Si akčná žena a chceš podnikať, ale bojuješ so zmysluplnou myšlienkou? Alebo máš v hlave veľa nápadov, ale nevieš sa rozhodnúť, ktorý je ten pravý?
Existuje množstvo techník, ktoré ti za predpokladu, že skutočne chceš, pomôžu prísť na geniálnu podnikateľskú myšlienku. Dostať sa k super nápadu môžeš s úplnou ľahkosťou napríklad pri žehlení alebo akejkoľvek automatickej činnosti. Mne osobne sa stáva, že nápady ku mne prichádzajú v noci, keď sa nachádzam v úrovni ľahkého spánku. Potom si na nich matne spomeniem až niekedy počas dňa. K dobrej myšlienke ťa inšpiruje aj rozhovor, nové miesto či ľudia… Inšpirácia prichádza často nečakane.
Vieš si teda predstaviť samú seba ako tvorcu vlastného nápadu a si zžitá s myšlienkou byť sama sebe šéfom? Cítiš vzrušenie pri predstave, že sa vydáš vlastnou cestou a vybuduješ si svoj vlastný biznis?
Každý človek má sny a veľa nápadov. Umením je však dostať ich von a použiť ich efektívne v tomto svete! Poďme sa spoločne sústrediť na tvorbu biznis idey. Ponor sa do procesu myslenia a sústreď sa na skutočne dobrý nápad. Uvažuj a odpovedaj si na otázky. Ideálne si píš všetky myšlienky na papier.
Akým spôsobom si peniaze zarábam momentálne teraz?
Najrýchlejšia a najjednoduchšia cesta je rozvíjať to, čo už vieme. Uvažuj nad tým, či to, čo momentálne robíš v práci, vieš robiť aj na voľnej nohe. Zároveň sa sústreď na to, čo miluješ a ako to možno prepojiť. Napríklad pracuješ v oblasti PR a miluješ cestovanie. Začni robiť na voľnej nohe a zákazníkov si vyberaj z preferovanej oblasti. Sústreď sa na firmy z cestovného ruchu. Oslov všetky možnosti alebo sa staň expertom vo svojej oblasti a zároveň poradcom.
Uvažuješ, aké sú tvoje túžby? Čo naozaj rada robíš?
Kedy zabúdaš na čas? Pri ktorej činnosti si skutočne koncentrovaná tak, že sa nesústredíš na nič iné? Pri čom pociťuješ skutočnú radosť a vášeň, ktorá ťa napĺňa? Ak máš pocit, že momentálne nemáš žiadnu vášeň, sústreď sa na seba. Venuj sa sama sebe aspoň hodinu týždenne a sústreď sa na to, čo ti robí radosť. Mysli len na seba. Táto samotná činnosť ti postupne vytvorí v hlave tvorivý a inšpiratívny priestor a nápady určite prídu.
Uvažuj o súkromí: V čom si naozaj dobrá? A čo ti až tak nejde od ruky?
Napríklad si zaznamenaj: ide mi to s deťmi, uvažujem vždy v číslach, mám obrazotvornosť… Len si tieto poznatky zapisuj na papier, zatiaľ ti nemusia dávať zmysel. Na druhej strane si spíš opäť všetko, čo ti napadne v negatívnej konotácii. Čo ti naozaj nejde a nerada to robíš? Napríklad nerada sa stretávam s množstvom cudzích ľudí. Neviem to a nerada sa prezentujem…
Čo ti chýba?
Uvažuj, čo ti chýba v tvojom živote. Aký produkt alebo servis by si privítala ako mama, ako žena, ako manželka, priateľka… Uvažuj v akejkoľvek súkromnej sfére svojho života. S akými výrobkami alebo službami by bol tvoj život krajší, šťastnejší, jednoduchší… Čo by ti ušetrilo napríklad čas? Na čo sa sťažujú tvoji susedia, kamaráti, kolegovia? Počúvaj svojich priateľov. Aký problém riešia? Ak je tvoj mozog nastavený v rovine „nápad“, objavíš zrazu pri obyčajných činnostiach či stretnutiach potenciál pre nápad práve tam, kde niekto rieši problém alebo nedostatok.
