Chcete dobre písať a vytvárať pútavé príbehy? Emma Coats, tvorkyňa príbehov v Pixar Animation, nedávno na Twitteri zverejnila sériu základných tipov o tom, ako vytvoriť príťažlivé príbehy:
#1: Obdivujte postavu viac za to, že sa snaží, než za jej úspechy.
#2: Musíte myslieť na to, čo je pre vás zaujímavé ako pre publikum, nie na to, čo je zábavné písať pre vás ako spisovateľa.
#3: Snažte sa držať témy. Je to dôležité. Ale neuvidíte, o čom celý príbeh v skutočnosti je, kým nebudete na jeho konci. Potom to možno prepíšete.
#4: Použite schému: Bol raz ___. Každý deň ___. Jeden deň ___. Z dôvodu, že ___. Až nakoniec ___.
#5: Zjednodušte príbeh. Kombinujte charaktery. Preskakujte odbočky. Budete mať pocit, že strácate cenný obsah, ale oslobodí vás to.
#6: Zistite, v čom je vaša postava dobrá, v čom vám vyhovuje. Hoďte na ňu opak. Dajte jej výzvu. Ako ju vyrieši?
#7: Vymyslite svoj koniec skôr ako napíšete stred. Vážne. Konce sú ťažké, začnite pracovať dopredu.
#8: Dokončite svoj príbeh, publikujte ho, aj keď nie je dokonalý. V ideálnom svete máte oboje, ale choďte ďalej. Nabudúce to urobíte lepšie.
#9: Keď sa zaseknete, urobte si zoznam toho, čo by sa ďalej určite NESTALO. Veľakrát sa objaví niečo, čo vám pomôže zo zaseknutia von.
#10: Sústreďte sa na príbehy, ktoré sa vám páčia. To, čo sa vám v nich páči, je vašou súčasťou; musíte to rozpoznať skôr, ako to budete môcť použiť.
Prečítajte si aj: Ako písať? Poradí vám Stephen King
#11: Keď dáte príbeh na papier, môžete ho začať opravovať. Ak zostane len vo vašej hlave, hoci nápad je perfektný, nakoniec ho nikdy s nikým nebudete zdieľať.
#12: Nepoužite prvú vec, ktorá vám napadne. Ani druhú, tretiu, štvrtú, piatu – vyhnite sa predvídateľným veciam. Prekvapte.
#13: Dajte svojim postavám názory. Pasívny/poddajný charakter sa vám môže zdať sympatický, keď ho píšete, ale pre publikum je to otrava.
#14: Prečo musíte rozpovedať práve TENTO príbeh? Čo vo vás vyvoláva presvedčenie, z ktorého vychádza váš príbeh? To je jadro príbehu.
#15: Ak by ste boli vašou postavou, ako by ste sa v tejto situácii cítili? Úprimnosť dodáva dôveryhodnosť neuveriteľným momentom.
#16: Aké sú stávky? Dajte nám dôvod fandiť vašej postave. Čo sa stane, ak sa jej to nepodarí?
#17: Žiadna práca nie je nikdy zbytočná. Ak to v príbehu nefunguje, nechajte ho tak a pokračujte v inej zápletke ďalej – vrátite sa k tomu neskôr, a môže to byť ešte užitočné.
#18: Musíte poznať sami seba: rozdiel medzi tým, čo robíte najlepšie, a s čím sa trápite. Príbeh sa na začiatku testuje, nie dolaďuje. Zlý príbeh sa nedá vyladiť tak, aby bol dobrý, ale dobrý príbeh sa dá vylepšiť.
#19: Náhody, ktoré postavia postavy do problémov, sú skvelé; ale náhody, ako ich z toho dostať, sú podvádzanie.
#20: Cvičenie: vezmite si stavebné kamene filmu, ktorý sa vám nepáči. Ako ich pomeníte na to, čo sa vám páči?
#21: Musíte sa stotožniť so svojou situáciou/postavami, nemôžete len napísať „dobré“. Čo by VÁS prinútilo konať takto?
#22: Čo je podstatou vášho príbehu? Najekonomickejšie povedané? Ak to viete, môžete na tom stavať.
The Story Spine (tiež známy ako Pixar’s Story Structure)
Napíšte víťaznú zápletku a potom príbeh vylepšite.
Použite týchto 8 krokov na písanie krátkych príbehov, úvodov pre dlhý obsah, e-mailov a textov na vašu webstránku, ako aj titulkov na sociálne siete (napríklad príspevky na LinkedIn a Instagram).
Môžete ich použiť aj na rozprávanie príbehu zakladateľa značky a príbehu vašej osobnej značky. Story Spine je založený na šablóne, takže môžete pracovať sami alebo spolupracovať s iným členom tímu.
Kroky
Tu je šablóna, ktorú by ste mali vyplniť:
Kde bolo, tam bolo _______. Každý deň _______. Ale jedného dňa_____ kvôli tomu ______ kvôli tomu _____ kvôli tomu _____ až nakoniec ______. A odvtedy __________.
