Seriál o generáciách: Generácia Z menej číta a na internete trávi tri hodiny denne

0
Seriál o generáciách: Generácia Z menej číta a na internete trávi tri hodiny denne
freepik.com

Generácia Z (alebo v skratke častejšie Gen Z), hovorovo známa ako zoomers, je demografická skupina, ktorá nasleduje po mileniáloch a predchádza generácii Alfa. Zvyknú sa ohraničiť obdobím od roku 1997 do roku 2012 ako rokom narodenia. Väčšina členov generácie Z sú deti generácie X, sú teda ľudia vo veku 10 až 25 rokov.

Ako prvá sociálna generácia, ktorá vyrastala s prístupom k internetu a prenosným digitálnym technológiám od mladého veku, členovia generácie Z, aj keď nie nevyhnutne digitálne gramotní, boli prezývaní „digitálni domorodci“.Navyše, negatívne účinky času pred obrazovkou sú najvýraznejšie u dospievajúcich v porovnaní s mladšími deťmi. V porovnaní s predchádzajúcimi generáciami majú príslušníci generácie Z tendenciu žiť pomalšie ako ich predchodcovia, keď boli v ich veku; majú nižšiu mieru tehotenstiev v tínedžerskom veku; a nižšiu konzumáciu alkoholu (ale nie nevyhnutne iné psychoaktívne drogy).

Tínedžeri z generácie Z sa viac ako staršie generácie zaujímajú o akademický výkon a pracovné vyhliadky a dokážu lepšie oddialiť uspokojenie ako ich náprotivky zo 60. rokov napriek obavám o opaku. Sexting (posielanie sexuálnych správ) medzi dospievajúcimi narástol.

Skorší nástup puberty a duševné poruchy

Celosvetovo existujú dôkazy, že priemerný vek nástupu puberty u dievčat sa v porovnaní s 20. storočím značne znížil s dôsledkami pre ich blaho a budúcnosť. Okrem toho je prevalencia alergií medzi dospievajúcimi a mladými dospelými v generácii Z vyššia ako u bežnej populácie. Je väčšia informovanosť a diagnostika porúch duševného zdravia, a častejšie sa uvádza nedostatok spánku. V mnohých krajinách je u mládeže Gen Z pravdepodobnejšie diagnostikované mentálne postihnutie a psychiatrické poruchy ako u starších generácií.

wikipedia.org

Členovia generácie Z na celom svete trávia viac času elektronickými zariadeniami a menej času čítaním kníh ako predtým, čo má dôsledky pre ich pozornosť, slovnú zásobu, akademický výkon a budúce ekonomické prínosy. V Ázii pedagógovia v rokoch 2000 a 2010 zvyčajne vyhľadávali a živili špičkových študentov; v západnej Európe a Spojených štátoch sa kládol dôraz na slabých hráčov. Okrem toho študenti z východnej Ázie a Singapuru neustále získavali popredné miesta v medzinárodných štandardizovaných testoch v roku 2010.

Ako spotrebitelia sa ich celkové nákupné správanie odchyľuje od ideálov a hodnôt, ktoré sa s nimi bežne spájajú v prieskumoch verejnej mienky.

Ako vznikol názov

Názov Generácia Z je odkazom na skutočnosť, že ide o druhú generáciu po Generácii X, ktorá pokračuje v abecednom poradí od Generácie Y (Milleniáli).

Profesorka psychológie a autorka Jean Twengeová použila termín iGeneration (alebo skrátene iGen), pôvodne ho zamýšľala použiť ako názov svojej knihy o mileniáloch z roku 2006, Generation Me, predtým, ako ju jej vydavateľ, Atria Publishing Group, zrušil. V tom čase existovali iPody a počítače iMac, ale žiadne iPhony alebo iPady. Twenge neskôr tento výraz použila pre svoju knihu iGen z roku 2017.

unsplash.com

Zoomer je neformálny termín používaný na označenie členov Generácie Z, často v ironickom, vtipnom alebo posmešnom tóne. Kombinuje skratku boomer, odkazujúcu na baby boomers, s písmenom „Z“ z generácie Z. Zoomer vo svojej súčasnej inkarnácii raketovo vzrástol na popularite v roku 2018.

Jednotlivci narodení v rokoch na vrchole milénia a generácie Z boli niekedy identifikovaní ako „mikrogenerácia“ s charakteristikami oboch generácií. Najbežnejším názvom pre tieto nánožníky je Zillennials.

Šťastie a osobné hodnoty

The Economist opísal generáciu Z ako vzdelanejšiu, dobre vychovanú, vystresovanú a depresívnu generáciu v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. V roku 2016 nadácia Varkey a Populus uskutočnili medzinárodnú štúdiu, ktorá skúmala postoje viac ako 20 000 ľudí vo veku 15 až 21 rokov v dvadsiatich krajinách: Argentína, Austrália, Brazília, Kanada, Čína, Francúzsko, Nemecko, India, Indonézia, Izrael, Taliansko, Japonsko, Nový Zéland, Nigéria, Rusko, Južná Afrika, Južná Kórea, Turecko, Spojené kráľovstvo a Spojené štáty americké.

