Štúdie ukazujú, že písanie rukou zvyšuje aktivitu mozgu a jemnú motoriku

0
Štúdie ukazujú, že písanie rukou zvyšuje aktivitu mozgu a jemnú motoriku

Školy sa čoraz viac digitalizujú, pričom už niektoré neponúkajú vôbec žiadne školenia kurzívy. Písanie rukou aktivuje špecifickú časť mozgu, ktorá je podľa vedcov dôležitá pre učenie a pamäť.

Vedci sa domnievajú, že je dôležité, aby sa deti v škole učili písať rukou, aby sa vytvorili neurónové vzorce v mozgu, ktoré sú prospešné pre učenie.

Klávesnica nahradila pero v mnohých oblastiach života – namiesto písania listu posielame e-maily a vytvárame nákupné zoznamy na našich smartfónoch. A namiesto ceruzky a papiera dávame deťom tablety. Mnohí by tvrdili, že tieto moderné spôsoby písania sú jednoduchšie a rýchlejšie, no má to aj nevýhody.

Nedávna štúdia Nórskej univerzity vedy a techniky (NTNU), publikovaná v časopise Frontiers in Psychology, ukazuje, že kurzíva pomáha mozgu lepšie sa učiť a pamätať si.

Vedci použili elektroencefalogram s vysokou hustotou (HD EEG) v skupine mladých dospelých a 12-ročných detí na štúdium elektrickej aktivity mozgu. Zatiaľ čo ručne písali, používali klávesnicu na písanie alebo kreslili vizuálne prezentované slová v rôznych stupňoch náročnosti. Zistili, že z týchto troch typov práve kurzíva je najlepšia na učenie a pamäť. A to aj pri použití digitálnych pier na písanie na interaktívnu obrazovku počítača.

Prečítajte si: Búrliváčka Simone de Beauvoir – za zhýralosť jej odobrali licenciu učiť

deti
Foto: pixabay.com

Otvorenie mozgu pre učenie

„Našli sme špecifický aktivačný vzor s rukopisom, ktorý otvára mozog pre učenie,“ hovorí spoluautorka Eva Ose Askvik, členka výskumného tímu NTNU. „Vzor aktivácie, ktorý sme našli, sa v predchádzajúcich štúdiách ukázal ako dôležitý pre pamäť a kódovanie nových informácií. Tento aktivačný vzor nebol zrejmý pri písaní na stroji, čo ukazuje, že tieto dve stratégie písania mozog spracováva odlišne.“

Vedci dospeli k záveru, že písanie rukou aj kreslenie zahŕňajú viac zmyslových skúseností, ktoré otvárajú mozog pre učenie. „Pri písaní rukou ide o jemné a presné pohyby rúk. Tieto zmyslové skúsenosti vytvárajú kontakt medzi rôznymi časťami mozgu a otvárajú ho pre učenie, aby sme sa lepšie učili a pamätali,“ vysvetľuje výskumníčka Eva Ose Askvik.

Maximálny výkon mozgu

V mozgu sa deje toho veľa, keď píšeme rukou, hovorí Colby Wiley, PhD, detský neuropsychológ z Northwestern Medicine Delnor Hospital. Mozog plní úlohy aktiváciou sietí mozgových buniek (neurónov), ktoré pomáhajú rôznym častiam mozgu komunikovať. „Signály sa posielajú cez tieto siete, ktoré sa premieňajú na myšlienky a činy,“ hovorí Wiley.

„Pri ručnom písaní aktivujete nielen motorickú kôru, aby vaša ruka fyzicky písala, ale aj motorické aspekty plánovania vizuálnej kôry. Tým si vizualizujete písmená vo vašej mysli, jazykové siete v centrálnom a temporálnom laloku. A tým aktivujete siete spojené s čítaním a pravopisom,“ vysvetľuje Wiley. Tieto procesy sa viažu na časti mozgu, ktoré súvisia s učením a pamäťou.

unsplash.com

Tréning ručného písania postupne končí

Prieskum v 19 krajinách Európskej únie ukázal, že nórske deti a tínedžeri trávia najviac času online (v priemere takmer 4 hodiny denne). A preferencia týchto digitálnych aktivít sa neobmedzuje len na domáci život.

„Niektoré školy v Nórsku sa stali úplne digitálnymi a úplne vynechávajú nácvik písania rukou. Fínske školy sú ešte viac digitalizované ako v Nórsku. Len veľmi málo škôl ponúka vôbec nejaký tréning rukopisu,“ uviedla profesorka neuropsychológie NTNU Audrey Van der Meer v tlačovej správe z 1. októbra.

Van der Meer pokračuje: „Vzhľadom na vývoj za posledných niekoľko rokov riskujeme, že jedna alebo viac generácií stratí schopnosť písať rukou. Náš výskum a výskum iných ukazuje, že by to bol veľmi nešťastný dôsledok zvýšenej digitálnej aktivity.“

V ideálnom svete by deti mali úžitok z digitálneho učenia bez toho, aby obetovali prax písania kurzívou. „Je dôležité, aby sa deti v škole učili písať rukou. Musia byť vystavené rukopisným aktivitám v škole, aby sa vytvorili neurónové vzorce v mozgu, ktoré sú prospešné pre učenie,“ hovorí Askvik. Je tiež dôležité, aby dospelí naďalej používali aktivity písania rukou, ak je to možné, aby si udržali tieto aktivačné vzorce, dodáva.

Medzi používaním digitálnych zariadení a ručným písaním by mala existovať rovnováha

V USA sa vzdelávanie kurzívou líši podľa okresu a veku, hovorí Jillian Baden Bershtein, ME, profesorka a školiteľka študentov-učiteľov na The College of New Jersey. Hlavný problém nevidí v tom, ako technológia „zabila“ rukopis, ale či je rukopis v dnešnej spoločnosti vôbec relevantný. „Voľba medzi výučbou kurzív alebo výučby technologických zručností sa dostala pod výber možností buď-alebo kvôli časovým obmedzeniam a iným náročným požiadavkám na učebné osnovy,“ hovorí.

Bershtein pripúšťa, že digitálne nástroje „vyzerajú veľmi lákavo a sú super efektívne, keď sa snažia uspokojiť potreby každého študenta“. Ale verí, že medzi používaním digitálnych zariadení a ručným písaním v dnešnej triede môže a mala by existovať rovnováha.

Virtuálne učenie v roku 2020, jeden z mnohých dôsledkov pandémie COVID-19, si vybralo ďalšiu daň na praktizovaní rukopisu, dodáva Bershtein. „Na vyššej základnej škole sa takmer nič nepíše rukou,“ hovorí. „Zatiaľ čo tento veľký pandemický experiment dištančného vzdelávania zlepšil písanie na počítači a technologické zručnosti, umenie písať rukou sa zmenšilo.“

Slovo na záver

Ak si chcete oddýchnuť od písania, navyknite si držať pero a papier po ruke aspoň na písanie poznámok, nákupných zoznamov atď. A ak sa naozaj nemôžete vrátiť k staromódnemu spôsobu písania, investujte do digitálneho pera. Alebo si nainštalujte aplikáciu v telefóne alebo tablete, ktorá vám umožní písať rukou.

Zdroj: verywellmind.com, unsplash.com

žiadne príspevky na zobrazenie