NAČÍTAVAM

Type to search

OSOBNÝ ROZVOJ PRE ZDRAVIE ŽENY PSYCHOHYGIENA VZŤAHY ZDRAVIE

Dokážete si užiť samotu? Má oveľa viac pozitív, než si myslíte

Dominika Grošková
Share
samota

Nikto nechce byť dlho sám. Byť však z času na čas osamote – len sám so sebou – nám môže priniesť veľa pozitívneho. 

Vedci väčšinou vyzdvihujú najmä silu sociálnej konektivity. Trávenie času s blízkymi totiž preukázateľne zlepšuje našu imunitu, zvládanie stresu, a navyše to predlžuje náš život.

Samota sa naopak spája s pocitmi opustenosti a ďalšími negatívnymi stránkami. Sociálna izolácia a osamelosť zvyšujú riziko srdcových chorôb, depresií, Alzheimera, vysokého krvného tlaku, a dokonca aj skoršiu smrť. 

Výskumy však dlhodobo dokazujú, že trávenie času osamote pre nás môže byť naozaj prospešné. Ak totiž robíte obľúbené činnosti sami, môžete si ich užiť vo svojom vlastnom tempe a svojím vlastným spôsobom. Niektoré činnosti sú zas jednoducho ako stvorené na to, aby sme si ich nechali sami pre seba – bez vyrušení, názorov a vplyvu iných ľudí.

Trávenie času osamote verzus skutočná osamelosť

Pravdou je, že tu existuje istá hranica. Tá určuje, koľko trávenia času osamote je pre nás zdravé. Ak sme totiž podľa vedcov sami “až príliš”, môže to mať neblahé účinky na našu psychiku.

samota

Je dôležité rozoznávať, že “byť sám” a “byť osamelý” sú dve rozdielne veci. Osamelosť predstavuje izoláciu od spoločnosti, pričom my po sociálnych väzbách túžime, ale z nejakého dôvodu sa nám nedostávajú. Samotu naopak vyhľadávame, keď si chceme oddýchnuť od bežných sociálnych interakcií.

Aj keď sa niektorí ľudia inštinktívne boja odlúčenia od spoločnosti, výskumy ukazujú, že mnoho ľudí v skutočnosti samotu preferuje alebo aj vyhľadáva. Vaša túžba po nej vychádza najmä z typu vašej osobnosti.

Počas jednej zaujímavej štúdie participanti mali byť sami v miestnosti, nerobiť nič a iba premýšľať. Ukázalo sa, že by oveľa radšej robili nejakú nezáživnú činnosť, alebo si sami dávali elektrické šoky, ako by mali ostať 6 až 15 minút len so svojimi myšlienkami.

Súvisí to hlavne aj s tým, či má samota na vás zlý alebo dobrý vplyv. Zatiaľ čo extroverti zvyčajne nechcú byť sami, introverti to naopak uprednostňujú. Samozrejme, to že ste introvert, automaticky neznamená, že túžite byť bez ľudí celé dni. Dokonca aj extrémne introvertné osobnosti občas potrebujú podporu spoločnosti a sociálne kontakty.

Na druhú stranu, byť extrovertom zas neznamená, že nie ste schopní byť nikdy sami. Aj keď je pre vašu osobnosť prirodzené vyhľadávať spoločnosť skupiny, aj vy sa môžete naučiť užívať si chvíľky pre seba.

Kedy je pre nás samota prínosom?

Samota predstavuje pre našu psychiku veľký oddych – avšak len za istých podmienok. Mala by byť dobrovoľná, teda sa k nej uchýlime, keď jednoducho cítime potrebu byť sami. Ďalej, prospešná je vtedy, ak vieme, že máme sociálne kontakty, ku ktorým sa môžeme vrátiť. A čo je najdôležitejšie, z trávenia času osamote máme len pozitívne pocity.

Môže nám to však aj ublížiť. Ide o prípady, keď ju vnímame ako trest či výlučenie zo sociálnych vzťahov – napríklad kvôli hádke s partnerom či s priateľmi.

Prečítajte si tiež, ako uľaviť telu aj mysli počas náročného obdobia

Čo robiť počas chvíľ samoty?

Chceli by ste to vyskúšať, no nie ste zvyknutá byť dlho sama – bez “sparingpartnera”, detí či kamarátok? Je veľa činností, ktorým sa v takých chvíľach môžete venovať.

