Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ ŽENY BIZNIS KARIÉRA MAGAZÍN

Iveta Hrabovská vyrába luxusné džemy s prémiovým alkoholom. Dostala sa až na EXPO 2022

Zdieľať

Džemy doma nikdy nevarila. Dnes jej luxusné džemy s prémiovým alkoholom potešujú chuťové aj vizuálne poháriky zákazníkov po celom svete. Úspech mladej a odvážnej Slovenky ocenili aj na EXPO 2022 v Dubaji. Iveta Hrabovská (34 r.) v rozhovore prezradila:

  • prečo a ako začala vyrábať džemy so stoeurovým alkoholom,
  • ako hodnotí účasť na EXPO v Dubaji v roku 2022,
  • či sú v čučoriedkovom džeme slovenské čučoriedky,
  • čo ju naučil adoptovaný syn Miško.

Prezraďte, kde a ako sa zrodil nápad s výrobou džemov s alkoholom?

Možno to bude znieť ako klišé ale pri fľaši vína… teda skôr na jeho konci (úsmev). Nápad prišiel ako reakcia na vyhorenie z predošlej práce a stačil jeden pekný večer, k tomu jeden Alibernet a nápad sa jednoducho zrodil. Myšlienka vyrábať džemy a omáčky a liať do nich prémiový alkohol ma tak nadchla, že som od toho momentu nerozmýšľala nad ničím iným, iba nad svojou vlastnou značkou.

Podľa čoho určujete kombinácie, aké ovocie s akým alkoholom?

Vždy je to iné. Niekedy mi kombinácia jednoducho napadne (či už v spánku, počas meetingu, počas šoférovania a podobne) a niekedy receptúru vytváram cielene. V oboch prípadoch ale platí zásadné pravidlo: Všetko musí chutiť fantasticky, znieť ešte lepšie, ale vyzerať to musí absolútne dokonalo. Dbáme totiž aj na to, aby aj fľaša alkoholu, ktorú používame, vyzerala vábivo (predsa len, nám predáva vizuál a ak fľaša vyzerá sexi, aj celá fotka alebo video vyzerá omnoho lákavejšie). Takže u mňa parameter pri výbere alkoholu je nielen chuť, ale aj prevedenie. Ak volím ďalšie ingrediencie, idem samozrejme po chuti, ale tiež to musí dobre znieť… Veď uznajte sami: Višňový džem s výberovou kávou a Metaxou Private Reserva alebo Malinový džem s rozmarínom a kubánskym rumom, či Jahodovo-mangový džem s tequilou a pomarančovým likérom Cointreau znie viac než dobre, nie?

Aké parametre musí spĺňať ovocie, ktoré dávate do džemov?

Kedysi sme brali ovocie vyslovene zo Slovenska. Akonáhle sme sa rozrástli a potrebovali sme niekoľkonásobne zvýšiť kapacitu výroby, boli sme nútení nájsť jedného dodávateľa, ktorý by mal pod jednou strechou celé portfólio ovocia, ktoré potrebujeme. Dlho sme hľadali a testovali kvalitu, až nakoniec sme sa rozhodli “dať zelenú” jednému dodávateľovi z Českej republiky. Čo sa týka čučoriedok, sklamem vás, ale nemáme ich zo Slovenska. V receptúre používame lesné čučoriedky v TOP kvalite a keďže ich nakupujeme v tonách, museli sme nájsť obrovskú farmu, kde ich pestujú na účely potravinárov. Na Slovensku také možnosti nie sú.

Prečítajte si aj rozhovor s Jankou, ktorá vyrába neobyčajne obyčajné jablká v neobyčajne chutnom šate

Gentlejam obsahuje menej cukru ako bežne dostupné džemy. Aký cukor používate?

Používame klasický biely cukor. Tým, že je ho tam naozaj veľmi málo, si z toho vrásky nerobím. (úsmev).

Nerozmýšľali ste urobiť aj menej luxusnú verziu džemu, napríklad s obyčajnejším dizajnom, ktorá by nebola zameraná na biznis klientelu?

Nie, nerozmýšľali. Gentlejam je totiž darčekový produkt. Takto ho ťaháme od prvého momentu. Našim cieľom nie je byť v každom obchode, ale držať si status prémiového produktu, ktorú si ľudia dávajú na výnimočné príležitosti. Dovolím si tvrdiť, že aj vďaka dizajnu sme sa dostali tam, kde sme teraz.

Pýšite sa niekoľkými celosvetovými oceneniami. Na ktoré ste najviac hrdá?

Súťaží bolo viacero, vypichnem ale dve: Najprestížnejšiu gastronomická súťaž Great Taste, kde sme získali zlatú hviezdu a Celosvetovú súťaž v džemoch v Azerbajdžane, kde sme získali zlatú medailu za celé portfólio našich produktov.

