Ako si vytlačiť vlastnú knihu – 9 dôležitých tipov pre samovydavateľov

0
Ako si vytlačiť vlastnú knihu – 9 dôležitých tipov pre samovydavateľov

Autori strávia písaním svojich kníh obrovské množstvo času a energie, ale pre mnohých autorov, ktorí si sami publikujú, môže byť navrhnutie a vytlačenie vlastnej knihy veľkou prekážkou.

Väčšina autorov, ktorí si sami publikujú, sa rozhodne pre elektronickú knihu, ktorá im umožní preklenúť priepasť medzi ašpirujúcim autorom a čítaniachtivým publikom. Keďže však predaj fyzických kníh stále výrazne prevyšuje predaj elektronických kníh, autori, ktorí svoje knihy tlačia, budú mať oproti svojim digitálnym konkurentom značnú výhodu.

Možno aj vám už nejaký čas leží v hlave myšlienka publikovania vlastnej knihy, no zápasíte so strachom so všetkých krokov, ktoré treba absolvovať k jej vydaniu. Prípadne už máte v šuplíku hotové diela a neviete, čo s ním ďalej. Pripravili sme si niekoľko základných tipov, ktoré by ste, v prípade vydania knihy pod vlastnou taktovkou, mali vedieť.

1. Nepodceňujte výber tlačiarne

Tlač na požiadanie (z angl. print on demand – POD) spôsobila revolúciu v knižnom priemysle, pričom digitálna technológia umožňuje tlačiarňam ponúkať menšie série kópií za nižšiu cenu. Kvalita tlače kníh je vo všeobecnosti vynikajúca a neustále sa zlepšuje – väčšina kníh, ktoré vidíte v obchodoch, bola vytlačená pomocou digitálnej tlače a nie tradičnej litografickej tlače.

Zatiaľ čo využitie služieb tlačiarní online je lacné a ľahko dostupné, noví autori môžu ťažiť z istoty a odbornosti individuálnej služby. Miestny špecialista na tlač vám môže ponúknuť personalizovanejšie skúsenosti s tlačou, môže vám poskytnúť rady, vzorky papiera a prediskutovať vaše potreby osobne.

Tlačiarne môžu tiež poskytnúť technickú pomoc, najmä v prípade, ak s tlačou knihy nemáte žiadne doterajšie skúsenosti. Určite je lepšie sa v takom prípade obrátiť na skúsených odborníkov, s ktorým prediskutujete aj mnoho bodov spomenutých nižšie.

2. Určite sa vám hodí aj grafický dizajnér

Zamyslite sa nad veľkým vydavateľstvom a oddeleniami v ňom. Redaktori, marketéri, dizajnéri a distribútori majú svoje vlastné špecializované úlohy. Samovydavatelia sa môžu rýchlo ocitnúť zaseknutí v snahe vyvážiť všetky tieto úlohy naraz a v dôsledku toho môže utrpieť kvalita vašej tlačenej knihy.

Priznanie, že v niektorých oblastiach potrebujete trochu odbornej pomoci, nie je porazenecké – môže vám to pomôcť sústrediť sa na veci, ktoré robíte lepšie a cítiť sa v nich sebavedomejšie (napr. písanie a úprava knihy).

Grafický dizajnér so skúsenosťami v oblasti vydavateľského dizajnu vám môže pomôcť premeniť vaše predstavy o dizajne obalu, typografii a farebných paletách na realitu a zároveň priniesť svieži pohľad a vlastný dizajnový zážitok.

3. Zvoľte adekvátnu veľkosť knihy

Tlačené knihy sa dodávajú v širokej škále veľkostí, ale stále existujú široko používané „štandardné“ veľkosti, ktoré si vydavatelia vyberajú z niekoľkých dôvodov. Po prvé, knihy, ktoré majú približne rovnakú veľkosť, sa v obchode ľahšie skladujú, prepravujú a ukladajú na police. Žánre a kategórie kníh majú často svoje preferované veľkosti, ktoré cieľové publikum považuje za vhodné.