Rozdeľme túto šablónu na osem krokov, ktoré tvoria hru Story Spine Play:
1. Kedysi dávno
Tu pripravíte scénu. Predstavte hlavnú postavu a jej okolnosti.
Máte problém zasadiť svoj príbeh do času a miesta? Zamyslite sa nad odpoveďami na prvé otázky, ktoré divák/čitateľ môže mať.
Odpovedzte na nasledujúce otázky, aby ste svoj príbeh začali tým správnym spôsobom:
- O kom je príbeh?
- Kde žije hrdina?
- Čo robí hrdina?
- Kedy sa všetko deje?
Nemusíte nevyhnutne používať slová „kedysi“. A nemusíte hneď zdieľať každý detail – stačí zdieľať toľko, aby ste svojmu publiku poskytli kontext a zmysel príbehu.
Napríklad: V roku 2016, po ôsmich neúspešných pracovných pohovoroch, som sedel v kúte vo svojej izbe – takmer som strácal nádej, ale držal som sa ako som vedel.
2. Každý deň
Tu hovoríte o každodennej rutine svojho hrdinu a vťahujete ľudí do jeho každodenného života. Zahŕňa to nastavenie hlbšieho kontextu, oboznámenie publika s osobnosťou protagonistu.
Tip: Urobte svoj príbeh príbuzným. Ukážte niečo v osobnosti alebo rutine svojej hlavnej postavy, vďaka čomu sa vaše publikum v príbehu hrdinu vidí.
3. Ale jedného dňa
Teraz si pomyslite na niečo, čo rozruší každodenný život vášho hrdinu – niečo, čo ho zastaví v jeho ceste – čo rozruší jeho bežný deň.
Toto je v podstate spúšťacia udalosť, ktorá zmení veci – k dobrému alebo zlému – v závislosti od príbehu, ktorý chcete povedať.
Vytvorte spúšťaciu udalosť, ktorej sa vaše publikum obáva. Napríklad sa im môže stať niečo, čoho sa boja.
Napríklad: Niektoré spúšťacie incidenty, s ktorými sa vaše publikum môže stotožniť:
- Šéf, ktorý vás vyhodí
- Obchod so službami, ktorý jedného dňa skončí bez zákazníkov, pretože ste neinvestovali čas do marketingu
- Autonehoda
4. Kvôli tomu
Teraz vypracujte ďalší krok. Opýtajte sa sami seba, čo urobí hrdina. Aká bude jeho reakcia na katalyzátorovú udalosť, ktorú ste napísali v predchádzajúcom kroku.
5. Kvôli tomu
Zdieľajte krok, ktorý bude nasledovať po kroku vyššie. Pamätajte, že nikto to nedokáže na jeden záťah – vždy sú to minimálne 2-3 pokusy, aby sa veci vrátili do starých koľají.
Tip: Pomocou tejto hry napíšte príbeh, ale zhrňte ho tak, aby z neho vyšiel základný príbeh, ktorý zaberie len niekoľko riadkov.
Napríklad: Začína to zdieľaním boja a starého normálu zbaleného do jednej línie. Potom príde krok akcie alebo krok „kvôli tomu“. Nakoniec sa v príbehu objaví nový normál.
6. Z dôvodu, že…
Nie je potrebné, aby ste sem pridávali ďalší krok. Ale ak máte nejaký na mysli, napíšte ho.
Tip: Uistite sa, že všetky kroky hladko prechádzajú jeden do druhého. To je kľúč k tomu, aby sa váš príbeh stal víťazným.
7. Až nakoniec
V tomto kroku sa podeľte o vyvrcholenie – výsledok, ktorý sa stane v dôsledku krokov, ktoré hrdina urobí vyššie.
8. A odvtedy/A morálne poučenie príbehu je
Spojte všetko dohromady zdieľaním nového normálu. Môže to byť šťastný alebo smutný koniec. Ak máte nejaký morálny problém alebo niečo nie je v poriadku s vami, môžete sa o to tiež podeliť.
Šablónu Story Spine vyplňte bez dlhého premýšľania. Niekedy je zábava, byť spontánna.
Tip: Ak chcete identifikovať najlepšiu verziu svojho príbehu, niekoľkokrát vyplňte šablónu, v ktorej uvidíte, ako vedú rôzne kroky hrdinu na nové miesta (možno to bude zaujímavejšie ako to, čo ste si pripravili v predchádzajúcej verzii).
Hra Story Spine Play dodá vášmu príbehu zápletku alebo silný obrys. Je to len vtedy, keď máte silnú štruktúru, aby ste mohli vypracovať detaily.
Pre rekapituláciu:
- Prvé dva kroky tvoria začiatok príbehu
- Ďalší krok predstavuje spúšťač – katalyzátor, ktorý naruší rutinu hlavnej postavy
- Potom tri kroky zvýraznia zmeny, ku ktorým dôjde v dôsledku incidentu
- Nakoniec druhý posledný krok zdieľa vyvrcholenie, po ktorom nasleduje koniec alebo nový normál.