Málokto sa asi môže popýšiť, že jeho produkt si dávajú aj politici ako reprezentatívny darček v rámci medzinárodných delegácií. Ako sa vám toto podarilo?

Je to asi tým, že používame správne marketingové kanále a od prvého momentu si držíme TOP kvalitu. Pravidelne sme súčasťou networkingových akcií, kongresov, či konferencií a budujeme cielene našu značku na LinkedIn s jasným cieľom: Gentlejam ako firemné darčeky pre biznis klientelu. Tiež je pravda, že som networkingový človek, takže mi nerobí problém nadviazať debatu s ľuďmi, ktorých nepoznám. Dvakrát (nezávisle od seba, na rôznych akciách) sa mi dokonca stalo, že som ani nevedela s kým debatím a nakoniec vysvitlo, že v prvom prípade to bola asistentka ministra a v druhom prípade vedúca ekonomického úseku iného ministerstva. Tým, že som sa na nič nehrala, bola sama sebou a netlačila na pílu, ma daní ľudia posunuli ku kompetentným, ktorí rozhodovali o type darčekov slúžiacich na protokolárne účely. Teraz dodávame naše produkty do štyroch ministerstiev (úsmev).

Tento rok sa vám „ušlo“ aj miesto na EXPO 2022 v Dubaji. Čo to znamená pre vás osobne, a aj pre značku Gentlejam?

Neskutočne veľa. Pre nás to bola skvelá skúsenosť a príležitosť odpáliť to vo veľkom (úsmev). Aktuálne jednáme s dvomi dodávateľmi a vďaka tomuto skvelému PR si nás všimlo vplyvných ľudí na Slovensku, takže ja tento výjazd hodnotím ako jeden z najlepších vecí, ktoré sa nám v Gentlejam stali.

Iveta, vy ste príkladom aj pre iných, nebáť sa pustiť starých zabehaných koľají a skúsiť niečo nové. Odišli ste z mediálneho domu a na začiatku podnikania ste mali na účte 400 Eur. Odvaha vám nechýbala. Tušili ste však vtedy, že váš nápad bude mať taký veľký úspech?

Nevedela som to, ale tajne som v to dúfala. Mala som na začiatku niečo, za čo som neskutočne vďačná: mladistvú naivitu a odvahu. Navyše, nemali sme ešte nášho syna Miška, takže sme nemali nejaké veľké záväzky. Ak by mi tento nápad napadol teraz keď mám 34 rokov, asi by som do toho nešla. Chvalabohu, že nápad prišiel dávno predtým ako som dostala rozum (smiech).

U nás doma sa nachádza džem od vás s názvom Medvedia túžba (čučoriedky s portským vínom). Manžel to hrdo ponúka návštevám pri nedeľnom obede. Vymyslel kombináciu k rezňu a teda, džem má miesto na výnimočné príležitosti. Ľudia najprv nechápu, že džem s alkoholom a potom uznanlivo prikyvujú. Stretli ste sa však aj s negatívnou reakciou?

Naše džemy sa geniálne hodia ako príloha k mäsku, takže chválim manžela. Nabudúce vyskúšajte Medvediu túžbu ako prílohu k trvácnym alebo grilovaným syrom, tiež je to skvelé kombo. Ale späť k vašej otázke, či sme sa stretli niekedy s negatívnou odozvou. Úprimne, hejterov, ktorí nás okoštovali a dali nám negatívnu spätnú väzbu, by som narátala asi iba na jednej ruke. Pamätám si však na jednu pani, ktorá vedie na plnej čiare. Boli sme na celoslovenskej gastro výstave a tá pani sa pri nás pristavila s táckou plnou syrov a chlebíčkov od vedľa a keď ochutnala asi piaty džem od nás, z plného hrdla vykríkla „FUJ, TO JE HNUSNÉ!“ Neskutočne ma to rozosmialo (vlastne som dostala záchvat smiechu), pretože pani si tesne po tejto hláške naložila na tanier asi tretinu fľaštičky a odišla. Haha, doteraz sa smejem keď si spomeniem na tú dámu (smiech).

Kam najďalej do sveta ste džem posielali?

Najďalej išla zásielka do Singapuru. Ktovie kde všade sa naše dobroty ešte dostali, keďže mnoho ľudí si nás kupuje ako darček pre svojich známych, keď cestujú na dovolenku do zahraničia.

Na vašom webe sú v ponuke nielen džemy, ale aj balíčky/sety vrátane alkoholu. Čo sa však najviac predáva? Po čom je najväčší dopyt?

Absolútne najviac idú sety s alkoholom. Vyskladali sme ich cielene, pretože zákazníci si vždy žiadali od nás balenia, v ktorom by mali okrem našich produktov aj iné dobroty, ktoré sa k džemíkom či omáčkam hodia. Preto u nás na eshope nájdete balenia so syrmi, sušenými mäskami, prossecom či rôznymi prémiovými vínami.

