
„Keď dieťa príde domov z vonku, umyje si ruky, a to je návyk, ktorý rodič u dieťaťa buduje. Toto isté sa dá urobiť aj s finančnou gramotnosťou,“ hovoria Lucia a Tomáš Riskovci. Lucia a Tomáš sú rodičia dvoch detí, ktorí v podcaste porozprávali o svojom projekte Bystré Deti a ako deti naučiť finančnej gramotnosti.
Obaja majú s financiami skúsenosti – Lucia študovala obchodnú akadémiu a Ekonomickú fakultu UMB, pracovala v banke a pôsobí ako finančná poradkyňa. Tomáš bol spolumajiteľ realitnej kancelárie a dlhodobo sa venuje investovaniu na akciovom trhu a trhu s nehnuteľnosťami.
Moderátorkou podcastu je Babsy Jagušák.
V čom je projekt Bystré Deti výnimočný?
Lucia hovorí: „Náš projekt sa zameriava na rozvoj finančnej gramotnosti detí. Tým, že sme rodičia dvoch malých detí, a hlavne 5-ročnej Tamarky, ktorá sa o peniaze začína zaujímať, vznikla potreba, ako im hravo a jednoducho vysvetliť, ako s peniazmi správne hospodáriť. Skĺbili sme to, čomu sa venujeme v profesionálnom živote, s rodičovstvom, a tak vznikol projekt Bystré Deti a knižka Ako sa Hanka naučila sporiť.“
Je dobré začínať vzdelávať o finančnej gramotnosti deti už v takomto nízkom veku, vo veku škôlkarov?
„Za nás určite áno. Vychádzame z našej skúsenosti, keď sme sa snažili tú tému vysvetliť Tamarke, a videli sme, že je schopná to navnímať. Hľadali sme sme spôsoby, akým jej podať naše znalosti a skúsenosti, ale nenašli sme nič uchopiteľné. Žiadne detské knižky, alebo edukačné materiály. A raz náhodou, keď sme po ceste do Žiliny stáli v kolóne áut, od Lucky prišiel nápad, že chce napísať knihu, v ktorej by sme odovzdali naše myšlienky Tamarke,“ opisuje Tomáš.
Keď vidíme, že aj dospelí majú problémy s finančnou gramotnosťou, má význam začínať už od detí? Podľa vás, má Slovensko oproti ostatným európskym štátom resty vo finančnej gramotnosti?
„Myslím si, že áno. Aj z praxe finančného poradcu som sa stretávala u klientov s tým, že nemali vytvorenú finančnú rezervu, keď si kupovali nehnuteľnosť. Alebo majú úvery, ktoré im môžu spôsobiť problémy pri riešení hypotéky. A príčina je aj to, že finančná gramotnosť sa nevychovávala. Až doteraz,“ dodáva s úsmevom Lucia.
Tomáš pokračuje: „Deti sú v predškolskom veku veľmi vnímavé a zvedavé, takže predškolský vek je ideálny, kedy začať. Deti sú ako špongia a rýchle nasajú informácie.
Keď dieťa príde domov z vonku, umyje si ruky, a to je návyk, ktorý rodič u dieťaťa buduje. Toto isté sa dá urobiť aj s finančnou gramotnosťou. Keď zarobím peniaze, mal by som si odložiť alebo investovať a potom míňať. A ak nemám z čoho investovať alebo sporiť, tak sa treba pozrieť na to, ako môžem zarobiť viac, aby som mal prebytok.“
Návyk by sa mal vytvarať už v detstve.
Žijeme v digitálnej dobe, dnes už sa všetko platí kartou alebo mobilom, alebo smart hodinkami, čiže aj to vzdelávanie detí je o to komplikovanejšie, pretože peniaze sú virtuálne a abstraktné. Aké sú výzvy pri vzdelávaní, ako deťom vysvetliť hodnotu peňazí?
Lucia odpovedá: „Malým deťom nie je vhodné dávať smart hodinky alebo karty, aby nimi platili. Čiže keď začíname s päťročným dieťaťom, tak mu dáme mince a bankovky, a vysvetlíme im, odkiaľ ich máme. Povieme im, čo sú povinné výdavky, čo z tých peňazí musí odísť, a čo sú dobrovoľné výdavky, napríklad na výlety. Ak to fyzicky podchytíme v nižšom veku, potom to uchopenie vo vyššom veku cez karty alebo smart hodinky bude jednoduchšie.“
„Tá téma okolo financií je tabu, nehovorí sa v rodine o tom, kto koľko zarába. Tak, ako sa rodičia s deťmi zhovárajú o emóciách, mali by sa zhovárať aj o peniazoch, mali by dieťaťu robiť pomocnú barličku a odkrývať mu svet nepoznaného. Tam potom dokáže vysvetliť aj hodnotu peňazí, koľko času musí pracovať, aby si mohol kúpiť nejakú vec,“ dopĺňa Tomáš.
Kto má na vzdelávaní detí participovať? Mali by úlohu rodiča suplovať školy a škôlky?
„Mala by to byť trojkombinácia – dieťa, rodič a inštitúcia, či už je to škôlka alebo škola. Tak, ako každé vzdelávanie, aj finančná gramotnosť sa musí budovať dlhodobo a pravidelne, aby to malo zmysel. Nie je to tak, že dieťa si prečíta knižku na prvý raz, a hneď pochopí všetky princípy a začne ich aplikovať.“
V podcaste sa ďalej dozviete:
- Kniha sa dostáva do škôl, ako to v praxi bude fungovať?
- Ako kniha podporuje podnikateľské správanie a ako rozvíja silné stránky detí?
- Je vhodné dávať vreckové?
- Čo bolo pri písaní knihy Ako sa Hanka naučila sporiť najväčšou výzvou?
- Aké sú spätné väzby na knihu?
- Ako bude podporiť vydanie druhej knihy Ako sa Hanka naučila zarábať a čo sa dá v predpredaji získať?