Pokusy o manipuláciu článkov v najväčšej online encyklopédii s cieľom ovplyvniť svetovú mienku.

0
Pokusy o manipuláciu článkov v najväčšej online encyklopédii s cieľom ovplyvniť svetovú mienku.
pixabay.com

Wikipedia obsahuje viac ako 55 miliónov článkov vo viac ako 300 jazykoch, ktorými sa hovorí po celom svete. Len za 21 rokov sa Wikipedia stala globálnym fenoménom, referenčným bodom všetkého ľudského poznania, s 18 miliardami prístupov za mesiac a štvrtou najnavštevovanejšou stránkou na planéte.

Nie je preto prekvapujúce, že v informačnej vojne, ktorá vo svete prebieha už dávno pred začiatkom ruskej invázie na Ukrajinu. Sú aj takí, ktorí sa snažia zasahovať do hesiel najväčšej online encyklopédie s cieľom ovplyvniť svetovú verejnú mienku.

Príklad?

V noci 13. apríla 2022 krížnik Moskva, vlajkovú loď Ruska v Čiernom mori, zasiahli ukrajinské protilodné rakety Neptun. A záznam o lodi na Wikipédii bol v priebehu niekoľkých minút opakovane zmenený tými, ktorí nahlásili jej potopenie, a tými, ktorí to popierali.

Dezinformačná wikipedia – tlak a pokuty z Ruska

Organizácia, ktorá kontroluje médiá v Rusku, Roskomnadzor, opakovane tvrdila, že Wikipedia sa stala zdrojom „novej línie neustálych útokov proti Rusom“ a že jej články propagujú „výhradne protiruský výklad udalostí“.

Moskovský súd, ako informovala tlačová agentúra Reuters z 13. júna, udelil nadácii Wikimedia Foundation, organizácii, ktorá dohliada na vytváranie a udržiavanie Wikipédie, pokutu 5 miliónov rubľov (približne 85 000 eur). A to za to, že odmietla odstrániť viacero záznamov týkajúcich sa Ruskej invázie na Ukrajinu, masakru v Buči a ruských vojnových zločinov spáchaných počas vojny.

Organizácia uviedla, že Wikipedia je zdroj čítaný na celom svete, nielen v Rusku, a namietala, že verejnosť má právo poznať fakty o vojne. Ale aj túto vojnu Kremeľ nazýva „špeciálna vojenská operácia“.

Stephen LaPorte, generálny poradca Wikimedia pre otázky verejnej politiky, argumentoval, že rozhodnutie moskovského súdu „implikuje, že dobre zdokumentované a overené informácie Wikipédie ruská vláda považuje za dezinformáciu, ak nie sú v súlade s jej naratívom“.

pocitac
Foto: pixabay.com

Infiltrácia v Číne

Rusko však nie je jedinou krajinou, ktorá vyvíja určitý tlak na systém Wikipédie, ktorý sa spolieha na vstupy viac ako 200 000 redaktorov, ktorí sa zaviazali písať, upravovať a aktualizovať záznamy. Robia to na základe prísnej metódy založenej na podrobnom manuáli a krížových kontrolách.

V septembri 2021 napríklad nadácia Wikimedia Foundation informovala o pokuse v Číne infiltrovať sa do komunity redaktorov. Tiež sa jej redaktorom vyrážali hrozbami s cieľom rozšíriť popis faktov a histórie viac v súlade s tým, čo presadzuje čínska vláda a komunisti.

Pozor na pochybné zdroje

Nedávna sa objavila pilotná štúdia, ktorú spravila iniciatíva a portál Eu vs Disinfo, protidezinformačná služba Európskej únie. A zistila, že štyri zdroje v službách Kremľa, sankcionované Európskou komisiou a USA a považované za nespoľahlivé, sú citované v niekoľkých stovkách článkov publikovaných Wikipédiou.

Eu vs Disinfo vykonali štúdiu s cieľom poukázať na nevyspytateľný spôsob, akým fungujú určité nástroje používané ruskou vládou v informačnej vojne. Pričom sa tvária ako všeobecné médiá, ktoré informujú o faktoch z celého sveta, no zavádzajú falošné správy alebo zaujaté a skreslené interpretácie faktov. Skutočnosť, že tieto zdroje sa stále vyskytujú medzi zdrojmi citovanými v niektorých článkoch Wikipédie, predstavuje podľa Eu vs Disinfo riziko pre Wikipédiu, čo by mohlo poškodiť jej dôveryhodnosť.

Zdroj: https://www.ma-no.org/en/news-and-events/misinformation-also-attacks-wikipedia

žiadne príspevky na zobrazenie

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu