Zorientujte sa v eKase – kedy začať, koho sa týka a čo s vašou starou pokladnicou

0
Zorientujte sa v eKase – kedy začať, koho sa týka a čo s vašou starou pokladnicou
ekasa

Počuli ste už o eKase? Systém online evidencie tržieb eKasa štartuje v dvoch fázach. Zistite, kedy je potrebné sa týmto začať zaoberať a ako na novú povinnosť pripraviť svoju pokladnicu. Poradíme malým i väčším podnikateľom.

Evidencia tržieb nie je pre slovenských podnikateľov skokom do neznáma – majú skúsenosti s elektronickými registračnými pokladnicami (ERP), ktoré v mnohých prípadoch stačí pri prechode na online eKasu iba upgradovať.

Okrem toho od roku 2015 funguje taktiež online evidencia tržieb Virtuálna registračná pokladnica (VRP). Je to bezplatná aplikácia finančnej správy, ktorá sa hodí pre menších podnikateľov. Ak používate VRP a ste s ňou spokojní, s nástupom eKasy nemusíte nič meniť.

Ak však pracujete s ekonomickými a informačnými systémami Money, prípadne inými alebo sa na ne chystáte prejsť, aby ste si uľahčili prácu so skladom alebo účtovníctvo, VRP pre vás nie je to pravé.

Kedy začať s riešením eKasy?

Od začiatku apríla 2019 musia na eKasu nabehnúť noví podnikatelia – teda tí, ktorí 1. aprílom začínajú podnikať na nové IČO. Ak s podnikaním začínate neskôr v apríli alebo kedykoľvek v máji či júni, máte ihneď povinnosť online evidovať svoje tržby.

Povinnosť používať online registračnú pokladnicu (ORP) máte aj v prípade, že:

– už podnikáte, ale nepoužívate ERP alebo VRP, pretože tržby prijímate na účet

 1. apríla otvárate novú prevádzkareň, kde vám budú zákazníci platiť v hotovosti alebo kartou cez terminál.

Online evidovanie tržieb sa teda týka každej novootvorenej prevádzkarne, kde zákazníci platia v hotovosti alebo kartou.

Už existujúci podnikatelia musia online odosielať bločky do eKasy najneskôr od 1. júla. V tej dobe už však všetko musí perfektne fungovať, takže začnite riešiť eKasu omnoho skôr, nech ste 30. júna pripravení.

Ak patríte k už existujúcim podnikateľom, pokojne sa môžete do eKasy pripojiť kedykoľvek od apríla do júna, i keď vám povinnosť vzniká až od júla.

Neberte to však iba ako test – keď už raz začnete online evidovať svoje príjmy, musíte v tom pokračovať. Nejde to vyskúšať napríklad 5. mája a potom do 30. júna prerušiť.

Koho sa eKasa týka?

Stručne povedané – eKasa sa týka všetkých podnikateľov. Nevznikajú nové výnimky alebo možnosť neskoršieho štartu podľa toho, koľko denne vydáte bločkov alebo či podnikáte v cestovnom ruchu, IT či úplne inom odbore.

Evidujte podľa rovnakých pravidiel ako doteraz. Podobne ako ERP sa eKasa týka všetkých hotovostných platieb i platieb kartou a zostávajú výnimky pre podnikateľov, ktorí nemajú prístup na internet. Tí musia svoje tržby online odoslať do eKasy do 30 dní.

Ako zistíte, či je vaša pokladnica vhodná pre eKasu?

Ak máte pokladnicu kúpenú po roku 2015, je vo väčšine prípadov technicky možné pripojiť ju na internet a teda aj k eKase. Ak si presne nepamätáte, odkedy svoju pokladnicu vlastníte, určite vám odporúčame zistiť si to – môže vám to ušetriť peniaze za nákup novej.

Ďalší krok musí urobiť výrobca vašej súčasnej pokladnice. Na ňom je, aby od finančnej správy získal certifikáciu pre svoje pokladničné zariadenia, teda aj to vaše.   

Kvôli náročnému certifikačnému procesu a nedostatku času bude od 1. 4. dostupné len minimum certifikovaných zariadení. Ak vám dodávateľ vašej pokladnice nedá včas vedieť, sami od neho požadujte vyjadrenie k certifikácii zariadení.

Čo so staršou pokladnicou, ktorá sa nehodí pre eKasu?

Ak ste pokladnicu kúpili pred rokom 2015, pravdepodobne ju budete musieť vymeniť. Staršie pokladnice totiž tlačia bločky na ihličkovej tlačiarni alebo na tlačiarni s príliš úzkou páskou – a na nich nejde vytlačiť QR kód.

Neviete ako postupovať ďalej?

Stačí vyplniť dotazník so 4 otázkami a výsledku jasne zistíte, či sa vaša pokladnica hodí pre eKasu a ako postupovať v opačnom prípade.

>> Zistite konkrétne riešenie pre vás <<

 

žiadne príspevky na zobrazenie