Ako si vybrať influencera na spoluprácu?

0
Ako si vybrať influencera na spoluprácu?

Sociálnu sieť Instagram využíva až 93 % marketérov! Ak podnikáte v menšom, mali by ste aj vy vyskúšať influencer marketing. Skúste vytvoriť partnerstvo so skúsenými tvorcami obsahu alebo odborníkmi, ktorí zdieľajú vaše rovnaké hodnoty a priority.

To pomôže vašej značke získať povedomie, vyššiu návštevnosť a určite aj nových zákazníkov. A hoci to vyžaduje plánovanie a stratégiu, je to jeden z najefektívnejších spôsobov marketingu vašej značky.

Je to pomerne pomalý proces, pretože si budete musieť naplánovať svoju marketingovú stratégiu skôr, ako si vyberiete toho správneho influencera, dospejete k dohode, a potom spustíte kampaň, ktorá prinesie výsledky, ktoré ste si naplánovali. Ale nemusí to byť zložité.

V tomto  článku preskúmame proces práce s influencermi, od vymyslenia nápadu na kampaň až po výber, oslovenie a prácu s dokonalým influencerom, aby ste dosiahli výsledky, po ktorých túžite:

  • Vytváranie stratégie
  • Výber a oslovenie influencera
  • Ako spolupracovať s influencermi
  • Zisťovanie a vyhodnocovanie výsledkov

Čo je influencer marketing

Influencer marketing je forma obsahu, ktorý spolupracuje s tretími stranami na predaji vašich produktov a služieb novému publiku. Zameriava sa najmä na kampane na sociálnych sieťach, hoci influenceri odporúčajú produkty aj v tradičnejších formách marketingu, ako sú televízne reklamy, billboardy a obaly produktov.

Vďaka širokému spektru influencerov môžu z tohto druhu spolupráce profitovať takmer všetky značky. Influencer musí byť niekto, kto má vplyv na vaše konkrétne publikum a má zapojené publikum.

Vytváranie vašej stratégie

Predtým, ako si vyberiete svojho influencera alebo dokonca kampaň, ktorú chcete spustiť, budete potrebovať marketingovú stratégiu influencera. Najprv musíte definovať ciele svojej kampane, pochopiť, koho sa snažíte ovplyvniť a čo je najdôležitejšie, musíte pochopiť, ako celá táto vec funguje. Oslovenie influencera bez toho, aby vedel, čo robíte, povedie iba k rozpakom.

unsplash.com

1. Aké sú vaše ciele?

Myslite na svoju marketingovú stratégiu s influencerom ako na rozšírenie vašej marketingovej stratégie značky. Začnite stanovením zámerov vašej kampane. Pochopenie vašich cieľov vám predovšetkým pomôže porozumieť konečným výsledkom.

Tieto ciele môžu zahŕňať:

  • zvýšenie povedomia o značke,
  • získanie nových zákazníkov,
  • zvýraznenie identity alebo hodnôt vašej značky,
  • predaj v súvislosti s uvedením nového produktu alebo
  • väčšie zapojenie sa do vášho obsahu.

Oslovenie nového publika, nie zisk z predaja, je najčastejším dôvodom na spustenie kampane značky. Influencer by mal upútať pozornosť na vašu značku a produkt, ale šanca, že to zakaždým povedie ku konverzii, je takmer nemožná. Takže definujte jasné ciele pre svoju kampaň so svojím influencerom.

2. Koho chcete osloviť?

Ako pri každej forme marketingu, aj vaša influencerská kampaň musí osloviť tých správnych ľudí. Nemá zmysel spustiť kampaň zameranú na konkrétnu demografickú skupinu a potom míňať peniaze na jej propagáciu na všetkých nesprávnych miestach. Definovanie publika vám tiež pomôže, pokiaľ ide o definovanie vášho influencera, pretože ľudia, ktorým predávate, by mali mať záujem o osobu, ktorú si vyberiete, aby s nimi komunikovala.

Ak ste v rámci stratégie značky oslovili svoje publikum, bude to užitočné. Alebo sa možno pokúšate osloviť úplne novú skupinu, ak uvádzate na trh úplne nový produkt alebo ste zmenili hodnoty svojej značky. Nakoniec môžete vytvoriť zodpovedajúci zoznam profilov influencerov, ktoré vám pomôžu spojiť požadované publikum so správnou osobnosťou.

