Je dôležité, ako sa obliekate? Ak pracujete vo väčšej firme, pravdepodobne ste sa stretli s pojmami firemná kultúra, firemný dress code alebo biznis etiketa. V čom sa tieto pojmy odlišujú?
Firemná kultúra – každá firma má nastavené isté pravidlá, podľa ktorých sa riadi, môže do nej spadať komunikácia medzi manažmentom a zamestnancami, alebo medzi zamestnancami navzájom. Taktiež tam patria spôsoby motivácie zamestnancov, možnosti vzdelávania, značka firmy a firemná filozofia, a aj oblečenie a celkový vzhľad zamestnancov a manažérov.
Biznis etiketa – je súbor pravidiel, ako sa správať pri obchodnom styku, patrí sem napríklad predstavenie sa, podanie ruky, vystupovanie, spôsob podania vizitiek a napríklad aj dochvíľnosť. A týka sa aj toho, že si dáte pozor na neprimerané používaniu mobilu.
Dress code – ako sa vhodne mali obliecť na každú príležitosť, či už je to recepcia, banket, pracovná večera, či spoločenská udalosť, napríklad ples. V bežnom pracovnom styku sa využíva najmä klasický biznis štýl. A práve tejto kategórii by som chcela v článku venovať a rozobrať, ako by malo vyzerať manažérske oblečenie pre pánov i pre dámy.
Dnes už nie je biznis štýl taký strohý ako kedysi, ale ak sa chystáte na formálnu udalosť (napríklad na pohovor) a skutočne vám záleží na dobrom dojme, prečítajte si tieto tipy.
Ako by mal vyzerať pán v biznis štýle?
Kto chce ísť na istotu, mal by vsadiť na tlmené farby – napríklad sivú, tmavosivú, antracitovú alebo tmavomodrú. Ideálne je zvoliť jednofarebný oblek bez vzorov, ale nič nepokazíte ani tenkými nenápadnými prúžkami. Materiál by nemal byť lesklý, jedine na slávnostnejšiu príležitosť sa pripúšťa matný lesk.
Volíme jednoduchosť, zapínanie môže byť jednoradové, prípadne dvojradové, na zadnej časti saka môže byť jeden rázporok umiestnený v strede alebo dva rázporky. Košeľa by mala byť s dlhým rukávom, farbu volíme tak, aby ladila s oblekom, môžete zvoliť aj jemné pastelové farby, ale určite nič nepokazíte bielou.
Aké zvoliť doplnky?
Najvýraznejším prvkom v outfite je pravdepodobne kravata, nemala by byť v krikľavých a vo veľmi výrazných farbách. Vyhnúť by ste sa mali aj extravagantným vzorom. Správna dĺžka kravaty je, keď vám siaha približne po opasok.
Netreba zabudnúť ani na topánky a ponožky. Topánky by mali byť šnurovacie a vždy čisté. Ak sú ošúchané, mali by ste ich hneď vymeniť. Môžu byť čiernej alebo tmavomodrej farby, aby ladili k obleku. Ponožky by mali ladiť s topánkami a aj s oblekovými nohavicami. Ponožky by mali siahať dostatočne vysoko na to, aby zakrývali nohy, treba si to vyskúšať aj pri sedení.
Vkusné a kvalitné doplnky podčiarknu celý vzhľad nositeľa – kožený kufrík, opasok ladiaci s oblekom, klasické hodinky. Upravené nechty a umyté vlasy sú taktiež veľmi dôležité.
Ako by mala vyzerať primerane oblečená biznis dáma?
Ženy majú v móde väčšie možnosti ako páni, a táto väčšia voľnosť sa prejavuje aj v biznis štýle. Neznamená to však, že ženy nemajú pravidlá. Žena by mala mať formálny nohavicový alebo sukňový kostým, v biznis štýle sa povoľujú podobne ako u mužov neutrály – teda nie čisté farby ako je modrá, červená či žltá, ale tlmenejšie farby, napríklad čierna, tmavomodrá, antracitová. Oproti mužom majú ženy výhodu vo väčšom výbere farieb – môžu používať bielu, krémovú a aj jemnejšie pastelové farby, napríklad ružovú, bledomodrú. Na nižších pozíciách je povolený aj menej nápadný vzor.
