
S príchodom nového roka sme sa opäť vybrali osloviť najlepších marketérov na Slovensku, aby nám prezradili, akým smerom sa budú uberať trendy v marketingu v roku 2025. Otázky zneli:
– Aké technologické inovácie očakávate, že budú formovať marketingové stratégie v roku 2025?
– Ktoré kanály alebo platformy považujete za kľúčové pre efektívnu komunikáciu so zákazníkmi v roku 2025?
– Ako si myslíte, že sa zmenia očakávania zákazníkov voči značkám a ich komunikácii?
Na naše otázky odpovedali:
- Matej Valo, zakladateľ teoriakreativity.sk, držiteľ 28 kreatívnych ocenení
2. Ivana Škultéty, creative director, Black Fusion
3. Nikola Kökényová, social media strategist, zakladateľka SocialSpirit
4. Rastislav Benka, marketing expert, Slovenská sporiteľňa
5. Veronika Bošková, brand architect, zakladateľka a marketingová riaditeľka
6. Peter Šebo, zakladateľ a CDO PS:Digital, Digitálni rodičia
7. Anna Olvecká, Marketing Communication NAY a.s
8. Matty Drien, freelancer, zakladateľ značky Enclava, bývalý brand manažér vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni
9. Zuzana Kaňuchová, Head of Corporate Communications/Spokesperson/Crisis manager Central-East Europe cluster SK/CZ/HU Henkel
10. Martin Menšík, marketingový manažér, bývalý riaditeľ marketingu v Alma Career Slovakia
11. Kristína Cichý Kováčiková, expertka na LinkedIn, spoluautorka The Magic of Employee Influence
12. Katarina Kretter, Head of Communications v OZV ENVI – PAK
13. Miroslav Kandar, Sales and Marketing at MatTek IVLSL
14. Augustín Novák, Country Manager Sales and Marketing Slovakia v ESET
Matej Valo, zakladateľ TeoriaKreativity.sk, držiteľ 28 kreatívnych ocenení
Ktoré kanály alebo platformy považujete za kľúčové pre efektívnu komunikáciu so zákazníkmi v roku 2025??
Matej odpovedá: „Tie platformy, kde sa nachádzajú vaši zákazníci. A také, pre ktoré viete vytvárať dobré reklamy alebo dobrý content. Ideálne obidve. Potrebujete tým platformám rozumieť a vedieť ich uspokojiť. Napríklad ja som presedlal z Instagramu na LinkedIn, lebo nerád točím videá a nerád robím reality show zo svojho súkromia. O tom je do veľkej miery Instagram. Môj štýl aj forma komunikácie (dlhšie texty, odbornejší obsah, statické vizuály) viac sedí na LinkedIn. Niekomu zase môže viac sedieť TikTok alebo FB reklamy alebo Google reklamy alebo e-mail marketing alebo podcasty alebo promo cez eventy alebo prednášanie alebo PR alebo vydať knihu. Možností je veľa. Často je to kombinácia viacerých. Neexistuje univerzálna odpoveď. Ak sa však bavíme o e-shopoch, tak pre väčšinu bude aj v roku 2025 kľúčová štvorčlenka – Meta reklamy, Google reklamy, influencer marketing a e-mail marketing.“
Ako si myslíte, že sa zmenia očakávania zákazníkov voči značkám a ich komunikácii?
„Zákazníci budú očakávať od značiek „človečinu„. Nemyslím teraz dobré srdiečko a zachraňovať svet. Ale v dobe sterilného a rýchlokvaseného AI contentu, ktorý zaplaví internet ako odpadky… Budú ľudia preferovať v komunikácii značiek skutočných ľudí v kombinácii s humorom alebo emóciami. Lebo to AI nevie. Tými ľuďmi môžu byť zamestnanci, CEO, ambasádori, influenceri, herecké tváre značiek, komici, UGC creatori… V skratke, bude treba čoraz viac ukazovať ľudí v komunikácii. Vizuálne aj obsahovo,“ odpovedá Matej.
