Perly Francúzskej riviéry zo zľavového portálu – rozprávka či nočná mora?

Prvého júla sa oficiálne začali letné prázdniny – obdobie oddychu, dovoleniek, výletov a splnených snov. Z viacerých strán sa na nás hrnú dovolenkové ponuky a tipy na výlety, ktoré v nás vyvolávajú zvedavosť. Cestovné agentúry a zľavové portály ponúkajú hotové „balíky“ s lákavými popismi, zahŕňajúce dopravu, stravu, ubytovanie a návštevu pamiatok so sprievodcom. Stačí zaplatiť kartou a vydať sa na cestu! Čo sa však skutočne za takouto dovolenkou skrýva, na čo si treba dať pozor a čomu sa radšej vyhnúť? Dozviete sa v článku.

V septembri 2018 som sa s kamarátkou vydala na babskú jazdu s rozprávkovou cieľovou destináciou – slnečná Francúzska riviéra! Nechcelo sa nám zaťažovať plánovaním a hľadaním, tak sme siahli po hotovom zájazde. Počas 4 dní sme mali navštíviť najkrajšie perly Francúzskej riviéry – Cannes, Saint Tropez, Nice a Monako. Znie to lákavo? Čítajte ďalej a dozviete sa, čo môžete od takejto dovolenky očakávať.

Doprava

Odchod zo Slovenska bol v neskorých popoludňajších hodinách, cesta trvala cca 15 hodín s pravidelnými prestávkami každé 3-4 hodiny. Tipy, ako si spríjemniť a uľahčiť dlhú cestu autobusom si môžete prečítať v tomto článku.

1. deň: CANNES

V ranných hodinách sme dorazili do prvého cieľa – hviezdneho festivalového mesta Cannes. Nechcem byť síce hneď na úvod negativistická, avšak musím povedať, že toto mesto bolo pre nás veľkým sklamaním. Verím, že počas festivalu dýcha nezameniteľným čarom, avšak mimo sezóny nie je ničím výnimočné. Centrum Le Suquet tvoria dve súbežne idúce uličky plné pekárničiek, kaviarní a obchodov so suvenírmi.

Cannes

Určite odporúčam ochutnať tradičný slaný koláč Quiche s náplňami od výmyslu sveta – slaninový, smotanový, vajíčkový, ale napríklad aj špenátový či cukinový. Potešíte svoje chuťové poháriky a za relatívne nízku cenu sa aj slušne zasýtite. Srdcom centra je tradičný trh plný špecialít miestnych gurmánov. Ceny sú síce zreteľne vyššie ako v obchodoch, verte mi, že to stojí za to! Chuť ovocia, syrov či domácich džemov je nezameniteľná.

Francúzske špeciality

Z Cannes sme sa loďkou presunuli na ostrov Sainte-Marguerite. Ruku na srdce, tento nenápadný ostrovček nás totálne uchvátil! Okamžite sme zabudli na prvotné sklamanie z Cannes a s iskričkami v očiach sa vpíjali do čarovného prostredia eukalyptového raja.

Eukalyptový ostrov

Na jeho vrchole sa nachádza historická väznica, z ktorej sa podarilo utiecť len jedinému mužovi – Železnej maske. Popravde, nič zaujímavé tam ale neuvidíte, preto radšej odporúčam využiť voľný čas na romantickú prechádzku okolo celého ostrovčeka. Prekonajte lenivosť a nenechajte sa odradiť nekonečnými lesnými uličkami a prejdite na druhú stranu ostrova, práve tam sa pred vami rozprestrú ikonické mini pláže s božskou atmosférou. Stihnúť by ste to mohli cca za 45 minút vychádzkovým tempom a garantujem vám, že sa vrátite dobití neskutočnou energiou.

Cannes síce nesplnilo naše očakávania, avšak ostrov Sainte-Marguerite ich ďaleko predčil, preto celkovo prvý výletný deň hodnotím 7/10.

Ubytovanie

Ubytovaní sme boli v malom, no celkom útulnom hoteli s vlastnou kúpeľnou a raňajkami v cene. Každý večer sme sa vracali do toho istého penziónu, takže sme sa nemuseli zaťažovať neustálym vybaľovaním a prenášaním batožiny. Na raňajkách nesmeli chýbať čerstvé teplé croissanty a chrumkavé bagetky. Ubytovanie jednoduché, no čisté a na prespatie postačujúce.

