Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ ŽENY MAGAZÍN ODPORÚČANÉ PODCASTY ROZHOVORY

Denisa Lipovská: Človek musí poznať vlastnú stopku

Martina Novotná
Zdieľať

Ďalší podcast akčných žien sme pripravili s fitnesskou Denisou Lipovskou. Ako sa jej cvičí popri deťoch a v čom robia ženy najväčšie chyby?

S Denisou sa zhovárala moderátorka Lucia Hurajtová.

“Mala som 26 rokov, keď som začala cvičiť s trénerom. Dlho som žila z toho, že som v mladosti robila gymnastiku. Prišli výsledky, chudla som, svaly sa začali ukazovať, a bol tam progres,” opisuje Denisa. “Na prvej súťaži som sa  umiestnila na 4. mieste ako nováčik, potom prišla súťažná kariéra, potom až trénerstvo,” vraví Denisa. Hoci je vyštudovaná stavebná inžinierka, nikdy sa tomu nevenovala.

Podstatný základ našej kondície kladieme už v detstve. “Už v rannom veku je dôležitý pohyb. Neskôr príde možno lenivejšie obdobie, keď sa tie tuky začnú ukladať viac,” hovorí Denisa.

Čo ju najviac motivuje na cvičení?

“Najviac ma motivujú výsledky – keď ubúdajú centimetre, telo sa stáva pevnejším, a tiež povznášajúci pocit a endorfíny, ktoré prichádzajú po cvičení.” Ako mamička detí to nemá vždy jednoduché a dodáva: “Musím priznať, že popri deťoch toho času toľko nie je.”

Na rad v materstve už prichádzajú aj iné priority, preto je pre Denisu najlepšie cvičiť mimo domu. “U mňa najviac funguje fitko. Neodporúčam cvičiť doma, keď okolo behajú deti. Lebo keď vidíte tu nevyloženú práčku alebo umývačku, tak ženy sa nevedia sa od toho odpútať. Myslia na to, čo ich doma čaká po cvičení,” vraví s úsmevom.

Pre ženy je častokrát motiváciou pre začatie s cvičením najmä to, že chcú schudnúť. Jedna z chýb je, že necvičia dostatočne alebo správne. Poznám ženy, ktoré chodia behať alebo na kardio aktivity, ale sťažujú sa, že nechudnú. Je to kombinácia strava a šport. Dôležitá je konzistencia a pravidelnosť.

Aká by mala byť frekvencia cvičenia?

“Veľa žien sa ma pýta, čo som robila po pôrode, aby som schudla. Je to veľmi individuálne. U mňa bolo dojčenie intenzívny spaľovač, ale neplatí to u každého. Iné ženy to majú opačne. Pravdaže platí menej jesť a viac cvičiť , to platí všeobecne,” vraví s úsmevom.

“Tréner je na začiatok veľká pomôcka a motivácia. Vďaka trénerovi sa naučí človek pravidelnosti. Ak idete s kamarátkou, ktorá vám to dva krát odriekne, nejdete a strácate pravidelnosť. Ak ste dohodnuté s trénerom, nezrušíte to. Ďalšia vec je technika cvičenia a nastavenie cvičebného plánu. V úvode je dobré absolvovať rozhovor a urobiť analýzu. Mal by sa veľa dozvedieť o klientovi. Napríklad muži – tréneri nemajú také pochopenie pre ženské povinnosti, alebo čo ženy musia absolvovať popri domácnosti a deťoch, nevedia, či je to výhovorka, alebo či to majú akceptovať,” vraví Denisa. Tiež hovorí, že by sa chcela vrátiť k trénerstvu, ale zatiaľ jej to povinnosti nedovoľujú.

Pozrite si podcast s Miriam Kalisovou

Kedy je najlepší čas cvičiť?

Denisa prízvukuje, že každý je inak metabolicky nastavený. Niekto je fit a pripravený cvičiť hneď o šiestej ráno. Iný sa zapína až večer, takže dokáže do neskorých hodín pracovať, či cvičiť. Je zbytočné dávať si preto predsavzatia, ktoré nesplníme. Keď raz nie som ranný typ, nie je dobré sa nútiť do cvičenia ráno.

Pochváľte sa, dosiahli ste aj nejaké medaile?