Ivana Škultéty, creative director, Black Fusion
Ivana si o technologických inováciách myslí: „Očakávam výrazný posun vo využívaní umelej inteligencie. AI bude kľúčovým nástrojom na personalizáciu obsahu a analýzu dát. Automatizácia sa bude prejavovať v tvorbe obsahu a pri riadení kampaní. Predpokladám zvýšenie používania AI chatbotov, virtuálnej a rozšírenej reality. Interakcie obohatia hlasové ovládanie a live streamy.“
Ktoré kanály alebo platformy považuje za kľúčové? „Sociálne siete zostávajú nenahraditeľné. Značky to vedia, a preto rozširujú a upevňujú svoju digitálnu prítomnosť.“
„Platformy ako TikTok, Instagram, Facebook a LinkedIn budú základom pre budovanie vzťahov so zákazníkmi. Dominovať bude krátky video obsah, obsah tvorený influencermi a User-Generated Content – obsah tvorený priamo užívateľmi. Virálny potenciál obsahu môže rýchlo šíriť povedomie o značke. K zvyšovaniu zaangažovanosti prispeje zábavný obsah a súťaže. Podcasty, vďaka svojej dôveryhodnosti a schopnosti vytvárať hlbšie spojenie so zákazníkmi, budú aj naďalej dôležitou súčasťou komunikačných stratégií.
Novinkou, ktorú očakávam, že sa začne viac objavovať, je tzv. private community marketing prostredníctvom aplikácií WhatsApp a Telegram. Vzniknú malé, ale aktívne komunity super nadšencov značky, ktorí budú môcť dostávať exkluzívny obsah a insider info od značky ako prví.“
Ako sa podľa nej zmenia očakávania zákazníkov voči značkám a ich komunikácii?
„Zákazníci budú očakávať transparentnosť značiek. Autentický obsah bude víťaziť nad klasickou reklamou. Rýchlosť komunikácie a dostupnosť budú kľúčové – značky musia zabezpečiť podporu 24/7. Marketing v roku 2025 si bude vyžadovať od značiek ešte väčšiu agilitu, autenticitu a technologickú vyspelosť. Nevyhnutnosťou pre úspech značky bude omni-channel prístup.“
Nika Kökényová, social media strategist, zakladateľka Social spirit
Nika hovorí: „Doteraz bola AI „nice to have”, no v roku 2025 už bude „must have”. Umelá inteligencia sa stáva neoddeliteľnou súčasťou každodennej marketingovej komunikácie, či už pri inšpirovaní sa, brainstormingoch, tvorbe vizuálov, úprave videí, pridávaní tituliek, či písaní textov. Nástroje umelej inteligencie, ktoré mali ešte v roku 2023 nedokonalosti (napr. obrázky ľudí so šiestimi prstami), sa medzičasom sprofesionalizovali raketovou rýchlosťou a dnes dokážu generovať hodnotné výsledky aj v slovenskom jazyku.“
„Do toho prichádzajú úplne nové AI nástroje (napr. Suno), ktoré majú nové funkcionality a možnosť prepojenia s ďalšími AI nástrojmi. Nemusíte v roku 2025 nechať písať ChatGPT statusy za vás, no môžete si uľahčiť prácu a zefektívniť váš čas spoluprácou s týmito nástrojmi,“ pokračuje.
Neexistuje univerzálny kanál alebo platforma, ktorá bude kľúčová pre každú značku.
„Slováci stále používajú najviac Facebook, Instagram a Tik tok rastie a LinkedIn je zameraný na veľmi špecifickú skupinu ľudí, nie na zásah más. Všetky sociálne siete na Slovensku stále rastú a rásť ešte budú. V roku 2024 počet aktívnych používateľov sociálnych médií celosvetovo prekročil päť miliárd, čo predstavuje 62,3 % svetovej populácie.
Problémom sociálnych sietí je však to, že ľudia všeobecne nemajú voči nim dôveryhodnosť. Spomedzi všetkých komunikačných kanálov ju majú najhoršiu, dokonca zápornú. Môže za to aj fakt, že spoločnosti, ktoré vlastnia sociálne siete, majú prístup k citlivým údajom používateľov. Práve to je hlavným dôvodom, prečo začali vo svete vznikať tzv. decentralizované sociálne siete, ako napr. Minds či Mastodon. Napriek rastúcemu záujmu zostáva podiel používateľov decentralizovaných sociálnych sietí v porovnaní s tradičnými platformami relatívne nízky. Avšak odporúčala by som najmä osobným značkám sledovať aj tento pomaly sa rozvíjajúci trend vo svete.“
Štyri hlavné spotrebiteľské profily
„Prieskum „Future Consumer 2025” od spoločnosti WGSN identifikoval na konci roka 2024 štyri hlavné spotrebiteľské profily, ktoré budú formovať trh v roku 2025. Tieto profily bude potrebné zohľadniť pri tvorbe vašej marketingovej komunikácie na sociálnych sieťach.
