Ak budete od ľudí chcieť, aby za váš produkt alebo službu zaplatili príliš veľa, tak prestanú kupovať. Ak si vypýtate príliš málo, budete mať nízky zisk alebo si vaši zákazníci budú myslieť, že váš produkt je nekvalitný. Ako teda optimálne naceniť produkt?
„Optimálna cena“ ovplyvňuje všetky vaše náklady a maximalizuje vaše marže a zároveň zostáva atraktívna pre zákazníkov. Prinášame vám návod, ako nastaviť ceny správne.
1. Spoznajte dobre trh
Musíte zistiť, koľko zákazníkov vám zaplatí a koľko si účtujú vaši konkurenti s podobnými produktami alebo službami. Potom sa môžete rozhodnúť, či ich chcete dorovnať alebo poraziť nižšou cenou. Jednoduché vyrovnanie cien je nebezpečné, musíte si byť istí, že všetky vaše náklady – priame aj nepriame – sú pokryté. Tak je možné správne naceniť produkt.
2. Vyberte najlepšiu cenovú techniku
Pred určením ceny sa rozhodnite, aká je vaša cenová stratégia. Oceňovanie na základe hodnoty tovaru alebo služby sa určuje odhadom hodnoty, ktorú potenciálni zákazníci pripisujú produktu alebo službe, zatiaľ čo oceňovanie na základe nákladov sa určuje podľa toho, koľko stojí firmu navrhovať, vyrábať a distribuovať výrobok alebo službu a zisk, ktoré trh zaplatí nad tieto náklady.
3. Vypracujte plán svojich nákladov
Zahrňte všetky priame náklady vrátane peňazí vynaložených na vývoj produktu alebo služby (napríklad certifikáty). Potom vypočítajte svoje variabilné náklady (na materiál, balenie atď.) – čím viac vyrábate alebo predávate, tým budú vyššie.Nezabudnite si zarátať čas, ktorý strávite výrobou – pri handmade to bude napríklad 5 eur na hodinu práce. Tiež si zrátajte, koľko času venujete foteniu produktov, úprave fotiek, marketingu a pod.
Zistite, aké percento vašich fixných nákladov, ktoré sú nemenné – bez ohľadu na to, koľko vyrobíte, musí predaj produktu pokryť. Sú to režijné náklady, napríklad nájomné, spotreba energií, mzda zamestnancom. Súčet všetkých týchto nákladov spolu a vydelením objemu vyrobených produktov získate jednotkovú cenu.
Prečítajte si aj článok o tom, ako vytvoriť efektívnu reklamu na Instagrame
4. Zvážte hodnotu marže
K bodu dosiahnutia rovnováhy budete musieť pridať maržu alebo prirážku. Zvyčajne sa vyjadruje ako percento rentability. Priemyselné normy, skúsenosti alebo znalosť trhu vám pomôžu rozhodnúť sa o úrovni prirážky. Ak cena vyzerá byť príliš vysoká, znížte svoje náklady a príslušne znížte cenu. Uvedomte si obmedzenia týkajúce sa stanovovania ceny a nákladov, pretože to celé bude fungovať iba za predpokladu, že predáte všetky svoje produkty. Ak tak neurobíte, váš zisk je nižší.
5. Nastavte cenu na základe hodnoty tovaru
Aby ste mohli stanoviť cenu založenú na hodnote, budete musieť dobre poznať svoj trh. Napríklad náklady na uvedenie handmade zápisníka na trh môžu byť 7 eur na kus. Ak by bola trhová hodnota zápisníka 17 eur, mohli by ste zákazníkom účtovať cenu 17 eur a 10 eur máte zisk.
6. Premýšľajte o ďalších faktoroch
Ako ovplyvní účtovanie DPH cenu tovaru? Dokážete udržať marže na niektorých produktoch menšie, aby ste na iných dosiahli vyššie marže? Možno budete musieť vypočítať rôzne ceny pre rôzne lokality, trhy alebo predaje online. Potrebujete umožniť prípadnú oneskorenú platbu zákazníkom? Zvážte svoje platobné podmienky a sledujte svoj cash flow.
7. Zostaňte aktuálny
Ceny môžu byť zriedka fixné dlho. Vaše náklady, zákazníci a konkurenti sa môžu zmeniť, takže budete musieť zmeniť svoje ceny, aby ste držali krok s trhom. Sledujte, čo sa deje, a pravidelne sa so svojimi zákazníkmi stále rozprávajte, aby vaše ceny zostali optimálne. Tak zistíte, ako správne naceniť produkt.
Foto: pixabay.com