Choďte napríklad na dobrú večeru. Odmena v podobe chutného jedla vám poskytne chvíľku na vychutnávanie života. Doprajte si nové delikatesy bez odporúčaní a názorov iných ľudí. Takisto sa môžete vybrať aj do kina. Ak ste s priateľmi, zvyknete sa s nimi o filme baviť, pričom sa navzájom rušíte. Pozeranie filmu osamote vám umožní vychutnať si príbeh aj vizuálne dielo naplno – a to bez toho, aby ste premýšľali nad názormi priateľov.

Vybrať sa môžete aj na turistiku. Trávenie času v prírode je pre naše telo zdravé samo o sebe. Aj vám sa však stáva, že máte problém zorganizovať skupinu na nejaký vytúžený výlet? Ak sa rozhodnete ísť raz za čas sama, opadne vám dlhé dohadovanie s priateľmi. Navyše sa lepšie spojíte s prírodou a precvičíte svoje telo podľa vlastného tempa.

Výskumníci dokonca zistili, že pobyt v prírode osamote pomáha ľuďom lepšie sa zamyslieť nad svojimi prioritami. Taktiež to zlepšuje naše vzťahy celkovo.

Prečítajte si tiež, ako vášmu zdraviu prospeje napríklad prechádzka v prírode

Zapáčil sa vám nápad so “single turistikou”? Predtým, než sa samé pustíte na výlet, nezabudnite blízkym ohlásiť, kam máte presne namierené. Taktiež majte pri sebe telefón, aby ste si v prípade núdze vedeli privolať pomoc. Vo všeobecnosti sa však rozhodne nepúšťajte ďaleko, ani na žiadne náročné výstupy.

Nič zo spomenutého vás neoslovilo? Cestujte! Cestovanie osamote pomáha budovať vyššie sebavedomie a sebaistotu.

Vo chvíľach samoty sa ďalej môžete venovať vzdelávaniu. Učte sa nové veci – zapíšte sa na kurz, ku ktorému vás to vždy ťahalo. Varenie, umenie, tancovanie, akýkoľvek koníček – nech je to čokoľvek, čo vás urobí šťastnou.  

Pozitíva trávenia času osamote

Samota pozitívne ovplyvňuje našu pozornosť aj pamäť. Keď totiž napríklad pracujeme v skupine, vynakladáme menej úsilia na zapamätávanie si informácií. Jednoducho predpokladáme, že ostatní to urobia za nás.

Štúdia v British Journal of Psychology zistila, že vysoko inteligentní ľudia sa cítia nespokojne, keď príliš veľa času trávia socializáciou s priateľmi.

Chvíle osamote vám tiež pomôžu lepšie sa zameriavať na vaše záujmy. Je to dôležitá súčasť sebarozvoja. Keď sme obklopení inými ľuďmi, svoje nápady a túžby často odkladáme na vedľajšiu koľaj. Zameriavame sa na potreby priateľov a rodiny. Ak sme sami, robíme kreatívnejšie rozhodnutia – bez toho aby sme príliš riešili, čo si v danom momente myslia ostatní.

Navyše je preukázané, že náročnejšie problémy vyriešime ľahšie a rýchlejšie, ak s nimi bojujeme sami.

Samota má pozitívny vplyv aj na naše vzťahy. Vzťahy sú zvyčajne silnejšie, ak každá osobnosť má čas aj pre seba. Dokonca platí, že menšia pauza v pravidelnom stretávaní spôsobí, že sa vzťahy prehlbujú. Stávame sa aj viac empatickými voči ľuďom okolo nás.

Ako to začať praktizovať?

Byť zrazu istý čas sám nie je prirodzené pre úplne každého z nás. Ak ste zvyknuté byť stále obklopené ľuďmi, užívanie si sólo chvíľ môže chvíľu trvať.

Vyhraďte si špeciálny termín v diári a naplánujte si, čo budete robiť. Nenúťte sa však do toho – potom by to bola silená izolácia, ktorá vo vás vzbudí pocit antisociálnosti. Dajte bokom akúkoľvek techniku – správy aj práca chvíľu počká.

A čo je najdôležitejšie – naučte sa vážiť si samotu. V dnešnom svete plnom techniky je často vnímaná ako niečo zvláštne. Vďaka nej kultivujete svoju osobnosť, vášne, inšpiráciu a spoznávate lepšie samé seba.

Tagy
Dominika Grošková
Dominika Grošková

Autorka textov, vášnivá čitateľka a večná tuláčka.

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X