Prví z nich, noví nihilisti, reagujú na neistotu sveta tým, že sa od neho odpútavajú. Aby ste ich oslovili, je kľúčová autentickosť, humor a úprimnosť.
Redukcionisti sa po pandémii snažia znovu obnoviť osobné kontakty a podporovať komunitu. Vyhľadávajú hmatateľné zážitky namiesto digitálnych, pričom sa zameriavajú na udržateľnosť a etiku. Kľúčom k ich osloveniu je empatia, zmysluplný príbeh a spoločné hodnoty.
Time-Keepers (voľne preložené ako „časomerači“) sú veľmi orientovaní na čas a efektívnosť. Hľadajú produkty, ktoré im pomôžu spravovať ich čas lepšie. V komunikácii ich zaujmú rýchle, efektívne a priamo k veci orientované príspevky.
Priekopníci sú ochotní prijímať nové technológie a podporujú značky, ktoré prinášajú nové, vzrušujúce riešenia. Komunikácia na túto cieľovú skupinu by mala byť zameraná na inováciu, predstavenie nových produktov a ukážku ich využitia v praxi.“
Rastislav Benka, Marketing expert, Slovenská sporiteľňa
Aké technologické inovácie očakáva Rasťo Benka? „Vplyv na stratégie môže mať v tomto roku dianie okolo TikToku a jeho budúcnosť. Ďalšou inováciou, ktorá bude ovplyvňovať fungovanie kreatívcov, expertov aj klientskych teamov je určite aj v tomto roku umelá inteligencia, a to nielen v marketingu, ale napríklad aj v call centrách a zákazníckych chatoch.“
Ktoré kanály alebo platformy považujete za kľúčové pre efektívnu komunikáciu so zákazníkmi v roku 2025?
„Efektívnosť bude spočívať najmä v schopnosti správne namixovať médiá podľa cieľoviek. Zaujímavá bude už spomínaná AI, konkrétne prechod od googlenia na webe k AI asistentom, takže bude dôležité zobrazovať sa aj v týchto výsledkoch.“
Ako si myslíte, že sa zmenia očakávania zákazníkov voči značkám a ich komunikácii?
„Záleží od segmentu, vplyvom konsolidácie financií môžu značky očakávať zvýšenú citlivosť na cenu. Komunikačne budú naďalej rásť požiadavky na personalizáciu naprieč kanálmi. Vo svetle spoločenskej atmosféry si myslím, že bude pre značky ešte viac dôležitá transparentnosť a autenticita. Okrem toho rýchlosť a dostupnosť bude čoraz viac hygienická nutnosť.“
Veronika Bošková, Brand Architect, zakladateľka a marketingová riaditeľka
„V roku 2025 budú pre firmy a značky kľúčové dve veci: kreativita a efektivita. Vďaka tomu, že sme tak zahltení rôznymi podnetmi, bude o to dôležitejšie zaujať kreatívou alebo príbehom a s tým sú spojené najmä silné vizuály, video či storytelling.
Čo sa technológií týka, tak si myslím, že 2025 bude v niečom prelomový. Firmy, ktoré budú vedieť implementovať a využívať umelú inteligenciu (a to nielen v marketingu), budú mať obrovský náskok pred ostatnými. Toto sa dialo už v 2024, ale v tomto roku budú oveľa viac viditeľné priepastné rozdiely medzi firmami, ktoré vďaka AI dokážu rapídne zvyšovať svoju efektivitu a tými, ktoré sa ešte nedokázali adaptovať.“
Všetky kanály budú kľúčové
„Pri tvorbe zmysluplného obsahu už nebude dôležité, na ktorej platforme ho značka publikuje. Skôr sa treba zamyslieť nad tým, ako tvoriť obsah tak, aby firma vedela z jedného formátu (napríklad dlhšieho videa) vytvoriť čo najviac menších kúskov obsahu a tie distribuovať všade, kde sa dá,“ hovorí Veronika Bošková.
„Zákazníci budú chcieť naozajstnosť a pravdivosť. Nie prázdne marketingové slogany, ale pravú esenciu, teda podstatu značky. Kto za ňou stojí, čomu značka verí, aké má hodnoty a ako ich dokáže odovzdať svojim zákazníkom.“
Peter Šebo, zakladateľ a CDO PS:Digital, Digitálni rodičia
Aké technologické inovácie očakávate, že budú formovať marketingové stratégie v roku 2025?
