Máte hlavu plnú nápadov, no neviete ich zrealizovať? Pri utriedení nápadov vám pomôže myšlienková mapa. Jediné, čo budete potrebovať je pero a papier. Chcete vedieť ako na to? My vám poradíme.
Mapovanie si svojich myšlienok je užitočný nástroj, ako preskúmať svoje nápady a zistiť ich potenciál. Okrem preskúmania nápadov, ktoré už máte v hlave vám myšlienkové mapy pomôžu nájsť nové nápady.
Ako na myšlienkové mapy
Na začiatok potrebujete pero a papier. Do stredu papiera si napíšte slovo „nápad“ a postupne spisujte vaše nápady v smere hodinových ručičiek. Na záver si ich prečítajte. Ak vám napadne niečo ďalšie dopíšte to, čo prestanete považovať za dobrý nápad jednoducho vyškrtnite. Myšlienkové mapy vám pomôžu nájsť súvislosti a ukážu vám hodnotu vašich nápadov.
Prečítajte si: Linda Valko Gáliková: Rodová rovnosť začína v domácnostiach
Obrázkové scenáre
Pri utriedení nápadov vám okrem myšlienkových máp poslúžia aj obrázkové scenáre. Na to, aby bol obrázkový scenár užitočný nepotrebujete vedieť kresliť. Pri obrázkových scenároch nejde o umeleckú hodnotu, ale o užitočnosť, ktorú vám pri utrieďovaní myšlienok vedia zabezpečiť. Obrázkový scenár šetrí váš čas a peniaze.
Obrázkový scenár má viacero podôb. Môže to byť jeden obrázok, ktorý prezradí všetko. Alebo séria snímok, ktoré vás príbehom vašich nápadov prevedú krok za krokom. Tiež si môžete nakresliť obrázky ako časovú os. Na prvý obrázok si nakreslite aktuálny stav vášho nápadu, k obrázku pridajte nadpis a dátum. Na druhý obrázok nakreslite v akom stave chcete, aby váš nápad bol napríklad o rok.
Obrázkové scenáre tiež môžete použiť pri komunikácií svojich nápadov s kolegami alebo, ako vizuálna pomôcka pri dokumentovaní vašej práce. No nezabúdajte, nejde o schopnosť vedieť krásne kresliť, ale o kvalitu vašich nápadov.
Čo, keď sú už moje nápady hotové?
Nápady ste si už utriedili a teraz ich potrebujete odprezentovať kolegom, rodine, blízkym, investorom, firmám a podobne? Chcete, aby vaše nápady neostali len nápadmi, ale došlo k ich realizácií? Základom k úspechu pri realizácií vašich nápadov je ich pútavá prezentácia. Pútavá prezentácia by rozhodne mala obsahovať zaujímavé snímky, tieto snímky môžu tvoriť aj vaše myšlienkové mapy a obrázkové scenáre.
Ukážte ako ste váš nápad získali a postupne na ňom pracovali. Okrem pútavých snímok potrebujete príbeh. Príbeh je to čo predáva. Vytvorte vášmu nápadu príbeh, ktorý zaujme a presvedčí vaše publikum, že váš nápad je jedinečný a rozhodne by sa mal zrealizovať. Príbeh je to, čo vás spojí s publikom. Chcete byť predsa inšpiratívny a nie nudný.
Pri prezentovaní vašich nápadov musíte byť rýchly. Dlhé prezentácie nikoho nezaujímajú. Byť rýchly a zároveň povedať všetko o vašom nápade je zložité, preto vám môže pomôcť formát PechaKucha. PechaKucha je špeciálny formát prezentovania, ktorý prišiel z Japonska. Tento formát spočíva v tom, že vaša prezentácia obsahuje 20 snímok, ktoré sa automaticky každých 20 sekúnd presunú. Celá prezentácia tak trvá 6 minút.
Formát PechaKucha vám zabezpečí to, že poviete len to najdôležitejšie a nikoho nebudete vašim rozprávaním nudiť. Predstavovať dôležitý nápad iba ž minút je síce stresujúce, aleje to dobrá výzva, ktorá vás podnieti k ďalším fantastickým nápadom. Tak čo? Skúsite odprezentovať príbeh vášho nápadu v 20 snímkach?
Prečítajte si: Najväčšie úspechy žien za posledných 50 rokov
Ako vybrať správne snímky
Vizuálne vnemy sú v našom mozgu zakódované oveľa hlbšie ako slová. Preto je oveľa dôležitejšie aké snímky budú vo vašej prezentácií, ako to čo o nich poviete. Okrem toho vizuálne prvky si každý z nás zapamätá oveľa rýchlejšie ako slová.
Pri vyberaní snímok do vašej prezentácie si položte dve otázky: Ktorý obrázok skutočne vystihuje môj nápad? Ako obrázok zlepší môj text?
No nezabúdajte ani na to, že stručný a výstižný nadpis zaujme viac ako zdĺhavý text. Ak nemáte vlastné snímky vyhľadajte si obrázky vo fotobankách. Dajte si, ale pozor aké majú podmienky pri uvádzaní zdroja.
Zdroj foto: Pexels