Sila brandingu…a potrebujem ho vôbec?

0
Sila brandingu…a potrebujem ho vôbec?

Sila brandingu

Brand Identity pre malých podnikateľov? Áno, či nie? Myslíte si, že vytváranie značky nie je nič pre vás, ak podnikáte v malom, všetko robíte sama a váš biznis je „one-man-show?“ Tak potom ste na omyle! Branding je dôležitý, či už ste malá podnikateľka alebo veľká celosvetová firma.

Máte už logo, ktorým sa prezentujete a máte pocit, že to stačí, že už máte značku? Aj teraz vás musím sklamať. Logo nie je značka. Poďme však pekne po poriadku.

https://www.instagram.com/p/BedJVLADGBx/?taken-by=csontosstudio

Branding je nevyhnutý i keď patríte k malým podnikateľom. Prečo?

Pretože je to skúsenosť. Zážitok, ktorý odovzdávate svojim zákazníkom. Branding je spôsob, ako definujete svoju firmu nie len pre seba, ale aj pre vašich zákazníkov. Ak máte nejakých spolupracovníkov, tak aj to, ako sa definujete pre nich. Vedia, pre koho pracujú a aké hodnoty vyznáva ich zamestnávateľ? Je to vlastne vaša „identita“ podnikania.

Prečo logo nie je značka?

Logo je súčasťou vášho podnikania, no ak ho máte, to ešte neznamená, že ste vybudovali značku. Je to vizuálny prvok, na základe ktorého vás identifikujú. Veľa ľudí sa mylne domnieva, že logo je značka. Tiež som k nim patrila. Keď som začala podnikať, bola som presvedčená, že si vytvorím logo a „mám firmu“. Ako sa veci nabalovali a rástla som, pochopila som, že celý ten rozruch okolo brandingu, je oveľa komplikovanejší.

Mnohé značky ľudia rozoznávajú nie (len) na základe loga, ale napríklad na základe sloganu, či jedného písmena.

Just do it. I´m lovin´ it. Viete o kom hovorím? J Súčasťou vašej identity, môže byť aj písmeno. Stačí písmeno a ľudia vás vedia identifikovať. Imac, Iphone, Ipad,… Prípadne sa názov vašej značky, slovo, môže tak etablovať vo vašom jazyku (a nezáleží , či hovoríte slovensky alebo anglicky), že ho denno denne používate. Vygooglim si to.

Zuzana-Csontos_Sila-Brandingu

Ako to teda „funguje“, keď som malá podnikateľka?

Všetko so všetkým súvisí. Jedna vec je vzhľad. Vaše logo, farby, ktoré používate, letáky, vizitky… Ak máte zadefinované ako vaše farby modrú a rúžovú, používajte ich všade. Najhoršie, čo môžete urobiť je, že na web stránke máte modrú s rúžovou a na facebook stránke máte príspevky dotvorené grafikou, kde používate zelenú. Prečo? Je to snáď niekto iný?

Práve včera som uzatvárala jeden projekt pre klientku. Zadefinovali sme spolu farebnú paletu a v jej duchu bolo vytvorené aj logo a aj alternatívne logá. Následne sa ma spýtala, ktoré logo použiť, v ktorej farbe, ak ho chce dať na vizitku vanilkovej farby. Ok, na otázke by nebolo nič zlé, keby vanilková farba bola súčasťou jej značky. :0 Len preto, že sa mi páčia vizitky, ktoré nie sú štandardne biele, ale vanilkové, ešte neznamená, že je to pre mňa vhodné. Čo si bude myslieť zákazník?  Detaily sú dôležité.

https://www.instagram.com/p/BczRnkBDVyz/?taken-by=csontosstudio

Jedna strana mince je tá vizuálna. To ako posielate vaše cenové ponuky, spracované návrhy, aké máte vizitky, či letáky, aké sú ilustračné fotky na vašom blogu… Ak ste však zároveň tvárou vašej značky, podobne ako ja, musíte si uvedomiť, že VY ste značka. Vy ste dôležitou súčasťou, ktorá reprezentuje vaše podnikanie. Ako rozprávate? Ako komunikujete s vašími zákazníkmi či fanúšikmi na Facebooku. Aký je váš príbeh? Kto ste?

Keď zaujmete vašim vizuálom, ľudia budú chcieť vedieť viac o vás a vašom príbehu.

Svojim vystupovaním si budujete aj dôveru. Keď vám veria a ste im sympatický, skôr u vás nakúpia alebo si objednajú vaše služby. Nehrajte sa na niekoho kým nie ste. V konečnom dôsledku si môžete ublížiť viac ako by ste chceli. Sociálne média v nás vyvolávajú pociť, že môžeme byť niekym iným. Ak však vytvoríte nejakú „tvár“, musíte si ju zachovať aj pri osobnom stretnutí s vašimi zákazníkmi. Ak zákazník bude cítiť obrovský protiklad vo vašom prejave, myslíte si, že ho presvedčíte, aby nakoniec u vás nakúpil alebo si objednal služby od vás?

Mám tri deti, som mama a popri tom pracujem a realizujem sa. Netajím sa tým. Na niektoré stretnutia som prišla aj s malým dieťaťom, či dokonca dvomi. Klientku som však na to upozornila, aby bola pripravená J Nebudem sa hrať na veľkú pani podnikateľku v lodičkách, s vlasmi upravenými ako by som práve odišla od kaderníka a potom prídem na stretnutie v rozťahaných rifliach , tričku a ako tak zopnutými vlasmi. Trochu kontraproduktívne, nemyslíte?

Buďte sebou. Hlavne si uvedomte, že sa nemusíte páčiť každému. Tak ako v živote, tak aj v biznise. Vytvorte si v hlave svojho imaginárneho ideálneho zákaznika. Vizualizujte si ho do detailov. O to jednoduchšie si potom nastavíte celú stratégiu vašej komunikácie. Príspevky budete písať jednoduchšie, pretože budete vedieť, komu ich vlastne adresujete. Zostanete sami sebou a nebudete sa musieť hrať na niekoho, kým nie ste. Aj váš brand vytvoríte s väčšou ľahkosťou a presvedčivosťou.

Pamätajte – Branding je zážitok, ktorý vytvárate vy. Je to dlhotrvajúci proces.

žiadne príspevky na zobrazenie