„Jednoznačne sa môžeme pripraviť na neustály a ešte intenzívnejší nástup umelej inteligencie vo všetkých odvetviach. AI už teraz dokáže generovať obsah, personalizovať odporúčania či komunikovať so zákazníkmi formou chatbotov, no v blízkej budúcnosti bude ešte sofistikovanejšia a kreatívnejšia. Pre značky to znamená flexibilnejšie a presnejšie cielenie a rýchlejší prístup k novým formátom, ktoré vytvoria reálnu pridanú hodnotu pre zákazníka. Ja osobne sa teším na nástup AI asistentov, ktoré prekročia hranicu obyčajného „chatovania“.“
Trendom bude Social shopping
„Silným trendom zostáva aj social shopping, ktorý je v Ázii už bežnou súčasťou každodenného nakupovania – od livestream predajov až po influencerské marketplaces. Je len otázkou času, kedy tento model ovládne aj Európu a USA. Zážitok z nakupovania sa tak presunie na sociálne siete a špeciálne platformy, kde všetko – od inšpirácie až po samotný nákup – prebehne v priebehu niekoľkých sekúnd či kliknutí.
V neposlednom rade v roku 2025 očakávam ďalší rozmach influencer marketingu, a to nielen na tradičných platformách, ako sú Instagram a YouTube. Bude sa rozširovať na TikTok, LinkedIn, ale aj na menšie, špecifickejšie siete a komunity. Mikroinfluenceri s relatívne menším, zato veľmi lojálnym publikom, budú pre značky čoraz atraktívnejšou voľbou, pretože dokážu rozprávať „rovnakým jazykom” ako ich sledovatelia.“
Platformy vyberať podľa cieľovej skupiny
„Základným pravidlom zostáva: vyberať si platformy, ktoré reálne zasahujú našu cieľovú skupinu. Neexistuje jedna univerzálna sieť, kde by mali byť všetci, skôr ide o optimálnu kombináciu. A to je výzva – pretože pri takom pretlaku obsahu a reklamných formátov je zložité získať či udržať si pozornosť ľudí.
Napriek rôznym „boomom” bude podľa mňa dominancia produktov od Meta (Facebook, Instagram, Messenger, WhatsApp) pokračovať. Tieto platformy sú už roky masovo rozšírené a v roku 2025 budú stále silným pilierom marketingovej komunikácie. YouTube ostane video lídrom, TikTok si udrží status trendsetter siete, pokiaľ ide o originalitu, zábavu a rýchlo rastúce publikum. LinkedIn, ktorý býval „len” profesionálnou sieťou, sa bude čoraz viac využívať aj na marketing – firmy na ňom môžu ukázať svoju kompetenciu a ľudskú tvár zároveň. A k tomu tu máme špecifické platformy ako Pinterest alebo Snapchat, ktoré fungujú skvele najmä v určitých segmentoch či u mladších demografií.“
Ľudia chcú úprimnosť
„Nemyslím si, že by sa očakávania zásadne zmenili. Stále bude platiť, že ľudia od značiek chcú úprimnosť, transparentnosť a zodpovedný prístup. Ľudia budú aj v roku 2025 očakávať, že značky ich budú baviť, inšpirovať a uľahčovať im život. Navyše, so zrýchľovaním vývoja technológií (a zvyšovaním nárokov na udržateľnosť) bude dôležitejšie, aby firmy dokázali myslieť „dopredu” a pružne inovovať.
Na druhej strane však treba byť realistickí – napriek tomu, že v prieskumoch ľudia často hovoria o tom, ako im záleží na zodpovednosti či udržateľnosti, v praxi neraz rozhoduje cena. A v roku 2025 to podľa mňa bude platiť ešte o niečo viac. Značky, ktoré dokážu kombinovať kvalitný produkt, férovú cenu a zmysluplnú komunikáciu, budú tie, čo si zákazníkov udržia.“
Anna Olvecká, Marketing Communication NAY a. s.
Aké technologické inovácie očakávate, že budú formovať marketingové stratégie v roku 2025?
„Najväčšou technickou inováciou posledných rokov je AI. Pomaly, asi trošku pomalšie ako sa čakalo ovplyvňuje a zasahuje do všetkých oblastí života a používa ju stále viac a viac ľudí. Nebude tomu inak ani v roku 2025.“
Efektívna komunikácia by mala byť jasná
„Vždy je dôležité si uvedomiť čo sa skrýva za slovíčkom efektívna komunikácia. Ak bude cieľom zasiahnuť efektívne cieľové publikum a informovať ich o novinkách firmy/spoločnosti/brandu, bude sa komunikovať inak a inde, ak bude cieľom predaj tovarov /služieb. Stále zostáva v platnosti, že efektívna komunikácia by mala byť jasná, jednoduchá a mala by zaujať. Správne zvolená platforma bez jasného posolstva s nevýraznou komunikáciou nebude nikdy efektívna,“ hovorí Anička Olvecká.
