Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÍ MUŽI MAGAZÍN PRE ZDRAVIE ŽENY PSYCHOHYGIENA TIPY ZAUJÍMAVOSTI ZDRAVIE ZDRAVIE ŽENY

Dušan Plichta: Kvalitné jedlo mení myslenie

Zdieľať

Kto z nás riešil kalórie? A kto z nás ich už nerieši? Poznáme dobré a zlé potraviny? Vieme, čo nám pomáha a čo nám škodí? O tom, že všetko začína v hlave a prečo je správne uvažovať nad tým, čo do seba vkladáme, hovoril na konferencii Pre zdravie ženy mladý a úspešný Dušan Plichta.

Zmeny začínajú v hlave, v myslení. Ak chceme zmeniť niečo aj v životospráve, je potrebné začať od hlavy. Oklamať svoj vlastný mozog. Veľa žien sa trápi s prístupom, kalóriami, bojujeme s pevnou vôľou. Nejde to. Tlačíme sa do toho, čo by sme mali robiť. Ale v určitom momente nás mozog  zlomí a urobíme niečo, čo nechceme. Nastáva pocit viny. Cyklus sa opakuje. Ako z toho von?

Správna kombinácia

Potrebujeme sa rozhodnúť v hlave. Pevne. Biochémia mozgu, veda, má svoj zmysel. Ak raz nebudeme rešpektovať naše telo, uberáme sa o energiu. Návyky ako životospráva, spánok, cvičenie, koncentrácia, sú veľmi užitočné a vedia výrazne zvýšiť potenciál mozgu, ako i celkovej energie.

Kľúčový základ

Ľudský mozog je nastavený nie nato, aby sme boli šťastní, ale na prežitie. Čo to znamená? Náš mozog neustále hľadá energiu. Jednak ju šetrí, no na druhej strane, ako keď vzniknú emócie alebo nebezpečenstvo, tak mozog bude hľadať prežitie. Čo je nebezpečenstvo, ktoré vzniká každý deň?

Prečítajte si aj rozhovor s event manažérkou, ktorá event Pre zdravie ženy organizovala

Hlavné nebezpečenstvo, ktoré mozog rieši je, že či cíti hlad. Hlad je ohrozujúci faktor. Zamyslime sa, ako často vedieme interný dialóg so svojim hladom. „Potrebujem sa najesť, aby som nebol hladný.“ Od malička sme učení aj vďaka vzorcom, „len sa najedz, nebuď hladný.“ Bojíme sa hladu. Keď sa povie hladovka, je to také, že uff. Ak povieme pôst, už je to niečo iné (úsmev). Hlad máme spojený akoby aj so smrťou. A o to ide. Prečo napríklad nevieme prestať jesť sladké? Vzniká hlad, ktorý my nemáme šancu niekedy ovládnuť.

My potrebujeme zabezpečiť skôr podmienky prostredia a dať mozgu inú výživu, náhradu, aby to nutkanie vôbec nevznikalo. Lebo už keď tam je, a hoci je len slabé, tak už keď máme vycvičenú svoju sebakontrolu, vieme to do nejakej miery vieme ovládnuť. Veľmi však závisí od toho, v akej sme energii. Opäť je to však len míňanie pevnej vôle a míňanie energie pre rozhodovania. Pre život je veľmi výhodné, aby energia neokortextu (mozgu pre rozhodovanie) ostala na skutočne dôležité veci.

Kalorická rovnováha

Veľmi často vnímame pohľad na ľudské telo akoby bolo veľmi jednoduché, sťaby obyčajný stroj. Niečo tam dáme, spáli sa to a vznikne teplo. Tak to však nefunguje. Okrem klasickej tradičnej medicíny máme aj funkčnú medicínu, ktorá je oveľa viac holistická. Z tohto pohľadu sa jedlo nevníma už len ako energia, ale ako kompletnejšia informácia. Prečo? Dáte si niečo do tela, spustí sa hormonálna odozva, mozgová odozva neurotransmitterov, serotonín, dopamín, spustí sa reakcia vášho mikrobiómu, živých baktérií v tráviacom trakte, ktoré reagujú na to, čo tam príde, z čoho budú žiť. Spustí sa trávenie…Faktorov je naozaj veľmi veľa.

Ak ste nestihli konferenciu Pre zdravie ženy, nezúfajte. K dispozícii je záznam z konferencie, v ktorom nájdete všetky odborné prednášky aj cvičenia. Záznam si môžete zakúpiť tu.

Cukry alebo tuky?

V organizme sú dve hlavné cesty využitia energie. Buď spustíte cukrový alebo tukový metabolizmus. Ak jeme viac cukrov, viac sacharidov alebo sú tie jedlá nesprávne zložené, tak my aktivujeme pálenie ako keby len cukrov, tie sa spália. Organizmus však tuky nespáli, avšak ich ukladá.

Veľmi dôležité je spoznávania jedla. Nepozerať koľko čoho zjem, ale poznať tie správne potraviny a pozrieť sa, čo s čím kombinujem. To, ako chceme fungovať, závisí od nášho metabolického zdravia.

Ako hodnotila event Pre zdravie ženy z pohľadu účastníka Dominika Bleščáková?

Zdravie začína v črevách

Veľmi veľa zdravia (dobrý proces pálenia tukov, dobrá imunita) začína v črevách a v tom, aký máme mikrobióm. Ak máme dobre kultivovaný mikrobióm, tak máme veľmi silnú imunitu. Veľmi veľa transmitterov je aktivovaných v črevách. Preto je naozaj veľký rozdiel, aké jedlo zjeme. Niečo zjeme a vieme aktivovať serotonín. Ale ak ten mikrobióm je nesprávny a my jeme stále viac sladké a cukrové veci, tak pravidelne aktivujeme viac molekulu dopamínu.

Molekula dopamínu nie je veľmi dobrá, je to molekula toho, že „chcem viac“. A stále viac. Kdežto serotonín je molekula typu „mám dosť a som spokojný“. A to je veľký rozdiel. My teda potrebujeme tak vyskladať stravu, aby sme živili dobré baktérie , aby sme mali zdravé, funkčné črevá a zároveň, aby strava aktivovala serotonín. Získavame tak spokojnosť a netreba potom ani tak veľa sladkého.

V prednáške sa dozviete aj:

  • aká je drhá hlava človeka podľa čínskej medicíny,
  • prečo je dôležité poznať potravinový semafor,
  • ako začať vnímať a počúvať svoje telo,
  • ktoré jedlá sú najzákladnejšie pre mozog.

Lucia Plichtová z Powerlogy: Životnú silu hľadám v sebe

Tagy

Zanechaj nám svoj komentár

X