Kreatívec Matej Valo: Kreativita nie je len náhodná improvizácia. Má svoje postupy

0
Kreatívec Matej Valo: Kreativita nie je len náhodná improvizácia. Má svoje postupy
Matej Valo a jeho Teória kreativity

Načo je tvor, ktorý netvorí? Veď už od pradávna bola kreativita hnacou silou za mnohými technologickými inováciami aj pokrokovými myšlienkami. Vďaka tvorivosti však dokážeme ešte jednu podstatnú vec. Vytŕčať z davu. Či už ako osobnosť alebo firma. 

Kreativite sa medze skutočne nekladú.  Čo však robiť, keď sme presvedčení, že sa v nás neskrýva? Kreatívec a marketér Matej Valo tvrdí, že sa dá naučiť. A objaví ju v sebe skutočne každý.

V článku sa dozviete viac nielen o kreativite, ale aj o jeho pripravovanom workshope pre komunitu Akčných žien.

Čo sa skrýva za tvojou značkou Teória kreativity?

Verím, že nič, pretože sa snažím nič neskrývať :) Ale teraz vážnejšie. Teória kreativity je moja platforma, prostredníctvom ktorej učím, ako rozbehať tvorivé závity a robiť kreatívny marketing. Či už s pomocou kvalitných textov, kreatívnych techník, AI alebo budovania značky.

Názov vychádza z mojej životnej skúsenosti, ktorá mi potvrdila, že kreativitu sa dokáže naučiť každý. Má svoje pravidlá, princípy, techniky a vzorce, ktoré si dokážete osvojiť a využiť pri tvorbe nápadov.

Túto teóriu som si otestoval aj na vlastnej koži, lebo ja sám nie som od prírody kreatívny typ človeka. Počas školy mi išlo rátanie matematických príkladov a so slohmi som sa trápil. Vyštudoval som manažment a začal robiť v reklamnej agentúre ako projektový manažér.

Matej Valo
Matej Valo

Postupne som však pričuchol viac k písaniu reklamných textov. Bol som však len podpriemerný copywriter. A tak som sa s vervou pustil do vzdelávania, aby som sa niekam posunul. Čo sa mi, našťastie, podarilo. Prepracoval som sa na kreatívneho riaditeľa, vyhral niekoľko ocenení a stal sa porotcom na súťažiach. 

Po 10 rokoch v reklamnej agentúre, som sa však rozhodol, že to, čo som sa naučil, chcem odovzdávať ďalej. Vždy som mal blízko k vzdelávaniu. Samého seba. Teraz som to rozšíril aj na iných. Preto vznikla Teória kreativity. 

Prečo práve kreativita?

Bola to asi skôr náhoda. Dostal som sa do reklamky a musel som písať texty na webstránky. A tam to škrípalo. Aby som si napravil svoju sebahodnotu, vždy sa namotivujem na týchto veciach zapracovať, až dokým mi to nejde obstojne a nedostanem validáciu od iných. Je to skvelá vlastnosť, čo sa týka motivácie a sebarozvoja. No hrozná, pokiaľ chcete mať duševnú rovnováhu a pocit spokojnosti (úsmev).

ZvYČAJNE SA NADCHNEM PRE NIEČO, ČO MI NEJDE. MOTIVUJE MA TO ZLEPŠOVAŤ SA.

Na kreativite a písaní ma zaujalo, že to nie je len o nejakej improvizácii alebo talente, ale že má svoje kroky a postupy. Zbadal som na sebe progres, keď som si ich osvojil. 

Kreativita ma fascinuje a baví aj vďaka rôznym vedeckým zaujímavostiam. Napríklad, že kreatívni ľudia sa dožijú o niečo dlhšie alebo majú tendenciu viac klamať. Preto sa aj hovorí, že si niekto vymýšľa (úsmev). 

Stretávaš sa s predsudkami klientov? Čo robiť s klientami, ktorí sú presvedčení, že sa v nich kreativita neskrýva?

Buď im poviem svoj príbeh alebo im vysvetlím niekoľko kreatívnych techník, ako vymýšľať nápady alebo písať niečo špecifické (nadpis blogu, príspevok na LinkedIn, rozprávanie príbehov atď.) Vtedy rýchlo pochopia, že aha, ono sa to ozaj dá. Keď viete, ako na to.