Zistili, že mládež generácie Z bola celkovo spokojná so stavom vecí v ich osobnom živote (59 %). Najviac nešťastní mladí ľudia boli z Južnej Kórey (29 %) a Japonska (28 %), zatiaľ čo najšťastnejší pochádzali z Indonézie (90 %) a Nigérie (78 %). S cieľom určiť celkové „skóre šťastia“ pre každú krajinu výskumníci odpočítali percento ľudí, ktorí povedali, že sú nešťastní, od percent tých, ktorí povedali, že sú šťastní. Najdôležitejším zdrojom šťastia bolo byť fyzicky a duševne zdravý (94 %), mať dobrý vzťah s rodinou (92 %) a s priateľmi (91 %).

unsplash.com

Vo všeobecnosti boli respondenti, ktorí boli mladší a muži, šťastnejší. Náboženská viera skončila na poslednom mieste so 44 %. Napriek tomu bolo náboženstvo hlavným zdrojom šťastia pre mládež generácie Z z Indonézie (93 %), Nigérie (86 %), Turecka (71 %), Číny a Brazílie (obe 70 %). Hlavnými dôvodmi úzkosti a stresu boli peniaze (51 %) a škola (46 %); Sociálne médiá a prístup k základným zdrojom (ako jedlo a voda) dokončili zoznam, obe na úrovni 10 %.

Obavy v súvislosti s potravinami a vodou boli najvážnejšie v Číne (19 %), Indii (16 %) a Indonézii (16 %); mladí Indovia tiež častejšie ako priemer hlásili stres v dôsledku sociálnych médií (19 %).

Podľa spomínanej štúdie nadácie Varkey Foundation boli pre týchto ľudí najdôležitejšími osobnými hodnotami pomoc ich rodinám a sebe samým posunúť sa v živote dopredu (obaja 27 %), nasledovaná čestnosťou (26 %).

Rodinné hodnoty boli obzvlášť silné v Južnej Amerike (34 %), zatiaľ čo individualizmus a podnikateľský duch sa ukázali ako populárne v Afrike (37 %). Ľudia, ktorí najviac ovplyvnili mládež, boli rodičia (89 %), priatelia (79 %) a učitelia (70 %). Na poslednom mieste skončili známe osobnosti (30 %) a politici (17 %).

Vo všeobecnosti sa mladí muži nechali viac ovplyvňovať športovcami a politikmi ako mladé ženy, ktoré uprednostňovali knihy a fiktívne postavy. Kultúra celebrít bola obzvlášť vplyvná v Číne (60 %) a Nigérii (71 %) a obzvlášť irelevantná v Argentíne a Turecku (obe 19 %). Pre mladých ľudí boli najdôležitejšími faktormi pre ich súčasnú alebo budúcu kariéru možnosť zdokonaľovania svojich zručností (24 %) a príjem (23 %), zatiaľ čo najdôležitejšími faktormi bola sláva (3 %) a to, či organizácia pre ktoré pracovala, mala pozitívny vplyv na svet (13 %).

Najdôležitejšími faktormi pre mladých ľudí pri premýšľaní o svojej budúcnosti boli ich rodiny (47 %) a zdravie (21 %); blahobyt sveta vo všeobecnosti (4 %) a ich miestnych komunít (1 %) sa umiestnili na konci zoznamu.

Umenie a kultúra

Počas 21. storočia a najmä v roku 2010 sa mládežnícke subkultúry, ktoré boli rovnako vplyvné ako tie, ktoré existovali na konci 20. storočia, stali vzácnejšími a tichšími, prinajmenšom v skutočnom živote, aj keď nie nevyhnutne na internete, a viac s iróniou a sebavedomím.  Napríklad v Nemecku sa zdá, že mládež sa viac zaujíma o bežnejší životný štýl s cieľmi, ako je dokončenie školy, vlastný dom na predmestí, udržiavanie priateľských a rodinných vzťahov a stabilné zamestnanie, a nie populárna kultúra, pôvab alebo konzum.

Označenie „cottagecore“ sa stalo subkultúrou generácie Z najmä na rôznych sociálnych sieťach v dôsledku blokád uvalených na boj proti šíreniu COVID-19. Je to forma úniku a túžobnej nostalgie. Cottagecore sa stal ešte populárnejším vďaka komerčnému úspechu albumu Folklore z roku 2020 od speváčky a skladateľky Taylor Swift.

