Viktória Pagurková: Kľúčom k financovaniu pre začínajúcich podnikateľov je dobre premyslený biznis plán

0
Viktória Pagurková: Kľúčom k financovaniu pre začínajúcich podnikateľov je dobre premyslený biznis plán

Začiatok podnikania býva často plný výziev, ktoré môžu nových podnikateľov odradiť. Vďaka Slovenskej sporiteľni sa však niet čoho obávať. Začínajúci podnikatelia a podnikateľky môžu so špecialistami banky prediskutovať svoje biznis plány a získať finančnú pomoc potrebnú na rozbeh podnikania.

V rozhovore s Viktóriou Pagurkovou, špecialistkou zo Slovenskej sporiteľne s dlhoročnou praxou spolufinancovania projektov začínajúcich podnikateľov sa dozviete:

  • aké sú podľa nej najdôležitejšie faktory úspechu,
  • čo všetko je potrebné pri rozbiehaní biznisu zvážiť,
  • ako sa dá využiť odborná pomoc alebo financovanie banky, aby ste mohli premeniť svoj nápad na reálny podnikateľský príbeh

Program plný podpory

Čo je hlavným cieľom Programu Slovenskej sporiteľne pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky?

Viktória
Viktória Pagurková

Naším programom systematicky podporujeme začiatok podnikania. Nejde len o finančnú pomoc, ale predovšetkým o možnosť bezplatne prediskutovať biznis nápad. Ku každému klientovi pristupujeme individuálne. Je veľmi dôležité, aby ľudia svojmu biznis plánu verili a rozumeli tomu, do čoho idú. Pretože my, ako banka, sme úspešní iba vtedy, ak sa darí našim klientom.

Ako dlho už Slovenská sporiteľňa systematicky podporuje začiatky podnikania?

Program pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky vznikal postupne. V druhej polovici roka 2014 sa začali nastavovať a testovať procesy, v januári 2015 sme odklepli financovanie pre prvé tri firmy. Tento rok máme za sebou 10 rokov, smelo môžem povedať, úspešnej pomoci začínajúcim podnikateľom a podnikateľkám.

Akým spôsobom sa o programe môžu budúci podnikatelia a podnikateľky dozvedieť?

Je to veľmi jednoduché. Máme webovú stránku zacinamepodnikat.sk, kde sa záujemcovia môžu prihlásiť online. A tiež rozsiahlu sieť pobočiek po celom Slovensku, kde so začínajúcimi podnikateľmi urobia úvodný rozhovor a presmerujú ich k nám do programu. Zúčastňujeme sa aj rôznych biznis akcií a pravidelne publikujeme inšpiratívne rozhovory a články s rôznymi radami a tipmi.

So začínajúcimi podnikateľmi a podnikateľkami pracujete dlhšie obdobie. V akých oblastiach sa ich predstavy pohybujú? Dá sa vyselektovať trh, na ktorý sa nadšenci pre podnikanie s vašou pomocou chystajú vstúpiť?

Ľudia nás oslovujú s rôznymi predstavami. Od handmade drobných podnikateľov cez stavbárov, inštalatérov až po lekárov či advokátov. Podporili sme už aj desiatky gastroprevádzok, foodtruckov, dovoz jazdených áut zo zahraničia či prenájom festivalového ubytovania. Ale aj osobité nápady, ako napríklad polievanie polí či umývanie okien dronmi alebo liečbu hyperbarickou kyslíkovou komorou. Nedá sa jednoznačne vyselektovať trh, na ktorý sa začínajúci podnikatelia zameriavajú. Avšak, môžem konštatovať, že každá časť Slovenska je špecifická pre rôzne nápady na začiatok podnikania.

Prečítajte si: Na Slovensku vzniklo detské očné centrum a optika, aké svet nevidel

Ktoré príbehy sú vám najbližšie?

Moja srdcovka je dodnes Tricklandia v Starom Smokovci. Tam sa chystám konečne aj s deťmi, keď trochu podrastú. Práve na tomto príbehu vidno, ako náš program pomáha podnikateľom rozrastať sa, keďže spolu s Tricklandiou už otvorili ďalšie 2 projekty pre menšie aj väčšie deti v srdci Tatier. Spomeniem aj Stromoradie v Prešove, kde zakladajúci členovia hudobnej skupiny Chiki Liki Tu-a otvorili neskutočne pekný a kreatívny eventový priestor. Pri rozbehu ich neodradil ani náš podrobný biznis plán, pri ktorom si veľakrát zanadávali, no v konečnom dôsledku ich to donútilo sa nad všetkým poriadne zamyslieť skôr, než sa do podnikania pustili.

Je veľmi dôležité, aby ľudia svojmu biznis plánu verili.

Budúci podnikatelia musia mať v prvom rade nápad

Musia vás začínajúci podnikatelia hneď osloviť s konkrétnym podnikateľským plánom? Alebo stačí mať nápad?

Stretávame sa so začínajúcimi podnikateľmi na úplnom začiatku podnikania. Tí majú zatiaľ len nápad a hľadajú cestu ako ho zrealizovať. Rovnako nás kontaktujú aj ľudia, ktorí už majú premyslený biznis alebo podnikajú krátko. Obe skupiny si najprv na www.zacinamepodnikat.sk stiahnu vzor biznis plánu a odpovedaním na otázky častokrát zistia, na čo všetko je potrebné myslieť predtým, než sa pustia do podnikania alebo do financovania.

