Ravita je slovenská firma, ktorá sa už 19 rokov zaoberá výrobou a predajom zdravých potravín. Aké boli ich najťažšie výzvy? Čo ich najviac teší a motivuje? Zhovárali sme sa s jej marketingovou manažérkou, pozitívne naladenou Máriou Matiášovou.
Ako vznikla myšlienka na založenie firmy Ravita? Boli ste priamo pri vzniku?
Ravita vznikla v roku 2000 ako priame pokračovanie podnikateľskej činnosti nášho CEO riaditeľa Patrika. Ja som prišla asi o 3 roky neskôr. Vlastne si to už ani presne nepamätám. Bolo to veľmi dávno.
Patrik však už niekoľko rokov predtým podnikal v oblasti zdravých potravín. Darilo sa mu. Postupne, ako rástol dopyt a požiadavky trhu, bolo potrebné sa prispôsobiť. Vznikajúce maloobchodné siete a aj spolupráca so zahraničím sa vtedy orientovali viac na kooperáciu s eseročkami ako so živnostníkmi. Raz, počas cesty autobusom (tuším to bolo do Chorvátska), Patrik a spoluzakladateľ Martin tuho rozmýšľali nad názvom novej spoločnosti. V polospánku, niekde okolo Maďarska, vznikol názov Ravita a celá myšlienka dnešnej spoločnosti.
Skúste nám ju pár vetami predstaviť.
Ravita je za tých 19 rokov na trhu už etablovanou slovenskou značkou v segmente zdravých potravín. S pôsobením sme začínali na východe Slovenska, kde sme aj dodnes výraznejšie zastúpení. Zaoberáme sa výrobou, predajom a distribúciou potravín prevažne zdravej výživy. Portfólio spoločnosti tvorí sortiment celozrnných, bezgluténových, bezlaktózových produktov a produktov patriacich do racionálnej výživy. Našou snahou je prioritne dbať na kvalitu používaných surovín, ako aj na tradíciu vyplývajúcu zo slovenského trhu.
Našu prácu máme veľmi radi, a preto je celý tým zložení z ľudí, pre ktorých je Ravita životným štýlom. To je veľmi dôležité. Iba tak môže tá správna energia v podobe našich produktov prúdiť priamo k vám.
Aké boli začiatky fungovania? Čo bolo podľa vás pri rozbiehaní firmy to najťažšie?
Začiatky boli veľmi rozmanité. Keďže sme všetci mali o niekoľko rokov menej, investovali sme veľa energie do práce. Ako pri všetkých začiatkoch museli sme sa toho veľa naučiť z každej oblasti. Vďaka nevedomosti sme si tak prešli rôznymi skúškami, ktoré nás v mnohom vyškolili. Paradoxne,aj za to sme dnes všetci veľmi vďační.
Najťažšie boli byrokratické polená pod nohami. Papierovačky, výkazy a veľakrát nezmyselné nariadenia, ktoré nás oberali o produktívny čas v práci. Pocit, že robíte niečo čo nemá zmysel ani prínos je najviac patogénny. Má výrazne neblahý vplyv na celkový rast spoločnosti. Toto však pretrváva dodnes.
Stretli ste sa aj s neférovými praktikami konkurencie?
Samozrejme stretli. Neférové praktiky sa však vždy veľmi obtiažne preukazujú, aj preto že sú neférové. Slovensko je veľmi malý spotrebiteľský trh, kde sa všetci navzájom poznajú. Čo má veľa výhod, ale samozrejme aj nevýhod, keďže sa všetci chceme presadiť. S konkurenčnými spoločnosťami máme za tie roky však prevažne priateľské vzťahy.
V dobe sociálnych sietí a nespočetného množstva informácii je však omnoho jednoduchšie šíriť dezinformácie. Málokto si overuje kvalitu zdrojov, a tak je dnes mnoho možností ako nečestne zápasiť o dôveru zákazníka. Čo sa aj aktívnej využíva. Praktiky sa za tých 19 rokov veľmi zmenili a posunuli. Šíriť vymyslené tvrdenie je dnes veľmi lacné a omnoho jednoduchšie ako kedysi.
Historicky sme si však vybudovali dobré meno a hodnoty, ktorými sa roky prezentujeme aj naozaj žijeme. Vďaka tomu sme už na trhu toľko rokov a stále máme chuť robiť svoju prácu najlepšie ako vieme.
Prečítajte si aj článok 24 tipov na zero waste spôsob života
Na slovenskom trhu pôsobíte už 19 rokov. Ktoré obdobie hodnotíte ako najlepšie?
Každé obdobie je najlepšie. Je to totiž jediné čo v tom danom momente máte. Na každú etapu sa dá hlavne pozerať z rôznych uhlov. Niektoré možno nepriniesli najlepšie čísla, no mnohému nás naučili. Vďaka tomu by sme dnes neopakovali niektoré chyby. Takže to berieme ako investíciu do školenia. Iba tak sa dá rásť.
Úprimne to robíme hlavne preto, že nám to dáva zmysel. Takže ak príde pozitívna spätná väzba od zákazníka či obchodného partnera je to v tom momente to najlepšie obdobie.
Čo všetko máte ako marketingová manažérka na starosti?
