Ivan Cingel: „E-shop je v podstate ako “predajňa” v meste, no s omnoho väčším dosahom“

0
Ivan Cingel: „E-shop je v podstate ako “predajňa” v meste, no s omnoho väčším dosahom“
Foto: CREATIVE summit

Už 5. apríla sa bude konať naväčší e-commerce summit v modernom komplexe x-bionic sphere. CREATIVE summit je to konferencia, kde nájdete odborné prednášky, osobné konzultácie, panelovky, networking a najnovšie aj veľtrh. Jeho zakladateľom je Ivan Cingel, riaditeľ spoločnosti CREATIVE sites, ktorému sme položili zopár otázok.

Vyštudovali ste ekonomickú informatiku v Brne. Kam viedli vaše prvé kroky po skončení štúdia?

Aby som bol presnejší, študoval som ekonomickú informatiku v Brne na MENDELU, no už počas štúdia som sa rozhodol presmerovať svoje sústredenie radšej na zbieranie reálnych skúseností a školu som nakoniec ani nedokončil. Týmto netvrdím, že mi škola nič nedala. Strávil som na nej 4 roky a naučila ma hlavne to, čo som sa sám chcel naučiť a v čom som sa chcel zdokonaliť.
Najskôr som rozmýšľal, že zostanem v Brne, no po dlhších úvahách a aj po rozhodnutí priateľky (smiech) sme sa presťahovali do Bratislavy. Necítil som sa v Brne úplne komfortne, takže som rád, ako sme sa rozhodli.

Pracujete ako COO v CREATIVE sites, ako ste sa dostali k tejto pozícii a ako by ste predstavili našim čitateľom vašu spoločnosť?

Vždy som bol naklonený k informačným technológiám, no programátor a ani čistý technik som byť nechcel. Nenapĺňalo by ma neustále kódenie a ani zapájanie sietí a pod. Na vysokej škole som si prešiel programovaním, databázami a architektúrou webových aplikácií, aby som rozumel programátorom. Potom rôznymi oblasťami ekonómie, aby som pochopil obchodníkov.

Týmto som sa dostal do priestoru „medzi nebom a zemou“ a teší ma byť „tlmočníkom a parťákom“, ktorý v konečnom dôsledku dohliada na obe časti – programátorskú aj obchodnú. Už počas štúdia som dostal šancu vo firme, ktorá vytvára profesionálne e‑shopy na mieru – CREATIVE sites. Začínal som na helpdesku, postupne som sa dostal k pozícii accounťáka, IT projekťáka a aktuálne som na pozícii prevádzkového riaditeľa a podieľam sa okrem iného aj na plánovaní a smerovaní celej firmy.

V CREATIVE sites sa primárne zaoberáme tvorbou e-shopov na mieru s krásnou grafikou. Programujeme rôzne zložité prepojenia na informačné systémy, dodávateľov, ale aj na moderné automatizované marketingové nástroje. Snažíme majiteľom e-shopov sprístupniť IT svet ľudsky a zrozumiteľne. Riadime sa hodnotami ako rovnocennosť, úprimnosť, sloboda. Tieto hodnoty dodržiavame vo vzťahoch medzi kolegami a aj vo vzťahoch s našimi klientmi.

Venujete sa tvorbe e-shopov na mieru. V akom rozmedzí sa pohybujú ceny za vaše služby a od čoho to závisí?

Ceny za e-shopy na mieru sú veľmi individuálne. Stanovujú sa podľa presných požiadaviek a v čase sa aj veľmi často menia podľa aktuálnej situácie na trhu. Aktuálna základná cena e-shopu s responzívnym dizajnom podľa šablóny začína na 3 990,- EUR bez DPH. Ide v podstate o taký štartovací balíček profesionálne vytvoreného e-shopu so šablónou, ktorá je vyladená z hľadiska UX (použiteľnosti). Samotný e-shop systém je neustále optimalizovaný aj pre SEO (optimalizácia pre vyhľadávače).