Ako sa zmenia očakávania zákazníkov voči značkám a ich komunikácii?
„Myslím si, že ak by sme sa spýtali zákazníkov, aké majú očakávania od komunikácie značiek, tak by nevedeli odpovedať, alebo by deklarovali, že nemá byť otravná a nemá ich vyrušovať. Takú komunikáciu by si však nevšimli,“ hovorí Anna s úsmevom.
Matúš Matty Drien, freelancer, zakladateľ značky Enclava, bývalý brand manažér vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni
„V roku 2025 očakávam ešte intenzívnejšie využívanie AI nástrojov, napríklad na predikciu správania zákazníkov, personalizáciu obsahu či zlepšovanie a optimalizáciu kampaní. Generatívne nástroje, ako ChatGPT, sú veľkým trendom nie len v našej brandži, ale aj u mladých ľudí, ktorý tento nástroj využívajú na rôzne školské úlohy a aktivity. Sú skvelým pomocníkom v každodennej práci, ale myslím si, že by sme ich mali používať s „mierou”. Sám ich využívam denne. Ale treba si dať pozor, aby sme nezleniveli a nezabudli premýšľať a tvoriť vlastné nápady. Vnímam ich ako pomôcku, nie ako úplnú náhradu ľudskej kreativity,“ hovorí Matty.
Medzi dôležité kanály bude podľa Mattyho patriť najmä Instagram a TikTok.„Instagram a TikTok podľa mňa zostanú dominantné aj tento rok. Značky ich môžu využiť nielen na oslovenie rôznych cieľových skupín, ale aj na budovanie komunity a zvyšovanie povedomia o produktoch alebo značke. Ako sa hovorí, keď nie si online ako by si neexistoval. Určite netreba zabúdať aj na e-commerce funkcie, ako TikTok Shop. Budú hrať za mňa čoraz dôležitejšiu úlohu.“
A čo budú očakávať zákazníci? „Zákazníci budú očakávať, že značky ich budú naozaj poznať, prispôsobia im komunikáciu a budú zastávať jasné hodnoty. Transparentnosť, angažovanosť v environmentálnych či spoločenských otázkach budú stále viac rozhodovať o tom, komu zákazníci dôverujú.“
Zuzana Kaňuchová, Head of Corporate Communications Central-East Europe Henkel
Aké technologické inovácie očakávate, že budú formovať marketingové stratégie v roku 2025?
„AI, rozšírená či virtuálna realita, hlasové vyhľadávanie, optimalizácia pre hlasových asistentov, analytika v reálnom čase, digitálne dvojčatá zákazníkov a platformy sociálnych sietí ako e-commerce – inými slovami nástroje na maximálnu relevantnosť – budú mať vplyv na formovanie marketingových stratégií a rozhodovanie sa ako zákazníka, tak predajcov.“
Umelá inteligencia a strojové učenie už dlhšie hrajú kľúčovú rolu v personalizácii obsahu, predikcii správania zákazníkov a automatizácii marketingových kampaní.
