Martin Varga je horolezec a pri svojich výpravách si uvedomil, že mu chýba správna tyčinka, ktorá by mu doplnila energiu. Hľadal produkt, ktorý by mal dobrú chuť a zároveň vyvážené nutričné hodnoty. Tak vznikol nápad na výrobu domácich müsli tyčiniek a ako strojný inžinier si aj svojpomocne vyrobil stroje do výrobnej linky.
Váš nápad na založenie firmy vznikol dosť netradične. Prezradíte našim čitateľkám, čo bol prvý podnet na výrobu domácich müsli tyčiniek?
V podstate som si nadmernou spotrebou konvenčných keksíkov privodil žalúdočné ťažkosti, ktoré vyžadovali zásadnú zmenu stravovania. Nejakú tyčinku ako zdroj energie počas výstupov v horách som však potreboval, tak som si začal piecť vlastné doma v kuchyni.
Ako vznikali prvé tyčinky? Aké suroviny ste použili a s akými výzvami ste sa stretli?
Prvé kúsky som piekol doma. Stiahol som nejaký recept z internetu, ten som dookola upravoval, menil pomer surovín, až som po cca 150 pokusoch došiel k prvej tyčinke. Výzvou bolo dosiahnuť nutričnú rovnováhu a zároveň vyváženú chuť.
Čím špecifickým sa vyznačuje vaša značka Marva? Aké sú benefity vašich domácich tyčiniek?
Hlavný rozdiel je, že sme začali s ručnou výrobou, a následne som vyrobil jednoduché jednoúčelové stroje, ktoré uľahčujú najťazšie procesy. Tak ostala naša výroba šetrná k surovine. Nemuseli sme meniť receptúru, aby vyhovovala nejakej výrobnej linke – postavil som stroje tak, aby dokázali spracovať naše unikátne recepty.
Aké druhy tyčiniek ponúkate? O aké je najväčší záujem?
Ponúkame pečené musli tyčinky, pohánkové bezlepkové tyčinky a raw tyčinky z ďatlí a orechov, lisované za studena. Najviac idú pohánkové, sú skvelé.
Čo ešte vo vašom eshope ponúkate? Nerozmýšľate o rozšírenie vášho eshopu na ešte ďalšie produkty?
Ponúkame aj sušené plody a orechy, z ktorých naše tyčinky vyrábame. Aktuálne neplanujeme zaradiť dalšie druhy produktov, máme veľmi široké portfólio.
Ako vznikol váš názov a logo?
Jednoducho – MARtin VArga. Vymyslel to môj otec. A logo – je zjednodušená silueta Batizovského štítu. Vidno ho z diaľnice keď idete popod Tatry, naľavo od Gerlachu.
Čo je pri marketingu to najdôležitejšie? Čo vám osobne najviac funguje?
Úprimnosť, autentickosť. Ľudia radi sledujú postupný rast, no ten nejde bez problémov.
Čo je pri podnikaní podľa vás to najťažšie?
Ľudské zdroje – zohnať šikovných ľudí s otvoreným myslením je naozaj problém.
Nie je tajomstvo, že sa venujete lezeniu. Aké výstupy máte za sebou?
Rôzne skalné, mixové a ľadové steny. Najviac si cením Centrálny pilier Freney a Grand pilier D`Angle na Mont Blanc, Prvovýstup Forever Young v severnej stene Cima Grande v Dolomitoch, South Face na Mt. Watkins v Yosemitoch, no aj Tatranské klasiky v Javorákoch ako Komín Návratov, Titanová Pasca, Stanislawského cesta na Vysokú. V Tatrách mám tiež pár prvovýstupov – minulý rok sa zadarili nové cesty Titanic a Arches, dávnejšie Chamomilla na Železný štít.
Ako vyzerá vaša strava na horách?
Základ sú stále tyčinky – na raňajky aj počas lezenia. Na večeru zvyknem jesť zemiakovú kašu.
Aké máte plány do budúcnosti?
Postaviť novú prevádzku a žiť tak, aby som sa za to nemusel potom hanbiť.
Skúste nám dať tri rady pre ženy, ktoré by sa chceli vydať na cestu za svojím snom.
- Hlavné je začať. Dnes.
- A dream without a plan is just a wish – sen bez plánu je iba želanie.
- Nikdy to nevzdávajte. Zajtra vstanete a pokračujte.