Okrem toho, že musíte pochopiť, s kým hovoríte, musíte vedieť, kde ich nájdete. V súčasnosti je najvplyvnejšou platformou Instagram, kde až 93 % marketérov prevádzkuje svoje influencerské kampane, po ktorých nasleduje 68 %, ktorí používajú TikTok. Ale v závislosti od vašej značky možno nebudete chcieť nasledovať dav. Napríklad herná spoločnosť môže mať väčšie šťastie na Youtube a poskytovateľ B2B služieb môže mať vyššiu úspešnosť na LinkedIn.

pixabay.com

3. Ako to celé funguje?

Influencer marketing informuje o spôsoboch, akými značka zamýšľa nadviazať partnerstvo s influencerom, ktorý na oplátku vystaví túto značku a jej produkty alebo obsah svojmu publiku. Toto vystavenie by malo byť prirodzené a pozitívne pre tých, ktorí ho vnímajú a zapájajú sa doň.

Vaša marketing by mal zodpovedať:

  • Na akú demografickú skupinu chcete zacieliť? Myslite na vek, pohlavie, miesto, príjem, záujmy atď.
  • Aký je konečný cieľ vašej stratégie? Je to predávať, podporovať povedomie, získavať nových sledovateľov?
  • Aký influencer sa najlepšie hodí k vašej značke?
  • Ako môže vami vybraný influencer hovoriť s publikom o vašej značke bez toho, aby pôsobil príliš predajne?
  • Ako budete sledovať úspech svojej kampane?
  • Aké čísla chcete dosiahnuť, pokiaľ ide o dosah, predaj alebo sledovanosť?
  • Čo presne od svojho influencera očakávate? Bude potrebovať pokyny.
  • Ako úzko mienite spolupracovať so svojím influencerom?

Výber vašich influencerov

Teraz je už rozhodnuté o vašom publiku a type kampane, môžete začať hľadať toho najlepšieho influencera pre vašu značku. V závislosti od veľkosti vašej spoločnosti a publika, ktoré chcete osloviť, máte na výber rôzne typy influencerov.

Hlavnými oblasťami vplyvu sú:

Influenceri sociálnych sietí: tí, ktorí si získali veľkú sledovanosť na vašich preferovaných platformách
Blogeri: tí, ktorí vytvárajú písaný obsah alebo videoobsah s veľkým počtom fanúšikov
Lídri v odvetví: odborníci, ktorí sú vo svojom odbore uznávaní
Verní zákazníci: ľudia, ktorí budú autenticky propagovať vašu značku a jej výhody
Iné značky: spoločnosti, ktoré sú v súlade s vašimi projektmi, dopĺňajú ich, ale nesúťažia s nimi
Celebrity: veľké mená, ktoré pritiahnu pozornosť k vašej značke, bez ohľadu na to, či majú alebo nemajú zjavný vzťah k tomu, čo robíte

unsplash.com

Zvážte svoje publikum

Bez ohľadu na to, akého influencera si vyberiete, najdôležitejšie je zvážiť vaše zdieľané publikum. Nemá zmysel vyberať si hviezdu sociálnych médií, ktorej sledovatelia nemajú žiadny spoločný bod s vašou značkou.

Preskúmajte populárnych influencerov, ktorí sú v súlade s hodnotami vašej značky, verných zákazníkov alebo lídrov v odvetví, o ktorých viete, že sú medzi vašim publikom obľúbení. Toto sú najlepšie možnosti pre vysoko zapojené publikum. Celebrity robia rozruch, ale môžu byť kontroverzné – a veľmi drahé.

Urobte si prieskum

Ak si robíte vlastný prieskum, aby ste si našli influencera, vezmite do úvahy, ktoré ďalšie značky sú sponzormi influencerov, o ktoré máte záujem. Ak majú veľa plateného obsahu, zapojenie ich publika do značiek, ktoré uverejňujú, nemusí byť také vysoké – zákazníci môžu vidieť cez influencerov, ktorí využívajú všetky platené príležitosti, v porovnaní s tými, ktorí skutočne milujú značky, ktoré podporujú.