„AI umožňuje značkám vytvárať dynamickejší a flexibilnejší obsah, ktorý dokáže byť v reálnom čase prispôsobený individuálnym potrebám zákazníka, a zároveň sa stáva prístupnejšou pre bežných užívateľov, čím sa neustále zdokonaľuje. Na druhej strane sa vynárajú otázky ochrany citlivých údajov. Verím však, že táto problematika je už v hľadáčiku tvorcov legislatívy na úrovni Európskej únie a skorá budúcnosť prinesie usmernenia, nakoľko očakávať od užívateľa, že bude vedieť rozlíšiť a klasifikovať informácie, nie je v praxi udržateľné.“
Rozšírená a virtuálna realita posunú zákaznícku skúsenosť na novú úroveň
„Značky budú naďalej využívať tieto technológie na virtuálne vyskúšanie produktov, interaktívne prezentácie alebo na priblíženie príbehov značky. AR a VR zlepšujú zážitok v odvetviach ako fashion biznis, predaj šperkov, edukatívne simulácie či virtuálne zážitky. Hlasové vyhľadávanie a optimalizácia pre hlasových asistentov ako Siri, Alexa, Google Assistant sa dnes už stávajú nevyhnutnosťou. Firmy budú preto musieť optimalizovať svoje webové stránky a digitálny obsah tak, aby zodpovedali požiadavkám hlasového vyhľadávania. Digitálne dvojčatá zákazníka umožnia značkám lepšie predpovedať potreby zákazníkov, na maximum personalizovať ponuky a zefektívniť marketingové kampane. Tieto digitálne profily zákazníkov v reálnom čase dokážu odporučiť vhodné produkty – či už ide o knihy, lieky alebo tipy na dovolenku.“
Udržateľné technológie a zelený marketing sa stávajú kľúčovými pre mnohé značky
„Znižovanie uhlíkovej stopy digitálnych kampaní, energeticky efektívne dátové centrá a ekologický prístup budú pre časť zákazníkov rozhodujúcim faktorom. Firmy formujú svoje marketingové stratégie s ohľadom na predaj priamo cez platformy ako Instagram, TikTok a Facebook. Sociálne siete ako obchodné platformy tzv. Social Commerce sa preto stávajú stále intuitívnejšími a efektívnejšími. Dáta, dáta, dáta. Aj analytika v reálnom čase zohráva kľúčovú rolu pri rýchlych rozhodnutiach a okamžitej optimalizácii kampaní. Pokročilá analytika umožňuje firmám rýchlo reagovať na zmeny v správaní zákazníkov a efektívne prispôsobiť svoju komunikáciu, preto trend jej zlepšovania a akcelerácie iba porastie.“
Ktoré kanály alebo platformy považujete za kľúčové pre efektívnu komunikáciu so zákazníkmi v roku 2025?
„Nemyslím si, že v roku 2025 dôjde k dramatickému posunu vo využívaní kanálov či platforiem, ktoré sme doteraz používali,“ hovorí Zuzana Kaňuchová.
„Stará pravda aj moja skúsenosť v komunikácii vraví, že máte byť tam, kde je váš klient. Zároveň je nevyhnutné múdro kombinovať rôzne kanály do jednotnej, konzistentnej komunikačnej stratégie a prispôsobovať ich preferenciám cieľovej skupiny, pretože aj tá sa vám vie meniť.
Sociálne médiá ako LinkedIn, Instagram, TikTok a Facebook zostávajú nenahraditeľnými platformami pre budovanie vzťahov so zákazníkmi. Umožňujú autentický obsah, videoformáty a interakciu v reálnom čase, či už za účelom social listeningu, employer brandingu alebo posilňovania zamestnaneckých advokátskych, či ambasádorských programov.“
Trendom zostávajú aj personalizované e-mailové kampane
Cielená a relevantná e-mailová komunikácia, využívajúca dáta a automatizáciu, bude aj naďalej efektívnym nástrojom na oslovovanie zákazníkov a získanie konverzií.
Messaging aplikácie ako WhatsApp, Messenger či Viber umožňujú priamu a okamžitú komunikáciu, čím zlepšujú zákaznícky servis a urýchľujú riešenie problémov a tak aj pomáhajú budovať vzťah klienta k firme.
Obsahový marketing a storytelling prostredníctvom blogov, podcastov a videí, ponúkajúcich hodnotný obsah, budú kľúčové pre budovanie dôvery a lojality zákazníkov. Optimalizované webové stránky s integrovanými chatbotmi zabezpečia dostupnosť informácií 24/7 a zvýšia efektivitu zákazníckeho servisu. Spolupráca s influencermi a mikro infuencermi, ktorí majú dôveru komunity, bude mať naďalej významný vplyv na rozhodovanie zákazníkov. Technológie rozšírenej a virtuálnej reality otvárajú nové možnosti pre produktové prezentácie a zákaznícke zážitky.
Kombinácia týchto kanálov a technológií v rámci premyslenej stratégie zostáva kľúčom k úspešnej komunikácii v roku 2025.
Ako si myslíte, že sa zmenia očakávania zákazníkov voči značkám a ich komunikácii?
„V dobe digitálneho šumu a množstva podvodných stránok zákazníci od firiem očakávajú vyššiu autenticitu, transparentnosť a zodpovednosť – či už ide o kyberbezpečnosť, etiku, morálku, prejavovania hodnôt, cenotvorbu alebo kvalitu produktov a služieb,“ hovorí Zuzana Kaňuchová.
