Dajana Rodriguez: Som typ dizajnéra, ktorý miluje farby

0
Dajana Rodriguez: Som typ dizajnéra, ktorý miluje farby

„Ten pocit, keď niečo vyjde, je na nezaplatenie. Tá hrdosť, to sa nedá napodobniť. Nikto iný za tým nie je, len vy,“ hovorí Dajana Rodriguez, známa slovenská dizajnérka kabeliek.

V rozhovore nám prezradila:

  • aké boli začiatky jej podnikania,
  • aký bod svojej kariéry považuje za prelomový,
  • aký štýl má najradšej a po akej kabelke najčastejšie siaha,
  • čo plánuje do budúcnosti.

Podnikáte už od roku 2012. Zdedili ste lásku k podnikaniu a zručnosť tvoriť po vašom otcovi, ktorý vyrábal kožené bundy?

Určite áno. Som z rodiny, ktorá podnikala a podniká, nič iné v podstate nepoznám. Vyrastala som v tom, čudujem sa, že moje prvé slovo nebolo „faktúra“ (smiech). Môj otec aj mama sú obaja aj veľmi zruční, tatino technicky, mamina výtvarne. U mňa sa to prepojilo v jedno. Raz v živote som bola zamestnaná a to bola brigáda v kaviarni, keď som mala 16 rokov. Bola to katastrofa, nebola som schopná sa ani naučiť, ako sa robí káva a všetky jej druhy. Po dvoch týždňoch som si povedala, že to nie je cesta pre mňa. Odvtedy som už pracovala len pod mojím menom.

Ako ste prišli s nápadom vyrábať kabelky?

Ono to prišlo veľmi pozvoľne, a nie, nebol to žiaden podnikateľský plán. Bola som po strednej škole rok doma, a keďže som mala rada módu, mala som čas a vybavenú tatinovu dielňu, stalo sa. Vznikla prvá kabelka, potom ďalšie. Páčili sa okoliu a tak sme skúsili portál Sashe a už to išlo akosi samé. Začali sa predávať, koleso sa roztočilo a som tu – v DR centrále.

Ako si spomínate na vznik prvého prototypu?

Veľmi matne, nebol jeden, bolo ich viac. To bolo také skúšanie pokus – omyl, nejakú skúsenosť sme už s kožou mali, no potrebovali sme to vyšperkovať.

Aký míľnik považujete vo svojej kariére za prelomový? Bol to moment, keď ste so svojimi kabelkami vystúpili na módnej prehliadke Lydie Eckhart?

Ťažko povedať, naozaj. Vystúpenie u Lydky bolo určite jedným z nich. Nedá sa zadefinovať, ktorý bol ten prelomový, pretože v danej dobe každý mal svoju váhu. Prvú prehliadku u Lydky som celú preplakala. Ten pocit, že je tam 500 ľudí a modelky predvádzajú moje výrobky, to bolo neskutočné. Triasla som sa a plakala, manžel sa za mňa hanbil (smiech). Za túto príležitosť a aj ďalšie možnosti Lydke dodnes veľmi ďakujem a veľmi si to vážim. Je jedným z ľudí, ktorí mi naozaj pomohli, a nikdy na to nezabudnem. Okrem tohto momentu boli aj ďalšie ako otvorenie našej prvej predajne v Bratislave, kúpa budovy o veľkosti 400 metrov štvorcových, ktorá je našou centrálou, a mnohé iné.

Čím sa inšpirujete pri výrobe svojich kabeliek?

Mojou obrovskou inšpiráciou je história, dejiny odievania, historické obrazy, fresky. Vyštudovala som výtvarné umenie. Všetko minulé mi je veľmi blízke, obraciam sa tam neustále. Samozrejme ma inšpiruje aj to, čo žijem a vidím, snažím sa kombinovať minulé s prítomným. Chcem prinášať naspäť krásne dobové výšivky k dnešným ženám, no tie sú z 21. storočia, a tak to náležite pretváram a posúvam ďalej.

Aké farby, materiál a štýl pri svojej tvorbe uprednostňujete?