Pochopenie osobných záujmov influencera – dokonca aj tých, ktoré priamo nesúvisia s vašou značkou – je dôležitým faktorom, ktorý treba zvážiť. Môžu existovať neočakávané spôsoby, ako môžete svoju kampaň prepojiť s ešte širším publikom na základe týchto záujmov, alebo môžete zistiť, že sa nezhodujú s vašimi hodnotami a v skutočnosti sa tento influencer nehodí.

Ak ste napríklad módna značka, ktorá chce inzerovať alebo zvyšovať povedomie o svojich hodnotách udržateľnosti alebo o novom udržateľnom sortimente, možno budete chcieť spolupracovať s niekým, kto je známym aktivistom proti rýchlej móde. To podporí vaše tvrdenia o udržateľnosti, pretože tí, ktorí si prezerajú kampaň, budú chápať, že známy aktivista by s vami nespolupracoval, keby ste neboli taký ekologickí. To pridáva na autenticite vašej kampane a celá vaša kampaň bude pôsobiť prirodzenejšie a dôveryhodnejšie.

unsplash.com

Tiež sa uistite, že nekontaktujete influencerov, ktorí už propagujú jedného z vašich konkurentov alebo značky, ktoré sú príliš podobné tej vašej. To by mohlo spôsobiť zmluvné problémy a je nepravdepodobné, že influenceri propagujúci príliš veľa podobných značiek vygenerujú výsledky, po ktorých túžite. V ideálnom prípade chcete byť prvou značkou svojho druhu, ktorú váš influencer podporuje.

Zohľadnenie týchto prvkov sa oplatí vám, ale aj vášmu influencerovi. Tento spôsob spolupráce by mal prinášať výsledky pre obe strany a nechcú, aby ich followeri a zapojenie klesli, pretože si vybrali nesprávne partnerstvá.

Na veľkosti záleží

Aby sme vám pomohli zvážiť správnu úroveň influencera pre vašu kampaň, stojí za to mať na pamäti rôzne veľkosti publika ovplyvňovateľov. Treba však brať do úvahy krajinu, lebo v Spojených štátoch je toto číslo vyššie:

Nano-influenceri – vo všeobecnosti sa predpokladá, že majú 500 až 5 000 sledovateľov
Mikroinfluenceri – s 5 000 – 30 000 sledovateľmi dosahuje táto skupina najvyššiu mieru zapojenia okolo 7 %.
Makroinfluenceri – s 30 000 až 500 000 sledovateľmi sa približujú k skupine celebrít, ale majú tendenciu byť lídrami vo svojom odbore a nie „slávnymi“ menami.
Megainfluenceri – účty s viac ako 500 000 sledovateľmi možno považovať za celebrity

Pokiaľ nie ste veľká spoločnosť s prebytočnými prostriedkami, ktoré môžete minúť na svoje marketingové kampane, je pravdepodobné, že menší influencer bude pre vašu kampaň fungovať lepšie. Hoci sa niekoľkomiliónová základňa sledovateľov Kardashian môže zdať veľmi angažovaná, väčšina značiek zistí, že ich peniaze sa lepšie zhodnotia pri malých, špecializovaných influencerov, ktorým followeri skutočne veria – najmä ak sú špecifickí pre jedno odvetvie.

Ak napríklad vaša značka predáva doplnky na zlepšenie zdravia zamerané na ženy vo veku 30 rokov, fitness influencerka alebo osobná trénerka s 10 000 sledovateľmi by bola oveľa efektívnejšou propagátorkou ako menej relevantná celebrita s 500 tisíc sledovateľmi. A bude vás to stáť menej.

Influencer
pixabay.com

Nezabudnite na tri R

Relevancia, dosah a rezonancia sú tri R vplyvu.

Relevantnosť vášho influencera sa týka odvetvia, obsahu a publika, ktoré zdieľate. Dobrým príkladom relevantných partnerstiev s influencermi v akcii je jedna z pôvodných kampaní na podporu predaja: Nike a Michael Jordan. Vďaka spolupráci s poprednými športovými osobnosťami si Nike neustále udržiava svoje meno ako najlepšia a najväčšia značka športového oblečenia na svete.

