Vytrvajte, vytrvajte, vytrvajte.

0
Vytrvajte, vytrvajte, vytrvajte.
Beáta Awadová

„Vytrvajte, vytrvajte, vytrvajte“ – presne tak by znela jedna z rád, ktoré by dala Beátka Awadová ženám, ktoré dnes začínajú s podnikaním. Ona na svoju podnikateľskú cestu nastúpila pred 25 rokmi a dnes spolu so značkou Oriflame oslavuje jej 25. výročie na Slovensku. Patrila teda medzi tie, ktoré prvé poradenstvá a stavania vlastných obchodných tímov s vyhrnutými rukávmi budovali.

Svoju podnikateľskú éru ste začali pred 25 rokmi, čo vás k tomu viedlo?

V tom čase som bola na rodičovskej dovolenke s dvoma dcérkami, ktoré vtedy mali 3 a 6 rokov. Očakával sa môj návrat do práce, avšak moje pracovisko sa v rámci inštitúcie rušilo. Možno to vyznie trochu zvláštne, ale nebola som z toho nejako smutná. Naopak. Mala som svoj sen, ako chcem, aby vyzeral môj život, čo by som rada robila. Túžila som po slobode, časovej flexibilite, aby som dokázala dokonale zlúčiť prácu s rodinou, chcela som cestovať a vidieť kus sveta… Preto som si svoje miesto vytvorila sama a do klasickej práce sa už nikdy nevrátila.

Rodičovská dovolenka ale v tom čase netrvala tak dlho, zrejme ste medzi dovolenkou a vlastným podnikaním ešte pracovali. Aké máte s odstupom času spomienky na túto prácu?

Máte pravdu, musím upresniť, že podnikať som začala ihneď po materskej dovolenke, čo mi umožnilo zostať s deťmi doma dlhšie. A moje spomienky na pôvodné zamestnanie? Úprimne, s prácou sa mi vždy vybaví vždy to isté:

  • šéf, síce milý, ale predsa len šéf
  • žiadna časová voľnosť
  • kreativita nebola žiadúca
  • a plat, ktorý som nedokázala ovplyvniť, akokoľvek som sa mohla snažiť. S čím, samozrejme, súvisí aj motivácia.

Ak si chcete prečítať ďalší príbeh ženy, ktorá sa uplatnila v kozmetickom priemysle, čítajte tu.

poradkyna, oriflame, kozmetika
Beáta Awadová s rodinou

Na úvod ste boli vlastne kozmetickou poradkyňou. Čo rozhodlo o tom, že ste napredovali a z priameho predaja ste si urobili naozaj slušnú kariéru?

Poradkyňou som vlastne doteraz, ale ja som už od samotného začiatku nebola len poradkyňou. Robila som poradenské služby v oblasti farebnej typológie a stylingu, takže od začiatku som sa profilovala tak trochu ako manažérka, ktorá má väčšie plány, nielen v oblasti priameho predaja kozmetiky, ale najmä v oblasti vzdelávania svojho okolia a svojich nielen zákazníčok, ale aj kolegýň. O systéme som toho veľa nevedela, a tak som sa začala okamžite vzdelávať a už po mesiaci uplatňovala princípy, na ktorých stojí naša spoločnosť – teda dôraz na vzdelávanie, zdieľanie pozitívnych skúseností, nadšenia, vášeň a vytrvalosť.

Čo v tom čase robil váš manžel? Podporoval vás v nápade začlenenia sa do kozmetického priemyslu?

Môj manžel vtedy robil konkurzné skúšky do diplomatických služieb novovznikajúcej Slovenskej republiky. Ale už vtedy videl, že práca, ktorú som si vybrala, ma veľmi bavila, a spoločne sme videli veľký potenciál do budúcna, ak sa k môjmu podnikaniu pridá aj on. Takže v istej fáze všetko, čo mal rozrobené, nechal tak, a rozhodol sa pridať sa ku mne. Tak sme vytvorili základ nášho tímu, ktorý tvoríme dodnes. Ja som tá kreatívna a on tá pragmatická zložka, takže nám to spolu funguje veľmi dobre. Manžel mal už v tom čase skúsenosti s podnikaním, ktorému sa venoval ešte počas štúdia, čo nám tiež veľmi pomohlo.

Keďže Oriflame toho roku oslavuje na Slovensku 25 rokov a vy ste doň vstúpili pred 25 rokmi, znamená to, že ste so značkou od jej úplného začiatku. Nemali ste obavy, že idete do niečoho, čo nemalo žiadne meno? Nebol to tak trochu risk?

Viete, boli sme mladí a ja som sa do Oriflame zaľúbila. Uverila som výrobkom aj majiteľom firmy, s ktorými som mala možnosť stretnúť sa veľmi skoro po začlenení sa medzi úspešnych lídrov na Slovensku. Švédsko pre mňa znamenalo garanciu. Dnes sa iba teším, že ma pocit nesklamal, a že už 25 rokov môžem žiť život, ktorý som si vlastne vysnívala, i keď som možno na úvod netušila, že to bude život v Oriflame. Ale práve tie pozitíva – časová flexibilita, mzdová motivácia, žiadny šéf – to všetko bolo súčasťou môjho profesného sna.