Prečítajte si: Mladí ľudia volia radšej “situationship” ako normálny vzťah

taylor swift
https://www.instagram.com/taylorswift/

Nostalgická kultúra medzi generáciou Z sa rozširuje aj na používanie automobilov; v niektorých krajinách, ako napríklad v Indonézii, existujú komunity sociálnych sietí, ktoré obklopujú nákup ojazdených áut z predchádzajúcich desaťročí.

Prieskum uskutočnený spoločnosťou OnePoll v roku 2018 zistil, že zatiaľ čo múzeá a pamiatky zostali medzi Britmi obľúbené vo veku od 18 do 30 rokov, 19 % v predchádzajúcom roku žiadne nenavštívilo. V postojoch bol veľký rozdiel medzi pohlaviami, pričom 16 % respondentiek a 26 % respondentov mužov uviedlo, že múzeá nikdy nenavštívili.

Generácia Z uprednostňuje pobyt doma a pozeranie televízie alebo prehliadanie sociálnych sietí pred návštevou múzeí či galérií. Výskumníci tiež zistili, že lacnejšie vstupenky, viac interaktívnych výstav, väčšia rozmanitosť podujatí, viac možností stravovania a nápojov, pohodlnejšie otváracie hodiny a väčšia online prítomnosť by mohli pritiahnuť pozornosť väčšieho počtu mladých ľudí. Na druhej strane, v popularite rastie medzi spotrebiteľmi milénia a generácie Z vintage móda.

Internet

V správe od Childwise z roku 2019 sa zistilo, že deti vo veku od piatich do šestnástich rokov v Spojenom kráľovstve strávili na internete v priemere tri hodiny denne. Približne 70 % sledovalo minulý týždeň Netflix a iba 10 % sledovalo svoje obľúbené programy v televízii.

Spomedzi tých, ktorí sledovali relácie na požiadanie, 58 % tak urobilo na mobilnom telefóne, 51 % na televízore, 40 % cez tablet, 35 % na hernej konzole a 27 % na notebooku. Približne jeden zo štyroch pochádzal z rodín s počítačovými asistentmi na hlasové ovládanie, ako je Alexa.

pixabay.com

YouTube a Snapchat sú najobľúbenejšie brány na objavovanie hudby a videa. Childwise tiež zistil, že niektoré televízne seriály vysielané medzi 90. a začiatkom 21. storočia, ako napríklad Priatelia, sa ukázali byť populárne medzi mladými ľuďmi v 10. rokoch. Populárne franšízy, ako napríklad Doctor Who, inšpirovali množstvo fan-fiction príbehov napísaných väčšinou mladými autorami.

Údaje z Nielsen a Magna Global odhalili, že sledovanosť detských káblových televíznych kanálov, ako je Disney Channel, Cartoon Network a Nickelodeon pokračovali v neustálom poklese od začiatku roka 2010 s malými alebo žiadnymi zmierňujúcimi účinkami v dôsledku pandémie COVID-19, ktorá prinútila mnohých rodičov a ich deti zostať doma. Na druhej strane streamovacie služby zaznamenali rast. Najmä Disney Channel stratil v roku 2020 tretinu svojich divákov, čo viedlo k zatvoreniu v Škandinávii, Spojenom kráľovstve, Austrálii a juhovýchodnej Ázii.

Počas prvých dvoch desaťročí 21. storočia sa písanie a čítanie fanfikcie a vytváranie fandomov fiktívnych diel stalo celosvetovo prevládajúcou aktivitou. Spisovatelia fan-fiction zakladajú svoju prácu na rôznych medzinárodne populárnych kultúrnych fenoménoch, ako sú K-pop, anime, videohry, Disney filmy, Star Trek, Harry Potter, Twilight, Doctor Who, Star Wars a My Little Pony, známy ako „kánon“, ako aj iné veci, ktoré považovali za dôležité pre svoj život, napríklad prírodné katastrofy.

Špecialistka na informatiku Rebecca Black dodala, že písanie fanfikcie môže byť tiež užitočným zdrojom pre študentov anglického jazyka. Analýza Aragona a Davisa skutočne ukázala, že na každých 650 recenzií, ktoré spisovateľ fan fiction dostane, sa jeho slovná zásoba zlepšila o jeden rok veku, hoci to nemusí zovšeobecňovať na staršie kohorty. Na druhej strane, deti, ktoré si prezerajú obsah fanfikcie, môžu byť vystavené kyberšikane, hrubým komentárom a iným nevhodným materiálom.

Prečítajte si: Aká bola generácia X? Deti rozvedených rodičov a kanálu MTV

dovolenka

Hudba

Generácia Z má množstvo možností, pokiaľ ide o počúvanie hudby, čo umožňuje vysoko personalizovaný zážitok. Podľa správy digitálnej mediálnej spoločnosti Sweety High za rok 2018 Gen Z Music Consumption & Spending Report sa Spotify umiestnilo na prvom mieste v počúvaní hudby medzi ženami generácie Z, terestriálne rádio na druhom mieste, zatiaľ čo YouTube bolo údajne preferovanou platformou na objavovanie hudby.

