A ako ženy samy seba vnímajú pri investovaní? Žiadne prekvapenie, majú nízke sebavedomie

0
A ako ženy samy seba vnímajú pri investovaní? Žiadne prekvapenie, majú nízke sebavedomie

V júli 2021 uskutočnila spoločnosť Fidelity Investments, jedna z najväčších amerických spoločností, ktorá sa špecializuje na finančné poradenstvo a plánovanie, prieskum s názvom „2021 Women and Investing Study“. Cieľom prieskumu bolo zhromaždiť informácie, aké majú ženy postoje a prístup k riadeniu financií a najmä k investovaniu.

Hoci sa prieskum a tým pádom aj výsledky týkajú iba amerického trhu, prišli mi veľmi zaujímavé, a tak som sa rozhodla venovať tejto téme nový blog. Pokiaľ vás teda zaujíma, ako si v roku 2021 viedli americké ženy v investovaní, čítajte ďalej.

Kto sa zúčastnil prieskumu?

Výsledky prieskumu boli urobené na základe celonárodného prieskumu, ktorý prebiehal v USA a zúčastnilo sa ho 2 400 dospelých Američanov, z ktorých bolo 1 200 žien a 1 200 mužov.

Všetkým respondentom bolo nad 21 rokov, jednalo sa o osoby s ročným príjmom minimálne 50 000 USD a osoby, ktoré si aktívne si prispievajú do amerického dôchodkového plánu známeho ako je 401(k) alebo 403b.

Vysvetlenie na začiatok – čo je dôchodkový plán 401(k) a 403b

V USA sú dôchodkové plány 401(k) a 403b celkom rozšírené a pretože prieskum na oba plány v niektorých bodoch odkazuje, pre lepšie pochopenie uvádzam základné vysvetlenie, o čo vlastne ide.

Jedná sa o daňovo zvýhodnený investičný nástroj, ktorý ponúkajú zamestnávatelia svojim zamestnancom a ktorým si zamestnanci sporia na dôchodok.

Príspevky sú zamestnancom automaticky strhávané zo mzdy a zamestnávateľ ich odvádza do príslušného fondu, ktorý si zamestnanec zvolil. Pre zaujímavosť, aktuálny priemerný ročný príspevok do plánu 401(k) predstavoval 20 500 USD a pre osoby, ktoré sú staršie ako 50 rokov, činil dokonca 27 000 USD.

Hlavným rozdielom medzi dôchodkovým plánom 401(k) a 403(b) je typ zamestnávateľa, ktorý dôchodkový plán ponúka: 401(k)s ponúkajú spoločnosti zo súkromného sektora, zatiaľ čo 403(b)s ponúkajú neziskové organizácie, cirkvi a štátne úrady vrátane verejných škôl a univerzít. Toľko na úvod na vysvetlenie a poďme na zaujímavé výsledky prieskumu.

Prečítajte si: Ženy majú averziu k riziku. Prečo z nej neurobiť výhodu pri investovaní?

pixabay.com

Koľko žien aktívne investuje

Prieskum mal za cieľ okrem iného zistiť, koľko žien aktívne investuje aj do ďalších nástrojov mimo dôchodkového plánu 401(k) alebo 403(b).

Podľa prieskumu takto investuje celých 67 % žien, čo je skvelý výsledok, pretože v roku 2018 takto investovalo iba 44 % žien.

Zaujímavé je pozrieť sa, aké je generačné rozloženie žien, ktoré takto investujú:

  • Z generácie Mileniálov (veková skupina 25 – 40 rokov) aktívne investuje 71 % žien
  • Z generácie X (veková skupina 41 – 56 rokov) aktívne investuje 67 % žien
  • Z generácie Boomer (veková skupina 57 – 75 rokov) aktívne investuje 62 % žien

Mala pandémia čovidu vplyv na investovanie žien?

Z výsledkov prieskumu vyplýva, že jednoznačne áno. 50 % žien uviedlo, že ich záujem o investovanie sa od začiatku pandémie zvýšil a 42 % žien uviedlo, že od začiatku pandémie majú dokonca viac peňazí na investovanie ako pred pandémiou.

Do čoho ženy rady investujú?

Podľa prieskumu ženy majú rady nasledujúce investičné inštrumenty:

  • 67 % žien rado investuje do individuálnych akcií alebo dlhopisov
  • 63 % žien rado investuje do podielových fondov alebo ETF (pozn. ETF čiže Exchange Traded Funds sú fondy, ktoré sa obchodujú na burze podobne ako akcie)
  • 24 % má rado také investície, ktoré nejakým spôsobom spĺňajú ESG kritériá (čiže Enviromental, Social and Governance kritériá), teda sú prospešné pre životné prostredie, majú sociálne aspekty či zohľadňujú spoločnosti, ktoré majú etické a transparentné firemné štruktúry a procesy)
  • 23% žien rado investuje do kryptomien.
pixabay.com

A aké majú ženy výsledky?

Fidelity Investments tiež zaujímalo, aké majú ženy pri investovaní výsledky. Vykonali preto analýzu výsledkov viac ako 5 miliónov svojich klientov a analýza ukázala, že ženy majú pri investovaní v priemere o 0,4 % lepšie výsledky ako muži.

Cieľom prieskumu bolo ďalej zistiť, aké majú ženy plány, čo sa týka investovania a financií všeobecne. Deväť z desiatich žien plánuje v nasledujúcich 12 mesiacoch podniknúť aktívne kroky, aby lepšie nechali svoje peniaze pracovať.

Aké si v tejto oblasti dávajú ženy ciele?

