Počuli ste už o rýchločítaní? Akú rýchlosť čítania slov za minútu majú šampióni?

Foto: iStock

Rýchločítanie je jedna z mnohých techník, ktoré tvrdia, že zlepšujú schopnosť človeka rýchlo čítať. Metódy rýchleho čítania zahŕňajú rôzne spôsoby, otázne je, nakoľko sa dá pri rýchločítaní textu dostatočne porozumieť.

Mnohé dostupné školiace programy rýchleho čítania môžu využívať knihy, videá, softvér a semináre. Existuje len málo vedeckých dôkazov o rýchlom čítaní, a preto sa jeho hodnota zdá byť neistá. Kognitívny neurovedec Stanislas Dehaene hovorí, že tvrdenia o prečítaní až 1000 slov za minútu „treba vnímať skepticky“.

Metódy a princípy

Skimming a skenovanie

Skimming je proces rýchleho čítania, ktorý zahŕňa vizuálne vyhľadávanie viet na stránke, aby ste našli kľúč k hlavnej myšlienke, alebo pri čítaní eseje to môže znamenať čítanie začiatku a konca pre súhrnné informácie, potom voliteľne prvú vetu každého odseku, aby ste rýchlo rozhodnúť, či hľadať ďalšie podrobnosti.

Pre niektorých ľudí je to prirodzené, ale zvyčajne sa táto schopnosť získa praxou. Skimming sa zvyčajne vyskytuje viac u dospelých ako u detí. Vykonáva sa vyššou rýchlosťou (700 slov za minútu a viac) ako bežné čítanie na účely porozumenia (okolo 200 – 230 slov za minútu) a vedie k nižšej rýchlosti porozumenia, najmä pri materiáli bohatom na informácie.

Skenovanie je proces, pri ktorom človek aktívne hľadá informácie pomocou myšlienkovej mapy (usporiadanie informácií vizuálne hierarchickým spôsobom, ktorý ukazuje vzájomnú súvislosť informácií pre lepšie vyhľadávanie) vytvorenej zo skimmingu. Tieto techniky sa používajú pri meta-vedení očí. Skenovanie zahŕňa hlavný bod, ako aj nadpisy a dôležité informácie.

cita
unsplash.com

Meta vedenie

Meta vedenie je vizuálne vedenie oka pomocou prsta alebo ukazovateľa, ako je pero, aby sa oko pohybovalo rýchlejšie po dĺžke textu. Zahŕňa kreslenie neviditeľných tvarov na stránku textu s cieľom rozšíriť vizuálny rozsah pre rýchle čítanie.

Publikum na seminári rýchleho čítania dostane pokyn, aby použilo prst alebo pero na vytvorenie týchto tvarov na stránke. Údajne to zrýchli zrakovú kôru, zväčší ich vizuálny rozsah na zachytenie celej čiary, a dokonca im vtlačí informácie do podvedomia na neskoršie vyhľadávanie.

Tiež sa tvrdí, že meta vedenie znižuje subvokalizáciu (hovorenie slov v hlave namiesto uchopenia myšlienky), čím sa zrýchľuje čítanie. Pretože to povzbudzuje oko, aby si prezeralo text, a to môže znížiť porozumenie a zapamätanie a viesť k vynechaniu dôležitých detailov textu. Aby bola táto metóda účinná, je potrebné klásť dôraz na prezeranie každého slova, aj keď krátko bez regresie (Regresia je nevedomý proces, pri ktorom oči idú o dve alebo tri „zastávky“ dopredu a potom sa vrátia späť).

Rýchle čítanie je zručnosť vycibrená praxou

Čítanie textu zahŕňa pochopenie látky. V praxi rýchleho čítania sa to robí prostredníctvom viacerých procesov čítania: náhľad, prehľad, čítanie, kontrola a recitácia; a cvičením čítania a vybavovania – krátke zhrnutie alebo myšlienka.

Ďalšou dôležitou metódou pre lepšie pochopenie je proces SQ3R. SQRRR alebo SQ3R je metóda čítania s porozumením pomenovaná podľa jej piatich krokov: prieskum, otázka, čítanie, recitácia a kontrola. Metódu predstavil Francis P. Robinson, americký filozof v oblasti vzdelávania.

Metóda ponúka efektívnejší a aktívnejší prístup k čítaniu učebnicového materiálu. Bola vytvorená pre vysokoškolákov, ale je užitočná aj pre mladých študentov. Učebne po celom svete začali používať túto metódu, aby lepšie pochopili, čo čítajú. Tieto procesy pomáhajú jednotlivcovi zapamätať si väčšinu z materiálu na čítanie. Lepšie sústredenie na porozumenie sa dosiahne lepším procesom čítania s dobrým porozumením témy.

pixabay.com

Druhy čítania

Existujú tri typy čítania:

Subvokalizácia: vnútorne znejúce každé slovo, ako čítanie pre seba. Toto je najpomalšia forma čítania.
Sluchové čítanie: počúvanie prečítaných slov. Ide o rýchlejší proces.
Vizuálne čítanie: porozumenie významu slova, slovo neznie ani ho nepočuť. Toto je najrýchlejší proces.

Čitatelia subvokalizácie (mentálni čitatelia) vo všeobecnosti čítajú rýchlosťou približne 250 slov za minútu, sluchoví čitatelia rýchlosťou približne 450 slov za minútu a vizuálni čitatelia rýchlosťou približne 700 slov za minútu. Skúsení čitatelia sú schopní čítať rýchlosťou 280 – 350 wpm (words per minute) bez kompromisov v porozumení.

Vplyv na porozumenie

Skimming sa používa hlavne na prieskum a získanie celkovej predstavy o texte, najmä ak je čas obmedzený. Duggan & Payne porovnávali prečítavanie s normálnym čítaním, ktorému je venovaný len dostatok času na normálne prečítanie polovice textu. Zistili, že hlavným bodom celého textu bolo lepšie porozumieť po prečítaní (čím sa dal zobraziť celý text) ako po bežnom prečítaní (ktoré prečítalo iba polovicu textu).

Medzi skupinami nebol rozdiel v chápaní menej dôležitých informácií z textu.

Prebiehanie alebo preskakovanie textu môže tiež pomôcť pri porozumení, keď sa používa vrstvené čítanie, proces strategického opätovného čítania. Ďalšie zistenia naznačujú, že trénovaní čitatelia rýchlosti majú oproti netrénovaným skimmerom miernu výhodu v porozumení aj rýchlosti.

Odborníci teda skonštatovali, že rýchle čítanie je najužitočnejšie pre tých, ktorí potrebujú „prečítať veľké množstvo materiálu alebo potrebujú zlepšiť svoje študijné schopnosti“ a menej užitočné pre tých, ktorí čítajú „vysoko technický materiál, ktorý si vyžaduje dôkladné preštudovanie každej vety“.

pixabay.com

Zdroj: en.wikipedia.org