Prípustné je aj to, ak namiesto saka použijete napríklad sveter, vestu alebo pulóver. Vždy je potrebné zamyslieť sa nad tým, o akú príležitosť ide. Ak ide o medzinárodnú konferenciu alebo stretnutie s majiteľom firmy, radšej voľte konzervatívnejší variant.
Pri sukni je dôležité dbať na jej dĺžku. Ideálna je dĺžka po kolená, ale prípustné je mať aj o niečo kratšiu – maximálne však do 10 centimetrov od kolien hore. Vyskúšajte si v takejto sukni aj sedenie, lebo ak sa vám priveľmi vyhrnie, nebude to pôsobiť profesionálne. Dlhšie midi sukne môžu vytvoriť elegantnú siluetu (najmä úzky strih), ale treba zvážiť, či vám táto dĺžka proporčne neublíži, pretože má skracovací efekt. Ani výstrih na blúzke by nemal byť vyzývavý a ramená odporúčam mať vždy zahalené. Ak máte šaty bez rukávov, je vhodné dať si na ne sako.
Kvalita materiálu je dôležitá
Ak si kupujete biznis oblečenie, dbajte aj na kvalitu materiálu. Nemalo by ísť o transparentné látky, ani o príliš krčivé, a lesk vám taktiež nespraví dobrú službu.
Biznis oblečenie nemusí byť nudné. Môžete si vybrať pekné šaty, ktoré vyzerajú žensky a oživiť ich už podľa svojho vkusu – napríklad brošňou alebo šatkou. Do svojho outfitu vždy môžete pridať niečo vlastné, čo vás vystihuje. Zvoľte si jeden prvok, ktorým zaujmete.
Prečítajte si aj článok o kapsulovom šatníku
Ako na výber doplnkov?
Jedným z najväčších faux pas je vynechanie pančúch. Či je teplo alebo nie, pančuchy patria k profesionálnemu looku aj v najväčších horúčavách. Holé nohy do tohto štýlu nepatria.
Výberu topánok taktiež venujte náležitú pozornosť – vyhnite sa sandálom, etiketa predpisuje uzatvorené lodičky. V letnom období môže byť otvorená iba päta. Samozrejmosťou je ich zladenie k zvyšku oblečenia. Ak máte radi šperky alebo bižutériu, mali by ste ich počet obmedziť na tri kusy, a rátajú sa aj hodinky.
Pozor si dávajte aj na make-up – voľte radšej decentný, vyhnite sa výrazným rúžom, leskom a farebným očným tieňom. Ak si chcete byť isté, že sa vám make-up nepoškodí, naneste aj fixačný sprej. Ani lak na nechtoch by nemal vzbudzovať pozornosť. Čerešničkou na torte by mala byť kvalitná kožená kabelka a kvalitné okuliare.
Muži a ženy na manažérskych pozíciách by si mali predovšetkým uvedomiť, že reprezentujú svoju firmu a dávajú najavo svoj postoj k nej. Mali by vzbudzovať u svojich zamestnancov a podriadených dôveru a rešpekt a pri stretnutí s partnermi alebo potenciálnymi klientmi by mali pôsobiť na úrovni.
Ovládanie etikety, do ktorej patria aj pravidlá obliekania, by malo byť štandardným know how mužov aj žien v biznise.
Ak sa chcete poradiť o svojom štýle a nájsť svoje ideálne farby a vzory, môžete kontaktovať profesionálnu stylistku.
Zdroj: Alexandra Vrábelová, stylistka.sk
Zdroj foto na titulke: pixabay.com