Som typ dizajnéra, ktorý miluje farby, a to naozaj z hĺbky svojej duše. Nie som návrhár, ktorý chodí vo svojom súkromí v čiernom. Práve naopak. Milujem vzory, milujem ich kombinovať a milujem, keď je toho veľa. Pracujem s pravou kožou, nakoľko je to najkvalitnejší materiál pre kabelky, aký je doposiaľ dostupný. Moje produkty sú známe výšivkami, ktoré rada používam, pretože odkazujú práve na históriu a je to také to pravé „luxusnô“. Mám, samozrejme, aj jednoduchšie modely a aj bez výšiviek, pretože aj také rada nosím práve k pestrofarebnému outfitu. Aktuálne rozširujeme portfólio aj o textilné a iné doplnky, ktoré budú dopĺňať líniu kabeliek.

Na svojom webe máte citát, že kabelka by mala byť žiarivým šperkom dámskeho outfitu. Snažili ste sa teda najmä o jedinečnosť, aby to bol kúsok, ktorý pozdvihne celý outfit?

Určite áno. Aj keď sa pozrieme na svet módy, kabelka ja veľmi podstatná súčasť outfitu a ja mám rada, keď je jeho šperkom. A nemusí sa jednať o to, že musí byť výrazná, extra vyšívaná či extravagantná. Ide skôr o to mať hlavne kvalitnú kabelku značky, ktorej hodnoty nositeľka zastáva. Ide nám o to, že kabelka je kvalitne ušitá na Slovensku, ukazujeme jej zákulisie, ľudí, ktorí ju tvoria a jej príbeh.

Tvoríte aj priamo na objednávku a podľa želania zákazníka?

Tvorili sme, netvoríme. Sú to dva rozličné svety. Byť zákazková výroba alebo sériová. My sme skúsili oboje a zistili sme, že robiť zákazkovo nie je cesta, ktorou chceme ísť. Jednak mňa baví robiť dizajn a jednak pre výrobu tak veľkú ako sme my, je nemožné robiť zákazkovo. A ak by to aj možné bolo, tak by to bolo tak drahé, že by si to málokto dovolil alebo chcel zaplatiť. Moje skúsenosti hovoria nasledovné. Zákazník má predstavu, a aj keď mu ju odporúčame zmeniť, pretože vieme, že to dobré nebude, on to tak chce. Výsledok sa dostaví – samozrejme, že to bolo tak, ako sme predpokladali, zákazník výrobok podľa svojej predstavy už nechce a kúpi si ten náš s naším dizajnom. A tak jeho výrobok ostáva u nás nepredajný. A toto sa stávalo pravidelne, a okrem toho tieto jedinečné kúsky mali stáť rovnako ako tie sériové, takže voľba bola jasná. Ideme si len náš dizajn, náš štýl a našu víziu.

Máte svoju najobľúbenejšiu kabelku? Ako vyzerá?

Moja obľúbená kabelka sa mení s každou kolekciou, reálne tak každý mesiac-dva. Vždy je to to najnovšie. Ale vo všeobecnosti mám rada modely VANESA, KARIN, LISA, KHLOE. Viete, je to ťažké, pretože robím len to, čo sa mi páči, a tak všetky moje kabelky sú moje dielka, ktoré rada nosím a kombinujem.

Prejdime k podnikaniu. Čo bolo pre vás to najťažšie pri začiatkoch podnikania?

Kde začať (smiech). Pre mňa je podnikanie ťažké ako také a ako bolo na začiatku, tak je aj teraz. Vtedy to boli problémy iné, dnes sú zase iné. Vtedy išlo o menej financií, dnes sa to len pretransformovalo do väčších čísel. Ja v podstate podnikám len preto, aby som bola pánom svojho času a mohla robiť to, čo ma baví. A tak dnes – posledné dva roky vo firme robím už len vývoj a dizajn. Ja mám pohon vývojára, rada riešim nové veci, hľadám cesty ako robiť veci inak, som extrovert takže sa rada prezentujem, mám rada marketing, sociálne siete, spoznávanie nových ľudí. No všetko to ostatné, o čom je podnikanie – financie, menežment, úrady, ľudské zdroje, a podobne, nechávam už na ostatných. Toto sú tie body v podnikaní, ktoré som robila roky rokúce len pre to, aby som ich dnes nemusela robiť a mohla byť hlavne dizajnér – umelec.

Jednou z problematických častí podnikania je udržať si prehľad v účtovníctve. Ako sa vám to darí, aký systém používate?