Personalizácia komunikácie zostáva kľúčovým trendom
„Zákazníci chcú mať pocit, že sú chápaní ako jednotlivci, nielen ako súčasť cieľovej skupiny. Vďaka technológiám a dátam môžu značky ponúkať prispôsobené zážitky a obsah. Rýchla a efektívna komunikácia prostredníctvom preferovaných kanálov (sociálne siete, messaging aplikácie) je pre zákazníkov nevyhnutná. Značky, ktoré dokážu reagovať v reálnom čase a priniesť hodnotu, získajú konkurenčnú výhodu.
Slovenskí zákazníci zostávajú citliví na kvalitu a transparentnosť produktov a služieb. Úspešné budú tie značky, ktoré si dokážu udržať dlhodobú dôveru a lojalitu svojich zákazníkov,“ uzatvára Zuzana.
Martin Menšík, marketingový manažér, bývalý riaditeľ marketingu v Alma Career Slovakia
Aké technologické inovácie očakávate, že budú formovať marketingové stratégie v roku 2025?
Martin Menšík hovorí: „Čo sa týka technologických inovácií, ktoré budú formovať marketingové stratégie v roku 2025, myslím si, že uvidíme ešte viac pokroku v oblasti umelej inteligencie a strojového učenia. Tieto technológie umožnia ešte presnejšiu personalizáciu obsahu a reklamy, čo bude kľúčové pre zmysluplnú komunikáciu so zákazníkmi. A aj vyhodnocovanie úspešností. Predstavujem si to tak, že AI bude schopná analyzovať správanie zákazníkov v reálnom čase a prispôsobovať obsah na mieru každému jednotlivcovi. To je budúcnosť, ktorú vidím. Myslel, som si, že príde neskôr, ale ten nástup je oveľa rýchlejší, než som predpokladal.“
Sociálne médiá budú hrať hlavnú úlohu
„Čo sa týka kľúčových kanálov a platforiem pre efektívnu komunikáciu so zákazníkmi v roku 2025, myslím si, že sociálne médiá budú naďalej hrať dominantnú úlohu. Avšak, vidím aj nárast popularity mikroinfluencerov, ktorí budú schopní vytvárať autentickejšie a zmysluplnejšie spojenia so svojimi sledovateľmi. Platformy ako TikTok a Instagram budú pravdepodobne naďalej dominovať, ale uvidíme aj vzostup nových platforiem, ktoré budú viac zamerané na komunitu a interakciu. A fungovať bude aj personalizovaný e-mail. Ale nie personalizovaný len oslovením.“
Zákazníci budú očakávať autenticitu
„Myslím si, že v roku 2025 budú zákazníci ešte viac očakávať autenticitu a transparentnosť. Budú chcieť vedieť, že značky, ktoré podporujú, majú rovnaké hodnoty a ciele ako oni sami. Personalizácia bude kľúčová, ale bude musieť byť vyvážená s rešpektovaním súkromia zákazníkov. Značky, ktoré dokážu nájsť túto rovnováhu a komunikovať zmysluplne so svojimi zákazníkmi, budú tie, ktoré uspejú v roku 2025. Ale je tam jeden paradox. Ak hovorím, o tom, že značky budú musieť byť zodpovedné, lebo to vraj zákazníci chcú, tak sa aj o rok budem pozastavovať nad tým, ako je možné, že sa tak darí značkám ako Temu, ktoré idú presne v opačnom trende a aj tak idú na vlne úspechu.“
Prečítajte si, čo predpovedali marketéri o roku 2024
Kristína Cichý Kováčiková, expertka na LinkedIn, spoluautorka The Magic of Employee Influence
Kristína hovorí: „Odporúčam komunikovať so zákazníkmi prostredníctvom sociálnych sietí, no treba si uvedomiť, že každá z nich má svoje špecifiká. Ak máte obmedzený čas, vyberte si jednu platformu, ktorej sa budete venovať naplno. Pre nás je kľúčovým kanálom LinkedIn. Je jasnou voľbou číslo jeden, ak ponúkate B2B služby alebo produkty. No zároveň tu môžete nájsť čoraz viac úspešných podnikateliek a podnikateľov, ktorí ponúkajú aj B2C produkty.“
Zážitok bude hrať rozhodujúcu úlohu
„To, aký pocit má zákazník pri nákupe, je často kľúčové. Záleží na tom, akú pridanú hodnotu značka ponúkne a aký celkový dojem si zákazník odnesie. Veľmi dôležitý je aj čas. Svet sa mení a zrýchľuje. Hoci nakupujeme „slow výrobky“, chceme ich hneď teraz,“ dodáva s úsmevom.