Dosah vašej kampane je definovaný počtom ľudí, ktorí uvidia vašu značku alebo produkt prostredníctvom tohto partnerstva s vaším influencerom. Cieľové číslo pre váš dosah by malo byť stanovené vo vašej stratégii kampane a malo by byť dohodnuté s vaším influencerom ako primeraná suma v porovnaní s jeho vplyvom. Ak teda chcete milióny pozretí, možno nebudete chcieť spolupracovať len s jedným influencerom.

Ak si nemôžete dovoliť väčšie meno, ale chcete osloviť čo najviac ľudí, spolupráca s niekoľkými nanoinfluencermi vám môže pomôcť vytvoriť väčšiu kampaň s nižším rozpočtom. Napríklad ponúknutie produktov pre menších influencerov na rozbalenie (unboxing) alebo propagáciu môže byť lacný spôsob, ako osloviť vysoký počet sledovateľov.

To, ako zareaguje publikum vašej kampane na influencerov, závisí od úrovne zapojenia, ktoré môže váš influencer dosiahnuť. Tí, ktorých oslovíte prostredníctvom partnerstva, by mali mať pocit, že je to v súlade s ich záujmom a bude pravdepodobnejšie, že budú s príspevkom interagovať. Toto je dobrý príklad toho, keď väčšie nemusí nevyhnutne znamenať lepšie. Mať módneho ovplyvňovateľa s 200 000 sledovateľmi, ktorý propaguje vašu kuchynskú firmu na mieru, nemusí u ich publika zarezonovať.

influenceri media
Zdroj: adweek.com

Spolupráca s influencermi

Vybrali ste si svojho influencera, teraz sa musíte zoznámiť s tým, ako s ním pracovať.

Ako osloviť svojich influencerov

Kedy osloviť influencerov prvýkrát, zamerajte sa na to osobným spôsobom.

Mohli by ste začať interakciou s ich obsahom, aby organicky pochopili, že vaša značka je v súlade s ich záujmami, skôr než ich budete kontaktovať priamo. Oceňte ich obsah relevantnými komentármi a označeniami „Páči sa mi to“, aby predajné ponuky nevznikli z ničoho nič.

Ak ich kontaktujete prostredníctvom väčšej firmy alebo agentúry, alebo použijete šablónu e-mailu, ktorá nie je špecifická, je menej pravdepodobné, že uspejete. Zamyslite sa nad tým, ako by ste chceli, aby vás oslovili o vašej vlastnej práci, a rovnakým spôsobom doručte svoj e-mail alebo telefonát. Ak im posielate správy cez sociálnu platformu, dávajte si ešte väčší pozor, aby ste svoju správu formulovali tak, ako keby pochádzala od človeka a nie od firmy bez tváre, ktorú by mohli ignorovať.

Ako získať svojho influencera

Poskytnite podrobné informácie o svojej značke, cieľoch a kampani, ktorú s nimi chcete spustiť. Dajte im presne vedieť, prečo ste si ich vybrali, aký budú mať úžitok – pokiaľ ide o angažovanosť a nových sledovateľov, ako aj bezplatné produkty a platbu – a s väčšou pravdepodobnosťou sa dohodnete.

Nezabudnite, že tento proces by mal vždy pôsobiť organicky a autenticky. Nie je to niečo, čo sa stane zo dňa na deň, ale ak viete, že váš vybraný influencer je pre vás tou správnou osobou, stojí za námahu, aby sa cítil špeciálne vybraný.

pixabay.com

Spolupráca so svojím influencerom

Ak chcete, aby váš influencer vytvoril správny druh obsahu pre vašu značku, mali by ste byť pripravení s ním úzko spolupracovať. Ako tvorca obsahu je pravdepodobné, že váš influencer bude mať svoje vlastné predstavy o tom, ako by mala vaša kampaň vyzerať. Vy svoju značku poznáte najlepšie, no oni poznajú dav, ktorý sa snažíte osloviť. Len sa uistite, že každý zapojený do kampane má hneď od začiatku prístup k vysokokvalitným materiálom, takže nemôže dôjsť k zámene o tom, čo a kedy uverejniť.