Aktuálne používame systém ABRA, v ktorom si evidujeme všetky faktúry, ktoré vystavujeme a ktoré sme prijali od dodávateľov. Faktúry a dobropisy vystavujeme priamo cez SuperFaktúru.

Aké výhody má podľa vás SuperFaktúra?

SuperFaktúra pre nás predstavuje viacero výhod, pričom najviac ceníme: prehľadnosť (oddelené sekcie – náklady, faktúry, zálohové faktúry, dobropisy), ochotu zo strany zákazníckej linky a online chatu, ktorí vždy radi a dobre pomôžu našim zamestnankyniam pri ich práci. Je tam tiež široké spektrum nastavovania kontaktov, kategorizácie nákladov a podobne.

Pre koho je podľa vás tento systém vhodný, zvládnu ho aj začínajúce podnikateľky?

Myslím, že je Superfaktúra vhodná pre úplne každého. Od živnostníka, ktorý práve začína až po väčšie, zabehnuté firmy ako sme my. My vystavujeme mesačne tisíce faktúr a iných dokladov. Oceňujem tiež jednoduchosť a prehľadnosť systému, ktorý zvládne naozaj každý. Keď ku nám príde nová kolegyňa, zaučí sa pracovať v systéme behom 48 hodín a funguje samostatne.

Čo vás na podnikaní najviac teší?

Sloboda a úspech. Sloboda v zmysle obsahu práce, času, rozhodovania sa a voľba kolegov. Úspech zas v tom, že to človek buduje od piky a keď to príde, je to nádherné. Ten pocit keď niečo vyjde, je na nezaplatenie. Tá hrdosť, to sa nedá napodobniť. Nikto iný za tým nie je, len vy.

Pôsobíte hlavne na Slovensku, plánujete expanziu na ďalšie trhy?

Expanzia je najčastejšie skloňované slovo v našej firme roku 2022 a 2023. My predávame cez eshop celosvetovo, no pravou expanziou to zatiaľ nenazývame. Totiž to je to, na čo sa pripravujeme a po pandémii vkladáme všetko úsilie. Našou najväčšou kotvou je aj naša najväčšia výhoda – vlastná výroba. My sme roky rokúce neustále na 80% produktoch vypredaní, a tak prvá expanzia čaká. Chceme vstúpiť naplno do ďalších krajín až v momente, kedy budeme mať tisíce výrobkov na sklade. Pristavali sme budovu, zmenili výrobný systém, zefektívnili výrobu a napĺňame sklad. Keď prídeme do určitého bodu, vtedy spúšťame ďalšie krajiny. Ako prvé ide Česko a budú nasledovať ďalšie Európske krajiny. Momentálne uvažujeme aj o blízkom východe, nakoľko sme získali výbornú spätnú väzbu na našu značku na konferencii v Dubaji.

Aké sú vaše plány do budúcnosti alebo váš najbližší cieľ?

Je to už spomínaná expanzia a v ďalšej línii rozšírenie portfólia. Tento rok sa začína napĺňať môj dlhoročný sen o iných výrobkoch, ktoré budú niesť dizajn DR. Začíname produktami, ktoré dopĺňajú kabelky – hodvábne šatky, šály, dáždniky, peňaženky, diáre a podobne. No v ďalšej etape by mali prísť už celé outfity. Môj sen a vízia značky pre ďalšie roky je byť nie kabelkovou značkou, ale módnou značkou.

Čo by ste poradili ženám, ktoré sa chcú pustiť do svojho vlastného biznisu?

Dobre si to premyslieť a to myslím naozaj vážne. Vlastný biznis nie je ľahšia cesta, ale naopak. Bude to chcieť v prvých rokoch väčšinu vášho času a asi aj financií. Vydržíte, len ak tomu skutočne veľa obetujete a budete tomu veriť. Je dobré byť ambiciózny od prírody, nehanbiť sa, skúšať, padať a znova vstávať. Nebude to len pekné, ale keď to raz pekné byť začne, bude to ako droga. Už s tým nebudete vedieť prestať…

Zdroj foto: archív D. R.

Predošlý Equal Pay Day prichádza už aj na Slovensko
Pokračovať Pociťujete vo svojom podnikaní sebadôveru?
Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

žiadne príspevky na zobrazenie