Prejdi si svoj doterajší životopis
Pozri sa detailne na všetky tvoje predošlé pracovné skúsenosti. Uvažuj pri každej pozícii nad jednou vecou, ktorú si tam vykonávala skutočne s radosťou. Napíš si postupne zoznam a z neho následne skús vypracovať témy. Miluješ prácu s ľuďmi? Cítiš sa komfortne, keď si na čele? Rada pracuješ na projektoch samostatne? Alebo rada buduješ komunitu a upevňuješ tím? Poriadne analyzuj svoj životopis a nájdi v ňom záchytné body pre seba.
Ako budeš zarábať peniaze?
Pozrime sa na to, čo zákazníkom ponúkneš. Sú to tvoje skúsenosti, zručnosti, služby? Možno si od teba budú kupovať hmotný produkt. Pokús sa myslieť na rôzne skupiny zákazníkov. Od tých, ktorí si budú chcieť na začiatok vyskúšať len nejaký drobný produkt, čiže nebudú chcieť investovať hneď viac, až po klientov, ktorí budú s tebou úzko prepojení a budú nakupovať vysokú kvalitu a väčšie množstvo z tvojho produktu. Je dobré mať hneď viacero druhov zákazníkov. Ak škáluješ zákazníkov, rozkladáš tým zároveň efektívne možné riziko. Keď ti vypadne jeden druh „veľkého“ zákazníka, môžu ti ho nahradiť traja „malí“. Viacero prúdov – viacero príjmov. V konečnom dôsledku si môžeš vybrať, čo sa ti viac osvedčuje a sústrediť sa na to.
Každý je na webe
Ak hľadáš online a zisťuješ, že tvoj nápad už nie je originálny, nie je to úplne dobrý postoj. Opak je pravdou. Ak podobný nápad funguje, znamená to, že je po ňom zrejme dopyt. Je len a len na tebe doladiť nápad tak, aby obsahoval pridanú hodnotu a bol pozitívne rozoznateľný medzi inými produktmi v segmente.
Krok za krokom
Potrebuješ začať. Práve absolvuješ prvý krok vpred. Akonáhle budeš mať jasnú predstavu, je potrebné o nej hovoriť s ľuďmi. Využi každú príležitosť na prezentáciu tvojej myšlienky. Postupne o nej vďaka rozhovorom sama získaš omnoho lepší obraz alebo ju dokonca vďaka iným názorom vylepšíš. Niektorí ľudia ťa povzbudia, iní odradia. Je len na tebe, čo si z ich reakcie zoberieš. Niektorí ti budú držať palce, iní ti budú závidieť. Ako podnikateľ potrebuješ trénovať veľmi podstatnú vlastnosť – vytrvalosť. Častou reakciou bude možno riziko.
Si pripravená riskovať?
Analyzuj. Začatie podnikania je vždy riskantné, ale čo v živote nie je? Je rozdiel medzi rizikom, ktoré máš starostlivo naplánované a vyrátané a obyčajnou pochabosťou. Ak starostlivo zvážiš všetky riziká a budeš si istá pri odpovediach na základné otázky, tak len znížiš potenciálne riziko. Vždy sa preto na všetky nejasnosti pýtaj. Čím viac sa pýtaš, tým viac odpovedí získaš. To je jasná rovnica, nie?
Opýtaj sa najprv samej seba: Čo naozaj riskujem? A vyhodnoť si, čo môžeš stratiť, ak plány nebudú fungovať podľa predstáv. Nikdy neriskuj to, čo si nemôžeš dovoliť. Neriskuj svoj domov, svoje zdravie a svoju rodinu. Opýtaj sa samej seba: Budem na tom horšie, ak to nepôjde? Ak všetko, čo môžeš stratiť je nejaký čas, energia a peniaze, potom toto riziko stojí za to!
Najdôležitejšie je začať. Urob niečo. Ak si rozhodnutá, nemysli už na krok späť. Začni teraz:)