Ďalší výskum ukázal, že za posledných niekoľko desaťročí sa populárna hudba spomalila; že väčšina mladých i starých poslucháčov uprednostňovala staršie piesne, než aby držali krok s novými; že jazyk populárnych piesní sa psychologicky stáva negatívnejším; a že texty boli čoraz jednoduchšie a opakujúce sa. Smutná hudba je medzi dospievajúcimi pomerne populárna, hoci môže pokaziť ich náladu, najmä u dievčat.

Cestovanie

Prieskum z roku 2020, ktorý uskutočnilo The Center for Generational Kinetics, naznačuje, že generácia Z by stále chcela cestovať, a to aj napriek pandémii COVID-19 a recesii, ktorú vyvolala. Generácia Z však skôr pozorne hľadá balíky, ktoré by im za ich peniaze priniesli čo najväčšiu hodnotu, keďže mnohí z nich si už šetria peniaze na kúpu domu a na dôchodok a uprednostňujú fyzicky aktívnejšie výlety. Dôležité sú webové stránky vhodné pre mobilné zariadenia a zapojenie sociálnych sietí.

V Južnej Kórei majú ľudia mladší ako 40 rokov stále väčší záujem o presťahovanie sa z miest, najmä Soulu, na vidiek a prácu na farme. Práca v konglomeráte ako Samsung alebo Hyundai už neláka mladých ľudí, z ktorých mnohí sa radšej vyhýbajú tomu, aby sa stali workoholikom, alebo sú pesimistickí, pokiaľ ide o ich schopnosť byť tak úspešní ako ich otcovia. Využívajú internet na predaj svojich produktov.

unsplash.com

Čitateľské návyky

Deti na konci 21. storočia a v roku 2010 oveľa menej čítali ako predtým.

Na Novom Zélande psychológ Tom Nicholson zaznamenal výrazný pokles používania slovnej zásoby a čítania medzi školákmi, z ktorých mnohí sa zdráhajú používať slovník. Podľa prieskumu Národného projektu monitorovania vzdelávania z roku 2008 asi každé piate dieťa do osem rokov čítajú knihy ako hobby, čo je desaťpercentný pokles oproti roku 2000.

V Spojenom kráľovstve prieskum spoločnosti Nielsen Book medzi 2 000 rodičmi a deťmi z roku 2013 zistil, že 36 % detí číta knihy pre potešenie denne, 60 % týždenne a 72 % ich rodičia čítajú aspoň raz za týždeň. Medzi britskými deťmi patrilo medzi najobľúbenejšie voľnočasové aktivity sledovanie televízie (36 %), čítanie (32 %), sociálne siete (20 %), sledovanie videí na YouTube (17 %) a hranie hier na mobilných telefónoch (16 %).

V rokoch 2012 až 2013 deti uviedli, že trávia viac času videohrami, YouTube a textovými správami, ale menej času čítaním (pokles o osem percent). Medzi deťmi vo veku 11 až 17 rokov vzrástol v rokoch 2012 až 2013 podiel nečitateľov z 13 % na 27 %.

Prieskum National Literacy Trust z roku 2019 ukázal, že iba 26 % ľudí mladších ako 18 rokov trávilo každý deň aspoň nejaký čas čítaním, čo je najnižšia úroveň od začiatku zaznamenávania v roku 2005. Záujem o čítanie klesal s vekom. V dobrovoľnom čítaní bol výrazný rodový rozdiel, pričom iba 47 % chlapcov v porovnaní so 60 % dievčat uviedlo, že čítajú pre potešenie. Jedno z troch detí uviedlo, že má problém nájsť niečo zaujímavé na čítanie. Ak majú pokazený notebook, skôr sa venujú čitaniu.

Domácnosti s tabletmi a mobilmi

Spomínaný prieskum Nielsen Book zistil, že podiel britských domácností s aspoň jedným elektronickým tabletom vzrástol medzi rokmi 2012 a 2013 z 24 % na 50 %. Podľa správy Childwise z roku 2020 založenej na rozhovoroch s 2 200 britskými deťmi vo veku od piatich do šestnástich rokov sú dnes mladí ľudia veľmi závislí od svojich mobilných telefónov. Väčšina teraz dostane svoje prvé zariadenie vo veku siedmich rokov. Vo veku jedenástich rokov sa mobil stal takmer univerzálnym.

