Čo je to marketingový plán?

0
Čo je to marketingový plán?
Woman writing and planning business strategy

Marketingový plán je materiál, v ktorom spisuješ svoje ciele. Analyzuješ v ňom svoj trh, popisuješ svoj produkt, svojho potenciálneho zákazníka, čiže cieľovú skupinu. Podstatnou súčasťou je rozpočet a nastavenie finančných cieľov, aby sa celý tvoj biznis poberal tou správnou cestou.

Čo všetko obsahuje marketingový plán?

  • Nastavenie cieľov – ciele, ktoré chceš svojimi marketingovo-obchodnými aktivitami dosiahnuť
  • Definícia hlavnej správy – čo chceš odovzdať (povedať) svojmu zákazníkovi
  • Definícia stratégie – akým spôsobom chceš dosahovať svoje ciele a posúvať svoje posolstvo zákazníkovi?
  • Cieľová skupina – zadefinuj si, kto je tvoj zákazník. Kto si kúpi tvoj produkt?
  • Marketingové nástroje – akým spôsobom budeš prezentovať svoj produkt? Akú reklamu/PR využiješ pri napĺňaní cieľov?
  • Rozpočet – finančný nástrel pre tvoju lepšiu predstavu
  • Analýza a vyhodnocovanie – sleduj návratnosť svojej investície (ROI)

Prečítajte si aj článok o tom, ako využiť Facebooku na maximum.

zdroj: Pexels

Pre inšpiráciu si môžeš pozrieť rôzne príklady iných firiem a prípadne si stiahnuť len šablónu, ktorá ti zapasuje najviac pre tvoje podnikanie.

Prečo si spísať marketingový plán

Ak podnikáš alebo plánuješ podnikať akoukoľvek formou, potrebuješ sa zároveň prezentovať. Investovala si už do nejakej reklamy a možno ti aj pomohla. Alebo si ani nezaregistrovala, že si nejakú reklamu mala, pretože ti nepriniesla želaný úspech.

Ak sa chystáš podnikať, rovnako tak v prípade, že uvažuješ nad svojím produktom, musíš uvažovať aj nad jeho pravidelnou prezentáciou. Prezentácia by mala mať hlbší zmysel a mala by sa robiť logicky v jednej línii s tvojím konceptom a cieľom. Už sme hovorili o biznis pláne, ktorý je tvojou mapou nielen v príprave, ale podporuje ťa počas celého tvojho podnikania. Plán ti dáva zmysel a sústredí ťa na tvoj cieľ. Bez neho môžeš len slepo vrážať peniaze do nezmyselných marketingových aktivít a ostať bez odozvy. Plán si spisuj ideálne vždy na jeden rok. Nemusí mať veľa strán, podstatné je obsiahnuť v ňom všetko, čo je pre teba dôležité. Pozri sa na marketingový plán:

Prečo je dobré riadiť sa marketingovým plánom?

  • Vyhneš sa riziku finančnej straty. Svoj rozpočet budeš používať múdro, lebo pôjdeš podľa plánu, ktorý máš na papieri. To je tvoja istota.
  • Nestrácaš čas a energiu zbytočnými aktivitami
  • Rýchlejšie sa dokážeš rozhodovať, pretože máš vďaka plánu dokonalý prehľad
  • Ovládaš svoj marketingový mix
  • Vieš identifikovať nové príležitosti na trhu
  • Vieš včas odhaliť potenciálne riziká/hrozby
  • Dokážeš kontinuálne a konzistentne udržiavať a rozširovať svoju povesť
  • Plán ťa podporí v proaktivite a upevňovaní tvojej pozície na trhu

Máš pocit že vymenúvame množstvo teoretických vecí? Pozri sa na to logicky. Nie každý deň máš drive a dokážeš byť akčná na 100 percent. Ale ak sa pozrieš na plán, je v ňom tvoja vlastná pozitívna vízia. Tá ťa aj v daždivý deň posunie vpred a bude chvíľu myslieť za teba. Ty len vykonáš všetko potrebné čo je v pláne a ideš vpred. Na konci roka sa pozrieš na svoje ciele a môžeš bilancovať, či sa ti naplnili alebo máš čo doháňať. Bez plánu vlastne ani netušíš, kde si a kam chceš kráčať. Pracuješ na tom, čo ťa napĺňa, ale stačí to na tvoje finančné ciele? Vieš, aké máš ďalšie vyhliadky? Na čo by si mala zamerať svoj čas, peniaze a úsilie?

Plánuj na rok vopred a plánuj si malé kroky na každý jeden deň. Každý deň o krok bližšie k tvojmu snu. Možno ti pomôže aj inšpirácia od žien, ktoré svoje prvé kroky už uskutočnili.

Prečítajte si viac informácií o tom, čo je dôležité pre podnikanie a ako začať podnikať (aj bez peňazí)

Máš už svoj marketingový plán a pomáha ti pri napĺňaní cieľov? Podeľ sa s nami o svoje tipy!

žiadne príspevky na zobrazenie