Združovanie sa alebo po novom „networking“ je základným stavebným prvkom pri štarte akéhokoľvek biznisu či freelancu (rozumej: práce, ktorú chceš vykonávať na „voľnej nohe“). Prečo je tak dôležitý?
V prvom rade si povedzme, o čo teda zhruba ide. Networking k nám prišiel z angličtiny a biznise znamená zoznamovanie sa, vytváranie si nových kontaktov za účelom tvorby nových obchodných príležitostí. Networking nám pomáha po každej stránke, či už v biznise, kariére alebo nám len ukáže nový pohľad a získame spätnú väzbu či budúce zákazníčky. Mne osobne pomáha v týchto bodoch:
- Noví, zaujímaví ľudia mi dodávajú novú energiu a nové myšlienky. Cez telefón či online nikdy nenaviažeš tú „osobnú chémiu“ ako keď stretneš človeka tvárou v tvár.
- Nové kontakty na nové projekty.
- Osobné stretnutia mi dodávajú konkrétnejší obraz. Prostredníctvom rozhovorov chápem nové súvislosti a účím sa „za jazdy“. Vizualizujem si lepšie svoje nápady, pretože sa o nich rozprávam s ľuďmi naživo.
- K spätnej väzbe sa vraciam neustále, ale je to jednoducho tak. Osobná spätná väzba, ak je úprimná, je super a vieš si z nej veľa zobrať a posúnúť sa ďalej.
S mamou Tami sme sa pozreli na to, čo je pri networkingu dôležité a netreba na to zabúdať:
- Viac ako na seba sa sústreď a počúvaj ľudí okolo seba.
- Na svoju prezentáciu si vyhraď krátky čas. Skús sa odprezentovať v priebehu jednej minúty. Dokážeš to? Povedz kto si, čo dobré robíš, čo vieš ponúknuť ostatným a čo potrebuješ, resp. čomu by si sa potešila ty.
- Zapamätaj si kontakty a nezabúdaj na “folow up” – ideálne si vezmi vizitku a po stretnutí si zaujímavého človeka môžeš pridať aj online, napríklad na Linked-ine alebo mu napísať email ako pripomienku (online sa o ňom zas môžeš aj dozvedieť niečo viac).
- Nezabúdaj rozdať vlastné vizitky ľuďom, s ktorými si sa zoznámila.
A ešte jedna malá nevyžiadaná rada od Tami z jej vlastnej skúsenosti pre všetky, ktoré ešte len chcete začať niečo vlastné:) “…Predtým, ako čokoľvek vytvoríte, uvediete na trh, začnete predávať a zarábať – choďte sa ponetworkingovať a spoznajte svojich klientov, ľudí, cieľovku, obchodných partnerov, sponzorov, akcionárov, predávačov, atď. naživo. A rovnako – nechajte ich spoznať vás – autentickú.”
Pri networkingu sa radšej vyhýbajte nasledujúcim bodom:
- Predstavujte sa prirodzene, ale nepredávajte seba alebo svoj produkt hneď. Ľudia sa vás zľaknú a utečú :)
- Nesnažte sa zoznámiť so všetkými. Radšej strávte viac kvalitného času so zopár ľuďmi.
- Nerozdávajte svoje vizitky ako letáčiky. Darujte ich len ľuďom, s ktorými ste si vytvorili kvalitný kontakt.
Máte pre nás ďalšie nápady na dobré rady nad zlato? Pridajte nám ich do komentára alebo sa rovno staňte našou autorkou a napíšte o tom vlastný článok:)
Viac o téme networkingu nájdete aj na Facebooku u Tami.