Napríklad malá vrecková knižka (4,25 palca x 6,87 palca) je vhodná pre letiskovú beletriu. Úhľadne sa zmestí do zadného vrecka a dá sa lacno vytlačiť a kúpiť. Pevné dosky, ktorých tlač je drahšia, bývajú väčšie ako brožované a často sa na pultoch obchodov vystavujú lícom dopredu. Používa sa veľká veľkosť, aby čitatelia rozpoznali knihu ako prémiovú fikciu a pevné dosky často obsahujú obzvlášť pútavý dizajn obalu, aby sa maximalizoval ich zobrazovací potenciál.

Pokiaľ ide o výber správnej veľkosti vlastnej knihy, oplatí sa urobiť si prieskum. Vyhľadajte príklady iných kníh, ktoré sú žánrovo podobné vašej a vytiahnite pravítko. Je pravdepodobné, že vaša vybraná kniha bude zodpovedať jednej z obmedzeného počtu štandardných veľkostí.

4. Pred navrhnutím obálky dokončite vnútorné strany

Navrhnutie dokonalého obalu pre vašu knihu je jednou z najvzrušujúcejších častí cesty samovydávania, no aj keď možno prekypujete kreatívnymi nápadmi, vždy je najlepšie začať najskôr s dizajnom vnútorných strán. Prečo? Počet strán vo vašej knihe bude určovať šírku chrbta.

Aj keď vám to nebráni premýšľať o nápadoch na váš obal, je užitočné vedieť, či budete pri navrhovaní myslieť na širokú alebo úzku šírku chrbta knihy, čo môže ovplyvniť dojem z dizajnu obalu. Ďalší dôvod, prečo najprv sadzbu vnútorných strán? Sadzba stránok môže byť prekvapivo časovo náročná (preto je vždy užitočné poznať profesionálneho dizajnéra alebo sadzača). Budete potrebovať čas na rozhodovanie o fontoch, veľkosti písma, šírke okrajov, ako aj kapitolách a sekciách.

Keď sú vaše vnútorné strany pripravené, mali by ste tiež zapojiť editora (alebo snaživého kamaráta), aby skontroloval vysádzané strany a dali si pozor na chyby v pravopise, v číslovaní kapitol a strán alebo na vynechané výskyty kurzívy alebo tučného textu. Veď nie nadarmo sa hovorí: „Viac očí viac vidí.“

5. Navrhnite tú správnu obálku

Keď máte vnútorné strany vysádzané a pripravené, môžete začať uvažovať o zostavení návrhu obalu pre svoju knihu. Ak dizajn nie je vašou silnou stránkou, grafik alebo špecialista na knižné obálky vám môže pomôcť premyslieť vaše nápady, rovnako ako vniesť profesionálny prístup k typografii, výberu obrázka a palete vašej obálky.

Formát vašej obálky, teda či je to mäkká väzba (brožovaná väzba) alebo tvrdá väzba, bude formovať celkový vzhľad a dojem z dizajnu. Brožované väzby sú lacnejšie na tlač a môžu byť rovnako štýlové ako drahšie pevné väzby, ale dizajn obalu bude musieť byť výraznejší a odvážnejší, aby pritiahol pozornosť. Dizajn chrbta brožovanej knihy môže byť prekvapivo dôležitý, pretože tieto sú často naskladané smerom von na regáloch obchodov, takže zvážte, ako môžete maximalizovať farbu, typ alebo grafiku na tejto malej ploche.

Zatiaľ čo tlač pevných dosiek je drahšia, čoraz viac tlačiarní ponúka tieto typy obalov za nižšiu cenu za jednotku aj pri menších objemoch tlače. Majte na pamäti, že náklady sa môžu ešte zvýšiť, ak sa rozhodnete pre samostatný prebal, ktorý obopína celý kryt a obsahuje chlopne, ktoré sa zasúvajú do vnútra. Niektorí autori, ktorí si sami publikujú, však potvrdia, že vizuálny vplyv luxusnej pevnej väzby stojí za dodatočné náklady.