V každej malej firme si jednotlivec nemôže vymedziť svoje povinnosti iba na určité úlohy. Ani u nás to iné nebolo. Za tie roky (s malými prestávkami) som si tak prešla skoro všetkými pracovnými pozíciami. To mi dnes ohromne pomáha v rozhodovaní pri marketingových aktivitách a investíciach.
Mám na starosti marketingové oddelenie v jednej osobe. Tvorím celý content, ktorým sa značka prezentuje. Spracuvávam a vytváram grafiky, dizajn produktov, obsah, fotografie, web a celkové smerovanie. Rozhodujem o investíciach v tejto oblasti a aktívne pracujem na budovaní hodnoty značky.
Je to také divadlo jedného herca v marketingu, ktoré ma nesmierne baví.
Vo vašej ponuke nájdeme zdravé potraviny, celozrnné, bezgluténové a bezlaktózové produkty. Ako vyberáte suroviny?
Výber surovín je pre nás kľúčový. Stretávame sa s ocenením kontrolórov ŠVPS, že podmienky vždy dodržiavame nad rámec požadovaných zákonov. Naše pravidlá v prístupe kontroly potravín hodnotia veľmi pozitívne.
Dbáme prioritne na kvalitu použitých surovín. Prebieha u nás viacúrovňová kontrola od vstupu suroviny do výroby až po konečný výstup hotového produktu z nášho distribučného skladu. Pri každom príjme napríklad vykonávame CCP1 (dôkladnú kontrolu surovín). Už túto úlohu berieme veľmi zodpovedne. Nad kontrolou má vždy dohľad aj naša produktová koordinátorka.
Záleží nám na tom, aby naše výrobky boli čo najkvalitnejšie a naším zákazníkom sme ponúkali len tu najlepšiu akosť. Kľúčovou úlohou je preto rozhodnúť sa hneď pri prvom vstupe suroviny do našej výroby, či ju pustíme ďalej na spracovanie alebo posunieme na riešenie reklamácie a vrátenie.
Základom posudzovania je pre nás kvalita, množstvo, cena a dostupnosť. Prioritne vyberáme najprv zo slovenskej produkcie. Nie vždy je však reálne zabezpečiť požadované množstvo v solídnej kvalite. Prípadne niektoré suroviny sa na Slovensku vôbec neprodukujú. Vtedy sme nútení importovať.
Ktorý výrobok máte vy osobne najradšej?
V podstate všetky. S každým jedným sa mi totiž spája príbeh jeho vzniku. No najviac u nás v kuchyni fičia vločky či kaše. To sú naše obľúbené raňajky. Kukuričným chlebíkom zvyknem často narýchlo zaháňať zmeškaný obed a čiernou soľou už dochucujem snáď všetko. Často tiež využívame červenú šošovicu a s múkami veľmi rada experimentujem. Aj keď nie vždy úspešne :D.
Odkedy sme výhradným partnerom značky LEBENSBAUM ulietavam doma aj na všetkých výborných koreniach a čajoch. Skrátka, obľúbené výrobky by boli na veľmi dlho (smiech).
Čo považujete za svoj doteraz najväčší úspech?
Nájsť vnútorný pokoj, šťastie a duševnú slobodu. Čo sa mi aj vďaka môjmu manželovi viac darí. Menej míňať, behať za nezmyselnými cieľmi a viac sa tešiť z obyčajných vecí. To, že sa mi to dnes darí viac ako pred rokmi považujem za svoj osobný úspech.
Pracovne považujem za úspech, že som sa ako samouk za pár rokov dokázala preorientovať do pôsobenia v oblasti, ktorá ma nesmierne baví. Stálo to veľa hodín učenia po práci.
Preto je pre mňa najväčším úspechom, že mám prácu ktorá ma stále teší a mám v nej obrovskú slobodu. Veľmi často zažívam pocit, že sa na prácu teším, a to považujem za veľký úspech.
Aké máte ďalšie plány do budúcnosti? Čo je váš najväčší sen?
Plánov a snov je vždy veľa. To je pre mňa základným hnacím motorom. Plánujem určite viac pracovať na znižovaní ekologickej stopy v súkromí a v pôsobení Ravity a jej produkcie. Určite by som chcela tak ako doteraz makať na svojom osobnom vzdelávaní a napredovaní či už v oblasti fotografie alebo grafiky.
Najväčším snom je udržať si chuť učiť sa a zvedavosť do vysokého veku. Žiť tak naplnene, aby som dokázala spokojne a šťastne zostarnúť (úsmev).
Skúste nám dať tri rady, pre ženy, ktoré by sa chceli vydať na cestu za vlastným snom.
Cieľavedomosť, odhodlanie a vytrvalosť. To je podľa mňa najdôležitejšie. Skvelých nápadov je kopec, málokto ich však s odhodlaním dokáže vytrvalo dotiahnuť do úspešného konca a zamakať. Vždy prídu nejaké prekážky, občas aj vlastná lenivosť a pohodlnosť. Vtedy je najdôležitejšie uvedomovať si svoj cieľ a vytrvalo na ňom pracovať. Mať vo svojom okolí motivujúcich a pozitívnych ľudí tiež nie je na škodu.
Rozhovor pripravila Alexandra Vrábelová