CREATIVE summit team

Takže cena e-shopu sa môže vyšplhať aj vyššie? Existuje nejaký strop?

So zvyšujúcimi sa nárokmi na e-shop rastie aj cena. Priemerná cena za e-shop na mieru s responzívnym dizajnom, s prepojením na informačný systém a nejakého dodávateľa je medzi 8 a 10 tisíc EUR bez DPH. Najzložitejšie projekty s množstvom funkcii, prepojeniami na ďalšie systémy, viacerých dodávateľov a s rôznymi jazykovými mutáciami pokojne prekročia hranicu 15 000,- EUR bez DPH a iba “sky is the limit”.

Čo teda odporúčate tým, ktorí nemajú veľký rozpočet na štart e-shop podnikania? Môžu si vaše služby dovoliť aj začínajúci podnikatelia?

Začínajúcich podnikateľov by som rozdelil na dve skupiny. Na jednej strane stoja tí, ktorí si to chcú iba vyskúšať. Odporúčal by som im najskôr vyskúšať nejaké riešenie na prenájom alebo open source riešenie, ktoré zvládne nainštalovať na hosting skúsenejší “ITčkár”. Náklady sú tak minimálne a za pokus to určite stojí.

Na druhej strane sú tí, ktorí to chcú vážne rozbehnúť a počítajú s určitou počiatočnou investíciou – začiatočníci s nejakým (aj keď menším) budgetom by mali zvážiť, či investujú do developmentu najmenšiu časť rozpočtu alebo si budget rovnomerne rozdelia na development, marketing a ďalšie náklady. S malým budgetom na vývoj to nemusí dopadnúť najšťastnejšie a nakoniec bude potrebné zaplatiť za profesionálny development a týmto sa zvyšuje frustrácia s celého e-commerce… Ak sa rozpočet rozdelí rozumne a investuje sa do profesionálneho developmentu, ušetríte si budúcu frustráciu a ďalšie náklady.

Takže áno, naše služby si môžu dovoliť aj začínajúci podnikatelia, ktorí to myslia vážne a nechcú si e-commerce iba vyskúšať. E-shop je predsa miesto, kde sú všetky vaše produkty, kde sa uskutočňuje celý nákup a teda aj celý biznis. Je to v podstate ako “predajňa” v meste alebo obchodnom centre, no s omnoho väčším dosahom na spotrebiteľov a s nižšími prevádzkovými, ako aj vstupnými nákladmi.

Ste spoluzakladateľ, organizátor a aj jeden z moderátorov konferencie CREATIVE summit & EXPO, čo vás k tomu viedlo?

Všetko začalo ako jednoduchá a nevinná myšlienka – pozvime našich top klientov, pokecajme s nimi a naučme ich niečo, čo posunie ich biznis opäť vpred. Zorganizovali sme tak prvý neformálny Večer s CreativeSites, kde bolo cca 20 top e-shopov. Ohlasy boli nad naše očakávania a o rok sme zorganizovali ďalší event, kde bolo už cca 40 e-shopov.

Myšlienku na otvorenú konferenciu naštartoval až tretí event, kde bolo viac ako 100 účastníkov a všetci chceli networkovať a vzdelávať sa v e-commerce oblasti. Po tomto evente sme si sadli, zhodnotili kvalitu a pridanú hodnotu doterajších iných konferencii a vymysleli sme unikátnu e-commerce konferenciu CREATIVE summit, ktorá ide do hĺbky a je hlavne bez komerčných rečí na prednáškach.

CREATIVE summit

Minulý ročník ste na konferencii CREATIVE summit prednášali o najlepších funkciách pre e-shop, čo si chystáte na najbližšiu konferenciu, ktorá sa bude konať v apríli?