6. Nezabudnite si vyžiadať aj vzorky papiera

Aj keď sa z autorov nemusia stať papieroví nadšenci zo dňa na deň, je dôležité mať aspoň nejakú predstavu o type papiera, ktorý by ste chceli použiť vo svojej tlačenej knihe. Dve kľúčové veci, ktoré by ste mali vedieť, sú, že papier je dostupný v rôznych gramážach (merané v GSM , gramy na meter štvorcový) a môže byť lesklý alebo matný.

Hmotnosť papiera ovplyvní vzhľad stránok v knihe (čokoľvek príliš tenké bude pôsobiť lacno a krehko). Ťažšie papiere sa zvyčajne používajú na tlač obalov a prebalov, zatiaľ čo lesklé nátery môžu spôsobiť, že farby budú ostrejšie a živšie, matné typy papiera môžu obalom dodať modernejší dojem.

7. Skonzultujte správnu šírku chrbta knihy

Na internete je k dispozícii množstvo kalkulátorov šírky chrbta knihy, ktoré berú do úvahy počet strán a približnú hmotnosť papiera vašich vnútorných stránok. Aj keď sú užitočné na to, aby ste získali približnú predstavu o šírke chrbta knihy, nemali by ste ich používať na konečný výpočet.

Keď máte vnútorné strany vysádzané a rozhodnete sa pre papier, ktorý budete pri tlači používať, požiadajte tlačiareň, aby vám poskytla správnu šírku chrbta. Tlačiareň vie vždy najlepšie. Teraz si môžete nastaviť svoju obálku so správnou šírkou chrbta s vedomím, že po vytlačení nedôjde k žiadnym neočakávaným problémom.

8. Kým knihu pustíte do sveta

Skontrolovali ste (a dvakrát či trikrát skontrolovali) celý obsah knihy, vnútorné strany a obal, odoslali ste súbory do tlačiarne a ste pripravení dať túto knihu konečne vytlačiť!

Ešte chvíľu počkajte. Nie je nič horšie, ako keď dostanete pred dvere škatuľu s knihami, len aby ste zistili, že na prednej strane obálky je očividne zrejmá pravopisná chyba alebo že farba, ktorú ste chceli, nevyzerá nakoniec tak dobre.

Vždy, vždy, vždy si vyžiadajte prvý výtlačok svojej knihy. Táto predtlačová kópia je zvyčajne poskytovaná bezplatne a na základe nej môžete posúdiť technickú kvalitu tlače, ako aj vyhľadať prípadné zatúlané preklepy, ktoré ste prehliadli.

Ak niečo nie je v poriadku s prvou kópiou, nebojte sa požiadať o druhú. Toto je vaša kniha, výsledok mesiacov, ak nie rokov tvrdej práce. Keď budete so skúšobnou kópiou úplne spokojní, podpíšte ju a dajte tlačiarni súhlas.

9. Nezabudnite na marketing

Ako samovydavateľ sa musíte postarať aj o tom, aby sa kniha dostala k vašim čitateľom. Ak chcete, aby vaša kniha bola úspešná, je potrebné, aby ste ju správne propagovali. Môžete to urobiť prostredníctvom sociálnych sietí, reklamy na Google AdWords alebo inými marketingovými nástrojmi.

vytlačiťHoci tento krok spomíname až v závere, určite by ste nad ním mali premýšľať hneď v začiatkoch a zvoliť si marketingové kanály, ktoré vám budú vyhovovať. Pokojne môžete svoju knihu začať propagovať ešte predtým, než bude vydaná. Veľa platforiem ponúka aj možnosť predpredaja, ktorý vám zabezpečí pokrytie nákladov spojených s tlačou a distribúciou knihy. Zároveň budete mať aj istotu, že si vaše dielo našlo svojich čitateľov. To je predsa pre každého autora ten najväčší pocit úspechu.

Vydanie vlastnej knihy vyžaduje čas a úsilie, ale ak ste oddaní svojmu projektu a dodržiavate správne kroky, môžete dosiahnuť úspech. Držte sa svojho plánu a nebojte sa experimentovať s rôznymi marketingovými stratégiami, aby ste dosiahli najlepšie výsledky.

Zdroj foto: freepik.com

žiadne príspevky na zobrazenie