Medzi ľuďmi vo veku sedem až šestnásť rokov je priemerný čas strávený na telefóne každý deň tri a tretinu hodiny. 57 % uviedlo, že išli spať so svojimi telefónmi pri sebe a 44 % povedalo anketárom, že sa pri absencii svojich telefónov cítili „nepohodlne“. Vzhľadom na povahu tejto technológie – mobilné telefóny sú osobné a súkromné zariadenia – môže byť pre rodičov ťažké monitorovať aktivity svojich detí a chrániť ich pred nevhodným obsahom.

zena cita
pixabay.com

Vzdelávanie

Od polovice 20. storočia sa miera zápisu do základných škôl v rozvojových krajinách výrazne zvýšila. V roku 2019 OECD dokončila štúdiu, ktorá ukázala, že zatiaľ čo výdavky na vzdelávanie vzrástli v porovnaní s predchádzajúcim desaťročím o 15 %, akademický výkon stagnoval. Organizácia Trends in International Mathematics and Science Study ukázala, že študenti s najvyšším skóre v matematike pochádzali zo Singapuru, Hongkongu, Južnej Kórey, Taiwanu a Japonska. Vo vede mali najvyššie bodované skóre Južná Kórea, Japonsko, Singapur, Rusko a Hongkong.

Rôzne národy a územia pristupujú k otázke, ako vychovávať nadaných žiakov rôzne. Počas 21. storočia sa niektoré západné štáty rozhodli zamerať na pomoc študentom, ktorí majú problémy. Napríklad v roku 2010 Čína predstavila desaťročný národný plán rozvoja talentov, ktorý má identifikovať schopných študentov a viesť ich k oblastiam a profesiám STEM, po ktorých je vysoký dopyt. V tom istom roku Anglicko zrušilo svoju Národnú akadémiu pre nadaných a talentovaných mládež a presmerovalo finančné prostriedky na pomoc študentom s nízkym skóre dostať sa na elitné univerzity.

Okrem toho, aj keď sa bežne verí, že po dosiahnutí určitého IQ stupňa (zvyčajne 120), prax sa stáva oveľa dôležitejšou ako kognitívne schopnosti pri osvojovaní si nových vedomostí, nedávno publikované výskumné práce ako je Štúdia matematicky predčasnej mládeže (SMPY) a Duke University Talent Identification Program naznačujú opak.

Od začiatku 21. storočia sa počet študentov z rozvíjajúcich sa ekonomík, ktorí odchádzajú do zahraničia na vysokoškolské vzdelávanie, výrazne zvýšil. Toto bol zlatý vek rastu pre mnohé západné univerzity prijímajúce zahraničných študentov. Koncom roka 2010 vycestovalo okolo päť miliónov študentov každý rok do zahraničia za účelom vysokoškolského vzdelávania, pričom najpopulárnejšou destináciou bol rozvinutý svet a Čína najväčším zdrojom zahraničných študentov. V roku 2019 boli Spojené štáty americké najobľúbenejšou destináciou pre zahraničných študentov, pričom 30 % ich medzinárodných študentov pochádzalo z pevninskej Číny, Austrálie, Kanady, Spojeného kráľovstva a Japonska. Geopolitické napätie a COVID-19 však pre tieto univerzity ukončili zlatý vek.

list rodičom, píšem list, list, rodičia, pre deti, deťom, ako povedať nie

Zdravotné problémy

Mentálne

Údaje od Britskej národnej zdravotnej služby (NHS) ukázali, že medzi rokmi 1999 a 2017 sa počet detí mladších ako 16 rokov, ktoré mali aspoň jednu duševnú poruchu, zvýšil z 11,4 % na 13,6 %. Výskumník robil rozhovory so staršími dospievajúcimi (vo veku 17 – 19 rokov) prvýkrát v roku 2017 a zistil, že dievčatá mali dvakrát vyššiu pravdepodobnosť ako chlapci z rovnakej vekovej skupiny, že budú mať duševnú poruchu. V Anglicku sa v rokoch 1997 až 2018 počet hospitalizácií pre sebapoškodzovanie zdvojnásobil medzi dospievajúcimi dievčatami, ale medzi chlapcami nedošlo k paralelnému vývoju. Ale lekári s väčšou pravdepodobnosťou ako predtým diagnostikujú prípad sebapoškodzovania, keď predtým liečili iba fyzické zranenia.

Metaanalýza z roku 2020 zistila, že najčastejšími psychiatrickými poruchami medzi dospievajúcimi boli ADHD, úzkostné poruchy, poruchy správania a depresia, v súlade s predchádzajúcou z roku 2015.

Správa UNICEF z roku 2021 uviedla, že 13 % desať až devätnásťročných ľudí na celom svete malo diagnostikovanú poruchu duševného zdravia, pričom samovražda bola štvrtou najčastejšou príčinou smrti medzi pätnásť až devätnásťročnými. Tiež uvádza, že pandémia značne narušila systém duševného zdravia.