Chopiť sa šance je jedna vec, ale premeniť ju na úspech, je vec druhá. Čo ste, podľa vás, urobili správne?

V každom začiatku robí človek správne aj nesprávne rozhodnutia. V mojom prípade sa ukázalo až časom, čo vlastne bolo naozaj správne. Na úvod som prezentovala výrobky, ich vlastnosti a kvalitu, a v prípade záujmu som okamžite dávala aj ostatným šancu zapojiť sa do tohto biznisu. Ja totiž verím, že každý môže byť úspešný. Najdôležitejšie ale bolo asi to, čo robím aj dodnes, že som začala aktívne nielen vyhľadávať, ale aj školiť budúcich biznis partnerov a tiež lídrov v mojom tíme. Asi toto bol ten zásadný moment, ktorý rozhodol o mojej ďalšej kariére.

V čom sa z vášho pohľadu za tých 25 rokov podnikanie na Slovensku zmenilo?

Keď sme pred 25 rokmi začínali, tak okolie nechápalo, čo vlastne ideme robiť. Všetci si mysleli, že podnikanie – a najmä v kozmetike – je o kúpe a predaji výrobkov v kamennom obchode. Oriflame bol jednou z prvých firiem priameho predaja cez katalóg. Dnes už vidíme, že ľudia sami vyhľadávajú možnosť priameho nákupu, napr. cez internet. Aj my už všetko riešime online z akéhokoľvek miesta na svete. To je asi taká najzásadnejšie zmena, ktorou sme za tých 25 rokov prešli – ako asi v každej inej oblasti podnikania.

poradkyna, oriflame, kozmetika
Beáta Awadová s manželom

Vaše dcérky mali v tom čase 3 a 6 rokov, takže teraz sú z nich už dospelé ženy. Zúročili ste svoje poznatky nadobudnuté prácou vo sfére ženskej krásy aj na nich?

Samozrejme! Obidve sa o svoj zovňajšok príkladne starajú, veľkú pozornosť venujú aj zdraviu a kondícii. Vždy to vnímali ako prirodzenú súčasť života modernej ženy, čomu sa veľmi teším, pretože vo svojej profesii vnímam, ako veľmi je to niektorým ženám neprirodzené. Staršia dcéra s nami dokonca začala podnikať a nastúpila na cestu, na ktorú som pred 25 rokmi nastúpila ja.

Ako vnímate postavenie priameho predaja v čase, kedy sa mnoho predajov presúva do online sféry? V čom má priamy predaj z vášho pohľadu pozitíva či nadhodnotu?

Priamy predaj z pohľadu podnikateľa šetrí čas a priestory, dáva väčší záber na zákazníka s minimálnymi reklamnými aktivitami, a teda aj nákladmi. Online ale vnímam ako veľkú výzvu  a príležitosť nielen pre seba samú, ale aj pre nás všetkých v Oriflame.

Ako rada oddychujete?

Rada cestujem. Veď len vďaka Oriflame a s Oriflame sme precestovali spolu s manželom  viac ako 50 krajín sveta na všetkých kontinentoch! A asi 6 rokov dozadu sme sa s manželom začali venovať spoločenským tancom. To je čas, kedy naozaj vypnem a myslím len a len na tanec.

Ktorý zatiaľ splnený sen je pre vás tým najvzácnejším?

Nerada by som hovorila, ktorý bol ten naj a v akom poradí. Bolo toho viac: pobyty a štúdium detí v zahraničí, dom blízko Bratislavy, autá, cestovanie… Teraz s mojimi už dospelými dcérami navštevujeme aspoň raz ročne nejakú zaujímavú destináciu, čo je pre mňa veľkou radosťou. Ale splneným snom sú určite aj moje jazykové pobyty v Anglicku, keďže sa rada učím nové veci a prijímam nové výzvy.

Ak by ste mali dať tri rady ženám, ktoré by ich tiež viedli k plneniu vlastných snov, aké rady by to boli?

Ak to majú byť tri rady ženám, tak určite tie, ktorými som sa riadila aj ja:

Nájdite si to, čo vás bude baviť, a urobte z toho svoje podnikanie.

Nenechajte sa odradiť okolím a pracujte na svojom sne.

Vytrvajte, vytrvajte, vytrvajte.

Považujete sa za šťastnú ženu?

Ja sa cítim šťastná každý deň. Som zdravá a mám dve krásne zdravé dcéry, milujúceho manžela a prácu, ktorú milujem… Čo si ešte viac môžem priať?

Myslíte, že je niečo, čo by ste mohli robiť ešte lepšie?

Určite, momentálne sa chystám zdokonaliť sa v práci s ľuďmi a v kaučovaní tímu. A ako som už spomenula, v sfére online vidím do budúcnosti náš veľký potenciál.

žiadne príspevky na zobrazenie