22 pravidiel, ktoré Pixar používa na vytváranie skvelých príbehov

0
22 pravidiel, ktoré Pixar používa na vytváranie skvelých príbehov
pixabay.com

Chcete dobre písať a vytvárať pútavé príbehy? Emma Coats, tvorkyňa príbehov v Pixar Animation, nedávno na Twitteri zverejnila sériu základných tipov o tom, ako vytvoriť príťažlivé príbehy:

#1: Obdivujte postavu viac za to, že sa snaží, než za jej úspechy.

#2: Musíte myslieť na to, čo je pre vás zaujímavé ako pre publikum, nie na to, čo je zábavné písať pre vás ako spisovateľa.

#3: Snažte sa držať témy. Je to dôležité. Ale neuvidíte, o čom celý príbeh v skutočnosti je, kým nebudete na jeho konci. Potom to možno prepíšete.

#4: Použite schému: Bol raz ___. Každý deň ___. Jeden deň ___. Z dôvodu, že ___. Až nakoniec ___.

#5: Zjednodušte príbeh. Kombinujte charaktery. Preskakujte odbočky. Budete mať pocit, že strácate cenný obsah, ale oslobodí vás to.

#6: Zistite, v čom je vaša postava dobrá, v čom vám vyhovuje. Hoďte na ňu opak. Dajte jej výzvu. Ako ju vyrieši?

#7: Vymyslite svoj koniec skôr ako napíšete stred. Vážne. Konce sú ťažké, začnite pracovať dopredu.

#8: Dokončite svoj príbeh, publikujte ho, aj keď nie je dokonalý. V ideálnom svete máte oboje, ale choďte ďalej. Nabudúce to urobíte lepšie.

#9: Keď sa zaseknete, urobte si zoznam toho, čo by sa ďalej určite NESTALO. Veľakrát sa objaví niečo, čo vám pomôže zo zaseknutia von.

#10: Sústreďte sa na príbehy, ktoré sa vám páčia. To, čo sa vám v nich páči, je vašou súčasťou; musíte to rozpoznať skôr, ako to budete môcť použiť.

Prečítajte si aj: Ako písať? Poradí vám Stephen King

Zdroj: pexels.com

#11: Keď dáte príbeh na papier, môžete ho začať opravovať. Ak zostane len vo vašej hlave, hoci nápad je perfektný, nakoniec ho nikdy s nikým nebudete zdieľať.

#12: Nepoužite prvú vec, ktorá vám napadne. Ani druhú, tretiu, štvrtú, piatu – vyhnite sa predvídateľným veciam. Prekvapte.

#13: Dajte svojim postavám názory. Pasívny/poddajný charakter sa vám môže zdať sympatický, keď ho píšete, ale pre publikum je to otrava.

#14: Prečo musíte rozpovedať práve TENTO príbeh? Čo vo vás vyvoláva presvedčenie, z ktorého vychádza váš príbeh? To je jadro príbehu.

#15: Ak by ste boli vašou postavou, ako by ste sa v tejto situácii cítili? Úprimnosť dodáva dôveryhodnosť neuveriteľným momentom.

#16: Aké sú stávky? Dajte nám dôvod fandiť vašej postave. Čo sa stane, ak sa jej to nepodarí?

#17: Žiadna práca nie je nikdy zbytočná. Ak to v príbehu nefunguje, nechajte ho tak a pokračujte v inej zápletke ďalej – vrátite sa k tomu neskôr, a môže to byť ešte užitočné.

#18: Musíte poznať sami seba: rozdiel medzi tým, čo robíte najlepšie, a s čím sa trápite. Príbeh sa na začiatku testuje, nie dolaďuje. Zlý príbeh sa nedá vyladiť tak, aby bol dobrý, ale dobrý príbeh sa dá vylepšiť.

#19: Náhody, ktoré postavia postavy do problémov, sú skvelé; ale náhody, ako ich z toho dostať, sú podvádzanie.

#20: Cvičenie: vezmite si stavebné kamene filmu, ktorý sa vám nepáči. Ako ich pomeníte na to, čo sa vám páči?

#21: Musíte sa stotožniť so svojou situáciou/postavami, nemôžete len napísať „dobré“. Čo by VÁS prinútilo konať takto?

#22: Čo je podstatou vášho príbehu? Najekonomickejšie povedané? Ak to viete, môžete na tom stavať.

pexels.com

The Story Spine (tiež známy ako Pixar’s Story Structure)

Napíšte víťaznú zápletku a potom príbeh vylepšite.

Použite týchto 8 krokov na písanie krátkych príbehov, úvodov pre dlhý obsah, e-mailov a textov na vašu webstránku, ako aj titulkov na sociálne siete (napríklad príspevky na LinkedIn a Instagram).

Môžete ich použiť aj na rozprávanie príbehu zakladateľa značky a príbehu vašej osobnej značky. Story Spine je založený na šablóne, takže môžete pracovať sami alebo spolupracovať s iným členom tímu.

Kroky

Tu je šablóna, ktorú by ste mali vyplniť:

Kde bolo, tam bolo _______. Každý deň _______. Ale jedného dňa_____ kvôli tomu ______ kvôli tomu _____ kvôli tomu _____ až nakoniec ______. A odvtedy __________.