Spánková deprivácia

Spánková deprivácia je u súčasnej mládeže na vzostupe v dôsledku kombinácie nedostatočnej spánkovej hygieny (spánok ruší hluk, svetlo a elektronické zariadenia), príjem kofeínu, príliš teplé postele, nesúlad medzi biologicky preferovanými spánkovými režimami okolo puberty a sociálnymi požiadavkami, nespavosťou, rastúcimi domácimi úlohami a mimoškolskými aktivitami.

Dôsledky nedostatku spánku zahŕňajú horšiu náladu, horšiu emocionálnu reguláciu, úzkosť, depresiu, zvýšenú pravdepodobnosť sebapoškodzovania, samovražedné myšlienky a zhoršené kognitívne funkcie. Okrem toho tínedžeri a mladí dospelí, ktorí uprednostňujú ponocovanie, majú tendenciu mať vysokú úroveň úzkosti, impulzívnosti, konzumácie alkoholu a fajčenia tabaku.

unsplash.com

Kognitívne schopnosti

V roku 2013 tím neurovedcov z University College London publikoval prácu o tom, ako môžu neurovývojové poruchy ovplyvniť výsledky vzdelávania dieťaťa. Zistili, že až 10 % ľudskej populácie má špecifické poruchy učenia alebo približne dve až tri deti v (západnej) triede. Medzi takéto stavy patrí dyskalkúlia, dyslexia, porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) a porucha autistického spektra. Sú spôsobené abnormálnym vývojom mozgu v dôsledku komplikovaných environmentálnych a genetických faktorov. Dieťa môže mať viacero porúch učenia súčasne. Napríklad medzi deťmi s ADHD má 33 – 45 % aj dyslexiu a 11 % dyskalkúliu. Normálna alebo vysoká úroveň inteligencie neposkytuje žiadnu ochranu. Každé dieťa má jedinečný kognitívny a genetický profil a prospelo by mu flexibilný vzdelávací systém.

Štúdia z roku 2015 zistila, že krátkozrakosť sa v Spojenom kráľovstve za posledných 50 rokov zdvojnásobila. Oftalmológ Steve Schallhorn, predseda Medzinárodného lekárskeho poradného výboru Optical Express, poznamenal, že výskum poukázal na súvislosť medzi pravidelným používaním ručných elektronických zariadení a únavou očí. V podobnom duchu bila na poplach aj Americká optometrická asociácia.

Symptómy zahŕňajú suché a podráždené oči, únavu, namáhanie očí, rozmazané videnie, ťažkosti so zaostrovaním, bolesti hlavy. Syndróm však nespôsobuje stratu zraku ani iné trvalé poškodenie. Na zmiernenie alebo zabránenie únave zraku sa odporúča ľuďom obmedziť čas strávený pred obrazovkou, robiť si časté prestávky, upraviť jas obrazovky, zmeniť pozadie z jasných farieb na sivú, zväčšiť veľkosť textu a častejšie žmurkať. Rodičia by mali nielen obmedziť čas strávený pred obrazovkou svojich detí, ale mali by im ísť aj príkladom.

Zatiaľ čo potravinové alergie pozorovali lekári už od staroveku a prakticky všetky potraviny môžu byť alergénmi, výskum Mayo Clinic v Minnesote zistil, že sú čoraz bežnejšie od začiatku 21. storočia. Dnes má jedno z dvanástich amerických detí potravinovú alergiu, pričom alergia na arašidy je najrozšírenejším typom. Dôvody sú stále málo pochopené.

Výskumný článok publikovaný v roku 2019 v časopise The Lancet uviedol, že počet Juhoafričanov vo veku 15 až 19 rokov liečených na HIV sa v rokoch 2010 až 2019 desaťnásobne zvýšil.

unsplash.com

Puberta

V Európe a Spojených štátoch bol priemerný vek nástupu puberty u dievčat na začiatku 21. storočia okolo 13 rokov, čo je pokles z približne 16 rokov pred sto rokmi. Skorá puberta je spojená s rôznymi problémami duševného zdravia, ako sú úzkosť a depresia (keďže ľudia v tomto veku majú tendenciu silne túžiť po zhode so svojimi rovesníkmi), skorá sexuálna aktivita, užívanie návykových látok, fajčenie tabaku, poruchy príjmu potravy a rušivé poruchy správania.

Dievčatá, ktoré dospievajú skôr, tiež čelia vyššiemu riziku sexuálneho obťažovania. Okrem toho v niektorých kultúrach zostáva nástup puberty znakom pripravenosti na manželstvo, pretože podľa ich názoru môže dievča, ktoré vykazuje známky puberty, mať pohlavný styk alebo riskovať, že bude napadnuté, a tak by mohlo „chránené“.

Okrem toho existujú dôkazy, že sexuálna zrelosť a psychosociálna zrelosť sa už nezhodujú; Zdá sa, že mládež 21. storočia sa dostáva k prvému skôr ako k druhému. Ani dospievajúci, ani spoločnosť nie je pripravená na tento nesúlad.