“Tie už veru trošku zapadajú prachom v pivnici,” smeje sa Denisa. Jeden rok sa držala na strieborných priečkach, ale keďže bola súťaživá a snívala o zlate, nakoniec sa jej to podarilo. Vyhrala Majstrovstvá Slovenska aj Európy práve v poslednú sezónu. “V najlepšom som skončila”, vraví Denisa. Mala po tridsiatke, tak už plánovala aj dieťa. Len mesiac po súťaži otehotnela.

Cvičili ste aj počas toho obdobia?

“Zo súťažného tela som zrazu začala naberať. Bolo to pre mňa šokujúce. Necítila som sa moc dobre. Cvičila som, ale pravdaže, radila som sa aj s trénermi, čo v tehotenstve môžem a čo nie. Aj počas tehotenstva je to individuálne. Človek musí poznať vlastnú stopku. Medzi 8 a 12 týždňom som nemohla nič, len som ležala a spala. V druhom trimestri som bola aktívnejšie. Zbytočné sú všeobecné odporúčania. Netreba sledovať iných, ale počúvať hlavne sám seba.”

Kedy je možné začať cvičiť po pôrode?

“Prvý dobrý základ je dobrý pôrod. Ak nie sú nejaké popôrodné komplikácie, tak postupne sa treba začať hýbať. Ja som mala dva prirodzené pôrody. Nemala som z toho žiadnu traumu a to telo môže nabehnúť po šestonedelí na bežný režim. Telo treba postupne zapájať do aktivity. Aj po cisárskom reze vás postavia na druhý deň na nohy. Najprv je dobré konzultovať to s lekárom a následne s trénerom. Môže byť oslabené panvové dno, treba začať od spodu. A netreba sledovať celebrity,” so smiechom dodáva Denisa.

Najdôležitejšie je mať sa rád

Založili ste detské centrum… Aká bola modtivácia?

“Pôvodne som chcela mať miesto, kde budem trénovať a popri tom som chcela, aby bol priestor pre deti, babysitting pre mamy, ktoré chcú cvičiť. Ale trošku sa to pretransformovalo, lebo hneď vedľa je priestor fitnesscentra, ktoré som mohla využiť. Zamerali sme sa na detský pohybový rozvoj detí. Chodia k nám bábätká od piatich mesiacov až po 6 rokov. Máme kreatívne, hudobné aj tanečné kurzy. Máme kaviareň, detský kútik a dbáme na čistotu a servis. Ľuďom sa u nás páči, ale zastavila nás korona.”

Ako ste prežili koronakrízu ako podnikateľka?

“Bol to pre nás šok, lebo z toho rozbehnutého vlaku sme sedela doma a väčšina z nás žien skončila pri hrncoch a upratovaní. Bolo to zvláštne. Na začiatku možno šokujúce, neskôr upokojujúce. Prehádzalo mi to priority a ukázalo mi to nový rozmer. Že deti si treba užiť, kým sú malé, a treba si vychutnať čas strávený s nimi. Viac sa stmelila rodina, trávili sme čas spolu a všetok môj biznis úplne ustál. Od prevádzky, cez sociálne siete aj moje instagramové spolupráce. Otvorenie vidím na koniec leta.”

Presťahovali ste sa do rodinného domu. Je to lepšie?

“Je to úplne iný level. Presťahovali sme sa z trojizbového bytu a bolo to počas koronakrízy náročné. Máme dvoch psíkov, dve deti, takže je to skvelé. Už sme dlhšie uvažovali, čo ďalej a našli sme náš vytúžený domček. Sťahovanie z trojizbového bytu bolo veselé, ale teraz je to skvelé.”

Aké sú vaše 3 rady, ktoré vám pomáhajú cítiť sa a byť fit?

“Jedna moja rada je, nečakajte, kým budete mať deti, ale cvičte už predtým. Po pôrode vám to telo vráti. Ďalšia rada, je mať sa rád (smiech) a pozitívne sa nastaviť.”

Akú tragédiu nedávno zažila a ako sa s tým vyrovnáva?

Viac sa dozviete priamo v podcaste.

Tagy
Martina Novotná
Martina Novotná

Založila som projekt Akčné ženy. Podporujeme všetky ženy v tom, čo ich napĺňa a robí im RADOSŤ. Pomáhame si v podnikaní, kariére a vzdelávaní.

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X