Nákupný šok: Viac ako tretina zákazníkov zažila podvod pri online nakupovaní

0
Nákupný šok: Viac ako tretina zákazníkov zažila podvod pri online nakupovaní
unsplash.com, foto: CardMapr.nl

Hoci sú stránky na porovnávanie cien obľúbeným nástrojom na vyhľadávanie výhodných ponúk a bezpečných predajcov, nová štúdia odhalila znepokojujúcu pravdu: nakupovanie online nemusí byť také bezpečné, za aké ho považujeme.

Výsledky ukázali, že viac ako tretina zákazníkov v Európe aj mimo nej bola na populárnych nákupných stránkach podvedená.

Ide o problém, ktorý vyvoláva vážne obavy z podvodov vo svete online obchodu a potrebu zvýšenej ostražitosti, a to aj na zdanlivo bezpečných platformách. V tomto článku sa pozrieme na to, ako v posledných mesiacoch došlo k jednému z najväčších spotrebiteľských podvodov v histórii.

Zvýšená ostražitosť na internete

Skôr ako sa pustíme do vyšetrovania, mali by sme si zopakovať, ako zostať v bezpečí pri nakupovaní online.

Uistiť sa, že máte správnu webovú adresu, je nevyhnutnosťou, čo znamená aj dvakrát skontrolovať názvy domén a overiť si oficiálnu webovú stránku značky. Mnohí zákazníci sa rozhodnú pre dodatočný krok a navštívia stránky na porovnávanie cien, ktoré vopred preverujú obchody a poskytujú hodnotenia. Sú súčasťou populárneho online odvetvia, ktoré pomáha chrániť ľudí v rozličných oblastiach: medzi príklady takýchto stránok patrí napríklad Casino Guru vo svete online kasín alebo Skyscanner na vyhľadávanie leteniek.

Pokiaľ ide o platby, najlepšie je využívať iba dôveryhodného poskytovateľa online platieb s kvalitnými recenziami. Sú známe príbehy o tom, ako niektorí prevádzkovatelia okrádali zákazníkov.

Aj napriek bezpečnostným opatreniam sa však internetovým podvodníkom podarilo nachytať nevinných zákazníkov a ďalej v článku si posvietime na to, ako.

Rozsiahla sieť podvodných stránok

Pri online nakupovaní máme tendenciu brať bezpečnosť virtuálnych platieb ako samozrejmosť, ale nedávne zistenia verejnosť šokovali.

Vyšetrovanie, ktoré uskutočnilo konzorcium novinárov z denníkov The Guardian, Die Zeit a Le Monde, odhalilo sieť viac než 76 000 podvodných webových stránok napodobňujúcich populárne značky ako sú Dior, Nike, Lacoste alebo Hugo Boss. Tieto stránky ponúkali vysoké zľavy, aby prilákali kupujúcich a prinútili ich poskytnúť svoje osobné údaje a v niektorých prípadoch aj informácie o kreditnej karte.

Údaje, ktoré vyšetrovatelia preskúmali, naznačujú, že išlo o organizovanú technickú operáciu. Odhaduje sa, že za posledné tri roky sieť spracovala viac ako 1 milión falošných objednávok a pokúsila sa ukradnúť až 50 miliónov eur.

Hoci nie všetky transakcie boli úspešné, značná časť tejto siete zostáva aktívna a stále funguje viac ako 22 500 falošných obchodov.

Ešte znepokojujúcejšia ako finančné straty je však skutočnosť, že zločinci získali prístup k súkromným osobným údajom. Odborníci varujú, že tieto údaje vrátane e-mailových adries, telefónnych čísel a dokonca aj údajov o kreditných kartách by mohli byť použité na pokusy o phishing, krádež identity alebo dokonca predané zahraničným spravodajským službám.

Ako to zločinci dokázali

Sieť sa od predchádzajúcich prípadov online podvodov odlišovala použitím odlišného modelu. Základná skupina špecialistov vytvorila platformu na rýchle poloautomatické vytváranie falošných webových stránok. Túto platformu potom využívali ďalší používatelia na spustenie vlastných podvodných obchodov, čím vznikla rozsiahla sieť značkových obchodov, ktoré sa tvárili legitímne.

V rámci vyšetrovania sa hovorilo o skúsenostiach ľudí, ktorí naleteli podvodníkom. Mnohí uviedli, že sa nechali zlákať vysokými zľavami a nakoniec poskytli osobné údaje, ale nič za to nedostali. V niektorých prípadoch zákazníci namiesto objednaných značkových výrobkov dostali úplne iné alebo falošné výrobky.

Ako sa brániť

Odborníci varujú, že podvody na internete sú čoraz rozšírenejšie a podvody pri online nakupovaní predstavujú v súčasnosti veľký problém.

Orgány činné v trestnom konaní pracujú na likvidácii falošných webových stránok a čoraz častejšie sa ozývajú hlasy požadujúce prísnejšie predpisy a lepšiu ochranu spotrebiteľov zo strany technologických spoločností a vyhľadávačov.

Aby to však fungovalo, je potrebná rozsiahla medzinárodná spolupráca, čo sa vzhľadom na niekoľko veľkých konfliktov, ktoré práve prebiehajú, javí ako náročný cieľ.

Riešenia pre bezpečnejší nákup

Šok z podvodu takýchto rozmerov prinútil úrady, aby sa začali zoberať možnými riešeniami, ako podvodníkov zastaviť.

Jedným z nich je, aby technologickí giganti, ako sú vyhľadávače a spracovatelia platieb, zaviedli prísnejšie postupy preverovania na identifikáciu a blokovanie podvodných webových stránok. Kľúčové je aj zlepšenie vzdelávania používateľov v oblasti rozpoznávania bezpečných online obchodov.

Vlády môžu tiež spolupracovať s agentúrami na ochranu spotrebiteľa a zaviesť prísnejšie predpisy pre online podniky. To môže zahŕňať povinné overovacie procesy a opatrenia na zabezpečenie údajov, aby boli informácie o nakupujúcich v bezpečí.

Nakoniec, vzdelávanie verejnosti o online podvodoch prostredníctvom cielených kampaní môže ľuďom pomôcť, aby boli ostražitejší. Zdieľanie varovných signálov a postupov bezpečného nakupovania môže výrazne znížiť počet obetí.

Dúfajme, že sa z takýchto prípadov počítačovej kriminality poučíme, aby sme vytvorili lepšiu digitálnu budúcnosť pre všetkých a zabránili ďalším podobným pokusom.

žiadne príspevky na zobrazenie