Tentokrát budem rozprávať o tom, ako efektívne prepojiť online a offline – teda ako prepojiť e-shop s kamennými predajňami. Ide o pomerne komplexnú tému, a preto sa budem snažiť zadefinovať must-have a nice-to-have funkcie, ktoré by mal zvážiť každý e-shop, ktorý má kamenné predajne. Po prednáške bude aj panelová diskusia k tejto téme. Teším sa na reálne skúsenosti účastníkov z tejto panelovky.

Tento rok bude konferencia spojená aj s veľtrhom, čím sa stala prvým EXPO podujatím zameraným na e-commerce. Na koho sa môžu návštevníci tešiť?

Našim cieľom je dať návštevníkom konferencie v jeden deň na jednom mieste možnosť vzdelávania a konzultácií s rôznymi odborníkmi a firmami z e-commerce. Prídu aj veľké mená z e-commerce, ako Pavel Ungr, Jan Kvasnička, Eliška Vyhnánková, a tiež z biznisu a marketingu ako Soňa Ondrejková, Anka Sabolová a Naďa Kacera.
Tešiť sa teda určite môžete na rôznych expertov z e-commerce oblasti a na konzultantov, ktorí budú rozdávať svoje know-how zdarma! Kúpa lístku a samotná účasť je teda určite dobrá investícia.

Zmenili ste aj miesto podujatia, z Bratislavy presúvate event do X-BIONIC SPHERE v Šamoríne, prečo táto zmena?

Veľmi prozaicky – z kapacitných dôvodov. Hľadali sme priestor, kde zmestíme viac partnerov, viac prednášok a hlavne viac účastníkov. Chceme, aby bol celý event na vysokej úrovni, aby bolo k dispozícii kvalitné jedlo počas celého dňa, a tiež aby boli priestory reprezentatívne. Rozhodnutie padlo na x-bionic sphere a pevne veríme, že dosiahneme u návštevníkov aj tzv. wow efekt nielen kvalitným programom, ale aj týmto krásnym priestorom.

Čo považujete za svoj doteraz najväčší úspech?

Zatiaľ považujem za najväčší úspech práve cestu, ktorú som si zvolil a po ktorej práve kráčam. Nájsť si v živote svoju cestu nie je také ľahké, ako som si kedysi myslel. Jednotlivé úspechy vnímam len ako zaslúžené oddychové zastávky počas tejto cesty.

Aké máte ďalšie plány do budúcnosti?

Zo súkromného života je to rodina. A z profesijného života som vždy chcel dokázať niečo veľké… Postupne sa ale presviedčam o tom, že práve samotná cesta je cieľ.

Ako zvyknete oddychovať?

Keďže pracujem neustále za počítačom, vyžívam sa v manuálnej práci. Rád niečo vymýšľam, budujem a riešim “neriešiteľné” problémy. Posledný rok oddychujem tak, že navrhnem s priateľkou nejaký kus nábytku alebo nejaké kreatívne svietidlo do nášho bytu a potom sa pustím do výroby. Manuálna práca zamestná moju myseľ úplne inak ako práca za počítačom. Okrem toho máme dve čivavy a tie majú najradšej turistiku, ktorú im radi doprajeme. :)

Skúste nám dať tri rady pre ženy, ktoré by chceli začať podnikať v e-commerce.

1. Treba si najskôr ujasniť, či chce budúca podnikateľka e-commerce len vyskúšať, alebo chce seriózne rozbehnúť online biznis. Nehovoriac o tom, či majú produkty alebo služby zmysel a je o ne reálny záujem.
2. Ďalej je potrebné po konzultácii s odborníkom správne stanoviť a rozdeliť budget medzi development, marketing a ďalšie náklady. Pozor, facebook stránky a iné diskusné fóra sú plné “odborníkov na všetko” a ich názory môžu reálny pohľad na celú situáciu iba skresliť.
3. A potom je kľúčové rozhodnúť sa pre správnu firmu alebo freelancera na konkrétny development a marketing. Ale tento bod je na samostatný článok. (smiech)

žiadne príspevky na zobrazenie