Kto by nechcel vedieť rýchle čítať? Predstavte si to – máte sa naučiť nejaké obsiahle učivo a na rozdiel od ostatných to zvládnete za rekordne krátky čas. Je to vôbec možné naučiť sa rýchlo čítať? Sú na to nejaké techniky?
V minulom článku sme vás prezradili niekoľko techník na rýchločítanie. Akú rýchlosť čítania slov za minútu dosiahol rekordér v rýchločítaní?
Howard Berg, držiteľ Guinnessovej knihy rekordov – najrýchlejší čitateľ na svete
Howard Berg je považovaný za najrýchlejšieho čitateľa na svete. Guinnessova kniha svetových rekordov uznala a zapísala v roku 1990 Berga za jeho schopnosť čítať viac ako 25 000 slov za minútu a písať viac ako 100 slov za minútu.
Howard sa objavil vo viac ako 1100 rozhlasových a televíznych programoch vrátane Neila Cavuta, Jona Stewarta a Live With Regis. Jeho stratégie učenia založené na mozgu boli vítané ako veľký prelom v publikáciách ako Forbe’s FYI, Selling, Men’s Health, Red Book a Bottom Line Magazine a boli prezentované v desiatkach novinových rozhovorov po celej Severnej Amerike.
Howard vytvoril viac ako 14 programov zrýchleného učenia vrátane rýchlostnej matematiky a pamäte. Bergova kniha Time-Warnera „Super Reading Secrets“ je vo svojej 28. dotlači.
Howard využíva svoj talent na to, aby školil ostatných, ako byť efektívny pri prijímaní informácií, od ktorých závisí váš úspech. Viac o jeho programoch sa dozviete na berglearning.com.
Zaujímavosť o prezidentoch
Americký prezident John F. Kennedy bol zástancom rýchleho čítania, povzbudzoval svojich zamestnancov, aby chodili na hodiny a v jendom rozhovore prezradil, že má rýchlosť čítania 1200 slov za minútu.
Americký prezident Jimmy Carter a jeho manželka Rosalynn boli obaja vášniví čitatelia a spolu s niekoľkými zamestnancami sa zapísali do kurzu rýchleho čítania v Bielom dome.
Aká rýchlosť čítania je možná?
Ronald Carver, profesor pedagogického výskumu a psychológie, tvrdí, že najrýchlejší čitatelia s vysokoškolským vzdelaním dokážu prečítať len asi 600 slov za minútu, maximálne dvakrát rýchlejšie ako ich najpomalší kolegovia, a naznačuje, že Kennedyho údajná rýchlosť čítania bola skôr mierou toho, ako rýchlo mohol prelistovať kus textu. Iní kritici tvrdia, že rýchle čítanie je vlastne skimming, nie čítanie.
Súťaž World Championship Speed Reading Competition zdôrazňuje čítanie s porozumením ako kritické. Najlepší súťažiaci zvyčajne čítajú okolo 1 000 až 2 000 slov za minútu s porozumením približne na 50 % alebo viac. Šesťnásobná majsterka sveta Anne Jones je zaznamenaná na 4200 wpm s predchádzajúcim vystavením materiálu a 67% porozumením. Zaznamenaný počet slov, ktoré oko môže vidieť pri jednej fixácii, sú tri slová.
Pohyby očí rýchločítača
Vedci pri skúmaní čítania tvrdia, že stratégia čítania známa ako PhotoReading by mohla zvýšiť rýchlosť čítania na 25 000 slov za minútu. McNamara publikoval predbežnú analýzu financovanú NASA, aby vyhodnotil, či by táto stratégia mohla zlepšiť rýchlosť čítania, porozumenie a efektívnosť zhromažďovania informácií.
Keď boli školenému a odborníkovi v tejto stratégii čítania zadané rovnaké verzie piatich vzoriek čítania a sprievodných testov čítania s porozumením, nedošlo k žiadnej výhode v celkovom čase čítania alebo porozumení. Táto stratégia môže tiež spôsobiť precenenie vlastných vedomostí.
Očné cvičenie na rýchle čítanie
K dispozícii sú počítačové programy, ktoré pomôžu študentom rýchlo čítať. Niektoré programy prezentujú údaje ako sériový tok, pretože mozog efektívnejšie narába s textom tak, že ho pred analýzou a interpretáciou rozdelí do takéhoto toku.
Aby sa zvýšila rýchlosť, niektoré staršie programy vyžadovali od čitateľov, aby hľadeli nastred obrazovky, zatiaľ čo riadky textu okolo sa predĺžili. Predstavili tiež niekoľko objektov (namiesto textu), ktoré sa pohybujú riadok po riadku alebo poskakujú po obrazovke. Používatelia museli objekt(y) sledovať iba očami.
Viacerí vedci kritizujú používanie predmetov namiesto slov ako efektívnu tréningovú metódu a tvrdia, že jediný spôsob, ako čítať rýchlejšie, je čítať skutočný text. Mnohé z novších programov na rýchle čítanie používajú vstavaný text a primárne vedú používateľov cez riadky knihy na obrazovke definovanou rýchlosťou.
Text je často zvýraznený, aby naznačil, kam by používatelia mali zamerať svoj zrak. Neočakáva sa od nich, že budú čítať vyslovovaním slov, ale namiesto toho budú čítať tak, že budú slová vnímať ako úplné obrázky. Cvičenia sú tiež určené na trénovanie čitateľov, aby eliminovali subvokalizáciu.
Polemiky o rýchlom čítaní
Polemika ohľadom rýchleho čítania sa opiera hlavne o tieto pojmy – porozumenie verzus rýchlosť, čítanie verzus skimming. O týchto bodoch sa vedie veľká diskusia.
Je to najmä preto, že úroveň čítania s porozumením na úrovni 50 % je podľa niektorých pedagógov nepoužiteľná. Zástancovia tvrdia, že rýchle čítanie je veľkým úspechom a že je dôkazom dobrého porozumenia na mnohé účely. Kompromis medzi rýchlosťou a porozumením sa musí analyzovať s ohľadom na typ čítania, ktoré sa robí. Existuje riziko spojené s neporozumením v dôsledku nízkeho pochopenia, ale sú aj výhody spojené s rýchlym prebraním materiálu a získavaním informácií.
Mark Seidenberg považuje tvrdenia ako čítanie 25 000 slov za minútu za „nemôže byť pravdivé vzhľadom na základné fakty o očiach a textoch“. Pokračuje, že „ľudia budú čítať tisíce slov za minútu rovnako, ako budú bežať rýchlejšie ako rýchlosť svetla“. Marshall McLuhan bol pôvodne konvertovaný na rýchle čítanie, neskôr však dospel k záveru, že to bolo užitočné len pre úlohy ako „skenovanie nevyžiadanej pošty“.
Zdroj: en.wikipedia.org