je to niečo, čo keď viete robiť na globálnej úrovni a za pomoci kolegov zo zahraničia, tak vás to veľmi motivuje.
Aké marketingové kampane považujete počas vašej kariéry za najúspešnejšie?
Je toho už veľmi veľa. (Smiech) Pamätám si, že jedna z prvých, ktorú som robila prakticky samostatne, bola na Smart Home, ktorá v tom čase dosť rezonovala. Bola to veľmi zaujímavá skúsenosť. Ale samozrejme, aj točenie so Saganom alebo potom, keď sme priviedli Bekima a začali hovoriť o rúcaní bariér, bolo skvelé. Brali sme si inšpiráciu od človeka, ktorý by mohol sedieť niekde zatrpknutý doma, a pritom žije nádherný, plnohodnotný život. Takže je toho ozaj veľmi veľa.
Napríklad sme robili komunikáciu na kvalitu našej siete s Horskou záchrannou službou, ktorá je roky naším partnerom. To bolo tiež zaujímavé, pretože sme točili s reálnymi záchranármi. Teraz je však mojou srdcovkou platforma Rešpekt – pán Bezák, Blue Grandma, Simona Salátová, Bekim, vlastne všetci v rámci tejto platformy, sú veľmi inšpiratívni. Či ide o spot alebo o komunikáciu, všetko je veľmi intenzívne.
A nemôžem nespomenúť minuloročné Vianoce a toto filmové veľdielo, ktoré dúfam, že dokáže byť inšpiráciou svojím veľmi jednoduchým, ale emotívnym odkazom. Čiže toto je to, čo ma stále baví. Vidím výsledky svojej práce, a to ma pozitívne ovplyvňuje.
(1. novembra vložím video)
To video bolo veľmi krásne a dojímavé. Koho to bol nápad a ako vzniklo?
Zadanie dostali krajiny, ktoré sú súčasťou globálnej značky Deutsche Telekom ešte pred letom. Takto to robíme už zopár rokov, že keď jedna z krajín vyhrá, spojíme sily a vyrobíme globálnu kampaň. A už druhý rok po sebe sme to vyhrali so slovenským návrhom s našou agentúrou Saatchi & Saatchi. Tak vznikla kampaň o búraní bariér.
Ako som spomenula, je to vlastne téma, ktorej sa aj naša globálna značka venuje. Celá téma rešpektu v spoločnosti, tolerancie, anti hate speech. Bola to jednoduchá metafora, ktorá sa každému zapáčila. Aj v súvislosti s Vianocami, kde sú snehové gule symbolom. Myšlienka, že žijeme v nejakom izolovanom svete a stačí ho iba prekročiť, aby sme dokázali byť viac spojení, zapôsobila na všetkých, a preto táto kreatívna idea vyhrala. Neskôr sme to za pomoci nášho centrálneho tímu aj produkovali a točili v Prahe.
Ako vnímate spustenie platformy Enter? Aké boli jej hlavné výzvy?
Kým sme spustili Enter, naozaj sme dosť rozmýšľali. Ako veľká firma sa rozhodujete, aké témy budete podporovať, pretože ako veľkooperátor, ktorý rieši konektivitu, digitalizujeme celú krajinu. Môžeme byť relevantní a budeme vedieť pomôcť. Keď sme videli výsledky prieskumu, ako sme na tom v porovnaní s ostatnými krajinami, vybrali sme si tému digitálnej gramotnosti a digitálneho vzdelávania detí. To je oblasť, kde chceme investovať a pomôcť.
Inšpiráciu sme mali aj z iných krajín, ktoré dosiahli výborné výsledky. Týkala sa zavedenia a ponuky mikrobitov do škôl, vzdelávania učiteľov, vytvorenia knižnice rôznych návodov, ale aj toho, ako pristupovať k tejto téme v rámci školy. Nepustili sme sa však do toho ako odborný garant, na to máme partnerov Aj Ty v IT, Učíme s hardvérom a podobne. Sila našej značky bola v tom, že sme ideu dokázali podporiť, otvorili sme tému a priniesli naše zdroje.
Stojíte za veľkým projektom Magio pláž. Ako si naň spomínate?
Zorganizovali sme trinásť ročníkov Magio pláže na brehu Dunaja. Bol to obrovský projekt, na ktorý sme sa chystali celý rok. Spúšťali sme ho koncom júna a uzatvárali začiatkom septembra. Pripravili sme dennodenný program pre návštevníkov a obyvateľov Bratislavy, kde sme vytvárali priestor na stretávanie. V tom čase to bolo niečo unikátne. Teraz je toho na nábreží Dunaja oveľa viac. Ale vtedy sa mohli vďaka nám na pláži dopoludnia stretávať mamičky s deťmi alebo športovci na volejbalových ihriskách, a až večer sa konali koncerty a premietania. Myslím si, že to bolo veľkým a príjemným obohatením života v Bratislave. Potom prišla korona a bolo treba upraviť nábrežie. Práve v tom období sme sa rozhodli investovať a viac sa zamerať na digitálne vzdelávanie detí. Ale bola to moja srdcovka.
Máte dosť diverzifikované portfólio. Niektoré produkty sú určené pre mladých, iné pre seniorov…
Tento rok sme špeciálne vylaunchovali nový produkt určený pre mladú cieľovú skupinu – SWIPE. Čo sa týka seniorov, ale aj rôznych menších skupín, podporujeme ich už roky. Napríklad nepočujúcich. Zaviedli sme online tlmočníka. Snažíme sa byť inkluzívnou značkou, aby každý zákazník vedel čo najviac využiť to, čo ponúkame, či už hardvér alebo dáta alebo kvalitu siete. Hlavne, aby to naozaj vedel využiť vo svoj prospech. Momentálne riešime v oblasti seniorov vzdelávanie, aby nepodliehali dezinformáciám, hoaxom na weboch, keďže tieto hrozby silnejú spoločne s nárastom používania sociálnych sietí.
Získali ste ocenenie Marketér roka. Čo pre vás znamenalo a aké sú vaše ciele do budúcna?
Samozrejme, že ma to potešilo, i keď verím, že nikto z mojich kolegov z brandže nerobí svoju prácu pre nejaké ocenenia. Ale je príjemné mať takúto spätnú väzbu. Je príjemné vidieť, že to rezonuje.
A aké mám ďalšie plány? Uvidím… Aktuálne som už zodpovedná za zákaznícku skúsenosť v Telekome. A všetci, ktorí budujeme komunikáciu, máme v rukách silu, pretože vieme vplývať na kultivovanosť našej spoločnosti. Aj na to, aké témy budeme pretláčať. Som preto pyšná na tému rešpektu. Je to niečo, čo mi dáva veľký zmysel a význam. No nechceme byť mentorom, to nám neprináleží, avšak myslím si, že taká pozitívna inšpirácia je niečo, čo medzi ľudí dokážeme posunúť.