Katarína Kretter, Head of Communications v OZV ENVI – PAK
Katarína Kretter si myslí, že formovať marketingové stratégie v roku 2025 bude určite umelá inteligencia a automatizácia procesov. „Analýza dát a následná segmentácia zákazníkov zabezpečí efektívnejšie personalizované marketingové kampane,“ dodáva.
Voľba kanálov vždy závisela a aj naďalej závisí od viacerých faktorov
„Kto je cieľová skupina, v akej oblasti subjekt pôsobí a, samozrejme, aj od rozpočtu na marketingovú komunikáciu. Naďalej očakávam nárast digitálu – najmä sociálnych sietí Instagram, ktorého používateľská základňa stále rastie, ale aj Facebook, ktorý má na Slovensku napriek stagnácii veľké množstvo používateľov. Napriek tomu, že LinkedIn z hľadiska počtu používateľov nemôže dvom spomínaným sieťam konkurovať, v B2B komunikácii je spomedzi sietí najsilnejší. Nárast očakávam v používaní online fór a komunitných skupín v rámci portálov, ale aj messagingových aplikácií, ako sú WhatsApp a Messenger. Prím bude hrať jednoducho a rýchlo konzumovateľný obsah – fotografie, fotopríbehy, memes a, samozrejme, krátke videá.“
Zákazníci očakávajú komunikáciu v reálnom čase, samozrejme personalizovanú
„Zodpovedný prístup značiek k životnému prostrediu aj spoločnosti bude pre časť zákazníkov stále dôležitý. U niektorých však nastane únava, ktorá pramení zo spoločenskej situácie, a stratia záujem o akékoľvek informácie, ktoré sa netýkajú bezprostredného naplnenia ich potrieb,“ hovorí Katarína Kretter.
Miroslav Kandar, Sales and Marketing v MatTek IVLSL
Podľa Miroslava Kandara bude najviac formovať marketingové stratégie v roku 2025 umelá inteligencia.
Ďalej hovorí, že pre ich spoločnosť je hlavným marketingovým kanálom LinkedIn.
A pokračuje: „Avšak pre väčšinu populácie to zrejme budú iné sociálne siete. Ukazuje sa, že mladší ľudia preferujú skôr kratšiu a názornejšiu komunikáciu. Tiež si myslím, že mladšia generácia sa rozhoduje viac intuitívne.“
A čo očakávajú zákazníci? „Zákazníci čoraz viac očakávajú priamu a osobnú komunikáciu. Pre mňa napríklad je cesta do pekla používanie botov pri komunikácii s akoukoľvek spoločnosťou (ako príklad môžem uviesť poisťovne).“
Augustín Novák, Country Manager Sales and Marketing Slovakia v ESET
Augustín Novák očakáva ďalší rozvoj AI nástrojov, najmä v oblasti automatizácie marketingu a chatbotov.
„Tieto technológie budú čoraz sofistikovanejšie, pričom dokážu nielen riešiť požiadavky zákazníkov, ale aj efektívnejšie analyzovať kampane, personalizovať ponuky v reálnom čase a odporúčať produkty s vysokou mierou presnosti.“
Podľa neho budú ako kanály dominovať naďalej sociálne siete.
„Z hľadiska najúčinnejšieho formátu pre zasiahnutie masovej populácie očakávam dominanciu krátkych videí. Predstavujú rýchly, pútavý a emocionálne angažujúci spôsob, ako zaujať zákazníkov. V silne konkurenčnom prostredí však očakávam, že časť náročnejších spotrebiteľov sa takéhoto rýchleho obsahu môže presýtiť. Preto by firmy nemali podceňovať formáty, ktoré idú viac do hĺbky, a to aj v offline svete.“
A ako sa zmenia očakávania zákazníkov voči značkám a ich komunikácii?
„Zákazníci budú ešte viac očakávať personalizované zážitky a služby šité na mieru. Značky budú musieť využívať pokročilú analytiku a AI, aby dokázali reagovať v reálnom čase a ponúkať relevantný obsah a produkty. V čase turbulentného spoločenského vývoja očakávam, že značná časť zákazníkov bude citlivo vnímať aj to, aké hodnotové posolstvá budú firmy komunikovať v rámci ich spoločenskej zodpovednosti,“ hovorí Augustín Novák.