Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ TIPY OSOBNÝ ROZVOJ RODIČOVSTVO VZDELÁVANIE

Chcete motivovať deti k učeniu? Vyskúšajte nasledujúcu techniku

Martina Novotná
Zdieľať

Psychologická technika, ktorá vznikla pre terapeutické účely sa dá jednoducho aplikovať aj na naše ratolesti, ktoré sa nechcú púšťať do plnenia domácich úloch či prác. 

Michael Pantalon je významný pracovník na Yalskej lekárskej škole a popredný odborník na “motivačné” rozhovory. Technika, ktorú využíva pri poradenstve sa rozšírila aj do ďalších oblastí. Snaží sa vyvolať zmenu chovania – nie nátlakom, sľubovaním odmeny alebo hrozbou trestu, ale zapojením vnútorných pohnútok. A najúčinnejšie nástroje pre odhalenie hlbokých pohnútok sú práve otázky. 

Pre ovplyvňovanie ostatných je potrebné použiť špeciálne otázky. “Naučil som sa, že racionálne otázky sú neúčinné pre osoby, ktoré odolávajú motivácii. Omnoho lepšie je zapojiť iracionálne otázky,” hovorí Michael.

Predstavte si napríklad situáciu, že vaša dcéra chodí okolo učenia ako okolo “horúcej kaše”, nevie sa donútiť sadnúť si a učiť sa. Neustále odkladá veci a vyhovára sa, len aby sa nemusela začať pripravovať na písomku či balakársku skúšku.

Skúste použiť Pantalonov prístup. Nehovorte jej: “musíš sa učiť” alebo “prosím, uč sa na skúšku”. Namiesto toho sa jej pýtajte.

deti, dieťa, kreslenie, učenie, ceruzky,

Opýtajte sa jej na dve veci

Otázka číslo 1: Na stupnici od 1 – 10, kde 1 znamená úplne nepripravená – Ako si pripravená učiť sa? Keď odpovie, pokračujte.

Otázka číslo 2: Prečo si si nevybrala nižšie číslo? 

“Táto otázka každého nachytá,” píše Pantalon vo svojej knižke Instant Influence (okamžitý vplyv). Katalyzátorom je otázka, prečo nedali nižšie číslo. Väčšina ľudí, ktorí odmietajú v niečo veriť alebo niečo robiť, “nefunguje” v binárnom režime “zapnutí/vypnutí” resp. áno/nie.

Pokiaľ má teda daná osoba aspoň malý náznak túžby niečo urobiť, žiadosť, aby sa sama zhodnotila na stupnici, môže odhaliť zjavné “nie” za skryté “možno”. Čo je ešte dôležitejšie, zatiaľčo vaša dcéra vysvetľuje svoje dôvody, prečo dala číslo 4 namiesto čísla 3, začne oznamovať svoje vlastné dôvody pre štúdium.

Posunie sa tak od obhajoby svojho súčasneho chovania, prečo sa na určitej úrovni chce chovať inak. A to jej umožní upresniť osobné, pozitívne a vnútorné motívy pre štúdium, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že bude aj skutočne študovať.

Takže na stupnici 1 – 10, ako ste pripravné vyskúšať Pantalonovú techniku? A prečo nie je vaše číslo nižšie?

Tagy
Martina Novotná
Martina Novotná

Založila som projekt Akčné ženy. Podporujeme všetky ženy v tom, čo ich napĺňa a robí im RADOSŤ. Pomáhame si v podnikaní, kariére a vzdelávaní.

  • 1

Aj toto by sa vám mohlo páčiť

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X