Ako ovplyvnil koronavírus malé a stredné podnikateľky?

0
Ako ovplyvnil koronavírus malé a stredné podnikateľky?

Sme v období, kedy epidémia spôsobená koronavírusom nepraje najmä malým a stredným podnikateľom. Šiestich akčných žien sme sa spýtali, ako ich ovplyvnila táto situácia a ako sa s ňou vyrovnávajú? Zaznamenali pokles tržieb, alebo na ich podnikanie nemá žiaden vplyv?

Ivica Rozehnal, majiteľka značky RIVICA

„Samozrejme, že momentálna situácia ovplyvnila aj naše podnikanie, naše osobné životy, tak ako asi každého. Predpokladané tržby sú sci-fi. V marci nám mala začať jarno-letná sezóna, na ktorú sme sa veľmi usilovne pripravovali. Už po ukončení vianočných prázdnin sme začali šiť sukne na sklad, tak aby sme naplnili predpokladaný dopyt. Keďže minulý rok v marci sme boli takmer vypredaní a mali sme čo robiť, aby sme stíhali šiť objednávky a pripravovať sa na rôzne dizajnové trhy. Bohužiaľ, táto neočakávaná situácia je čiernou labuťou – nepredvídateľnou situáciou.

rivica, navrharstvo, sukne
Foto: rivica.sk

Moje 2 krajčírky zostali doma, ja sa snažím vybavovať aspoň e-shopové objednávky. Za čo som veľmi vďačná a pomôže nám to vykryť aspoň nutné náklady (nájmy a odvody). Samozrejme, obávam sa dopadov, ale teraz nechcem ani na to myslieť a je podstatné žiť a prežiť v zdraví a pomôcť ostatným ako vieme.

Momentálne som sa zapojila i do výzvy #ktopomozeslovensku a rozhodli sme sa pomôcť šiť rúška pre organizácie a nemocnice, ktoré to momentálne potrebujú. Je to pre mňa pozitívne zistenie, keď ma osloví môj dodávateľ látok a sám sa mi ponúkol, že mi zdarma dodá bavlnené látky na výrobu, a moja krajčírka je taktiež ochotná zapojiť sa, aj keď odmena za to nepokrýva úplne jej prácu. My sme tí, čo môžu byť doma a aspoň takto môžme v tejto situácii pomôcť skutočným hrdinom – zdravotným pracovníkom, kuriérom, predavačkám a iným, ktorí sú v prvej línii kontaktu s inými ľuďmi.“

Joanna Gurniková, majiteľka gastro firmy

„V rodinnej gastro firme Tatranské čokolády sa venujeme prioritne výrobe firemných čokolád. Prípadne sú našimi klientmi i jednotlivci. V každom prípade očakávame mínus, pretože teraz majú všetci oveľa väčšie starosti a na čokoládu nemyslia.
Druhý gastro projekt ChaCha Kombucha je výroba a predaj fermentovaného čajového nápoja. Jeho živé probiotické kultúry by v tomto chrípkovom a vírusovom období neboli odveci, veríme, že je to skvelý doplnok stravy… Ale keďže sme malovýroba a náš výrobok nie je možné kúpiť vo veľkých reťazcoch, ale len vo vybraných bio obchodoch ci reštauráciách, ktoré sú teraz zavreté, tak je to tiež nula…“

Mária Virčíková, majiteľka technologickej firmy

„Ja mám technologickú firmu a vyvíjame nastroj na holografickú komunikáciu. Nebol problém v sekunde prejsť na home office – veď kto už iný, keď nie my, a sme zvyknutí – máme kolegov zo sveta.
Zároveň narastá tlak, aby sme produkt uviedli na trh čím skôr. Trošku sa nám tiež skomplikovala situácia, keďže okuliare na zobrazovanie hologramov sa vyrábajú v Číne a meškajú, ale verím, že sme sa vynašli a vymysleli iný spôsob, ako ľuďom dať tento iný rozmer prepájania sa.
Máme šťastie, že podnikáme v oblasti digitálnych technológií. Firmy ako Slack alebo Zoom idú hore. Držím palce všetkým podnikateľkám, ktoré to majú isto oveľa ťažšie ako my.“

Michaela Eliáš, fotografka

„U mňa v Kurzy fotografovania je aktuálny stav taký, že som musela zrušiť, resp. preložiť na výrazne neskorší termín niekoľko fotokurzov a zrejme to bude pokračovať. Tým pádom nemám príjem, naopak, vraciam zálohové platby klientom, ktorým termín nevyhovuje. Mne samej prepadlo ubytovanie cez booking, ktoré som mala objednané, skrátka, zatiaľ idem to mínusu. Prekvapujú ma reakcie niektorých ľudí, ktorí sú nahnevaní, ja si však myslím, že som sa rozhodla správne a zodpovedne, aj napriek stratám.
Včera som sa rozhodla miesto bolenia brucha zo stresu niečo urobiť – viac promovať a rozšíriť ponuku ONLINE fotokurzov. Je mi jasné, že ľudia teraz budú menej nakupovať, ale aj malý príjem pomôže, udrží ma nad vodou, keďže pravidelné výdaje musím platiť a platím aj ďalších 3 ľudí. Držme si palce, lebo toto obdobie môže byť veľmi ťažké…“

Marcela Sarvaičová, majiteľka salónu Marsella

„My s kolegyňou Romanou Danihelovou máme prevádzku kozmetiky a masáže, žiaľ, momentálne máme v tejto situácii z nariadenia krízového štábu a Úradu verejného zdravotníctva zatvorené, čiže sme ostali tiež obe úplne bez zdroja príjmu, musíme platiť zdravotné odvody, nájom za priestory a všetko ostatné, čo k tomu patrí. No keďže chceme byť zodpovedné a zdravé my, aj naši klienti, nejako to zvládneme.“

Iveta Budayová, majiteľka eshopu littlehipster.sk:

„Mám predajňu s detským oblečením, obuvou a doplnkami, concept store littlehipster.sk. Predajňu sme zatvorili, e-shop funguje. Objednávky môžeme poslať kuriérom. Ale počet objednávok dramaticky klesol. A keďže obchod zatvorený, predaj cez internet spomalený, znamená to, že tržby nám nepokryjú ani náklady. Nájomné, musím zaplatiť, telefón, internet.

Určite vieme využiť sociálne siete na komunikáciu, ale je pochopiteľné, že ľudia šetria. Budujem to 5 rokov, konečne som mohla kľudne spať a voľne dýchať a teraz takýto škrt. Ale na druhej strane, snažím sa ten čas vyžiť na činnosti a zmeny, na ktoré nebol v tom rýchlom každodennom šprinte čas. Aj v práci, aj doma. Každý deň venujem práci 3-4 hodiny. Upratovaniu, triedeniu oblečenia, papierov 2 hodinky. Popri tom tráviť čas s deťmi, vymýšľať nové formy vzdelávania, varíme spolu, pečieme také veci, čo sme ešte nikdy nepiekli. Snažím sa vnímať to pozitívne a veriť, že to zvládneme.“

Ako pomôcť malým firmám či živnostníkom?

Existuje iniciatíva Sme s vami. Ako to funguje? Ponúknite svoje budúce služby cez tento jednoduchý formulár a vygenerujte si tak vlastnú stránku. Zdieľajte ju a oslovte svojich zákazníkov, aby vám pomohli prežiť toto obdobie. Ľudia si vaše služby môžu objednať vopred.

žiadne príspevky na zobrazenie