Začnite písať ak chcete vyhľadať článok

AKČNÉ TIPY PR ČLÁNKY ZDRAVIE

Čo vám v tehotenstve prospeje?

Zdieľať
tehotenstvo, vitaminy, vyziva

Mnohé budúce mamičky častokrát riešia dilemu, čo by mali jesť v tehotentstve a čo je pre ich ešte nenarodené dieťatko ideálne. Na internete možno nájsť množstvo zaručených tipov a niekedy sú tieto informácie natoľko zmätočné, že žena nevie, čo si má vybrať. Keby mala do detailov dodržiavať všetko to, čo odporúčajú, celý deň by sa nezastavila v jedení porcií ovocia a zeleniny.

Čo je vhodné konzumovať?

1. kyselina listová – niektoré ženy, ktoré ešte len tehotenstvo plánujú, začínajú s užívaním kyseliny listovej v tabletkách. Je to vlastne vitamín B9 a dôležitý je pre tvorbu červených krviniek a bolo dokázané, že pôsobí ako prevencia proti rázštepu chrbtice. Táto vrodená chyba sa vyvíja už v 17. dni tehotenstva, kedy žena ešte ani nevie, že je tehotná. Tiež pôsobí ako prevencia proti potratu v prvých týždňoch tehotenstva a predčasnému pôrodu. Kyselina listová podporuje rast buniek a tkanív u plodu.

Kde ju nájdete?

Celozrnné výrobky, zelenina (najmä listová zelenina, paradajky, reďkovka, špenát), kvasnice. Vitamín B9 je však citlivý na teplo, čiže tepelnou úpravou sa stráca. Skvelou možnosťou je aj pitie vitamínových nápojov Diva’s Drink, ktoré obsahujú nielen kyselinu listovú B9, ale aj vitamín C, B3, B5, B6 a B12. Pri tehotentsve je výborný najmä fialový RELAX Lavender & Orange s magnéziom, ktorý pôsobí proti kŕčom. Možno ich nájsť v sieti drogérií dm.

Odporúčaná denná dávka u dospelého je 0,4 mg, pri tehotenstve až 0,6-0,8 mg.

divas drink, vitaminovy napoj

Foto: Diva’s drink

2. železo – telo používa železo na to, aby hemoglobín (látka obsiahnutá v červených krvinkách) mohla rozniesť kyslík po celom tele. Ak je ho málo, môže byť obmedzený prísun kyslíka ku bábätku. Počas tehotenstva sa v tele ženy musí vytvoriť viac krvi, ktorá vyživuje aj bábätko, a preto je aj potreba železa vyššia. Jeho nedostatkom môže vznikať únava.

Odporúčaná denná dávka pre tehotné ženy je 20 mg.

Kde ho nájsdete?

Červené mäso (hovädzie), celozrnné pečivo, strukoviny, listová zelenina, obzvlášť špenát. Veľmi vysoký obsah železa má v sebe červená repa. Výborné sú tiež tmavé plody ako maliny, čierne ríbezle či čučoriedky. Je vhodné doplniť ho vitamínom C pr elepšie vstrebávanie, napr. žihľavový čaj s kvapkou citróna, postrúhané jablko, ktoré necháme úplne zhnednúť, pokvapkáme citrónom a zjeme.

3. čerstvé potraviny – ideálne je konzumovať dobre umytú zeleninu a ovocie na prísun vintamínov a aj kvôli dobrému tráveniu. Keď máte možnosť výberu, siahnute po bio potravinách, a vyhnite sa stánkom s rýchlym občerstvením, alebo polotovarom s vysokým obsahom glutamanu.

Prečítajte si aj článok Ked je tehotenstvo rizikom.

zelenina, potraviny, zdravie

Foto: pixabay.com

4. omega-3 mastné kyseliny – sú dobré pre mozog a oči vášho bábätka. Dopĺňajú omega-6 mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú napríklad v červenom mäse a vajciach, preto sa odporúča konzumovať rybí olej na doplnenie pomeru týchto dvoch kyselín, aby boli v rovnováhe 1:1.

Kde ich nájdete?

Krevety, tuniak, treska a odporúča sa hlavne losos, ktorý obsahuje aj bielkoviny a B vitamíny a neobsahuje toľko ortuti ako iné ryby. Na tanieri by sa mal objaviť aspoň raz do týždňa.

5. voda – dôležitá najmä pre ženy s nízkym tlakom, ktoré pri jej nedostatku môžu aj odpadnúť. Ideálny denný príjem tekutín je 2,5 l, vrátane tekutín z jedla. Vždy noste so sebou aspoň malú fľašku vody alebo podobného nápoja, ako je napríklad vyššie spomenutý vitamínový nápoj Diva’s Drink.

Na čo si dať pozor?

Dámy, ktoré čakajú bábätko by mali zvážiť konzumáciu surového mäsa (napr. tatarský biftek), surových rýb (sushi), vnútorností, konzerv, pečene (vysoký obsah vitamínu A), údenín (ak, tak kvalitné a tepelne upravené), nepasterizovaných syrov (hrozba toxoplazmózy), bryndze (borélióza), plesňových syrov, surovým vajíčkam (napr. v zmrzline), hríbom, toniku (kvôli chinínu) a, samozrejme, alkoholu.

Tiež je vhodné dať pozor na bylinky, kvôli dráždeniu maternice. Rizikové sú tieto: zázvor, oregano, bazalka, škorica, klinček, alchemilka (odporúča sa až posledné dva týždne tehotenstva), kardamon.

Duševná pohoda

Nezabudnite, že najlepšie je pre bábätko to, aby ste sa vy sama cítili dobre. Ako sa hovorí – spokojná mama, spokojné dieťa. Takže sa, podľa možnosti, vyhnite stresu, doprajte si oddych, aj nejakú tú maškrtu, a hlavne majte pozitívne myšlienky – kúpte si dobrú knihu, choďte na film a nevynechávajte stretnutia s dobrými priateľmi.

Tagy
REDAKCIA

Sme akčné ženy a prinášame ti príbehy a články spoločne s ďalšími akčnými ženami, ktoré robia, čo milujú a rady o tom aj píšu. Podporujeme sa navzájom v našich snoch. V tom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Pridaj sa k nám: https://akcnezeny.sk/registracia/ Spoločne vytvárame magazín, stretávame sa online a rovnako offline na vzdelávacich a motivačných podujatiach, ktoré organizujeme. IG: #zenyktorerobiacomiluju #akcnezeny #akcnemamy #vzdelavanie #biznis #kariera

  • 1

Aj toto by sa vám mohlo páčiť

1 Komentár

  1. lia 20 decembra, 2019

    čerstvá zelenina, kyselina lstová, vitamín C a u mňa ešte captafer kvôli lepšiemu vstrebávaniu železu z potravy

Zanechaj nám svoj komentár

X