2. deň: Port Grimaud a Saint Tropez

Po raňajkách sme zamierili do blízkeho mestečka Port Grimaud, prezývaného ako francúzske Benátky. Ide o jedinečný experiment architekta Françoisa Spoerryho, ktorý toto „provensálske Taliansko“ vytvoril doslova na pieskových dunách. Spoerry bol natoľko očarený krásou Benátok, že sa ich rozhodol preniesť do svojej rodnej zeme. Sníval o domčeku, z okna ktorého bude môcť zasnene pozerať na svoju zakotvenú loďku. Netrvalo dlho a hrdý Sperry celému svetu predstavil Port Grimaud s viac ako siedmimi kilometrami umelých kanálov a dvetisícimi domčekmi v tradičnom provensálskom štýle. V roku 2002 ho Ministerstvo kultúry označilo za „dedičstvo 20. storočia“ a dodnes patrí k najnavštevovanejším mestám Francúzskej riviéry.

Praktický tip na záver: V Port Grimaud boli najvýhodnejšie ceny suvenírov, preto to zbytočne neodkladajte a nakúpte, čo sa vám páči. Uprostred mestečka sa nachádza trhovisko s viacerými stánkami, v ktorých si určite každý príde na svoje. A bezpodmienečne musíte ochutnať levanduľovú zmrzlinu, bez toho ani neodchádzajte!

Prečítajte si aj Dominikine tipy, ako prežiť dlhú cestuna dovolenku

Z Port Grimaud sa „vodným autobusom“ presuniete na legendárny ostrov Saint Tropez. Počas „turbo“ plavby sme sa cítili ako filmové hviezdy a plnými dúškami si vychutnávali vietor vo vlasoch.

Po príchode vás privíta budova policajného komisariátu preslávená Luisom de Funes. Saint Tropez je presne také, ako sa o ňom hovorí – čarovné, no snobské a predražené. Pokiaľ si chcete dopriať kávičku v legendárnych kaviarňach priamo pri kotviacich jachtách, počítajte s tým, že pod 10 eur sa neobčerstvíte.

Malebné uličky ostrova sú lemované obchodmi so zvučne znejúcimi luxusnými značkami a pravdepodobne už medzi dverami vám predavačky dajú najavo, že tam nemáte čo hľadať. Nad týmto všetkým však panuje ochranná pevnosť Citadela, z ktorej sa vám naskytne nádherný výhľad. Po výstupe sme sa odmenili osviežujúcim kúpaním v tamojšom mori. Pri odchode sme v plnej paráde mohli vidieť prehliadku luxusných áut, ktoré hlasným trúbením a škrípaním gúm dávali o sebe vedieť po celom ostrove.

Farebnému mestečku Port Grimaud s letnou mediteránskou atmosférou dávam 8/10 a Saint Tropez hodnotím 6/10. Ostrov pekný, avšak preslávený skôr snobskými návštevami ako romantickými zákutiami či ikonickými pamiatkami.

3. deň: NICE a Antibes

Nice bolo pre nás láskou na prvý pohľad a skutočne tým najkrajším pokladom azúrového pobrežia! Pri prechádzke po slnečnej Anglickej promenáde sme sa cítili ako hlavné hviezdy vo filme a neverili vlastným očiam pri pohľade na priezračné tyrkysové more. Verte mi, bola som už v najrôznejších prímorských destináciách, ale niečo takéto som ešte v živote nevidela. Pláž tvorili obrovské okrúhle kamene, veľké asi ako moja päsť. Okamžite sme sa natiahli do plaviek a napriek tomu, že bol koniec septembra, skočili sme do krištáľových vĺn.

Hoci sa nám veľmi nechcelo, vyštverali sme sa aj na „Castle Hill“, majestátne sa vynímajúci na konci pobrežnej promenády. Počas výstupu sme sa príjemné osviežili pri vodopádoch, ktoré tvorili prírodné „ostrekovače“. Na vrchole kopca sa nám naskytol prekrásny panoramatický výhľad na celé pobrežie. Dodnes si pamätám, ako som s údivom sledovala tú nádheru. V pozadí hral pouličný muzikant na harmoniku a vládla tam úžasne pohodová atmosféra. Ľudia sa nechali strhnúť silou prítomného okamihu a ani neviem ako, sme začali tancovať a smiať sa. Ešte teraz mi behajú zimomriavky po chrbte. S kamarátkou sme si dali sľub, že sa tam spoločne ešte vrátime a ja každý deň dúfam, že to bude čoskoro.

Nice nemôžem ohodnotiť inak, ako 10/10!