Politické názory a participácia

Na Západe je politika generácie Z do značnej miery podobná politike mileniálov. Spolu s tým, že viac členov generácie Z mohlo voliť vo voľbách koncom 2010 a začiatkom 2020, sa zvýšil počet hlasov mladých. V Spojených štátoch sa zatiaľ zdá, že generácia Z zastáva podobné sociopolitické názory ako mileniáli v tom, že majú tendenciu byť ľavicovejší ako predchádzajúce generácie.

Prvým politickým hnutím primárne poháňaným generáciou Z bol štrajk za klímu koncom roka 2010. Do hnutia sa zapojili milióny mladých ľudí na celom svete, inšpirovaní aktivitami švédskej aktivistky Grety Thunbergovej, ktorí protestovali za väčšiu akciu v boji proti klimatickým zmenám.

Príslušníci generácie Z, ktorí sú aktívni v politike, sa s väčšou pravdepodobnosťou ako ich starší ľudia vyhýbajú nakupovaniu alebo práci pre spoločnosti, ktoré nezdieľajú ich sociopolitické názory, a ako aktivisti naplno využívajú internet.

pixabay.com

Náboženské tendencie

Generácia Z je najmenej náboženskou generáciou v histórii. Viac členov generácie Z sa označuje za neveriacich než ktorákoľvek predchádzajúca generácia a odmieta náboženskú príslušnosť, hoci mnohí z nich sa stále označujú za duchovných. V Spojených štátoch má generácia Z dvakrát toľko sebaidentifikovaných ateistov ako predchádzajúce generácie.

Britský prieskum sociálnych postojov z roku 2016 zistil, že 71 % ľudí vo veku 18 až 24 rokov nemalo žiadne náboženstvo v porovnaní so 62 % v predchádzajúcom roku. Prieskum ComRes z roku 2018 zistil, že o niečo viac ako jeden z dvoch ľudí vo veku 18 až 24 rokov uviedol pozitívnu skúsenosť s kresťanmi a kresťanstvom. Dve tretiny rovnakej vekovej skupiny nikdy nenavštevovali kostol.

Celosvetovo náboženstvo v euroamerických krajinách upadá, ale vo zvyšku sveta rastie. Podľa World Religious Database sa podiel ľudskej populácie, ktorá sa identifikuje s náboženstvom, zvýšil z 81 % v roku 1970 na 85 % v roku 2000 a predpokladá sa, že v roku 2025 vzrastie na 87 %. Katolícka cirkev medzi rokom 2000 získala ďalších 12 % nasledovníkov. a 2010, najmä z Ázie a Afriky. Islam je svetovo najrýchlejšie sa rozvíjajúce náboženstvo predovšetkým kvôli priemernému nižšiemu veku a vyššej pôrodnosti moslimov. Demograf Erick Kaufmann predpovedá, že expanzia sekularizmu sa v Európe s postupom 21. storočia spomalí.

unsplash.com

Rodinný a spoločenský život

Výskum naznačuje, že západní rodičia na začiatku 21. storočia trávili oveľa viac času starostlivosťou o deti ako ich predchodcovia.

Sociologičky Judith Treas a Giulia M. Dotti Sani analyzovali denníky 122 271 rodičov (68 532 matiek a 53 739 otcov) vo veku 18 až 65 rokov v domácnostiach s aspoň jedným dieťaťom mladším ako 13 rokov od roku 1965 do roku 2012 v desiatich západných krajinách – Kanade. Spojené kráľovstvo, Španielsko, Taliansko, Francúzsko, Holandsko, Nemecko, Dánsko, Nórsko a Slovinsko – a zistili, že vo všeobecnosti rodičia trávili so svojimi deťmi čoraz viac času.

V roku 1965 matka strávila v priemere 54 minút, teda takmer hodinu, aktivitami starostlivosti o deti každý deň, kým jedna matka v roku 2012 strávila takmer dvakrát toľko, 104 minút, takmer dve hodiny. Medzi otcami sa množstvo času stráveného starostlivosťou o deti zhruba štvornásobne zvýšilo zo 16 minút v roku 1965 na 59 v roku 2012. Zastúpení boli rodičia všetkých úrovní vzdelania, aj keď tí s vyšším vzdelaním zvyčajne trávia oveľa viac času so svojimi deťmi, najmä vysokoškolsky vzdelané matky.

Jedinou výnimkou bolo Francúzsko. Francúzske matky trávili menej času so svojimi deťmi, zatiaľ čo otcovia trávili viac času. Tento celkový trend odrážal dominantnú ideológiu „intenzívneho rodičovstva“ – myšlienku, že čas, ktorý rodičia trávia s deťmi, je rozhodujúci pre ich rozvoj v rôznych oblastiach, a skutočnosť, že otcovia si postupom času vytvorili viac rovnostárske názory na rodové roly a chceli hrať aktívnu úlohu v živote svojich detí.

