Bez spánku sa vaše telo nedočká dobrej regenerácie. Ako ho dosiahnuť?

Spánok zohráva kľúčovú rolu v živote človeka. Bez neho by naše telo nedokázalo zvládať ani základné denné činnosti. Dlhodobá spánková deprivácia vedie až k strate sústredenia, psychickým problémom a fyzickej nedostatočnosti. Tomu všetkému však môžete pomerne jednoducho predísť. Stačí, ak spánku venujete dostatočný čas a jeho kvalitu podporíte patričným vybavením.

Ako si ustelieš, tak si ľahneš

Nie je to len porekadlo vzťahujúce sa na životné situácie, ale aj doslovné spojenie, ktoré presne vyjadruje to, akým smerom sa bude uberať váš spánok. Jeho základ spočíva v tom, že posteľ by mal človek využívať ozaj iba na spanie a nič iné. Nie vždy je však možné toto pravidlo realizovať, posteľ hlavne v detských či študentských izbách alternuje gauč. V takom prípade by mal byť pre denné používanie aspoň potiahnutý plédom či inou vhodnou prikrývkou.

Kvalita bez kompromisu

Či už budete posteľ využívať len na spánok, alebo bude slúžiť aj ako príležitostné posedenie, rozhodne by na nej nemali chýbať kvalitné matrace. Tie predstavujú alfu a omegu dokonalého spánku. Mali by byť dostatočné vzdušné, ale zároveň pevné a anatomické, aby fixovali vaše telo tak, ako je potreba.

Výberu matraca venujte pozornosť. Aj zdanlivá maličkosť môže mať zásadný vplyv na kvalitu vášho spánku. Zamerajte sa na nosnosť, ale aj na výšku matraca. Tá by mala byť minimálne 16 centimetrov, ideálne ešte viac. Nezabudnite však aj na chránič matraca, ktorý predĺži jeho životnosť aj o niekoľko rokov.

Zdroj obrázka: Photographee.eu / Shutterstock.com

Doplnky kvalitného spánku

Kvalitné matrace skvele dopĺňa ergonomicky tvarovaný pamäťový vankúš, ktorý sa postará o perfektnú oporu krčnej chrbtice a vy sa tak ráno zobudíte svieži a vskutku odpočinutí. Tieto vankúše majú anatomickú konštrukciu a jemné masážne body, ktoré sa starajú o vašu dokonalú relaxáciu.

Vyrobené sú väčšinou z viskoelastickej peny, vďaka ktorej sa vaše krčné svalstvo dočká perfektného uvoľnenia. Tento materiál naviac zásluhou svojich tepelných vlastností eliminuje tvorbu roztočov a vám sa tak výrazne zjednoduší údržba lôžka.

Dýchajte zhlboka

Čerstvý vzduch v spálni zaistí predovšetkým časté a výdatné vetranie. Nie vždy je však možné zaistiť naozaj čistý vzduch, a to zvlášť ak bývate v blízkosti hlavných ťahov či v centre mesta. V takom prípade vám môže výrazne spríjemniť život čistička vzduchu či iné chytače prachu. Ďalším riešením, vítaným hlavne v zimných mesiacoch, je rekuperácia vzduchu.

Zdroj obrázka: Photographee.eu / Shutterstock.com

Toto zariadenie zaistí prívod čistého vzduchu bez straty tepla. Rekuperačné jednotky sú naviac vybavené filtrami, ktoré zachytávajú nečistoty, alergény a prach, slúžia teda aj ako čističky vzduchu. Ak o žiadne elektronické zariadenia vo svojej domácnosti nestojíte, prísun kyslíka si môžete zaistiť aj umiestnením špeciálnych izbových rastlín zhruba na každých 10 metrov štvorcových vašej domácnosti. Tento spôsob je však menej efektívny a viac náročný na údržbu. Všeobecne však platí:

  • Výdatne vetrajte aspoň raz denne, ideálne ráno, keď je vzduch najčistejší.
  • Ak je to možné, spite pri otvorenom okne.
  • Obstarajte si lôžkoviny z prírodných materiálov.

Spánkový režim v hľadáčiku

Ak aj dôkladne dodržíte vyššie uvedené rady, váš spánok nedosiahne požadovanej kvality bez pravidelného režimu. Chodiť spať v približne rovnakom čase každý deň je optimálne. Nie vždy je to však možné dodržať. Na druhú stranu si často dysbalanciu zapríčiní človek sám, napríklad cez víkend, keď pri vidine voľného dňa pretiahne večierku aj o niekoľko hodín. Takýto výkyv nie je žiadúci a zbytočne narúša váš prirodzený rytmus.

Zdroj foto: Maridav / Shutterstock.com