Napriek tomu sa stále oplatí urobiť si vlastný prieskum ich publika. Väčšina influencerov bude mať mediálne balíčky, ktoré vysvetlia správanie ich sledovateľov. Takže napríklad zistenie, kedy je publikum influencera najaktívnejšie, môže ovplyvniť to, kedy uverejňujete príspevky o konkrétnej kampani vo svojich informačných kanáloch.

Majte jedného špecializovaného člena tímu, ktorý je kontaktným bodom pre komunikáciu s vaším influencerom, takže nikdy nebude zmätený v tom, s kým majú do činenia.

unsplash.com

Získavanie výsledkov

Jediný spôsob, ako skutočne zistiť, či bola vaša influencerská kampaň úspešná, je pozorné sledovanie výsledkov. Google Analytics a Sprout Social sú dva obľúbené programy na vytváranie prehľadov a väčšina sociálnych kanálov má vstavané nástroje na vytváranie štatistík.

Počas vývoja stratégie ste sa rozhodli pre ciele, ku ktorým sa chcete dopracovať, takže sledovaním analýzy môžete vidieť, ako blízko alebo ďaleko ste od dosiahnutia tohto cieľa, a zvážiť, či je potrebné kampaň vylepšiť, aby bola výkonnejšia. Do tohto procesu by ste mali zapojiť svojho influencera a pravidelne sledovať, ako kampaň funguje, ako pre nich funguje a ako by sa dala zlepšiť.

Sledovanie výsledkov influencerskej kampane

Existujú rôzne aplikácie a platformy na sledovanie výsledkov vašej kampane.

Spôsob, akým sledujete výsledky, závisí od typu kampane, ktorú prevádzkujete. Ak je vaším cieľom povedomie o značke, budete sa chcieť pozrieť na návštevnosť webu, zobrazenia stránok, zmienky na sociálnych sieťach, čas strávený na vašom webe a počet nových používateľov.

Ak chcete rozšíriť svoje publikum, mali by ste sa pozrieť na odberateľov bulletinov na sociálnych sieťach a možno aj na predaj. Ak sa vaša kampaň zamerala na identitu vašej značky, dôležité budú tlačové spravodajstvo, zdieľania a sociálne zmienky. A ak chcete zvýšiť predaj, mali by ste sa pozrieť na výnosy, nákupy a odkazy, ktoré noví zákazníci sledovali, aby sa dostali k vašej značke prostredníctvom influencera.

Tieto údaje sú cenné pri potvrdení, či bola vaša kampaň úspešná alebo nie. Môžete ho však použiť aj na informovanie o svojich budúcich kampaniach a o tom, čo pre vašu značku funguje a čo nie. Môžete sa napríklad dozvedieť, že vďaka označeniam Páči sa mi a komentárom k vašim príspevkom bude vaša kampaň vyzerať úspešne, no v skutočnosti sa nepremení na predaje, o ktoré ste sa snažili.

Majte na pamäti, že za „dobrý“ konverzný pomer sa považuje miera spadajúca niekde medzi 2 – 5 % v závislosti od vášho odvetvia. Takže hoci konverzie môžu vyzerať nízke, v skutočnosti môžu byť relatívne zdravé z hľadiska priemerov v odvetví. Na druhej strane, ak vaše konverzie klesajú pod 2 % (alebo aký je váš dohodnutý cieľ), mali by ste spolupracovať so svojím influencerom a zvážiť nové prístupy na prilákanie konverzií.

Teraz je čas spustiť kampaň

Takže sa musíte popasovať s influencer marketingom. Viete, ako rozvíjať svoju stratégiu, vysnívať nápady na kampane, vybrať si a osloviť svojho influencera, spolupracovať s ním obojstranne výhodným spôsobom a sledovať a vyhodnocovať výsledky. Pokiaľ ide o spustenie marketingovej kampane pre influencerov, máte k dispozícii všetky nástroje, ktoré potrebujete.

Nemusíte ovládať mechaniku sociálnych médií ani hľadať najväčšieho influencera, aké si dokážete predstaviť. Postupujte podľa týchto (väčšinou) jednoduchých krokov a budete na dobrej ceste k úspešnej spolupráci s influencermi.

Zdroj: 99designs.com

žiadne príspevky na zobrazenie