Ako zvýšiť kreativitu? Stačí zmeniť prostredie!

0

Keď popoludní zrazu klesne vaša pracovná aktivita, možno nejde o únavou a nepotrebujete hneď ďalšiu šálku kávy. Možno budete stačiť, ak zmeníte svoje prostredie. Najväčší nepriatelia, ktorí brzdia kreativitu, môžu prameniť z toho, že ste v statickom prostredí.

Či už ste v kancelárii alebo pracujete na diaľku, byť v rovnakom starom priestore celé hodiny vás môže zbaviť kreatívnych myšlienok. V tomto článku budeme skúmať, prečo vaše okolie zohráva takú rozhodujúcu úlohu vo vašom tvorivom procese. Je infantilné, keď v Silicon Valley budujú ihriská, alebo je to účinné? Ako urobiť malé zmeny vo vašom prostredí, aby sa výrazne zvýšila vaša kreativita?

Keď nové myšlienky stretnú staré

Aby sme zistili, ako maximalizovať kreativitu, je dôležité najprv pochopiť, prečo miesto výkonu práce zohráva v tvorivom procese takú dôležitú úlohu.

„Nové myšlienky vychádzajú z prepojenia so starými myšlienkami. To znamená, že musíte byť prinajmenšom vystavení novému podnetu,“ hovorí Robert Epstein, vedecký výskumný psychológ amerického inštitútu pre behaviorálny výskum. „Prináša vám to myšlienky a kombinácie, ktoré ste nikdy predtým nezažili. Sú to prepojenia medzi rôznymi myšlienkami. Odtiaľ pochádzajú nové nápady. A vaše prostredie pomáha vytvárať tieto prepojenia. Dobrou správou je, že do istej miery všetci môžeme meniť svoje okolie. “

stol
foto: pixabay.com

Žiadna zmena nie je príliš malá

Čo ak pracujete na pracovisku, kde nie je možné odísť na pár hodín pracovať do kaviarne alebo do alternatívneho pracovného priestoru? Epstein hovorí, že aj tie najmenšie vylepšenia, ktoré spravíte len na pracovnom na stole alebo v kancelárii môžu mať rovnaký účinok, ako keby ste fyzicky opustili kanceláriu. Môže to byť prinesenie kvetín, zmena usporiadania nábytky, nový plagát či obraz, predmety na stole atď.

Prečítajte si aj: 5 znakov, že vaša práca je tá, pre ktorá ste sa narodila

„Nepriateľom kreativity je čokoľvek, čo je nemenné. Čiže niekedy, ak urobíte hoci aj veľmi malé zmeny, môže to mať obrovský význam,“ hovorí Epstein. „Napríklad podivne vyzerajúca skala – niekedy som ju len položil na stôl, pretože je iná.“ Je to nezvyčajné. Je zaujímavé sa na ňu pozrieť. Nikdy nevieš, čo sa stane, keď si predstavíš nejaké zmeny a predstavíš nejakú novinku. Klasickým príkladom je stretnutie dvoch osôb, ktoré sa navzájom veľmi líšia a nikdy sa ešte nestretli.“

foto: pixabay.com

Neúspech ihrísk v Silicon Valley

Silicon Valley je už dlho príkladom pre spoločnosti, ktoré sa snažia oživiť kreativitu pridaním hravého prvku v okolí kancelárie. Stolné hry, stolný futbal, pivo na kohútik – cieľom je vytvoriť prostredie, kde sa necítite ako v sterilnej kancelárii. A nalákať vás, aby ste nikdy neopustili budovu.

Na prvý pohľad to nie je zlý nápad, ale v čom spočíva problém? „Bohužiaľ, na niektorých z týchto miest sú umelecké kúsky a hračky stále rovnaké,“ hovorí Epstein. „To je chyba, čo niektoré z týchto firiem robia. Vytvárajú zábavné, zaujímavé, nové prostredie a potom ho nemenia. To je hrozná chyba.“

Ako zapojiť ľudí?

Kľúčom k úspechu je posilniť podnety s hlbším významom. Autor Thomas Wedell-Wedellsborg sledoval množstvo obchodných lídrov a spoločností kvôli svojej knihe Inovácia ako obyčajne. Z prvej ruky získal tak informácie o tom, čo spoločnosti robia správne a čo zlé. O jednej spoločnosti Thomas tvrdí, že hlavným problémom bolo, že zamestnanci neboli dostatočne zapojení.

Riešenie: Oslava zvončekom v strede kancelárie. Kedykoľvek niekto uzavrel obchod, uskutočnil predaj alebo mal akýkoľvek úspech, mohol zazvoniť a krátko oznámiť správu.

zvoncek
foto: pixabay.com

„Na začiatku to bolo trochu nútené. Spravili to väčšinou manažéri,“ hovorí. „Potom sa už po mesiaci ľudia začali zapájať.“ Keď sa spoločnosť musela presťahovať do novej budovy, spýtali sa pracovníkov, čo by chceli zachovať zo starej kancelárie. Číslo jedna na tomto zozname bola oslava zvončekom. Bol to symbol, ktorý môže byť silný. Súviselo to však so správaním, ktoré má zmysel pre spoločnosť.“

žiadne príspevky na zobrazenie