Ak by ste chceli definovať tzv. pouličnú módu, alebo zjednodušene streetwear, budete sa musieť pozrieť nielen na jej históriu, ale najmä na kultúrny a spoločenský základ, z ktorého vchádza. Streetwear sa vyvinul z niekoľkých špecifických športových a komunitných štýlov a vyznačuje sa jednotnými znakmi, ktoré sú však obmieňané, aby odpovedali preferenciám nositeľa. Pouličná móda je dlhodobo považovaná za energický štýl pre mladých, skladá sa takmer výhradne z pohodlných a funkčných kusov, ktoré sú dizajnovo dotvorené tak, aby odpovedali aktuálnym trendom.
Kde sa vzal streetwear a ako sa vyvíjal
Fenomén pouličnej módy sa prvý raz objavil koncom 70. a začiatkom 80. rokov minulého storočia, kedy sa tiež celosvetovo začali rozvíjať komunity vyznávačov skateboardingu, snowboarding, surfingu a tiež hip-hopovej hudby a grafity. Prvým krokom k streatwearu boli potlače väčších tričiek – za zakladateľa sa považuje Shawn Stussy, majiteľ surfingového obchodu, ktorý začal predávať trička s potlačou vlastným logom. Voľné tričká sa začali dopĺňať pohodlnými nohavicami a teniskami a nový štýl bol na svete. Spočiatku bol streetwear výhradne pánskou módou určenou pre najmladšiu generáciu, postupne však začal nadobúdať špecifických obrysov i v oblasti oblečenia pre dospievajúce dievčatá.
Popularita streetwearového oblečenia
Veľmi obľúbeným sa tento štýl stal v prvom desaťročí nového milénia, kedy sa aktivity s ním súvisiace rozšírili do celého sveta – išlo najmä o hip-hopovú hudbu a grafity, ktoré sprevádzala obľúbenosť skateboardu a snowboardu. Práve obliekanie v štýle streetwear bolo určitým vyznaním príslušnosti k tejto komunite. V tejto dobe naviac prišli svetové značky s kolekciami, ktoré daný štýl podporovali a stali sa jeho neodmysliteľnou súčasťou.
Čím je charakteristický streetwear
Pouličný štýl je charakteristický predovšetkým dvomi základnými špecifikami – oblečenie je voľné a pohodlné a nesie na sebe potlač s motívmi nadväzujúcimi práve na preferencie danej komunity. Typickými prvkami pouličného štýlu sú tak dlhé široké nohavice (často s rôznymi aplikáciami), voľné tričká s potlačou (značky, komunitné motívy, pop-kultúra) a voľné mikiny s kapucňou (obvykle tiež s potlačou alebo špeciálnou vzorkou). Vedľa pohodlného oblečenia a obuvi je streatwear typický využívaním celého spektra doplnkov, ako sú šatky, čiapky apod.
Aký je dnešný koncept streetwear?
Aj keď streetwear pôvodne vznikal ako relatívne lacná alternatíva klasického formálneho oblečenia, v dnešnej dobe je tento koncept možné zadovážiť v širšom cenovom rozsahu, štandardne je však dnešné oblečenie v pouličnom štýle považované za luxusnejší typ s vyššou cenovou hladinou. Dôvodom je predovšetkým orientácia významných značiek športového oblečenia a obuvi týmto smerom. Dnešný streetwear čerpá motívy nielen z konkrétnych komunít, ale pomáha si tiež nadväzujúcimi témami z oblasti hudby a pop-kultúry sledujúcimi trendy aktuálnej mladej generácie.