Čo urobíte, keď milujete ovocie, čokoládu, dávať aj dostávať darčeky, krásne veci, tvoriť, písať, vytvárať trendy? Poviete áno manželovi, ktorý navrhne podnikať s úplne novou darčekovou donáškou – ovocnými kyticami. A akcia sa začína!
Náš podnikateľský príbeh nazvaný Chutné kytice sa začal tak naozaj písať na jeseň 2011. Už predtým sme sa totiž s manželom Ľubošom rozprávali o tom, že nás oboch láka vlastný biznis.
On mal jasný názor – je potrebné prísť s absolútnou novinkou, ktorá vytvorí nový trh. Podľa tohto kritéria mi postupne predstavoval nápady.
Voňavé, krásne a zdravé a hlavne chutné darčeky z ovocia by zaujali každú ženu. A mňa o to viac!
Náš začiatok
Začali sa tri mesiace intenzívnych príprav – začať skúšať produkty, hľadať dodávateľov ovocia aj iného materiálu, tvorba loga, webu, kúpa chladiarenského auta, výber a zariaďovanie priestorov, vybavovanie formalít ako založenie spoločnosti, získanie úradných povolení.
Bol to perfektný pocit, ako keď zosadnem z lanovky a stojím na lyžiach na začiatku svahu. Ale bol to aj trochu desivý pocit – čo keď ten svah, bude príliš strmý – čo ak to podnikanie nepôjde tak, ako si predstavujeme?
Bez stresov to nešlo
Prvé naozajstné žalúdočné nevoľnosti prišli niekoľko dní pred prvým improvizovaným „ateliérovým“ fotením.
Vyvrcholili v poslednú noc: ateliér vznikol u nás doma a zasklená loggia bola po prebdenej noci plná v celofáne zabaleného tuctu ovocných kytíc. Zachránila ma voda s hroznovým cukrom a manželova dôvera.
Fotenie sa nakoniec podarilo. Podobný stres sa zopakoval znova po spustení predaja počas sviatku sv. Valentína, čo je pochopiteľne zaťažkávajúca skúška pre všetky kvetinárstva. A potom znova po novom fotení produktov, čo znamenalo opäť prebdenú noc. A potom pri prvom živom vysielaní v televízii. A potom vždy vtedy, keď sa niečo nevyvíjalo dobre a bola veľmi malá šanca to dostatočne rýchlo ovplyvniť.
Stresové situácie, ktoré sa opakujú, sa časom pochopiteľne naučíte zvládať ľahšie. Kľúčové je tiež vyhodnotiť si procesy, čo je možné zlepšiť.
Do nových a nových výziev tak idete stále lepšie pripravení.
Prečítajte si aj rozhovor s tvorkyňou umelých nadrozmerných kvetov
Ako sme postupne rástli
Nám sa podarilo za 7 rokov vybudovať známu značku, ktorá je lídrom na trhu. Nakupujú u nás ľudia, ktorí predtým iba ťažko hľadali vhodnú pozornosť, keď potrebujú poďakovať či potešiť.
Asi mnohí pred našim vznikom ani nevedeli, že nás potrebujú.
Počas podnikania sa nám narodili ďalšie dve deti (najstaršia mala 2 roky, keď sme založili firmu), s ktorými som si pochopiteľne neužila žiadnu materskú dovolenku.
Aké sú moje zistenia?
- Zistila som napríklad, že keď začnete podnikať, už nechodíte do práce – ste v nej stále.
- Zistila som tiež, že podnikaním nezbohatnete, ale robíte (skoro stále) iba to, čo vás baví a napĺňa.
- A zistila som, že aj v časoch, keď sa darí, treba zvažovať každé euro výdavkov, nemať veľké oči a nechcieť otvárať pobočky, predávať frančízy či sťahovať sa do väčšieho a bližšie k centru. To sa nemusí vyplatiť (a často sa to naozaj nevyplatí).
- Rada sledujem podnikateľské príbehy a zistila som aj to, že podnikateľ sa možno skrýva aj vo vás. Prebuďte ho!
Prinesie vám prácu, o ktorej rozhodujete vy sama.
Vlastnú cestu, na ktorej si plníte sny.
Dobrodružstvo, ktoré zmení váš život.