Ako odborníci pomáhajú pri preverovaní podnikateľského nápadu a pripravenosti na finančné výzvy?

Po vyplnení biznis plánu ich kontaktuje špecialista a dá im spätnú väzbu. Prejde si s nimi, či majú dostatočné skúsenosti v oblasti, v ktorej chcú začať podnikať, napríklad ako hobby alebo ako zamestnanie. Pozrú sa spoločne na riziká podnikania a ako ich majú ošetrené, na potrebu prieskumu trhu, nielen konkurencie, ale aj dodávateľov, potenciálnych odberateľov, klientov alebo zákazníkov. A v neposlednom rade sa spoločne venujú aj finančnej stránke ich podnikania. Tá tvorí takisto podstatnú časť už v samotnom úvode, keď si musí začínajúci podnikateľ uvedomiť, aké výdavky sú spojené s jeho nápadom a aké príjmy musí dosiahnuť na to, aby sa mu podnikať oplatilo. Či ho dokáže nápad uživiť a nedostane ho do finančných ťažkostí.

Čo najviac zaváži pri posudzovaní financovania začínajúceho podnikateľa?

Posudzujeme najmä pripravenosť začínajúceho podnikateľa podľa jeho biznis a finančného plánu. Okrem toho potrebujeme spoznať bližšie aj konkrétnych ľudí, ktorí za podnikaním stoja. Pretože ľudia sú tiež dôležitým predpokladom úspechu. Ďalšie podklady potrebné k žiadosti o úver nájdete na stránke: Splátkový úver pre začínajúcich podnikateľov | Slovenská sporiteľňa.

Je možné získať financovanie aj bez predchádzajúcich podnikateľských skúseností?

Samozrejme. Pomáhame aj ľuďom, ktorí nemajú žiadne predchádzajúce skúsenosti s tým, čo chcú robiť. Ktorí ešte len rozmýšľajú o začatí podnikania. Majú približnú predstavu o svojom podnikaní a zatiaľ sú iba vo fáze nápadov. Práve pomocou otázok z nášho biznis plánu sa ich snažíme usmerniť, upozorniť, na čo nezabudnúť, čo všetko konkretizovať. Povzbudiť ich, aby si spravili prieskum trhu, konkurencie, potenciálnych dodávateľov, odberateľov… Aby svoj nápad otestovali v praxi a vypočítali, koľko ich rozbeh podnikania bude stáť. Stále ale platí, že čím viac skúseností a väčšiu odbornosť alebo prax začínajúci podnikateľ alebo podnikateľka preukáže, tým nižšiu úrokovú sadzbu môže dostať. Lebo banka to vníma ako menej rizikové. Preto ľuďom často odporúčame, aby začali podnikať až potom, keď nazbierajú primerané skúsenosti či kontakty.

Ženy si nie vždy trúfnu robiť to, čo ich baví.

Muži podnikajú častejšie

Prevládajú medzi začínajúcimi podnikateľmi a podnikateľkami, ktorí sa zapoja do programu, viac ženy alebo muži?

Stále je to viac mužov než žien. Rada by som povedala, že sa to každým rokom mení, no nie je to tak. Ženy si nie vždy trúfnu robiť to, čo ich baví. Nie vždy veria, že dokážu rozbehnúť firmu a zvládnuť popri nej rodinu a deti. Veľakrát ich až starostlivosť o dieťa prinúti nastaviť si pracovný deň inak a ony zistia, že práve podnikanie im popri možnosti postaviť sa na vlastné nohy, dáva aj potrebnú slobodu. Slovenská sporiteľňa sa aj vďaka spolupráci s Akčnými ženami snaží práve ženy do podnikania namotivovať oveľa viac. Vieme im poskytnúť konzultáciu, prejsť si s nimi ich nápad, nastaviť si cash flow, overiť obchodných partnerov a konkurenciu a v prípade životaschopných projektov zabezpečujeme financovanie formou úverov.

Prečítajte si: Dana Janeček Čermáková: Čínsky jazyk zväčšuje kapacitu mozgu, zlepšuje pamäť a zapája obe hemisféry

Akú radu by ste dali niekomu, kto stále váha, či začať podnikať?

Po prvé – nechajte si svoj nápad poriadne prejsť hlavou. Po druhé – pozisťujte si všetko o prostredí, regióne, v ktorom chcete začať podnikať. Urobte si plán, koľko budete potrebovať financií na rozbeh, koľko budete potrebovať ľudí v tíme, koľko materiálu alebo zásob je potrebných v úplnom začiatku podnikania. Urobte si aj plán odhadovaných tržieb a či to je vôbec reálne dosiahnuť. A ak áno, ako to dosiahnete. Premyslite si detailne všetky nákladové položky. A tretia vec je – venujte sa tomu naplno. Pretože iba vtedy, keď sa do svojho biznisu práve v začiatkoch pustíte naplno, máte veľkú šancu uspieť a prežiť.

Zdroj foto: Lucia Hrapko

žiadne príspevky na zobrazenie

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu