Dnešný uponáhľaný svet nám veľakrát nedovolí zastaviť sa a vydýchnuť si. Dni trávime zahltení prácou a povinnosťami, a čas nám uteká pomedzi prsty. Jedným z krokov, ktorý by sme mali začleniť do našej každodennej rutiny, je práve jej plánovanie. Ak hľadáte tipy, ako si efektívne zorganizovať čas popri práci, ste na správnom mieste.
Vďaka správnej organizácii nášho pracovného programu, dokážeme týždenne ušetriť niekoľko cenných hodín, ktoré využijeme v náš prospech. Či už to bude zlepšovanie sa v našich koníčkoch, aktívny pohyb strávený v kruhu našich blízkych alebo len obyčajný relax pri napínavej knihe, nájsť si trochu času pre seba sa vždy vyplatí.
Odstráňte to, čo vás ruší
Pozná to azda každý z nás. Sadneme si k počítaču, aby sme dokončili potrebnú prácu. Problém však nastane vtedy, keď naša sústredenosť neposlúcha. Vyrušuje nás všetko na okolo. Či už sú to zvuky ako hudba z rádia, ktorá hrá vo vašej kancelárii, rozprávajúci sa kolegovia alebo ruch áut prichádzajúci z ulice, snažte sa ich eliminovať. Ak to uznáte za potrebné, skúste pri práci používať štuple do uší alebo nasaďte slúchadlá, do ktorých si pustíte ukľudňujúce melódie. Nielen bábätkám pri zaspávaní, ale aj dospelákom pri práci biely šum pomáha v sústredení sa.
Upracte si pracovný stôl
Pri rušivých elementoch ešte chvíľu zostaneme. Tentokrát nejde iba o zvuk, ale najmä o vizuál. Ide o naše pracovné prostredie a stoly, za ktorými pracujeme. Odstráňte naozaj všetko, čo sa netýka vašej práce. Rôzne dekorácie a nepotrebné predmety odpútavajú našu pozornosť od obrazovky. Niektoré zo štúdií hovoria, že najlepší pracovný stôl je taký, na ktorom sa nachádza iba váš laptop a nevyhnutnosti akými sú lampa, diár či pohár vody.
Zapracujte na správnych intervaloch
Pri ôsmych hodinách práce je naozaj náročné zabezpečiť, aby naša pozornosť neodbiehala každú chvíľu preč. Vyskúšajte metódu intervalov. V jednoduchosti ide o to, že budete striedať čas, počas ktorého pracujete s časom, ktorý využijete na prestávku či jedenie. Za každou pol hodinou intenzívnej práce, si doprajte 5 minút kľudu, kedy vaše sústredenie odvrátite inam. Váš mozog tak sám začne registrovať, kedy má zapnúť naplno a kedy stačí menej. Vaša efektivita sa tak zvýši niekoľkonásobne. Dĺžka pracovného intervalu závisí na každom z nás. Niekto ich zvládne aj dlhšie, ale nikdy by nemali klesnúť pod 30 minút. Plánujte si prestávky.
Potrpte si na spätnej väzbe
Reflektujte. Pýtajte sa samých seba otázku: Pracoval som lepšie ako minulý mesiac? Ak áno, čo mi k tomu dopomohlo? Ak nie, prečo, v čom som poľavil?
Nechajte si nastaviť zrkadlo od tých, ktorí vás motivujú. Či už to je váš šéf, klient alebo spolusediaci kolega, vypýtajte si od nich spätnú väzbu. Aj keď si naše prednosti musí uvedomiť každý z nás, z času na čas je fajn pozrieť sa na svet očami niekoho iného. Možno sa o sebe dozviete veci, ktoré by ste si bez pomoci iných nevšimli. Môže vás to iba posilniť. V prípade, že bude spätná väzba negatívna, aspoň získate predstavu o tom, na čom môžete v budúcnosti popracovať.
Určite si míľniky
Pracovať bez motivácie sa dá asi naozaj len veľmi ťažko. Práve preto je dobré si stanoviť malé zvládnuteľné ciele, ktoré vás budú motivovať k väčšiemu celku. Odmeňujte sa. Skvelým tipom, je napríklad dopriať si vašu rannú šálku kávy až potom, ako splníte to najotravnejšie, čo vás v ten pracovný deň čaká. Rovnako fungujú aj vaše obľúbené sladkosti či obedová donáška, ktorú si z času na čas v práci doprajete.
Či už ide o malé postupné kroky, alebo o niečo väčšie, nezabúdajte, že nie sme stroje. Život máme na to, aby sme ho žili a nie len prežili :)
AJ v práci si Doprajte to, čo máte radi. ľúbte sa!