Zakladateľka Kvitok® Martina Dudová: Počiatočné prekážky ma skoro odradili, ale dnes viem, že sa oplatilo vytrvať

0
Zakladateľka Kvitok® Martina Dudová: Počiatočné prekážky ma skoro odradili, ale dnes viem, že sa oplatilo vytrvať

Život podnikateľa je plný „failov”. Niektoré sa dajú ľahko zvládnuť, zamaskovať a nikto si nič nevšimne. Iné sú väčšie a môžu stáť až desaťtisíce eur. Prečítajte si až na kosť úprimný príbeh zakladateľky kozmetickej značky Kvitok®, Ing. Martiny Dudovej, PhD.

V rozhovore pre Akčné ženy prezradila:

  • akým výzvam čelila v začiatkoch podnikania,
  • či ľutuje založenie vlastnej kozmetickej značky,
  • čo radí všetkým začínajúcim podnikateľkám.

KVITOK® sa za posledné roky stal obľúbenou slovenskou značkou poctivej prírodnej kozmetiky. Ako sa to celé začalo?

Všetko to začalo ako moje hobby popri štúdiu chémie na Fakulte materiálov, metalurgie a recyklácie TUKE. Chcela som svoj voľný čas využívať zmysluplnejšie a začala som sa venovať kreatívnym činnostiam, ktoré ma úplne pohltili. Začala som výrobou vlastných šperkov a darčekových krabičiek vyzdobených servítkovou technikou až som sa dostala k výrobe svojho prvého kozmetického produktu – balzamu na pery.

Spomínate si na výrobu svojho prvého balzamu na pery?

Úplne do detailov. Najskôr som si kúpila 100 g bambuckého masla, 100 g kakaového masla, 100 ml mandľového oleja, 50 g včelieho vosku, 10 ml levanduľového oleja. Asi nemusím ani spomínať, že ak jeden balzam váži cca 5 g, z tohto množstva sa dá vyrobiť toľko balzamov, že ich ani sami nedokážete spotrebovať, kým oleje a maslá nezoxidujú. Jeden kus sa mi ani nedal vyrobiť, pretože som vtedy ešte nevedela navážiť také malé množstvá. Moje prvé balzamy preto putovali ako darčeky pre rodinu. Následne som vyrobila ešte šľahané telové maslo a voňavé dekoračné mydielka. Tie som použila ako svadobnú výslužku pre našich hostí na svadbe.

Značku Navia, z ktorej sa neskôr stal Kvitok® Martina Dudová založila popri doktorandskom štúdiu chémie. Neskôr sa k nej pridal aj manžel Matúš. Aj po desiatich rokoch ich spoločné rodinné podnikanie stále baví a napĺňa.

Bolo podnikanie s vlastnou kozmetikou niečo, čo ste si predstavovali, že vás bude živiť? 

Určite nie. Pôvodne som si predstavovala, že výroba kozmetiky bude len „bokovka” popri inej práci alebo po skončení školy, prípadne na preklenutie obdobia rodičovskej dovolenky. Samozrejme v kútiku duše som v úspech vlastnej kozmetickej značky dúfala. Určite som si vtedy ale nemyslela, že to bude moja naozajstná práca. A už vôbec som nepredpokladala, že ma to pohltí natoľko, že to dokáže uživiť nielen mňa, ale aj manžela Matúša a ďalších ľudí. Myslím, že vtedy to nenapadlo nikomu. A vidíte, dnes nás je v tíme už deväť.

Ako vznikol nápad, že si založíte vlastnú kozmetickú značku?

Myšlienka na to, že by som svoju prírodnú kozmetiku, ktorú som dovtedy vyrábala len pre rodinu a priateľov, mohla ponúknuť aj ďalej, prišla v období, keď som si objednala krásne voňajúci vlasový kondicionér od jedného hobby výrobcu kozmetiky. Moje nadšenie ale rýchlo vystriedalo sklamanie. V návale eufórie som sa totiž nestihla zaoberať zložením. Vlastne som sa k nemu ani na internetovej stránke nedopátrala a nebolo pribalené ani k výrobku. Až neskôr som zistila, že to vôbec nie je vyrobené oficiálnou cestou, a teda ani bezpečné, keďže neviem reálny dátum spotreby, spôsob konzervácie či množstvo tej príjemnej syntetickej vône. Výrobca to bral úplne ako hobby a vyrábal to doma v kuchyni. To bol ten moment, keď som sa vnútorne nakopla a povedala som, že ja to to chcem robiť inak, lepšie.