Iveta, vy okrem toho, že ste úspešná podnikateľka, ste aj výnimočná mama. Máte adoptovaného štvorročného synčeka Miška rómskeho pôvodu. V čom vás príchod Miška zmenil?

Neskutočne ma zocelil. Miška máme už tri roky a úprimne môžem povedať, že prvá polovica našej doterajšej rodičovskej cesty bolo jedno veľké trápenie. Miško totiž nebol pripravený k nám ísť a doslova nás nenávidel za to, že musel opustiť profesionálnu rodinu, v ktorej vyrastal. Myslel si totiž, že tam kde bol, zostane navždy. A tak v momente, keď zistil, že my sme tí, ktorí mu doslova zmenili život, rozhodol sa, že urobí všetko preto aby sme ho vrátili naspäť. Ničil nám všetko materiálne, čo pre nás malo v byte hodnotu. Plač, krik a nenávistné slová boli na dennodennom poriadku a nám nezostávalo nič iné, iba mu za všetko odpúšťať a vždy mu otvoriť náruč s porozumením. Po 1,5 roku sa to všetko začalo meniť k lepšiemu a v momente, kedy dostal naše priezvisko a stal sa náš právoplatný syn, sa náš vzťah začal rapídne zlepšovať. Dnes, po troch rokoch spolužitia si spoločný život konečne užívame.

Prečítajte si aj rozhovor so zakladateľmi DONEE the Label: V zásadných rozhodnutiach sa nechávame viesť srdcom a intuíciou

Rodičovstvo je samo o sebe náročné a vyžaduje prácu na seba, zrkadlí nás. Obzvlášť je to náročné pri adopcii už staršieho dieťaťa. Nestretávate sa s predsudkami alebo nevhodnými rečami ľudí?

Absolútne nie. Práve naopak, zažívame mnoho úsmevných momentov. Naposledy, keď sme boli v obchode kupovať papuče do školy, pani predavačka zahlásila:„Jeeeej, ty si tak krásne opálený! Určite ste boli niekde na dovolenke, však?“ (úsmev). Je to vtipné… Málokomu dôjde, že je rómskeho pôvodu, keď ho za ruku držia dvaja bieli rodičia.

Čo by ste chceli odkázať mamám, ktoré možno nemôžu mať vlastné deti a rozmýšľajú nad adopciou, ale boja sa urobiť ten krok do neznáma?

Nebudem tvrdiť, že je to prechádzka ružovou záhradou. Možno sú prípady, kedy to ide absolútne ľahko, ale my máme inú skúsenosť. Preto hovorím, že adopcia je krásna, ale zároveň neskutočne ťažká vec. Odporúčam stretnúť sa s čo najviac adoptívnymi rodičmi, ktorí vám najlepšie povedia, ako sa veci majú a na čo si dať pozor. Mne viac ako všetky kurzy, ktoré boli povinné pred adopciou, pomohli debaty s rodičmi, ktorí si prešli tým istým, čo ja. No a v neposlednom rade odporúčam veľa čítať. Na to, aby ste zvládali amočné stavy týchto detí, potrebujete rozumieť, čo sa deje v ich hlave. Ako to majú prepojené, čo majú nedovyvinuté a podobne. Pochopenie týchto fyziologických faktov mne osobne neskutočne pomohlo zvládnuť Miškove stavy. Na miesto vety „On ma ozaj nenávidí“, som si po prečítaní zopár kníh začala hovoriť „Aha, zase tá amygdala“.

A váš odkaz pre ženy, ktoré rozmýšľajú nad vlastným podnikaním, majú nápady, len sú možno až príliš opatrné alebo nesmelé ísť do toho?

Ak by ste sa ma spýtali túto otázku pred dvomi rokmi, povedala by som bez rozmyslenia „Naberte odvahu a pustite sa do toho!“. Teraz všal, keď žijeme úplne iným životom (pol roka je všetko voľné a ďalšieho pol roka žijeme v neistote, čo bude zajtra), je podľa mňa viac než potrebné mať okolo seba tých správnych a skúsených ľudí. Preto môj odkaz je: Choďte do toho, ale sadnite si s ľuďmi, ktorí už nejakú dobu úspešne podnikajú a poraďte sa s nimi, či váš nápad má perspektívu. Majte jasne spísaný (okrem iného) aj finančný a marketingový plán, aby ste videli dopredu ako váš nápad chcete ťahať a čo to bude stáť. A potom už len stačí jedna vec: Nestratiť vášeň pre svoj nápad a veriť mu.

Ďakujem pekne za rozhovor.

Zdroj foto: archív I. H.

 

 

Zanechaj nám svoj komentár