Sám som sa to naučil prostredníctvom marketingových knižiek, veľa copywriterských blogov, ale najmä cez analyzovanie iných textov a kampaní. Snažil som sa pochopiť, ako to napísali a vymysleli tí kreatívci z konkurenčných agentúr alebo zo zahraničia. Tam mi, paradoxne, dosť pomohlo to, že som analytický typ. A to, čo som nenašiel v odbornej literatúre, som si vedel do istej miery vydedukovať aj svojpomocne. No vždy mi bolo trochu ľúto, že som nemal v agentúre mentora, od ktorého by som sa učil. Je to efektívnejšie. Posledné roky si už pravidelne platím aj ja sám kurzy od uznávaných expertov.

SAMOVZDELÁVANIE JE FAJN, ALE MENTORING A KURZY UMOŽŇUJÚ VÝRAZNE RÝCHLEJŠÍ PROGRES. 

 

Matej Valo
Matej Valo

Čo je vlastne copywriting?

Aj keď si to veľa ľudí myslí, nie je to písanie akýchkoľvek textov. Je to písanie textov, ktorých cieľom je predaj alebo iná akcia smerujúca k nákupu (napr. odber newslettra). Netreba si to tiež zamieňať s obsahovým marketingom, ktorého cieľom je primárne tvoriť kvalitný obsah a budovať fanúšikovskú základňu. Aj keď čiary medzi týmito dvomi svetmi sú často veľmi tenké a veľakrát sa pretínajú.

Čo môžeme očakávať od tvojho workshopu?

Zameriame sa primárne na písanie príspevkov na LinkedIn. Aj keď princípy, ktoré si ukážeme sú využiteľné aj na iných sociálnych sieťach. Ako upútať prvou vetou, aké sú rôzne možnosti štruktúry príspevku, ako rozprávať príbehy a podobne. Keďže už žijeme v dobe umelej inteligencie, predstavíme si aj kľúčové AI nástroje, ktoré nám vedia pomôcť pri tvorbe obsahu a jeho editácii.

Aký je tvoj názor na umelú inteligenciu?

Ak tvoríte od rána do večera kvantá obsahu, tak by bolo veľmi neefektívne ju nevyužívať. Minimálne v procese rešeršu, editácie či inšpirácie na témy. Práve preto je už bežnou súčasťou procesov v profesionálnych reklamných agentúrach. Ak však píšete iba nejaké 2-4 príspevky týždenne na sociálne siete, pokojne sa zaobídete aj bez nej. V mnohých prípadoch to bude dokonca prínosnejšie, lebo niektorí ľudia vedia zlenivieť a nechajú to všetko na AI. Vtedy je lepšie ju radšej nepoužívať vôbec.   

Ak sa príliš spoliehate na umelú inteligenciu a necháte ju napísať väčšinu textov, škodí to ich kvalite aj následnému engagementu (lajky, zdieľania, komentáre). Ľudia chcú na sociálnych sieťach interagovať s ľuďmi. Chcú poznať ich hodnoty, názory, skúsenosti, špecifický humor. A to AI zatiaľ nedokáže robiť dobre. Našťastie. Bola by to škoda, ak by vedela. Uvidíme však, čo prinesie budúcnosť.

Matej na evente Akčných Žien
Matej na evente Akčných Žien

Myslíš, že umelá inteligencia má potenciál nás nahradiť?

Existujú 2 základné pohľady na túto otázku. Buď nás nahradí alebo nenahradí a iba si ňou budeme pomáhať. Mne sa páči ešte názor č.3… Budeme označovať obsah tvorený ľuďmi = aj keď bude drahší/menej efektívny a možno časom, aj horší… No pre nás ľudí bude mať vďaka tej človečine vyššiu hodnotu, za ktorú budeme ochotní si priplatiť. Rovnako, ako si teraz mnohí radi priplatíme za ručne vyrobené výrobky = handmade. Budeme mať teda obsah aj od AI, aj HUMANMADE a každý si vyberie, čo bude preferovať.

Ja osobne by som bol najradšej, keby vývoj AI zostane tam, kde je teraz. To je taký pekný kompromis, že nám AI len vypomáha ako internet alebo smartfón. Stále je tá tvorba primárne na nás a na našej vlastnej kreativite. Verím, že to tak zostane.


Link na Teóriu kreativity: teoriakreativity.sk

 

 

žiadne príspevky na zobrazenie