Vedeli ste, že Dobble bola najpredávanejšia hra vo Veľkej Británii?

0
Vedeli ste, že Dobble bola najpredávanejšia hra vo Veľkej Británii?

Dobble je hra, v ktorej hráči musia nájsť spoločné symboly medzi dvoma kartami. Bola to najpredávanejšia hra v Spojenom kráľovstve v rokoch 2018 a 2019.

Hra sa v Európe predáva ako Dobble a Spot It! v Spojených štátoch. Názov je slovná hračka so slovom „double“.

Hra používa balíček 55 kariet, z ktorých každá je vytlačená ôsmimi rôznymi symbolmi. Akékoľvek dve karty vždy zdieľajú jeden a iba jeden zodpovedajúci symbol. Cieľom hry je byť prvým hráčom, ktorý oznámi spoločný symbol medzi dvoma danými kartami.

Princíp hry

Cieľom hry je byť prvým hráčom, ktorý sa zbaví všetkých svojich kariet tak, že ich jednu po druhej odhodí do centrálnej kôpky. Hráči to urobia hneď, ako dokážu identifikovať a nahlas pomenovať jeden spoločný symbol medzi kartou v ruke a kartou na vrchu kôpky.

Hráči musia byť rýchli, pretože horná karta sa zmení vždy, keď váš súper odhodí jednu zo svojich kariet. Existuje 55 kariet, z ktorých každá obsahuje osem symbolov z 57 možných. A v každom páre kariet sa zhoduje iba jeden symbol.

Prvou úlohou v hre je vizuálne vyhľadať symboly na karte v ruke a na vrchnej časti centrálnej kôpky, aby ste našli jednu zhodu. Farba, veľkosť a umiestnenie sú typické znaky, ktoré používame pri vyhľadávaní. Ale táto úloha je ťažšia, ako sa zdá, kvôli množstvu a rozmanitosti symbolov. Ich niektoré vlastnosti niekedy spôsobujú falošné poplachy pri rýchlom skenovaní. Napríklad symboly pier, srdca, javorového listu a ohňa sú všetky červené.

Prečítajte si: História spoločenských hier – ktoré sú tie najpopulárnejšie?

Úloha si vyžaduje rozdeliť pozornosť paralelným hľadaním dvoch symbolov

A tiež uchovávať v pamäti symboly, ktoré ste si prezreli na jednej karte pre porovnanie so symbolmi na druhej.

Môžeme prepínať medzi rôznymi stratégiami, ako je skenovanie symbolov na oboch kartách v nádeji, že zhoda jednoducho „vyskočí“. Alebo môžeme zvoliť štruktúrovanejší prístup, kde postupne prezeráme každý jeden symbol.

Keď sú nároky na pozornosť vysoké, je väčšia pravdepodobnosť, že budeme trpieť „slepotou“. Ide o fenomén „pozerať sa, ale nevidieť“, pričom predmetu, na ktorý sa zameriavame, sa nevenuje dostatočná pozornosť, aby sme si ho skutočne všimli.

Povedať  v rýchlosti názov symbolu je náročne

Keď nájdete zodpovedajúci symbol, musíte rýchlo oznámiť, čo to je, a potom položiť kartu na kôpku. Znie to opäť jednoducho, ale rovnako ako vytváranie správneho slova v každodennej reči si to vyžaduje procesy prepojenia požadovaného konceptu – symbolu na kartách – s názvom, ktorý ho reprezentuje.

Tiež sa musíte uistiť, že ste vybrali vhodné slovo, než ho nakoniec vyslovíte nahlas. V naliehavosti hry možno zistíte, že tieto procesy neprebiehajú tak rýchlo, ako by ste chceli.

Kde vznikol nápad

V roku 1976 francúzsky nadšenec matematiky Jacques Cottereau vymyslel hru pozostávajúcu zo sady 31 kariet, každá so šiestimi obrázkami hmyzu, pričom každý pár zdieľal presne jeden obrázok. V roku 2008 novinár a herný dizajnér Denis Blanchot našiel niekoľko kariet z „hry hmyzu“ a rozvinul myšlienku vytvoriť Dobble.

Dobble bola vydaná vo Francúzsku v roku 2009 a vo Veľkej Británii a Severnej Amerike v roku 2011 pod Blue Orange Games. V roku 2015 francúzska spoločnosť Asmodee získala práva na hry Dobble a Spot It!.

Matematika hry

Špeciálny spôsob, akým sú symboly usporiadané na kartách Dobble, možno pochopiť pomocou geometrie. Ak je každá karta reprezentovaná čiarou a každý symbol bodom, kde sa dve čiary pretínajú, potom vlastnosti Dobble sú tieto:

  • ktorékoľvek dve priamky sa pretínajú presne v jednom bode a
  • akékoľvek dva body sú spojené práve jednou čiarou.

Táto geometrická štruktúra je príkladom konečnej projektívnej roviny.

Ak sú v každom riadku 3 body, vytvorí sa štruktúra známa ako rovina Fano. Toto predstavuje jednoduchšiu verziu Dobble s 3 symbolmi na každej karte, 7 kartami a 7 symbolmi.

Rovina Fano, https://en.wikipedia.org/wiki/Dobble#/media/File:Fano_plane.svg

Vo všeobecnosti má konečná projektívna rovina rádu n n+1 bodov na každej priamke a n2+n+1 bodov a priamok. To znamená, že konečná projektívna rovina rádu n-1 má n bodov na každej priamke a n2-n+1 bodov a priamok.

Skutočná hra Dobble s 8 symbolmi na každej karte zodpovedá konečnej projektívnej rovine rádu 7, kde každý riadok spája 8 bodov. Výsledkom je štruktúra s 57 riadkami a 57 bodmi (72+7+1=82-8+1=57), čo zodpovedá 57 kartám a 57 symbolom. Hra však funguje dobre aj s menším počtom kariet a Dobble sa predáva s 55 kartami v balíčku (ale 57 rôznych symbolov). Junior verzia Dobble sa predáva so 6 symbolmi na kartu, 30 kartami a 31 rôznymi symbolmi (62-6+1=31).

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Dobble

žiadne príspevky na zobrazenie