Pred návratom na hotel sme si ešte spravili zastávku v prístavnom mestečku Antibes. Stále sme vnútorne spracúvali dojmy z Nice, a tak sme sa len bez slov túlali uličkami a sledovali život naokolo. Na kamennom námestíčku sme si dali pravé francúzske „crepes“ a štrngli si na tento náš vydarený výlet pohárom vínka. Napriek tomu, že to bol tretí deň výletu, ktorý zvykne byť „kritický“, hodnotím ho ako najkrajší a najnezabudnuteľnejší.

4. deň: Parfuméria Fragonard a Monacké kniežatstvo

Posledný deň sme odštartovali vo vychýrenej parfumérií Fragonard v Grasse. Na vlastné oči sme videli celý proces výroby luxusných parfumov a teda poviem vám, človek by neveril, čo to dá práce! Všetky ženy netrpezlivo čakali na poslednú časť prehliadky, v ktorej sme si mohli kúpiť slávne parfumy za „výrobné ceny“. Vône boli neuveriteľné, stredná fľaštička mi pri pravidelnom používaní vydržala asi polroka a na pokožke bola cítiť ešte skutočne dlho po nastriekaní. Odporúčam všetkými desiatimi!

Praktický tip! – Čím viac kúpite, tým väčšiu zľavu dostanete. Vopred sa teda spýtajte rodinných príslušníkov, či si neprosia voňavý suvenír, alebo sa spojte s niekým v rámci zájazdu a vyskladajte si balíček, ktorý dostanete za skutočne lákavú cenu. Úžasne voňali aj pánske parfémy tak potešte aj Vašu polovičku a uvidíte, že z toho budete mať pôžitok obaja.

MONAKO a Monte Carlo

Monako sa nedá opísať, Monako treba zažiť! V Saint Tropez sme sa síce rozplývali nad luxusnými „vodnými prostriedkami“, no až tu sme pochopili, čo znamená skutočný „jachtársky prístav“. Počas našej návštevy sa konali verejné prehliadky jácht, teda niečo ako „Autosalón“ pre vysokú smotánku. V živote som taký luxus naživo nevidela a neverila som tomu, čo vidím.

Štvorposchodové vyleštené lode s koženými sedadlami, vlastným barom, vírivkou aj bazénom. Pri nich zaparkované autá, ktorých cena je vyššia ako hodnota nášho trojizbového bytu. Keď som zbadala, že na streche jednej jachty bola odstavená súkromná helikoptéra, doslova som padla na zadok. V hlave mi vírilo milión protichodných myšlienok – na jednej strane som tú krásu a luxus s úžasom obdivovala, na druhej som pociťovala akýsi druh nespravodlivosti na tomto svete. No ale do filozofických úvah sa púšťať nebudem…

Okrem prepychu však kniežatstvo dýcha históriou a architektonickou jedinečnosťou. Ide vlastne o luxusnú pevnosť vytesanú do skaly. Celé je sústredené na dvoch kilometroch štvorcových a máte pocit, že je zastavaný každý centimeter. Je to však zaujímavý úkaz, ktorý vo svete nemá obdoby.

Palácu princov budete mať celé Monako ako na dlani a určite si nenechajte ujsť ani výmenu stráží. Srdcom Monaka je kasíno Monte Carlo, obklopené luxusnými hotelmi, barmi a reštauráciami. Turisti majú zadarmo prístup do vstupnej auly, ďalej si už treba zaplatiť. Čerešničkou dňa mali byť Japonské záhrady, tie sme však už neabsolvovali, keďže sa nachádzali na opačnej strane a v ten deň boli tropické horúčavy.

Monako bolo iné, jedinečné, dychvyrážajúce a tak si spravodlivo zaslúži 9/10.

ZHRNUTIE

Dovolenku na Francúzskej riviére hodnotím na výbornú. Napriek tomu, že išlo o organizovaný výlet, nikto nás nikam nehnal, neboli sme striktne obmedzovaní časom ani miestom pohybu. V podstate sme väčšinu dovolenky strávili „po vlastnej osi“ a riadili sme si ju podľa vlastných preferencií. Delegátka nás obohatila zaujímavými pikoškami, ktoré by sme sa bežne nedozvedeli a upozornila nás na miesta a „vychytávky“, ktoré by sme si určite nemali nechať ujsť. Jediným mínusom boli všeobecne vysoké ceny, avšak to sa dá na luxusnej Francúzskej riviére očakávať. Určite tento výlet odporúčam a sama by som si ho pokojne zopakovala ešte raz.