  • Vzdelávanie – 62 % žien plánuje zvýšiť si svoje znalosti o investovaní a finančnom plánovaní, dokonca 70 % žien uviedlo, že by radi mali viac znalostí o tom, ako vyberať individuálne akcie do svojho portfólia
  • Plán – 52 % žien plánuje vytvoriť si konkrétny plán, kde budú mať definované svoje krátkodobé aj dlhodobé finančné a investičné ciele
  • Využitie pomoci profesionálov – 44 % žien plánuje obrátiť sa na profesionálov, ktorí im pomôžu plán realizovať
  • Investovať viac peňazí – 42 % žien plánuje investovať väčší diel zo svojich úspor a príjmov, než doteraz

A ako ženy vnímajú samé seba pri investovaní? Nič prekvapujúce, majú nízke sebavedomie

Hoci z prieskumu je zrejmé, že téma investovania je pre ženy aktuálna, stále viac žien sa aktívne zaujíma o investície av porovnaní s mužmi sa ženy nemajú vôbec za čo hanbiť, iba jedna tretina žien by sama seba označila ako investorku.

Potvrdilo sa tak, že hoci si ženy v investovaní nevedú vôbec zle, majú v tejto oblasti stále nízke sebavedomie, čo potvrdzujú aj ďalšie čísla:

  • 33 % žien verí, že sú schopné robiť dobré investičné rozhodnutia
  • Iba 14 % žien vyhlásilo, že majú o investovaní dostatok znalostí.

Skvelý domáci „Chief Executive Officer“

Hoci ženám pri investovaní chýba sebadôvera, rozhodne im nechýbajú pri riadení rodinných rozpočtov. V tejto oblasti si ženy vedú skvele a žiadne veľké pochybnosti o sebe nemajú:

  • 75 % žien uviedlo, že cíti plnú sebadôveru pri strážení výdavkov v rodinnom rozpočte
  • 68 % žien uviedlo, že cíti plnú sebadôveru všeobecne pri riadení rodinného rozpočtu
  • 54 % žien uviedlo, že cíti plnú sebadôveru pri rozhodovaní o väčších či mimoriadnych výdavkov v domácnosti.

Finančná situácia nedá niektorým ženám spať

Veľmi zaujímavé zistenie je, že 34 % žien uviedlo, že starosti ohľadom finančnej situácie im často nedovolia večer zaspať alebo ich v noci budí.

spanok
Foto: pixabay.com

Aj toto číslo sa zaujímavo líši podľa generácií:

generácia Mileniálov (veková skupina 25 – 40 rokov) uviedla, že:

  • 77 % žien finančnú situáciu nedá v noci spať alebo sa kvôli nej v noci budí
  • 44 % žien toto zažíva najmenej raz mesačne

generácia X (veková skupina 41 – 56 rokov) uviedla, že:

  • 73 % žien finančnú situáciu nedá v noci spať alebo sa kvôli nej v noci budí
  • 37 % žien toto zažíva najmenej raz mesačne

generácia Boomer (veková skupina 57 – 75 rokov) uviedla, že:

  • 59 % žien finančnú situáciu nedá v noci spať alebo sa kvôli nej v noci budí
  • 22 % žien toto zažíva najmenej raz mesačne

Mňa osobne uvedené čísla prekvapili, pretože by som čakala, že finančná situácia nedá spať skôr starším ženám, ktoré už sú alebo sa blížia k dôchodkovému veku, pretože by som tipla, že ženy v tejto vekovej skupine by mohli vnímať, že majú menej času na to, sa zabezpečiť na starobe, než ženy v mladšom veku. Ale je možné, že ženy, ktoré boli súčasťou prieskumu, sú už finančne natoľko zabezpečené, že obavy o svoju finančnú situáciu na dôchodku už toľko nemajú.

A kvôli čomu majú ženy spánkové problémy?

  • 52 % žien uviedlo, že ich v noci trápi ich dlhodobá finančná situácia
  • 37 % žien uviedlo, že ich v noci trápi, či zvládnu zriadiť dlhy či úvery
  • 32 % žien uviedlo, že dôvodom je to, že nezarábajú dostatok peňazí.

Aké majú ženy finančné rezervy?

V prieskume sa tiež pýtali žien, aké veľké majú finančné rezervy na neočakávané udalosti (tzv. emergency funds). Muselo ísť o rýchlo dostupné finančné prostriedky na pokrytie životných nákladov typu bežné rodinné výdavky, hypotéky, výdavky na energie a pod.

  • 47 % žien uviedlo, že ich rezerva je 20 000 USD alebo viac
  • 31 % žien uviedlo, že ich rezerva je 50 000 USD alebo viac
  • 18 % žien uviedlo, že ich rezerva je dokonca viac ako 100 000 USD

Tieto čísla ma tiež prekvapili, zdá sa, že ženy, ktoré boli súčasťou výskumu, nie sú vôbec zle finančne zabezpečené a majú finančné zdroje, ktoré im v prípade krízy pomôžu prekonať 3 – 6 mesiacov.

Záverom

Výsledky prieskumu spoločnosti Fidelity Investments pre mňa boli veľmi zaujímavé v tom, že americké ženy si nevedú v investovaní vôbec zle. Prekvapilo ma, koľko ich má o investovanie záujem a hlavne, aké veľké finančné rezervy majú.

Tipla by som si, že české a slovenské ženy majú v tejto oblasti ešte veľa čo doháňať, a tak dúfam, že výsledky štúdie pre vás možno budú inšpiráciou a dodajú vám odvahu, že je normálne, aby sa ženy aktívne starali o peniaze ao svoj finančný komfort .

Autor: Marika Čupa

Zdroje: 2021 Women and Investing Štúdy spoločnosti Fidelity Investments, www.fidelity.com

žiadne príspevky na zobrazenie