Bolo pri budovaní vlastnej značky všetko také, ako ste si predstavovali?

Keď som si zistila, čo všetko výroba kozmetiky obnáša, nebola som nadšená, a to som ani nevedela všetko. Výrobňa, vzdelanie, hodnotenia bezpečnosti, PIF zložky, registrácia na celoeurópsky portál pre kozmetiku a mnoho ďalšieho. Úprimne vám prezradím, že keby som hneď na začiatku vedela, do čoho idem, tak by som si to asi veľmi rýchlo rozmyslela. Každú skúsenosť, pozitívnu aj negatívnu, ale treba brať, ako krok vpred, ktorý vás posunie k vytúženému cieľu. K cieľu robiť to, čo vás skutočne baví. Svoje rozhodnutie založiť si vlastnú kozmetickú značku preto neľutujem. Som šťastná, že sa mi splnil sen a robím prácu, ktorá ma naozaj napĺňa.

Čo vám pri podnikaní najviac pomohlo?

Myslím, že mi veľmi pomohlo to, že som už študovala chémiu. Nemusela som preto absolvovať žiadne ďalšie vzdelávacie kurzy, ako kurz spôsobilosti pre výrobu kozmetiky. Zároveň, som v rámci doktorandského štúdia okrem finančného odrazového mostíka mala výhodu aj pri zakladaní živnosti. Ďalšou výhodou bolo, že som svoju dizertačnú prácu realizovala v spolupráci s Regionálnym úradom verejného zdravotníctva. Zamestnanci úradu mi v rámci tejto spolupráce poradili aj to, ako mám pri zakladaní značky správne postupovať.

Martina Dudová chcela od začiatku vyrábať kvalitnú prírodnú kozmetiku, a to tak, ako to vyžadovala legislatíva a jej najvyššie osobné kritériá a štandardy kvality. Zriadila preto výrobňu a vybavila všetky potrebné náležitosti. O tri štvrte roka na to už predávalala na Sashe.sk svoju prírodnú kozmetiku Navia.

Čo by ste poradili začínajúcej podnikateľke alebo aktívnej maminke na materskej, ktorá si chce založiť vlastnú kozmetickú značku?

Určite by som jej poradila, aby sa v úplnom úvode zamerala na ochrannú známku. Keď som totiž začínala ja, tak veľmi som sa sústredila na legislatívne záležitosti okolo výroby, že som niektoré veci úplne opomenula. Myslela som, že ak nemám v pláne ísť na zahraničný trh, netýka sa ma to. Preto som riešenie ochranných známok na niečo, čo možno nemalo budúcnosť, nepovažovala za dôležitú, potrebnú a nutnú investíciu. Našla som voľnú doménu. Meno na sociálnych sieťach tiež nebolo obsadené a kozmetika s rovnakým názvom Navia neexistovala. Rešerš bol tým pre mňa ukončený. Nepríjemne ma prebrala až predžalobná výzva.

Predžalobná výzva? Čo v nej stálo?

Stálo v nej, že názvom našej značky Navia porušujeme práva ochrannej známky inej značky, pretože sa foneticky a vizuálne podobajú a voči nám chcú zahájiť konanie, aby došlo k náprave. Bol to šok!

To veríme. Čo ste urobili po obdržaní výzvy?

Začali sme s manželom zisťovať, čo nás vlastne čaká, kontaktovali sme odborníka, ktorý sa touto problematikou zaoberá, a ten keď v dokumentoch zahliadol meno právnickej kancelárie, poradil nám, aby sme sa nenechali odradiť, že svoj názov vieme obhájiť a máme ísť do toho, že nás zastupuje najlepšia právnická kancelária na Slovensku. Okamžite ale zistil, že zastupuje druhú stranu. A vtedy už bolo jasné, že šancu asi nemáme, a aj keby sme mali, ťahalo by sa to dlho, a možno by sme nakoniec aj tak spor nevyhrali. Medzitým by sme značku budovali pod týmto názvom ďalej a škody by boli ešte väčšie. Rozhodovali sme, či to ukončiť úplne, alebo urobiť rebrand. Zhodli sme sa, že budeme bojovať a nájdeme našej značke nový názov.

Rebrand je vždy veľká vec. S akými výzvami ste pri tom zápasili?

Chceli sme, aby to pre zákazníkov nebol veľký šok, a my sme nemuseli urobiť aj celú grafiku nanovo. Snažili sme sa preto nájsť názov, ktorý by sa hodil do predchádzajúcej grafiky – krátky, vhodný na registráciu nielen pre SK, ale pre celú EÚ, na ktorý by bola voľná doména a názvy sociálnych sietí. Bolo to prakticky nemožné, mali sme cca 140 návrhov, na ktoré sme si v úvode spravili rešerš sami, ako nám to právnička poradila, a až potom sme jej posúvali niekoľko návrhov na oficiálnu rešerš. Všetky naše návrhy však boli márne, a tak sme sa nakoniec priklonili k jednému z úplne prvých, pod ktorým nás poznáte aj dnes – KVITOK®.

Názov KVITOK® vychádza z východniarskeho pomenovania pre kvietok. Je to tak z dôvodu, že táto obľúbená prírodná kozmetika sa ručne vyrába na východe Slovenska a kvety aj bylinky tvoria hlavnú súčasť jej zloženia.

Tlačil vás pri rebrandingu aj čas?

Právnická kancelária druhej strany nám dala 9 mesiacov na dopredaj výrobkov pod starou značkou Navia, pretože sme mali už natlačené veľmi veľké množstvo krabičiek a etikiet. Dokonca aj pre našu prémiovú kolekciu Solution sme predtým dali natlačiť grafiku priamo na obaly. Mali sme teda 17-tisíc obalov pripravených na mieru a 17-tisíc krabičiek čakalo na sklade – na nafotenie, video a naplnenie, aby mohli ísť do predaja. Bolo nám jasné, že máme problém. Z tohto dôvodu sme museli náš prémiový rad Solution uviesť oneskorene a ešte pod starým názvom Solution by Navia.

Ako vnímate toto obdobie s odstupom času?

Bolo to veľmi náročné obdobie, ale hovorí sa, že čo vás nezabije, to vás posilní. A takto to teraz berieme. Spočiatku sa nám to zdalo byť veľmi zlé, lebo sme sa báli toho, aký dopad to bude mať na nás, na značku ako takú a jej reputáciu. Naši zákazníci nás však podržali. Za ich obrovskej podpory sme sa postavili opäť na nohy. Myslím, že tým, že sme to komunikovali úprimne a otvorene, získali sme si väčšie sympatie a vybudovali s nimi dôvernejší vzťah. Teraz pred nimi stojíme ako silná rodinná značka, ktorá sa teší sa na nové výzvy a je odolnejšia ako kedykoľvek predtým.

Dnes vo vašom portfóliu nájdeme viac ako 270 produktov,  ktoré sú rozdelené na tri samostatné značky – KVITOK®, SENSES by Kvitok® a prémiový rad Solution by Kvitok®. Čo ich spája, a prečo si u vás každá akčná žena vyberie to svoje?

Všetky tri značky spájajú dôležité piliere, na ktorých od začiatku staviame celé pôsobenie: kvalitné prírodné suroviny, spojenie liečivej sily prírody s modernými vedeckými poznatkami a najmä funkčnosť a ohľaduplnosť produktov k pokožke, aj k prírode. S výberom tej pravej prírodnej kozmetiky a správnou starostlivosťou najlepšie pomôže náš online poradca. Prostredníctvom online poradcu sme zákazníčkam k dispozícii doslova 24/7, aby sme im zadarmo poskytli odborné rady a odporúčania na mieru. Poradcu sme vyvinuli ako jedinečnú službu, ktorá na Slovensku nemá konkurenciu. Tak prečo ju nevyskúšať?

žiadne príspevky na zobrazenie