Rozdeľme túto šablónu na osem krokov, ktoré tvoria hru Story Spine Play:

1. Kedysi dávno

Tu pripravíte scénu. Predstavte hlavnú postavu a jej okolnosti.

Máte problém zasadiť svoj príbeh do času a miesta? Zamyslite sa nad odpoveďami na prvé otázky, ktoré divák/čitateľ môže mať.

Odpovedzte na nasledujúce otázky, aby ste svoj príbeh začali tým správnym spôsobom:

  • O kom je príbeh?
  • Kde žije hrdina?
  • Čo robí hrdina?
  • Kedy sa všetko deje?

Nemusíte nevyhnutne používať slová „kedysi“. A nemusíte hneď zdieľať každý detail – stačí zdieľať toľko, aby ste svojmu publiku poskytli kontext a zmysel príbehu.

Napríklad: V roku 2016, po ôsmich neúspešných pracovných pohovoroch, som sedel v kúte vo svojej izbe – takmer som strácal nádej, ale držal som sa ako som vedel.

2. Každý deň

Tu hovoríte o každodennej rutine svojho hrdinu a vťahujete ľudí do jeho každodenného života. Zahŕňa to nastavenie hlbšieho kontextu, oboznámenie publika s osobnosťou protagonistu.

Tip: Urobte svoj príbeh príbuzným. Ukážte niečo v osobnosti alebo rutine svojej hlavnej postavy, vďaka čomu sa vaše publikum v príbehu hrdinu vidí.

3. Ale jedného dňa

Teraz si pomyslite na niečo, čo rozruší každodenný život vášho hrdinu – niečo, čo ho zastaví v jeho ceste – čo rozruší jeho bežný deň.

Toto je v podstate spúšťacia udalosť, ktorá zmení veci – k dobrému alebo zlému – v závislosti od príbehu, ktorý chcete povedať.

Vytvorte spúšťaciu udalosť, ktorej sa vaše publikum obáva. Napríklad sa im môže stať niečo, čoho sa boja.

Napríklad: Niektoré spúšťacie incidenty, s ktorými sa vaše publikum môže stotožniť:

  • Šéf, ktorý vás vyhodí
  • Obchod so službami, ktorý jedného dňa skončí bez zákazníkov, pretože ste neinvestovali čas do marketingu
  • Autonehoda

4. Kvôli tomu

Teraz vypracujte ďalší krok. Opýtajte sa sami seba, čo urobí hrdina. Aká bude jeho reakcia na katalyzátorovú udalosť, ktorú ste napísali v predchádzajúcom kroku.

5. Kvôli tomu

Zdieľajte krok, ktorý bude nasledovať po kroku vyššie. Pamätajte, že nikto to nedokáže na jeden záťah – vždy sú to minimálne 2-3 pokusy, aby sa veci vrátili do starých koľají.

Tip: Pomocou tejto hry napíšte príbeh, ale zhrňte ho tak, aby z neho vyšiel základný príbeh, ktorý zaberie len niekoľko riadkov.

Napríklad: Začína to zdieľaním boja a starého normálu zbaleného do jednej línie. Potom príde krok akcie alebo krok „kvôli tomu“. Nakoniec sa v príbehu objaví nový normál.

6. Z dôvodu, že…

Nie je potrebné, aby ste sem pridávali ďalší krok. Ale ak máte nejaký na mysli, napíšte ho.

Tip: Uistite sa, že všetky kroky hladko prechádzajú jeden do druhého. To je kľúč k tomu, aby sa váš príbeh stal víťazným.

7. Až nakoniec

V tomto kroku sa podeľte o vyvrcholenie – výsledok, ktorý sa stane v dôsledku krokov, ktoré hrdina urobí vyššie.

8. A odvtedy/A morálne poučenie príbehu je

Spojte všetko dohromady zdieľaním nového normálu. Môže to byť šťastný alebo smutný koniec. Ak máte nejaký morálny problém alebo niečo nie je v poriadku s vami, môžete sa o to tiež podeliť.

Šablónu Story Spine vyplňte bez dlhého premýšľania. Niekedy je zábava, byť spontánna.

Tip: Ak chcete identifikovať najlepšiu verziu svojho príbehu, niekoľkokrát vyplňte šablónu, v ktorej uvidíte, ako vedú rôzne kroky hrdinu na nové miesta (možno to bude zaujímavejšie ako to, čo ste si pripravili v predchádzajúcej verzii).

Hra Story Spine Play dodá vášmu príbehu zápletku alebo silný obrys. Je to len vtedy, keď máte silnú štruktúru, aby ste mohli vypracovať detaily.

Pre rekapituláciu:

  • Prvé dva kroky tvoria začiatok príbehu
  • Ďalší krok predstavuje spúšťač – katalyzátor, ktorý naruší rutinu hlavnej postavy
  • Potom tri kroky zvýraznia zmeny, ku ktorým dôjde v dôsledku incidentu
  • Nakoniec druhý posledný krok zdieľa vyvrcholenie, po ktorom nasleduje koniec alebo nový normál.

žiadne príspevky na zobrazenie