Pri troche práce sa dá čokoľvek zmeniť na zlatú baňu. Tu je základná fráza: „Zlý nápad neexistuje.“ Choďte na akékoľvek stretnutie – do akejkoľvek kancelárie, v akomkoľvek odvetví – a určite budete počuť aspoň jeden.
A ak je len jeden, považujte sa za šťastného. Samozrejme, existujú aj zlé nápady. Kvalita dobrého šéfa však nespočíva v tom, ako rýchlo zavrhne zlé podnikateľské nápady, ale ako efektívne ich premení na riešenia. Existuje až 11 osvedčených spôsobov, ako zo zlého nápadu urobiť zlatú baňu.
1. Získajte ďalšie názory
Môže sa stať, že to, čo považujete za zlý nápad, môže byť z pohľadu niekoho iného realizovateľný nápad. „Získajte druhý, tretí a štvrtý názor,“ navrhuje Ajay Prasad, zakladateľ a prezident digitálnej marketingovej agentúry GMR Web Team.
„Požiadajte o spätnú väzbu a radu dôveryhodného kolegu alebo zamestnancov. Poskytne vám to rôzne perspektívy, ktoré môžete vziať do úvahy, a urobíte tak najlepšie rozhodnutie. Nikdy nie je na škodu obrátiť sa o pomoc, obzvlášť keď si naozaj nie ste istí, čo máte urobiť.“ Pomôže vám to posunúť sa k lepšiemu riešeniu.
2. Priraďte mentora
Ak člen tímu nevie oceniť, čo sa firma ako celok snaží dosiahnuť, môže byť krokom priradenie mentora. Je tiež dobré vyžadovať pravidelné kontroly.
Mentor zaisťuje, aby chlapík, ktorý pravidelne prichádza so zlými nápadmi, porozumel firemnej kultúre. Mentor mu ponúkne rady a usmernenia, ktoré mu pomôžu. Bez ohľadu na to, či to slúži ako krátkodobé riešenie alebo trvalý program, je to skvelý spôsob, ako prinútiť tých, ktorí zaostávajú, aby dobehli ostatných.
3. Objasnite víziu spoločnosti
Často je zlý nápad založený na základnom nepochopení celkovej vízie spoločnosti alebo oddelenia. Môže to byť zlyhanie zamestnanca, ale môže to byť aj kvôli tomu, že vedenie spoločnosti nedokázalo jasne načrtnúť túto víziu.
„Mať jasnú víziu a poslanie pre spoločnosť poskytne rámec, na ktorom bude možné testovať nápady na účinnosť alebo neúčinnosť,“ hovorí Jacqui Barrett-Poindexter, majiteľ kariérového poradenstva CareerTrend. „Ak táto myšlienka výrazne nepodporuje víziu a misiu, mala by byť zrušená.“
4. Odpovedzte na ich otázky
Zlý nápad môže byť tiež spôsobený nedostatkom informácií na strane zamestnanca. Ak člen vášho tímu navrhne nevhodný nápad, najlepšie zafunguje, ak otvoríte možnosť klásť otázky. Dáte mu príležitosť opýtať sa, aké sú konkrétne ciele alebo podrobnosti konkrétneho projektu.
„Predtým, ako ich pošlete s nápadom preč, uistite sa, že zodpoviete všetky otázky, ktoré má váš pracovník. Zdôvodnite mu, prečo jeho nápad nezodpovedá poslaniu spoločnosti, a v prípade potreby mu písomne poskytnite jasnú víziu, od ktorej má odvíjať svoju myšlienku, “hovorí Barrett-Poindexter.