Vyjednávanie v práci. Ako získať viac peňazí?

0
Vyjednávanie v práci. Ako získať viac peňazí?
canva.com

O rodovej rovnosti sa toho už popísalo. Prečo sa aj v tomto storočí zaoberáme otázkami a trápením „prečo“. Prečo nemáme rovnaké platy, prečo sa púšťame do podnikania menej, ako muži, prečo si nedokážeme vyjednať rovnaký plat alebo biznis. 

V článku sa dozviete aj:

  • TIPY, ako sa pripraviť na vyjednávanie
  • Využite metódu „PAVÚK“, počuli ste už o nej?
  • Ako predať svoje podnikanie klientom, či investorom?
  • Čo pomáha pri predaji iným ženám?
  • Tipy – ako na predaj a ako sa postaviť k námietkam

Lebo si to nepýtame

Pretože sme tie milé, krásne, jemné a pozitívne bytosti, pre ktoré je podstatnejšie, ako vyšší plat či biznis, zachovať si dobré vzťahy, byť milé a prívetivé za každých okolností. Aj to je jeden z faktov, na ktorom sme sa zhodli spoločne s Lenkou Hlinkovou, líderkou za iniciatívu Lean In na jej praktickom workshope.

Prečo sa spomaľuje proces dosahovania rodovej rovnosti

Boli sme tak vychovávané. Aby sme boli „milé“, aby sme si upevňovali a chránili vzťahy. Je nám proti srsti pýtať si zvýšenie platu. Platový rozdiel je v našich vlastných rukách. Doslova si v tom „zabraňujeme“ samé. Ako ženy sa málo pýtame a málo si aj pýtame. Čo nás okrem dobrých vzťahov motivuje ostať vo firmách alebo podnikať tak, že nám to pokrýva ledva náklady? Radosť dlhodobo nestačí.

Oplatí sa prečítať si aj článok od Viktora:

Ženy a muži – rovnaká pozícia, rozdielny plat. Návod pre ženy ako to zmeniť

Ženy, zamyslite sa. Ste spokojné s odmenou za vašu prácu?

Pre nedostatočné odmeny strácame motiváciu a chuť do práce. V konečnom dôsledku odchádzame a hľadáme uznanie inde. Nehľadajme chybu v systéme, ale začnime od seba. Sme spokojné s odmenou za prácu, ktorú vykonávame teraz? Žiaden (česť výnimkám) zamestnávateľ (zamestnávateľka) vám neponúkne vyšší plat, než by musel. Výnimočne sa prispôsobia požiadavkám niektorých záujemcov. S radosťou však budú platiť menej, ak ich nik o zvýšenie nepožiada.

S Lenkou Hinkovou sa prebrali aj nasledujúce tipy, ako je možné pripraviť sa lepšie na akékoľvek vyjednávanie.

TIPY, ako sa pripraviť na vyjednávanie

  • Je dôležité vopred sa pripraviť na vyjednávanie a mať informácie o človeku, s ktorým ideme vyjednávať
  • Dôležitá je jasná špecifikácia požiadaviek – zamerať sa na to, čo chceme povedať
  • Nedať sa spomaliť a eliminovať zbytočnú slovnú vatu
  • Nebáť sa ticha – ticho umocňuje autoritu
  • Kamenná tvár – neprejavujte navonok pocity
  • Reč tela – ako pôsobiíte? Vzpriamene? Odvážne? To všetko je veľmi dôležité.

Vyjednávanie v práci s mužskými kolegami – najviac sa osvedčuje spôsob, keď máte všetko podložené faktami.

Startupy, ktoré vedú aj ženy, bodujú viac ako tie s mužmi!

Využite metódu „PAVÚK“, počuli ste už o nej? 

  • Porozumenie
  • Argument
  • Výhoda
  • Urgencia
  • „close“ (uzavretie)

a pravdaže, dôležité sú vždy fakty.

Potrebujete si k tomu vyrobiť aj vizuálnu prezentáciu? Pomôžu vám možno tieto aplikácie

Ako predať svoje podnikanie klientom, či investorom?

Dôležité je zamerať sa na to, že vy predávate riešenie daného problému klienta. Čo ste dokázali od začiatku doteraz? Aké z vás bude mať klient výhody? V čom ste lepšie ako konkurencia? Odpovedzte na ne v prezentácii. Ukončite svoju prezentáciu otázkou, ktorá podnieti poslucháča ísť hlbšie a zamyslieť sa. Cieľom je zaujať ho. Podarilo sa vám to?

Čo pri prezentácii určite nerobiť

Nehovorte zbytočne, o čo ste sa zaslúžili a netrávte čas zbytočne v detailoch. Často nám, ženám, chýba sebadôvera. Je dôležité veriť si a nepodceňovať sa.

A rozprávať príbeh, PREČO to robíme

Viete, aké sú podľa Google iniciatívy Women Will najdôležitejšie atribúty podnikateľa? Odvaha, životaschopnosť, vynaliezavosť a duchaprítomnosť. V neposlednom rade optimizmus.

Melanie Perkins , zakladateľka programu Canva absolvovala viac ako100 stretnutí s investormi a po každom, ktorí ich odmietol sa z toho poučili. Ku koncu sa už viac zamerali na problém a na to, ako ho vyriesiť. Lenka H. túžila po vysnívanej práci v oblasti vývoja appiek v UK bez predošlej zahraničnej pracovnej skúsenosti. Kým našla to pravé, zaslala neuveriteľných 900 životopisov. 

Čo môže pomôcť? Podpora, networking a mentor

Mať okolo seba silný a vyvážený network alebo sieť podporných ľudí, je nesmierne dôležité. Máte svojho osobného mentora?

Čo pomáha pri predaji iným ženám?

Nie sme naučené predávať sa. Tip od účastničky workshopu: „Ja si z toho začínam robiť hru a robím experimenty. Tak ma to začína aj baviť. Keď to beriem príliš vážne, nejde to“. Obchod je návykový, keď sa vám začne dariť.

Tipy – ako na predaj

  • Nespomínajte milión možností, stačí komunikovať zopár a stručne
  • Vzdelávajte zákazníkov počas toho, ako predávame
  • Pochopte perspektívu a námietky zákazníka
  • Nebojte sa ticha. Ticho je čas na rozmýšľanie
  • Nebojte sa uzavrieť prezentáciu výzvou – tak čo, idete do toho?
  • Urgencia sa dá vystupňovať tým, že bude zákazník vynechaný… Toto je exkluzívne iba pre vás. Už potom príležitosť nebude. Napríklad, prihláste sa na Linkedin v Košiciach, lebo bude vypredaný.

Treba byť pripravený na námietky

  • Má váš zákazník argumenty? Je to prejav záujmu, vnímajte to pozitívne
  • Do budúcna vám namietky pomôžu vylepšiť si prezentáciu
  • „Nemáme budget“ môže znamenať aj, že keby ho mali, dajú vám ho
  • Nepotrebujeme to – znamená to, že možno aj, že nepochopili dostatočne. Zamyslite sa, či ste vysvetlili hlavný benefit pre nich
  • Nedostatok skúsenosti – koľko klientov ste mali – otočte to na iné benefity a výhody pre klienta
  • Nepoznáme vás – dôvera sa buduje prostredníctvom klientov – vieme poskytnúť ich referencie?

Zdroj: Workshopu #IamRemarkable s Lenkou Hlinkovou.

Foto: canva.com

žiadne príspevky na zobrazenie