Podľa kanadského štatistického úradu zostal počet domácností so starými rodičmi aj vnúčatami zriedkavý, no začiatkom 21. storočia vzrástol. V roku 2011 žilo päť percent kanadských detí mladších ako desať rokov so starým rodičom, čo je nárast oproti 3,3 % v predchádzajúcom desaťročí. Čiastočne je to preto, že kanadskí rodičia si na začiatku 21. storočia nemohli (alebo si mysleli, že mnemôžu) dovoliť starostlivosť o deti a často musia pracovať dlhé hodiny alebo nepravidelné zmeny.

Vzťahy a manželstvo

Podľa správy UNICEF z roku 2014 bolo asi 250 miliónov žien donútených uzavrieť manželstvo pred dosiahnutím veku 15 rokov, najmä v južnej Ázii a subsaharskej Afrike. Medzi problémy, ktorým čelia detské nevesty, patrí strata možnosti vzdelávania, horší prístup k lekárskej starostlivosti, vyššia pôrodná úmrtnosť, depresia a samovražedné myšlienky.

V Austrálii bolo v roku 2017 hlásené, že čoraz viac starších dospievajúcich chlapcov a mladých mužov sa úplne vyhýbalo romantickým vzťahom. Ako dôvod uvádzali obavy z traumatických skúseností starších mužských rodinných príslušníkov vrátane falošných obvinení zo sexuálneho zneužívania alebo straty majetku a peňazí po rozvod.

V Číne dnes mladí ľudia oveľa častejšie považujú manželstvo a deti za zdroj stresu a nie za naplnenie, čo je v rozpore so snahou centrálnej vlády zvýšiť pôrodnosť. Ženy narodené od polovice 90. rokov do približne roku 2010 majú menší záujem o manželstvo ako muži v rovnakom veku. V dôsledku politiky jedného dieťaťa sa mladé Číňanky stali vzdelanejšie a finančne nezávislejšie ako kedykoľvek predtým, čo viedlo k posunu v postojoch verejnosti k ženám orientovaným na kariéru.

Podľa prieskumu Komunistického zväzu mládeže z roku 2021 44 % mladých žien a 25 % mladých mužov z miest uviedlo, že sa neplánujú vydať. Keď sa ich pýtali prečo, väčšina odpovedala, že má problém nájsť tú správnu osobu, ako dôvod uviedla vysoké náklady na manželstvo alebo povedala anketárom, že v manželstvo jednoducho neverí.

unsplash.com

Deti a rodičovstvo

V súlade s poklesom tehotenstiev dospievajúcich vo vyspelom svete, došlo aj k zníženiu percenta najmladších dospelých a detí. Úrad pre národnú štatistiku oznámil, že počet detí narodených v Spojenom kráľovstve matkám vo veku 18 rokov klesol od roku 2000 do roku 2016 o 58 % a počet narodených otcom vo veku 18 rokov klesol o 41 %.

Prieskum z roku 2020, ktorý uskutočnila spoločnosť PensionBee v Spojenom kráľovstve, zistil, že približne 10 % nerodičov vo veku 18 až 23 rokov zvažuje nemať deti, aby mohli odísť do dôchodku skôr.

Podľa prieskumu Komunistického zväzu mládeže z roku 2021 viac ako polovica čínskych mladých ľudí vo veku 18 až 26 rokov uviedla, že nemajú záujem mať deti z dôvodu vysokých nákladov na výchovu detí.

unsplash.com

Výber jedál

Výber potravín, ktoré urobila generácia Z, odráža obavy generácie o klímu, udržateľnosť a dobré životné podmienky zvierat. Štúdia potravinárskej firmy Aramark zistila, že 79 % členov generácie by chcelo jesť viac bezmäsitých jedál. Generácia sa považuje za najväčšiu záujem o výber rastlinných a vegánskych potravín, ktoré považujú za rovnocenné s inými typmi potravín. Ako rastie kúpna sila generácie Z, rastie aj množstvo vegánskej a vegetariánskej stravy, ktorú konzumuje.

Generácia Z vníma stolovanie s priateľmi a zdieľanie malých tanierov s jedlom ako vzrušujúce a zaujímavé. Podľa údajov Ernst & Young z roku 2022 sa predpokladá, že rastlinné mäso, kultivované mäso a fermentované mäso vzrastú do roku 2040 v Spojených štátoch na 40 % objemu trhu. Rastlinné mäso je široko dostupné v supermarketoch a reštauráciách, ale kultivované a fermentované mäso (ktoré sa vyrába bez zabíjania zvierat) nie je komerčne dostupné, ale v súčasnosti ho spoločnosti vyvíjajú.

Zdroj: wikipedia.org

žiadne príspevky na zobrazenie