Zuzana Kaňuchová: Staroba na Slovensku nie je sexy

“Akonáhle ste starí, ste nezaujímaví, patríte do koša,” konštatuje Zuzana Kaňuchová a práve preto sa v spoločnosti Henkel zameriavajú na starších ľudí. Zuzana je už takmer 5 rokov zodpovedná za komunikáciu v spoločnosti Henkel, ktorá oslavuje 30 rokov svojho pôsobenia. Je zodpovedná za CSR projektov a v rozhovore vysvetľuje, čo to v praxi znamená.

Čím Zuzane učarovali masmédiá? “Mám rada príbehy, to, že sa dozviete niečo nové, a možnosť masovo zdieľať infomácie,” odpovedá Zuzana. Prešla rôznymi profesiami. Aký to malo vplyv na jej súčasné povolanie?

Spomína, že pôvodne chcela byť letuška, veterinárka alebo fotografka a každé z týchto povolaní je jej určitým spôsobom blízke. Keď lieta, sleduje krízovú komunikáciu personálu v lietadle, a v súkromí veľmi rada fotografuje. Tak sa jej sny zčasti splnili.

“Každé jedno povolanie ma priviedlo tam, kde som dnes. Som vďačná za každú jednu skúsenosť. Netreba sa báť meniť profesiu a skúšať nové veci a priznať si, že niečo neviem,” hovorí. “Všetci sme v niečom profesionáli,” dodáva s úsmevom.

Krízová komunikácia bola výzvou

Hovorí, že toto povolanie je pre ňu výzvou, najmä krízová komunikácia. Pozitívne hodnotí aj medzinárodné zázemie. Inšpiruje sa od kolegov zo zahraničia. “Ľudia v dnešnej dobe radi diskutujú o palmových olejoch, o zvieracích testoch, ktoré sú zakázané. Ale vždy nájdete hejtera, ktorý vám bude hovoriť, že čo Čína. Ale my ako firma prispievame k tomu, aby sa nachádzali aj alternatívne metódy, a je veľa odborníkov, ktorí bojujú za to, aby ich Čínska vláda uznala, ale napriek tomu do vás bude kopať nejaký stredoškolák na sociálnych sieťach.”

Prínos vidí v tom, že sa vie poradiť so zahraničím. “Vo Francúzsku je napríklad horúca téma kozmetický trh. Vieme sa od nich učiť a je dobré vedieť, čo nás čaká a ako to iní riešili,” hovorí Zuzana Kaňuchová.

“Snažíme sa zjednodušiť ľuďom, a zvlášť ženám, život.”

Zuzana vraví, že nemá pevnú agendu a často je práca pre ňu veľkou výzvou. “Moja pozícia zahŕňa nielen hovorcu, ale venujem sa korporátnej zodpovednosti a snažím sa budovať stratégiu firmy a prispievať svojou troškou. Občas si aj dupnem a pritlačím aj na manažment,” hovorí s úsmevom Zuzana. Zuzanina oficiálna pozícia je Cluster head of corporate communication for CEE a jej pôsobnosť taktiež zahŕňa krajiny ako Maďarsko a Česko.

Greenwashing na školách

Zuzana opisuje, ako školili na školách, ale rôzne inštitúcie ich vyzvali, aby dokázali, že vyškolili 5000 detí. “Ľudia chcú vidieť dôkazy. Takže sme zistili, že tadiaľto cesta nevedie,” opisuje Zuzana situáciu, kedy sa dobre mienený krok ukázal pre firmu ako nevýhodný. Dokonca ich obvinili z greenwashingu. “Snažím sa robiť veci, ktoré sú viditeľné,” hovorí Zuzana. Školy potom očakávali, že budú školiť aj naďalej, ale keď to stopli, ostali sklamaní. “Ste z toho potom len frustrovaní,” smutne dodáva.

Zuzana tiež opisuje stratégiu firmy zameranú na pomoc seniorov. Myslí si, že na Slovensku je slabá opatera o seniorov. “Akonáhle ste starí, ste nezaujímaví, patríte do koša,” konštatuje.

“Keď urobíte chybu, biznis vie byť tvrdý, ale vždy je na druhej strane človek a vy k nemu viete nájsť cestu.”

V rozhovore sa ešte dozviete:

  • ako začínala v Henkeli a v čom je výhoda korporácie,
  • čo je CSR a ako budovať image firmy,
  • ako vznikol príbeh ich spoločnosti,
  • ako komunikuje keď má odmietnuť pomoc,
  • o projekte Krabica od topánok,
  • ako pomáhajú seniorom,
  • akú stopku dostali počas koronakrízy,
  • ako ju vychovala babička.