Ako nájsť svojho biznis partnera

0
Ako nájsť svojho biznis partnera
Foto: kurzona.sk

Ako je lepšie podnikať? S biznis partnerom či bez neho? Jeff Bezos zakladal Amazon sám. Bill Gates alebo Steve Jobs mali od začiatku svojich spoločníkov. A všetci traja založili najúspešnejšie a najbohatšie firmy na svete. To len dokazuje, že akákoľvek cesta môže mať úspešný koniec.

Robert Mistrík založil technologickú firmu HighChem sám a pochvaľuje si to, aj keď priznáva určité nevýhody. „Človeku chýba spätná väzba, pretože vaši zamestnanci vám až tak neoponujú, ako by vám oponoval váš biznis partner. Vždy potrebujete nejakú spätnú väzbu, názor, či je toto dobrá vec,“ vysvetľuje.

Podnikanie bez partnera má však aj svoje výhody. Ak máte tri rôzne názory, potom je ťažké prikloniť sa k jednému. Nakoniec môže medzi biznis partnermi ostať pocit trpkosti a nespokojnosti.

Podobne uvažuje Ladislav Gažo, ktorý spoluzakladal firmu Seges. „Keď je človek sám, preberá celú zodpovednosť a nemá s kým konfrontovať svoj názor tak aktívne ako to môže robiť s partnerom, s ktorým si rozumie.“ Za ideálny počet spoločníkov považuje troch.

Ak sa rozhodnete podnikať s niekým, dôležité je nájsť správneho biznis partnera. To však vôbec nie je jednoduché a spočiatku kvalitné partnerstvo sa môže po čase ukázať ako chyba.

Juraj Sasko z VISIBILITY hovorí, že je to vlastne aj o šťastí. Stačí, aby sa po rokoch pre niekoho zmenili okolnosti a priority, a váš biznis vzťah rýchlo stroskotá.

Podľa Jakuba Čecha z daren&curtis je najhoršie, keď partner nie je ochotný obetovať podnikaniu to, čo ty. „Treba si nájsť partnera, ktorý je ochotný investovať rovnako veľa času, energie a myšlienok do podnikania ako ty.“

Prečítajte si, ako začala podnikať zakladateľka marketingového portálu.

ruky, partnerstvo, biznis partner
Foto: pixabay.com

Ako teda nájsť takého človeka?

Lucia Pašková, ktorá spoluzakladala slovenský Curaprox si myslí, že sa treba jednoducho stretávať s ľuďmi a rozprávať sa s nimi o svojich nápadoch a vtedy sa môže pokojne stať, že narazíš na niekoho s rovnakým nadšenímspoločnou chémiou. Zdôrazňuje aj to, že je dôležité podobné etické nastavenie a akési ľudské porozumenie medzi biznis partnermi.

To isté tvrdí aj Marián Marek, CEO PosAm. „Nemali by spolupracovať ľudia, ktorí majú odlišnú hodnotovú orientáciu.“ Pre niekoho môže byť dôležitejší spokojný zákazník a s tým spojená kvalita produktu či služby a pre niekoho iného zase zisk. V tomto však musí byť medzi biznis partnermi zhoda.

Marek pridáva aj ďalší tip. Ideálny scenár je podľa neho vtedy, keď sú partneri komplementárni. To znamená, že keď ma každý trochu odlišné schopnosti. Ako príklad uvádza kombináciu obchodníka a technicky zdatného človeka.

Peter Pukalovič zakladal firmu BE COOL so svojím bratom Jozefom. „My sme napríklad dvaja úplne odlišní ľudia a každý si robí to svoje a nebyť spojenia tých odlišností, tak by celok možno nedával tak zmysel,“ zamyslel sa.

Tento text vznikol z odpovedí, ktoré zazneli v kurze „Ako rozbehnúť vlastný biznis“ na portáli Kurzona. Vďaka partnerstvu s Kurzonou môžeš získať prístup do kurzu s 30 % percentnou zľavou. Stačí pri objednávke kurzu zadať zľavový kupón s kódom „akcnezeny7142“.

žiadne príspevky na zobrazenie